vad ska man lägga krut på i min anläggning?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claatu

vad ska man lägga krut på i min anläggning?

Inläggav Claatu » 2006-11-13 11:10

Är en allmänt hifi-intresserad person som f.n.v. pluggar och har ont om pengar. Min studentrigg ser ut som följande:

Högtalare: Infinity primus 360

Förstärkare: Marantz SR4600

CD: Pioneer PD-S604. En gammal rackare men med bra mekanism (?).

CD:n är kopplad via optisk till förstärkaren, Marren har en Crystal 24/192 dac har jag för mig. Riggen låter bra men kan säkert förbättras!

Kablarna är billiga och bra om vi säger så.. har väl ingen jättetro på moddningar som består av dyra signalkablar, ännu mindre optiska/koaxer.. men jag sitter inte med lakritsremmar heller :)

Vad skulle ni uppgradera härnäst och varför?

Själv är jag inne på att byta upp CD-spelaren. Har hört att lasern kroknar efter en tid och min är ca. 10 år gammal... Skulle gärna köpa en begagnad VRDS-10 eller motsvarande som transport, men hur bra är egentligen Marantzens inbyggda DAC? Är det exv. lönt att köpa en cd för 3000:- med samma typ av DAC som jag redan har i Marren? Hur stor skillnad i ljud "blir det" om ni förstår hur jag menar...

Tar även tacksamt emot länkar till sidor som förklarar skillnaden mellan DAC:ar, exv. "varför är Burr-Browns xxxDac bättre än Crystals xxxDAc"...

/m.v.h.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-13 11:41

Jag skulle ju låna en CD av nån som har en nyare/dyrare och prova om jag upplever nån skillnad.. Är denna då till det bättre e det ju helt klart en uppdatering värd att göra..

Är du nöjd med lågbasen i dina högtalare? Tyckte själv att de lät lite tunt i mitt rum så jag skulle definitivt behöva en sub-bas om jag skulle köra på dessa..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-11-13 11:43

Claatu: Lasrar kan hålla mycket längre än 10år. Det finns de som går sönder efter 5år men det märker man. De börjar krångla och slutar fungera till slut. När det väl händer är det ju lätt att köpa en annan CD-spelare eller laga den gamla om man är nöjd med den (det sistnämnda skulle jag rekommendera eftersom elektronikskrotet troligtvis hamnar i en pöl i afrika eller förgiftar kineser i avfallsanläggningar).

Mekanismen har förmodligen ingenting med ljudet att göra då det bara orsakar rena bitfel (klick/avbrott) när läsningen inte funkar som den ska. Signalen buffras ju internt i CD-avläsningen så jitter lär inte utgöra ett problem där.

Användarvisningsbild
Claatu

Inläggav Claatu » 2006-11-13 11:50

Jodå, visst skulle det sitta bra med lite mer lågbas :P , men jag tycker ändå att det är bra att den lågbas som finns är tight och fin. Har tittat på aktiva subbor, (typ Velodyne spl-1000, mums!) men det är ändå ganska mycket pengar som ska fram. Är även rädd för att jag ska fastna i ..."är det korrekt nu? lagom mycket bas eller loudness?" - ångesten.

Det var ju ett bra tips med att låna hem några CD-spelare, får passa på när frugan är bortrest 8)

Har bara svårt att fatta vad jag skulle vinna på att exv. köpa en Marantz-cd för 3000 som har samma dac som förstärkaren redan har, så lite A/B test skulle kanske kunna reda ut den frågan.. Vet att många klagar på pioneers "legato-link" funktion, men den är väl inte aktiv när man kör cd:n som transport via de digitala utgångarna, eller?

/m.v.h.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2006-11-13 12:23

Såna här grejer tänker jag mig kan vara kul och/eller lärorikt i din situation:

Internetradio med hög kvalitet

Tuner + bra antenn + P2 (kräver att man gillar P2) :)

En mikrofon att koppla till datorn

Sabbatsår för att experimentera med optimal positionering av högtalarna

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-13 13:18

Har du inte gjort nåt åt rummet så ær det dax nu! Vad har du før matta i rummet? Køp deg en snygg heltæckningsmatta och en sån dær liten automatisk damsugare som du kan ha tuffa omkring i rummet nær du sjælv ær på jobbet.

Sedan kan du ju också jobba med att dæmpa upp lite bakom høgtalarna och dæmpa førsta sidoreflexen i væggen. Finns massor att gøra om du inte gjort det och det ær enormt kostnadseffetivt.

Tænkte føreslå byte av CD først, men såg att du anvænder marantzens DAC, så dær kommer inte inte vinna annat æn mycket små skilnader som bara ær hørbara vid nogranna luyssningstester.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-13 15:44

Trevligt budgetsystem men testa gärna nån DVD-spelare som CD-drive!

Användarvisningsbild
Claatu

Inläggav Claatu » 2006-11-13 23:07

Tack alla för trevliga svar!

Rummet är hyfsat dämpat och datorn står i rummet. Har börjat att konvertera skivor till .flac format för att kunna streama dessa lossless i framtiden.

Sabbatsår låter fint, men kommer nog inte att bli av då jag ska plugga många år till :wink:

Jag har lekt med min Philips DVP-630, gjort lite A/B jämförelser, men tycker nog att min gamla CD-spelare låter snäppet bättre. Det är visserligen subtila skillnader, men tycker mig ana att dynamiken är bättre med pioneern. Har även jämfört digital/analog på CD:n och där är ju skillnaden stor även om det säkert till viss del beror på att "signalnivån" är något högre på de digitala utgångarna. Man hör även tydliga skillnader i upplösning och klang.

/m.v.h.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-13 23:34

Kablar för 5000 skulle göra susen :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-13 23:56

5000 kronor på Bybee Quantum Purifiers eller Shakti, samt kanske måla kanten på skivorna med grönpenna. CD-svarv kanske skulle vara en prisvärd investering annars.

Skämt åsido: Enligt min mening är det troligt att krutet bör läggas på akustiska åtgärder i lyssningsrummet i första vändan.

Vilka DACar som används har mindre betydelse än hur de implementeras i apparaten. man vill uppnå ett bra signal/brusförhållande, och se till att signalen filtreras korrekt (inga "tidsoptimerade" filter, utan korrekta digitalfilter, tack).

Jag känner dessvärre inte till din elektronik så väl. Har du sett tillförlitliga tester på dess D/A-omvandling? Har den så att säga F/E-lyssnats tillsammans med en A/D-omvandling? Så kan man nämligen med fördel testa om en DAC är transparent...
Senast redigerad av Morgan 2006-11-14 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-11-14 00:06

Så fint "Messerschmidt-snack" ni skrämmer nykommlingar med grabbar, duktigt jobbat :?

Välkommen hit annars Claatu! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-14 00:40

En dvd för under 2000 skulle nog kunna vara bättre än den gamla cdspelaren. Har du dvd idag?

Det är trevligt att Marantzen har pre-out men det verkar som de inbyggda stegen ska räcka.

Välkommen!
/J

Cygnus resurectum

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-14 08:38

tvett skrev:En dvd för under 2000 skulle nog kunna vara bättre än den gamla cdspelaren. Har du dvd idag?

Jag tror det kan räcka med en för under 1000 kr, t ex en sån som jag har. Dess digitalutgång är förmodligen mkt bättre än den som din gamla cdp har...

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-11-14 16:40

Köp skivor för pengarna och när ekonomin blir bättre så kan du lägga ner tid på bättre grejor.
Kanske ett par bra hörlurar skulle vara en bra investering om man bor lite trångt och i en tillfälig studentbostad.

Användarvisningsbild
Claatu

Inläggav Claatu » 2006-11-14 18:22

Hej grabbar, tack för välkomnandet och för förslagen!

Jag satt tidigare med en ganska sjysst retro-stereo bestående av 2 st. Luxman M120-A, en Luxman C120, en dito T115 samt cd:n ovan och ett par Infinity SM-122:or.

Min fru klagade på att de begagnade Luxmanstegen som f.ö. lät väldigt bra, luktade "gammal sommarstuga" när de blev varma. Annars hade jag gärna behållt dem. Infinity-burkarna fick pappa ta över p.g.a. platsbrist.
Jag har som sagt en billig DVD också, men den är inget vidare som CD-spelare.

Jag kommer nog inte återuppta min vinylsvarvning, mest av praktiska skäl. Annars har jag full respekt för de som är inne på 200grams pressar av Karajam m.fl. i RCA:s "Living stereo" format :wink:

Eftersom jag inte vill köra Legato-Link = utesluter annat än digitalkablar så kan man ju kanske tänka sig att ett par bättre begagnade högtalarkablar vore något? Har iofs. inga "guldöron" men många medlemmar här berättar om närmast religiösa upplevleser vid kabelbyte så det är ju ett alternativ, hehe.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-14 18:34

Utan att vara religiös kan jag säga att en matta på golvet som är någorlunda tjock gör mer nytta än vilken kabel som helst ;)

Som sagt, prova någon mer DVD om du tror att signalkällan är en begränsning, men eftersom det låter som du konverterar musiken till FLAC kanske en investering i en Squeesbox skulle vara klart smartare. Du kommer troligen inte nyttja DVD för musik särskillt länge till - du kommer gå över till hårddisklagrad musik iallafall. Eller hur?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-11-14 19:00

Det där med mattan gillade jag, Koppen!

Annars är väl högtalarna det som gör störst skillnad om man vill uppnå en reell förbättring!

/Jocke

Användarvisningsbild
Claatu

Inläggav Claatu » 2006-11-14 19:41

Högtalarna är jag äckligt nöjd med, det är väl i den lägsta basen de brister, men det kan jag leva med. Squeezbox vore ju inte fel heller, har tittat lite på den och de som har den verkar nöjda och glada!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-11-14 20:51

Om man skall komma med ett enda råd då: Köp för böfvelen inte kablar för att försöka "uppgradera" anläggningen. Gå inte på kabelmyten. Immunisera dig grundligt genom att läsa allt vad Öhman har skrivit om kablar på detta forum - allt brukar vara klokt, utom i små detaljbrister någon gång vart hundrade inlägg. Då kommer oftast Isodor eller någon annan mer fysikkunnig med näsvisa rättningar, och ordningen återställs :).

Gå inte på hela den där svängen med kablar, bybees, shaktistenar, antistatoljor, kabellyftare, avmagnetiserare, grönpennor, CD-svarvar, vibrationsdämparrrack, etc, etc. Håll dig till en början till att lära dig om akustik och tillämpa detta i kloka förändringar i lyssningsrummet. Sådant är hundrafalt mer effektiv för att uppnå ljudmässiga vinster än diverse kabelbyten.

Se till att skaffa RG-62 till signalkabel och EKK i lämplig dimension till högtalarna. Sedan är det slutsnackat, och den delen är tillräckligt transparent. Därefter är det akustikdags. Sedan är det kanske dags att fundera på bättre elektronik/högtalare, men det är en senare fråga enligt min mening.

Framförallt måste man undvika att dras in i en byteskarusell och egna undersökningar som utförs "öppet" (dvs icke-blint). Sådant leder bara in i en massa troende och en massa hörvillor. Man måste lyssna blint, om man skall kunna vara säker på att man hör det man tror sig höra. Annars inbillar man sig bara en massa saker.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-14 21:46

Morgan.

Jag håller, typ, inte alls med dej. :-) Med undantag utom att IÖ har skrivit mycket bra om kablar. Min slutsats är iofs är trots det en annan än din även här. Min försök med elinstallationskabel har varit allt annat än lyckosamma.

För mej är hifi känsla, inte förnuft.

Om jag skall komma med ett råd är det att ta det lugnt. Testa öppet. Läs mycket. Och precis som Morgan säger, dras inte in i en byteskarusell utan ta det lugnt. Byt till exempel max en komponent om året. Och köp och lyssna på mycket musik. Mycket musik. Jätte mycket musik. Och ha roligt. :-)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-14 23:00

Koffe skrev:För mej är hifi känsla, inte förnuft.

Du är en utpräglad subjektivist och det är helt OK! 8)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-14 23:05

tvett skrev:Du är en utpräglad subjektivist och det är helt OK! 8)

Tack! jag gillar en och annan objektivist oxå :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-14 23:19

Koffe skrev:
tvett skrev:Du är en utpräglad subjektivist och det är helt OK! 8)

Tack! jag gillar en och annan objektivist oxå :-)

Hehe, nu måste jag slänga in en typisk Faktiskt-kommentar; Definiera objektivitist i detta avseende?

/ B

Användarvisningsbild
Claatu

Inläggav Claatu » 2006-11-14 23:27

okej, det blir inte något inköp av hifi-olja m.a.o. :lol:

Skämt åtsido, har liksom Morgan en ganska begränsad tilltro till kablars undergörande egenskaper. Det skulle väl vara av rent estetiska skäl som man köpte sig andra högtalarkablar än de jag har idag. Ämnet är outtömligt, från "hur kan elektroner ha en favoritriktning" till "metallgitter kontra vätskeledare". Där vill jag inte hamna.

Sammanfattar:

*) Flera skriver att rummets akustik kan spetsas till genom lämplig möblering. Ska labba lite med mattor och annat även om "regeringen" som alltid har sista ordet :wink:

*) DVD som transport eller spelare. Har redan.

*) Bra hörlurar - ett gott tips. Kanske läge att lyssna runt lite mer? Sitter iofs. med ett par rätt så nya Koss titanium pro som låter helt okej, men har även tittat på begagnade sennheizer 650 med. Nackdelen är väl att de (650) är öppna och spelar "utåt" med, vilket mina Koss inte gör. Däremot väger Kossen så man får nackspärr, vilket löses genom att man halvligger i soffan. Allra ballast vore ju såklart ett par fräscha elektrostatlurar (vad hette de igen nu, de där fyrkantiga...)

*) Squeezbox - absolut! Är nog framtiden, men kommer att få vänta ett tag tills man går tillbaka till jobbet över sommaren...

*) Köpa skivor och ha roligt! Jepp, får helt enkelt ta mig tid att spela in både lurar och högtalare nu och sitta still i båten tills någon elak polare drar iväg en till en hifibutik igen :)

Tack för svar

/m.v.h.

Återgå till Köpråd