Försteg sökes

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Lobachevsky

Försteg sökes

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-10 22:09

Jag behöver hjälp med att skaffa ett försteg och har läst igenom inlägg på faktiskt tillbaka till 2003 för att se vad som rekommenderas. Ändå är jag villrådig och skulle bli väldigt glad om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig.

Min situation för närvarande är att jag, efter att ha bestämt mig för att uppgradera mitt stereosystem, gjort en del inköp på begagnatmarknaden. Tidigare spelade jag på ett par Gale 2i-förstärkare, CD-spelaren HK 710 och förstärkaren HK 620 (2x40W enligt specifikation). Jag letade länge i hifi-affärer efter ett par högtalare men hittade ingenting jag riktigt gillade. Jag köpte även en del hifi-tidningar för att se vad som rekommenderades men tyckte inte de var särskilt förtroendeingivande. Jag hittade i den här vevan faktiskt.se och blev lite intresserad av Ino Audios pi60.

Ett par pi60s dök då upp på begagnatmarknaden och jag fick möjlighet att komma och lyssna på dem. Jag blev förtjust direkt och köpte dem. De var förstärkta hos säljaren av en Denon 2105 med en Pioneer 668 som signalkälla. Inte helt ovanliga komponenter på detta forum hade jag fått klart för mig. Även med min HK 620 lät det bra, vilket jag tyckte var trevligt. Dock känns det inte riktigt som om förstärkaren hänger med när jag höjer volymen.

Nästa inköp på begagnatmarknaden blev en Pioneer 668. Säljaren till mina pi60s rekommenderade den varmt och eftersom dels min CD-spelare har krånglat lite (speciellt när den har varit avslagen) och dels jag tänkt köpa en platt TV som skulle kunna dra nytta av en DVD-spelare med HDMI-utgång så slog jag till på Pioneern. Två problem återstod att lösa som jag såg det. Dels förstärkeriet och dels rumsakustiken (jag har ett helmysko format vardagsrum).

Efter att ha läst en del om förstärkare bland annat på detta forum, så bestämde jag mig för att igen hålla ögonen öppna på begagnatmarknaden. Resultatet blev ett NAD 208. Detta köpte jag endast på dess rykte utan att ha någon möjlighet att lyssna på det tidigare. Jag inser att det inte är optimalt men vad skall man göra? Mitt alternativ är att lyssna i hifi-butiker men de tenderar ju att ha lite nyare produkter som kanske inte finns på begagnatmarknaden och jag tycker prisvärdheten på begagnade produkter verkar vara mycket högre. Dessutom, om jag inte blir nöjd med min 208 kanske någon annan vill ha det.

Hur som helst. Detta blev lite långt innan jag kom till min egentliga poäng men eftersom detta är mitt första inlägg på faktiskt.se (samt att ingen egentligen kan hindra mig) så bestämde jag mig för att skriva en lite längre redogörelse av mitt nyfunna hifi-intresse. Alltså, nu har jag ett slutsteg men inte något försteg. Min HK 620 har ingen pre-out så jag behöver någonting annat.

Säljaren till mina pi60s använde som sagt en Denon 2105, vilken många verkar anse ha ett bra försteg. Jag kan köpa en Denon 2106 på Hifi-klubben för 4500:-, vilket är ett alternativ. Några klara uppgifter om 2106 lever upp till samma ljudkvalitet som 2105 verkar dock inte finnas. Jag har inga direkta planer på att skaffa fler än två högtalare (även om man aldrig vet vad som komma skall). Ett annat alternativ är ju att köpa ett tvåkanaligt försteg (nytt eller begagnat). Några tips om vad jag skall göra?

Tack på förhand

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-11 00:08

Köp det här technicssteget:

Länk här!

Du får med en massa annan bråte också, men vad fan, för 1000 spänn... Eller bjud på enbart försteget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-11 00:31

Max_Headroom skrev:Köp det här technicssteget:

Hmm. Kanske borde bevaka utländska annonser bättre :). Technicssteget är dock enligt annonsen defekt, så just denna passar jag på.

Det väcker dock en intressant fråga. Kan man med hopp om rimligt bra ljud köpa ett riktigt gammalt (nu vet jag inte om detta var det, men det såg så ut) försteg? På ett sätt känns det ju lite overkill att köpa t.ex. Denon 2106 endast för att användas som tvåkanals försteg. Å andra sidan är det ju i alla fall med fjärrkontroll och det kan vara lite roligt att kunna spela radio.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-11 00:37

Svenska scentec har gjort försetg som sparkar röv. Likaså finns det äldre steg från s.k. High End firmor som likväl kan vara utmärkte. Kanske kan priserna på äldre produkter kommit ned i vettiga nivåer. Jag tänker främst på Mark Levinsson (före madrigal-tiden), Audio Research, accuphase och likande. Accuphase och MacIntosh tillhör få bolag som gjort försteg med fungerande tonkontroller. Men räkna med att det kostar en del. kan dock vara kul att hålla ögonen efter annonser som "flerårs-projekt", dvs, köpa senasre, när pengar och lust råkar finnas samtidigt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-11 00:42

engeLhoLm audio deLo!!

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-11 00:43

Sentec har jag läst en del om, men inte sett säljas i någon annons tror jag.

Jag blev erbjuden att köpa en Mark Levinsson no28 för 10000:- men det känns lite mycket eftersom jag inte alls har någon koll på om den är bra.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2006-11-11 00:54

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-11 01:08

Haakan_W skrev:engeLhoLm audio deLo!!

Jag hade inte hört talat om Engelholm Audio så jag gick in på deras hemsida och inser att min okunskap visar sig. Enligt deras hemsida:

Prelo och Delo är för och främst aktiva delningsfilter. Prelo inkluderar även ett fjärrkontrollerat försteg. Därför kan du som kund kan välja efter din egen situation: har du redan ett kompetent försteg väljer du Delo, saknar du försteg är det Prelo som gäller. Vad gäller filterdelen är dom identiska!

När det gäller delningsfilter är jag helt rudis men jag får väl ge mig ut i cyberrymden och läsa på. För övrigt lyckas jag inte få en uppfattning om priset på Prelo (vilket jag antar du syftade på eftersom det var den som hade ett försteg?).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-11 01:35

deLo är ett försteg med inbyggt aKtivt fiLter tiLL basen...aLLTså först och främst ett försteg...med en väLdigt vettig Konstruktör..mäter väLdigt fint har jag hört

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2006-11-11 02:25

Håller med Jeppe.. Jag är riktigt nöjd med mitt Holographic Audio Pre25. Kan du leva med att den saknar fjärr?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-11 02:34

OT varning:

Haakan: Din text ser något onykter ut, eller har du problem med datorn? :wink:

Lobachevsky: Varför inte köpa en beggad 2105:a då, eller kanske en ny 1907:a så får du preout + en himmlans massa möjligheter i framtiden. Och detta utan att det kostar skjortan, det måste väl vara ett vettigt allternativ eller?

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-11 02:52

screen skrev:
Haakan: Din text ser något onykter ut, eller har du problem med datorn? :wink:

jo häLLDe Lite vatten över tangentbordet på Lappisen igår å sen dess sKriver den K och L stort heLa tiden....eLLEr om jag trycKer ner caps just på K och L så Kan jag göra dom små k l men det är ju jobbigt

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-11 02:54

screen skrev:Lobachevsky: Varför inte köpa en beggad 2105:a då, eller kanske en ny 1907:a så får du preout + en himmlans massa möjligheter i framtiden. Och detta utan att det kostar skjortan, det måste väl vara ett vettigt allternativ eller?

En begagnad 2105:a ser jag som ett alternativ. Lite orolig bara för trådarna som pratar om att några av dem har brunnit upp.

En ny 1907:a kostar 4800:- på Hifiklubben. Eftersom jag kan köpa en 2106:a billigare, förstod jag dig rätt att 1907:an skulle vara bättre som försteg än en ny 2106:a?

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-11 02:55

Jara skrev:Håller med Jeppe.. Jag är riktigt nöjd med mitt Holographic Audio Pre25. Kan du leva med att den saknar fjärr?

Hmm. Jag tror att jag skulle sakna fjärrkontrollen rätt mycket.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-11 02:55

eLLEr om jag trycKer ner caps just på K och L så Kan jag göra dom små k l men det är ju jobbigt

Du kanske skall hälla i ett glas till och köra med capslock konstant för små bokstäver istället. :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-11 03:02

Lobachevsky: Jag vet inte vilken av dessa som är bäst, men jag såg att dom har ett demoex av 1906 kvar på HiFi-klubben i växjö för 2798:-

Den har också preout, kanske kan va nått? :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-11 15:24

Lobachevsky skrev:Sentec har jag läst en del om, men inte sett säljas i någon annons tror jag.

Jag blev erbjuden att köpa en Mark Levinsson no28 för 10000:- men det känns lite mycket eftersom jag inte alls har någon koll på om den är bra.

10000 för det är ju nästan gratis! Jag hade kunnat köpa det bara för utseendet och ställt det i hyllan! Visserligen är det väl en Madrigal-konstruktion (dvs inte ett "äkta" Mark Levinson) men ändå förbannat bra. Den enda annons jag hittar på det nu ligger på 2500£. Ca 32000 kr, alltså...

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-12 01:03

Max_Headroom skrev:10000 för det är ju nästan gratis! Jag hade kunnat köpa det bara för utseendet och ställt det i hyllan! Visserligen är det väl en Madrigal-konstruktion (dvs inte ett "äkta" Mark Levinson) men ändå förbannat bra. Den enda annons jag hittar på det nu ligger på 2500£. Ca 32000 kr, alltså...

Lite historik från eBay visar att det har sålts för runt 10000-12000 kr, men i alla fall, är det verkligen så bra?

Vad tror folk förresten om en gammal NAD 116?

Användarvisningsbild
CalleG

A3CR

Inläggav CalleG » 2006-11-12 13:17

Nu är jag ful och gör reklam för något jag håller på att sälja men jag köpte mitt Musical Fidelity A3CR av en kille som hade väldigt lik kringutrustning som du har. Ino piP och, har jag för mig, NAD-steg och Pioneer-DVD. Han var med i LTS - tyvärr minns jag inte hans namn :)

Du hittar min annons här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10379

Jag har varit helnöjd med både kvalitet och ljud, säljer pga ommöblering och platsbrist.

Användarvisningsbild
peterl

Re: A3CR

Inläggav peterl » 2006-11-12 13:19

CalleG skrev:Nu är jag ful och gör reklam för något jag håller på att sälja men jag köpte mitt Musical Fidelity A3CR av en kille som hade väldigt lik kringutrustning som du har. Ino piP och, har jag för mig, NAD-steg och Pioneer-DVD. Han var med i LTS - tyvärr minns jag inte hans namn :)

Du hittar min annons här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10379

Jag har varit helnöjd med både kvalitet och ljud, säljer pga ommöblering och platsbrist.

Jag tror det var av mig du köpte MF:en Calle. Rotel slutsteg är det, annars var det rätt.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2006-11-12 13:22

Ah så var det kanske ja. Jag har själv haft både Rotel och NAD-steg, jag kom ihåg att du hade samma men blandade tydligen ihop vilket det var :)

Nåja, hoppas ingen tog illa upp för smygreklamen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-12 14:34

Lobachevsky skrev:
Max_Headroom skrev:10000 för det är ju nästan gratis! Jag hade kunnat köpa det bara för utseendet och ställt det i hyllan! Visserligen är det väl en Madrigal-konstruktion (dvs inte ett "äkta" Mark Levinson) men ändå förbannat bra. Den enda annons jag hittar på det nu ligger på 2500£. Ca 32000 kr, alltså...

Lite historik från eBay visar att det har sålts för runt 10000-12000 kr, men i alla fall, är det verkligen så bra?

Du får betala en del för märket, utseendet och känslan. Skulle jag tro. Med tanke på hur apparaten ser ut anser jag det vara värt att betala för, men det är ju en smaksak.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-11-12 14:42

Jag skulle nog satsa på 2105/06 eller begagnat Sentec försteg. Holographic Audios försteg har jag aldrig lyssnat på men det säga vara bra och är dessutom billigt, provlyssning rekomenderas.

Användarvisningsbild
LEXrasta
fotoGENIisk

Inläggav LEXrasta » 2006-11-12 15:46

Jag har ett marantz 3250 försteg till salu. Jag har ett vincent sa-91 försteg på gång som jag kanske ska köpa så mitt 3250 kommer bara att stå och samla damm.Men du får leva utan fjärr.. :D

Bild

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-12 21:42

Det lutar åt ett begagnat NAD C160 istället. Jag vet inte om det spelar så stor roll att det är samma märke som 208:an men priset var i alla fall OK. CalleGs Musical Fidelity A3CR såg trevligt och gediget ut men jag känner inte att jag tillräckligt mycket koll på de dyra förstegen för att köpa ett just nu.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-11-12 22:17

Lobachevsky skrev:Det lutar åt ett begagnat NAD C160 istället. Jag vet inte om det spelar så stor roll att det är samma märke som 208:an men priset var i alla fall OK. CalleGs Musical Fidelity A3CR såg trevligt och gediget ut men jag känner inte att jag tillräckligt mycket koll på de dyra förstegen för att köpa ett just nu.

Jag vill uppmana dig att testa C160 innan du köper ett. Jag hade hemma ett och det var det sämsta jag lånat hem. Modellen NAD 116, tror jag det heter, lät bättre.

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-12 22:31

Jasså? Tack för tipset!

En NAD C160 går att köpa begagnad för 1200:-. Jag tror att en NAD 116 är till salu för 2000:-. Det skulle vara bättre tror du?

Saken är ju den att ingen av modellerna finns att låna hem för provlyssning. Överhuvudtaget är det svårt på begagnatmarknaden att testa prylarna först. Det alternativet jag har i butik i stan är en Denon 2106:a för 4500:-. Dock säljer Hifiklubben ut den eftersom modellen tas bort från sortimentet så jag vet inte om jag kan låna hem den heller.

På det hela taget är det här alltså rätt svårt men det är ju därför jag sökt mig till detta forum.

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-13 03:22

Anses Rotel vara ett rimligt ofärgande och prisvärt alternativ på försteg? De dyker ju upp med jämna mellanrum i annonser och som demoexemplar i butik.

Lobachevsky

Inläggav Lobachevsky » 2006-11-14 19:02

Nu finns t.ex. ett Rotel RC 1070 till salu för 3500:-. Ett rimligt alternativ?

henko

Inläggav henko » 2006-11-14 21:35

http://www.harmonydesign.se/pre9.htm

eller...

http://www.harmonydesign.se/pre906.htm

Kan bara säga att efter en provlyssning på dessa hos Mattias så är det ingen tvekan om vad som är prisvärt och kvalitativt (enligt mig dvs. :D )
Dessutom kan du uppgradera dessa kors o tvärs med diverse extra funktioner.
De går även att hitta begagnade lite här o där.
Lyssnade på Pre906 senast i veckan och njöt av varje sekund.

Nästa

Återgå till Köpråd