Förstärkare + 2 fronthögtalare för ~8000

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spax0
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2003-12-11

Förstärkare + 2 fronthögtalare för ~8000

Inläggav Spax0 » 2003-12-12 23:58

Vad är era tips för en stereoanläggning för runt 8 papp?

Mina nuvarande funderingar ligger på en HK-670 med ett par Mythos 500.

Tar tacksamt emot tips! :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-13 03:07

cambridge A-300 (3000 kr) och ett par lämpliga högtalare..

edit: köp bara en HK om du vill att ALL musik ska låta som NRJ-Loudness-Fetbas-Dålig kontur- skit.. :wink:
min bror(som inte är hifi-intresserad och därmed inte speciellt partisk och utan förutfattade meningar) höll på tappa hakan när vi jämförde cambridgen mot HK surroundreciver för 8000.
"Men! Det spelar ju mer bas och låter tydligare och roligare!"
Så ja jag vet inte.. :roll:

Användarvisningsbild
Spax0
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2003-12-11

Inläggav Spax0 » 2003-12-13 13:12

Ok. Jag får nog göra så att jag börjar med att beställa hem en HK-670 testar mig fram. Blir jag helnöjd med den så behåller jag den nog (även fast jag inte direkt har något att jämföra med) :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-13 13:23

utan att jämföra så vet man ju aldrig vad man får.. å andra sidan är det ju rätt stor chans att man blir nöjd också så..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2003-12-14 18:03

Kraniet:

Cambridge A300 kostar ju bara 1798:- på hifiklubben.

SpaxO:

Är själv sugen att skaffa en Cambridge A500, som jag tror på. Är du lite händig så titta efter ett par Carlsson från 70 eller 80-talet. De har oftast spruckna basar om de inte är renoverade redan. Är totalbudgeten 8000:- så får du sjyssta Carlsson för det som blir över från förstärkaren.

Prisvärda Carlsson: OA12, OA14, OA50, OA51 (kan vara dyr och svår att få tag på) och OA52 (eller OA52.2)

Lycka till!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 18:19

Vee-Eight skrev:Kraniet:

Cambridge A300 kostar ju bara 1798:- på hifiklubben.



jamen bara ännu bättre!! köp köp!! 8)

edit: kan ju tillägga att Harman Kardon är det absolut sista jag skulle köpa än mindre rekommendera.. bättre köpa en ministereo på onoff! och jag skämtar inte "titta i vitögat"
att man får sälja sånt som H/K och dessutom försöka hypa det som man gör är helt otroligt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 18:51

Kraniet - det där var väl onödigt hårt. Har en liten H/K hemmabiostärkare själv och den utklassar samtliga ministereopaketen på onoff... Att du kan tycka att de har lite mycket värme inbakat i återgivandet - men det behövs ofta på lite billigare högtalare. ( Lite samma sak som NAD, men ett annat designspråk. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2003-12-14 20:19

HK:s 3470-receiver är ju otroligt prisvärd!
Låter bättre än deras integrerade 650...

Användarvisningsbild
Ondjultomte
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2003-10-17

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-14 20:44

Är hks receivers verkligen så illa :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 21:02

ja jag ser då inget värde i H/K... min bror verkar tycka samma sak. han hade bara hört handlarens sida (som alltid låter bra jag menar H/K är ju så "robust", "välbyggd", "lvererar massor med ampere", "har effekt i massor" "den spelar avgrundsdjup bas" "har stenkontroll" osv sov sov sov osv..
jag tänkte, för min egen upplyssnings och underhållnings skull (då jag var övertygad om utkomsten av lyssningen), att jag inte skulle "smöra in brorsan så mycket" utan lät honom lyssna bara..
Handlaren funderade väl om jag verkligen hade alla hemma när jag ville jämföra med A300. Men han gjorde mig till viljes och vi lyssnade således..
Min brors reaktion?? Ungefär (med hakan två och en halv millimeter ovan golvet) "men det spelar ju djupare, mer kontrollerant och mer detaljerat" alltså raka motsatsen till vad handlaren hade sagt. Min bror var faktsikt inne på att köpa H/K.. Lyssningstestet talade sitt eget språk dock..
Sen hade han ju sparat in 3000 på förstärkaren som han kunde lägga på högtalare istället..

Så jag vet inte.. Min bror är inte ens intresserad av hifi på det sättet. Han är absolut inte påverkad åt något håll. Han har ingen koll på märken etc. Således kan han inte ha varit "påverkad" annat än från handlaren vilket borde ha gett fördel för H/K kan tyckas..
Lite roligt hur handlaren sedan drog sig undan som han gjorde.. Från att ha haft rollen som "den demande handlaren" så drog han sig undan och lämna oss "förlorade själar" till vårt eget...

Jag är övertygad om att min far, mor och de andra syskonen skulle göra samma val. Precis som deras grannar och deras grannar (förutsatt att ingen av de har hört talas om vare sig H/K eller något annat inom hifi).

Användarvisningsbild
Spax0
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2003-12-11

Inläggav Spax0 » 2003-12-14 21:34

Kraniet skrev:ja jag ser då inget värde i H/K... min bror verkar tycka samma sak. han hade bara hört handlarens sida (som alltid låter bra jag menar H/K är ju så "robust", "välbyggd", "lvererar massor med ampere", "har effekt i massor" "den spelar avgrundsdjup bas" "har stenkontroll" osv sov sov sov osv..
jag tänkte, för min egen upplyssnings och underhållnings skull (då jag var övertygad om utkomsten av lyssningen), att jag inte skulle "smöra in brorsan så mycket" utan lät honom lyssna bara..
Handlaren funderade väl om jag verkligen hade alla hemma när jag ville jämföra med A300. Men han gjorde mig till viljes och vi lyssnade således..
Min brors reaktion?? Ungefär (med hakan två och en halv millimeter ovan golvet) "men det spelar ju djupare, mer kontrollerant och mer detaljerat" alltså raka motsatsen till vad handlaren hade sagt. Min bror var faktsikt inne på att köpa H/K.. Lyssningstestet talade sitt eget språk dock..
Sen hade han ju sparat in 3000 på förstärkaren som han kunde lägga på högtalare istället..

Så jag vet inte.. Min bror är inte ens intresserad av hifi på det sättet. Han är absolut inte påverkad åt något håll. Han har ingen koll på märken etc. Således kan han inte ha varit "påverkad" annat än från handlaren vilket borde ha gett fördel för H/K kan tyckas..
Lite roligt hur handlaren sedan drog sig undan som han gjorde.. Från att ha haft rollen som "den demande handlaren" så drog han sig undan och lämna oss "förlorade själar" till vårt eget...

Jag är övertygad om att min far, mor och de andra syskonen skulle göra samma val. Precis som deras grannar och deras grannar (förutsatt att ingen av de har hört talas om vare sig H/K eller något annat inom hifi).


Beror det inte ganska mycket på vilka högtalare ni testade med? Jag menar ett par "lättare" högtalare kanske låter bättre med A300. Men om man vill kunna spela högt och samtidigt rent, dvs kraftigare högtalare bör väl HK-670 vara bättre? Vad vet jag :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2003-12-14 21:40

Det säger väl primärt något om A300 i så fall och mindre om H/K?

Jag uttalar mig bara om de modeller jag hört och de har definitivt varit värda sitt pris jämfört med de flesta andra modeller i samma prisklass. Därmed inte sagt jämfört med alla andra - har inte hört allting. Kan dock säga att den hemmabiostärkaren jag har, AVI100, var jäkligt prisvärd och dessutom funkat helt problemfritt, vilket jag inte kan säga om andra märken jag haft.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-12-14 23:20

vi testade på högtalare som handlaren hade valt ut.. han "kan" väl H/K bäst får man anta..
Min erfarenhet är att högtalarna inte har nån större betydelse för hur förstärkaren låter.

iaf jag ska sluta hacka på H/K för jag vet att det är "en helig ko" precis som krell, mfl..

Gillar du H/K så köp det men se till att jämföra det med annat.. Det gäller iofs all hifi. Utan en direkt A/B jämförelse så vet man egentligen väldigt väldigt lite om produkten ifråga..

Jag är absolut ingen som skulle rekommendera "ta hem och prova" eller liknande. A/B jäförelse säger allt(och dessutom mer än om du bara lyssnar på den ena i en vecka) utan referens så kan man inte avgöra*.

Till en viss del kan man ju öva upp igenkännelse av ett "sound" men A/B är det bästa.

Allt detta är ju MIN åsikt. Gillar ni den inte så är det ok för mig..
Hifi är komplicerat och jag vet inte om man kan säga nåt om andras åsikter om vad som är bra elelr dåligt. Det verkar som att alla upplever olika saker och därmed kan det vara så att alla har rätt.
Jag beskriver tex min anläggnings ljud med samma termer som en krellägare beskriver sin. Och båda tycker att den andres anläggning är diametrala motsatsen till sin egen. Hur är detta möjligt?

Användarvisningsbild
Faidros
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2003-10-28

Inläggav Faidros » 2003-12-15 15:07

Jag tittar själv på förstärkare i samma prisklass, som jag ser det så verkar Rotel RA-01 vara väldigt prisvärd i det här segmentet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2003-12-18 02:55

beggade Carlsson OA50.2 ca 3500:-
beggad audio analogue puccini SE ca 4500:-

Då låter det Carlsson med ett trevligt italienskt sound från stärkaren. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7284
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2003-12-18 15:19

Jag har ett par OA50.2 till salu :wink:

3500 kr inkl frakt med bussgods till de ställen i Sverige de kör på...

Vita och i bra skick... (sålda 040105...)

Mvh

/Stefan

Edit: Sålda
Senast redigerad av avr7000 2004-01-05 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2003-12-19 16:04

Ja, eftersom jag har, eller haft en Cambridge A500 så måste jag väl säga en sak eller två¨. Jag har kört den mot NAD 2140 (slutsteg, m Cambridgen som pre-) Och detta vinner Cambridgen klart över, jag har inte heller förstått mig på den hajp kring HK och deras "kubmätningar" och "enorma strömstyrkor". Men du väljer själv! Så, slutsats från min sida är att lägga pengarna på en A500 Cambridge enhet! Den står sig mkt bra i prisklassen, om den inte är BÄST!! I prisklassen. Jag ha inte tittat runt jättemkt, men allt jag sett slår den.

Högtalare, ja testat Chario? De låter lent, och förhållandevis rent (beror på stärkare antar jag..) När jag hört dom har jag h´ållit dom som mysiga, de spelar djupt och har en inte alls skrikig diskant. Och finnischen är ju någe makalöst i den prisklassen! (synthar 200 eller 300 tror jag det jag pratar om heter, en 6,5" bas..)

Annars så är ju Carlsson jävligt prisvärda! Nästan oslagbart prisvärda! Men ofta får man pula lite själv.. liksom köpa ett beggat risit par för 500kr, uppgradera/byta ut/kirra skador för någon tusenlapp och några timmars arbete.. Men sedan är dom mkt fina! Iaf de jag hört.. ;)

well, om du undrar något mer så är det bara skrika till!


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 6 gäster