Rekomendera en CD

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JohanGbg

Rekomendera en CD

Inläggav JohanGbg » 2006-11-22 13:56

Jag skulle uppskatta era förslag på en CD som följer nedanstående spec.

Max pris 5000 SEK
Ny eller beg. spelar ingen roll
Fjärr
Volymkontroll, smidigt
Hörlursutgång, inte såååå viktigt
Dig. utgång, för att kunna köra spearat DAC
RCA ut, inget behov av balanserat

och så ska den gärna spela trevligt också.

Har kollat lite på Sony X3000ES, men den har varken volym eller hörlur.

mvh
Johan

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Rekomendera en CD

Inläggav PerStromgren » 2006-11-22 17:08

(Ah, du menar CD-spelare? Jag måste erkänna att jag faktiskt trodde du ville ha rekommendation på en CD!)

Ett standardsvar som jag stödjer är: köp en billig DVD-spelare som ser snygg ut! Kolla också att den inte är alltför långsam med att börja spela efter att du tryckt in släden.

Om du hittar en DVD-spelare som är hörbart illaljudande på CD-avspelning, vore det kul att höra talas om den.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HSideback

Rekomendera en CD

Inläggav HSideback » 2006-11-22 17:17

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2006-11-22 17:24

Marantz CD 5001 (2500kr) Supra RCAkablel (400kr) Musik för 2100 kr :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-22 18:06

perstromgren skrev:Om du hittar en DVD-spelare som är hörbart illaljudande på CD-avspelning, vore det kul att höra talas om den.

Hur många exempel vill du ha?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-11-22 18:07

Hetsporren skrev:Hur många exempel vill du ha?

Fyll på med alla exempel du har, gärna med motivering.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-22 18:12

Av de dvd-spelare jag ägt har INGEN låtit bra som CDP:

Pioneer 360/737
LG (minns ej modell)
Sony (minns ej modell)
Philips DVD70

m.fl. (?)

Samtliga har låtit väldigt "tunt" och "syntetiskt" som integrerade cd-spelare men vissa av dem har istället funkat lysande som cd-drive. Min nuvarande Samsung 860 har jag inte ens provlyssnat som CDP, eftersom jag inte tänkt använda den för annat än film...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-22 18:27

Hetsporren skrev:Av de dvd-spelare jag ägt har INGEN låtit bra som CDP:

Pioneer 360/737
LG (minns ej modell)
Sony (minns ej modell)
Philips DVD70

m.fl. (?)

Samtliga har låtit väldigt "tunt" och "syntetiskt" som integrerade cd-spelare men vissa av dem har istället funkat lysande som cd-drive.

Utmärkt Hetsporren, nu har vi exempel, precis vad jag frågade efter! Vad heter CD-spelaren du jämför med?

Är skillnaderna sådana att man måste ha väldigt bra grejor i övrigt för att höra dem?
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-22 18:41

Tja, allt från Accuphase DP-55V till Sony XB930QS...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-22 18:58

Hetsporren skrev:Av de dvd-spelare jag ägt har INGEN låtit bra som CDP:

Pioneer 360/737
LG (minns ej modell)
Sony (minns ej modell)
Philips DVD70

m.fl. (?)

Samtliga har låtit väldigt "tunt" och "syntetiskt" som integrerade cd-spelare men vissa av dem har istället funkat lysande som cd-drive. Min nuvarande Samsung 860 har jag inte ens provlyssnat som CDP, eftersom jag inte tänkt använda den för annat än film...

Jepp.. har hört att DVD spelare i överlag brukar vara dåliga på att spela upp vanliga CD skivor!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-22 19:21

JB skrev:Jepp.. har hört att DVD spelare i överlag brukar vara dåliga på att spela upp vanliga CD skivor!

Av vem då? "Alla"?

Ursäkta min cynism, men detta kan lätt bli en vandringssägen, om man inte kollar källan ordentligt. Jag kan inte själv höra skillnad på en ganska enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare, och jag har heller inte hört någon som gjort det under någorlunda kontrollerde former. Men är det stora skillnader så bör det vara enkelt att kolla, givetvis.

Vi vill säkert alla att den gamla hederliga CD-spelaren ska vara bättre än något man ser i veckans utskick från El-giganten, men om det nu inte är så? Ska vi inte bara tacka och ta emot, då?

Jag har själv en tung och fin CD-spelare, men den blir utbytt mot en enkel DVD-spelare den dag den ger upp.
... tycker jag!

Per

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-22 20:16

perstromgren skrev: Jag kan inte själv höra skillnad på en ganska enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare, och jag har heller inte hört någon som gjort det under någorlunda kontrollerde former.

Det behövs inga "kontrollerade former", det räcker med sina favoritplattor, sin egen hyggliga anläggning och god hörsel...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-11-22 20:25

Tror också att det är en skapad "sanning". Alla mina DVD-spelare har spelat bra och låtit nog så bra som mina CD-spelare. Enda skälet jag kan se att skaffa en särskild CD-spelare är om den startar betydligt snabbare än DVD-spelaren men inte ens det är ett stort problem.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-22 20:38

UrSv skrev:Alla mina DVD-spelare har spelat bra och låtit nog så bra som mina CD-spelare.

Där ser man.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-22 21:09

perstromgren skrev:
JB skrev:Jepp.. har hört att DVD spelare i överlag brukar vara dåliga på att spela upp vanliga CD skivor!

Av vem då? "Alla"?

Ursäkta min cynism, men detta kan lätt bli en vandringssägen, om man inte kollar källan ordentligt. Jag kan inte själv höra skillnad på en ganska enkel DVD-spelare och en hygglig CD-spelare, och jag har heller inte hört någon som gjort det under någorlunda kontrollerde former. Men är det stora skillnader så bör det vara enkelt att kolla, givetvis.

Vi vill säkert alla att den gamla hederliga CD-spelaren ska vara bättre än något man ser i veckans utskick från El-giganten, men om det nu inte är så? Ska vi inte bara tacka och ta emot, då?

Jag har själv en tung och fin CD-spelare, men den blir utbytt mot en enkel DVD-spelare den dag den ger upp.

Har för mig att det var ägaren i butiken jag köpte min första DVD spelare i som sa det..

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-22 22:20

DrBoar skrev:Marantz CD 5001 (2500kr) Supra RCAkablel (400kr) Musik för 2100 kr :D

Varför så mycket pengar på kabel? :lol:

Hetsporren skrev:Samtliga har låtit väldigt "tunt" och "syntetiskt" som integrerade cd-spelare men vissa av dem har istället funkat lysande som cd-drive.

Topic frågade efter en cd-drive.
/J

Cygnus resurectum

JohanGbg

Tackar för tipsen

Inläggav JohanGbg » 2006-11-23 11:05

Jahopp, här var det två läger - som vanligt. Men jag tar till mig av allt ni skriver.

Idag har jag en Technics CD-spelare med en sådan där 5 CD platta. Himla smidigt, men ingen volym eller hörlursutgång.

Jag har även nen DVD spelare Pioneer DV-545, som skulle ha bra analog ljudbehandling enligt broschyren, men det är ju ett par år sedan.

Inte heller den har volym eller hörlursutgång.

Egentligen vore en multispelare som tar DVD, CD, SACD och DVD-A smidigt och volym förstås :wink:

Några tips :?:

mvh
Johan

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-23 11:18

kanske...

För 5K hittar du Onkyos nya 7555 cd spelare.
Info: http://www.gspr.com/onkyo/dx7555.html
(den har hörlurs ing. & volym till den)
Finns i svart också.

Är ingen siffertolkare direkt men klockan verkar precis iallafall :)

Kanske ni andra mer bevandrade kan upplysa oss om vad den kan gå för på pappret till att börja med :)

Är nämligen lite sugen själv på den :oops: eftersom jag tröttnat på segheten i DVD spelare...

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-23 11:20

Törs man föreslå att du skall titta "bortom" den snurrande plasten? Varför inte en Slim Devices Squeezebox?

Slimdevices

JohanGbg

Slim

Inläggav JohanGbg » 2006-11-23 11:28

Var får Slimdevicen sin input ifrån. Kan jag streama från min Laptop till den?

Kan den ta emot flera format eller enbart CD/Mp3?

//
J

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-23 12:07

Dåliga på vilket sätt?

Jag menar att det finns ju väldigt många aspekter på vad det är som "dåligt". Ljudet? Hanterbarheten? Snabb/långsam?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Stranne

Re: Slim

Inläggav Stranne » 2006-11-23 12:07

JohanGbg skrev:Var får Slimdevicen sin input ifrån. Kan jag streama från min Laptop till den?

//
J

Jajemen på alla frågor! Du behöver alltså en dator som är igång, och ja den kan ta emot fler format än wav och Mp3 (exempelvis Flac mfl förlustfria format). Antingen via kabel eller trådlöst då den har inbyggda antenner.
Jag har precis skaffat mig en själv och den är helt fantastisk. Då har jag inte ens börjat pilla med programvaran med allt vad man kan göra där i form av plugins mm. Även jag hade tidigare planer på att skaffa mig en bättre cd-spelare (igen) men det kommer aldrig att ske. Tidigare ångrade jag att jag sålde min Copland cd-spelare bara för att jag fick ett bra bud, men inte nu längre. Snygg är den också tycker jag.

*edit Versaler efter punkter.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-11-23 16:43

Min gamla Hitachi dvd (tror den hette 525..) var i jämförelse med min Esound CDE3 riktigt dålig. Jag likställde utnivåerna på spelarna och lyssnade först blint ett antal gånger och sedan öppet. Hitachin krympte ljudbilden på ett märkligt sätt och var väldigt tunn i ljudet.

Däremot kunde jag senare inte höra skillnad på min Pioneer dvd575 och Esounden och då var det adjöss med kinaspelaren :wink:

Den (pioneer 575) är en helt ok bild och ljudförmedlare

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Slim

Inläggav Koffe » 2006-11-23 17:22

JohanGbg skrev:Var får Slimdevicen sin input ifrån. Kan jag streama från min Laptop till den?

//
J

Jepp. Du kan streama från en laptop. Se min medlemspresentation för detaljer. Jag har gjort så fram till igår.

Jepp. Den tar flera format. Den tar alla ledande öppna format. Med fördel kör du Flac - alltså lossless.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-23 18:26

Johan_Lindroos skrev:

Dåliga på vilket sätt?

Jag menar att det finns ju väldigt många aspekter på vad det är som "dåligt". Ljudet? Hanterbarheten? Snabb/långsam?

Ljudet, men sen är dom ju ofta ganska långsamma också (ivarjefall dom jag testat).

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-27 15:16

Det är främst i analogdelen och strömförsörjningen till denna som man enkelt kan spara in i billigare DVD-spelare på bekostnad av analogt ljud ut.
Om man däremot kopplar digital ut så har man den bara som drive, och då blir det mycket svårare att upptäcka skillnader (bortsett från uppstartstiden).

Nu var topic att JohanGbg ville ha bland annat:
Fjärr
Volymkontroll, smidigt
Hörlursutgång, inte såååå viktigt
RCA ut, inget behov av balanserat

Eftersom vi pratar RCA ut så förutsätter jag att den inte bara skall användas som drive.
Eftersom "Volymkontroll, smidigt" står separat från "Fjärr" så antar jag att det som efterfrågas är en ratt på spelaren som reglerar volymen på RCA utgångarna, helst i den analoga domänen, och då blir det väldigt tunnt med spelare.
Om volymen bara skall påverka hörlur ut eller om det räcker att volymen kan regleras med fjärren i den digitala domänen så blir det genast mycket lättare.

Vissa önskemål är klart ovanliga. Så lite förklarande till varför dessa funktioner önskas vore trevligt.
Jag har en pioneer-CD-spelare hemma med volymkontroll (i analoga domänen) som enbart reglerar hörlursutgången. Kvaliteten om jag låter ljudet passera till förstärkaren och använder dess volymkontroll och hörlursutgång blir dock klart bättre.
Ännu bättre blir det om jag kopplar CD-spelaren direkt till hörlursförstärkaren och använder dess volymkontroll och hörlursutgång.

Återgå till Köpråd