Söker användbar DVD-spelare under 600:-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Söker användbar DVD-spelare under 600:-

Inläggav paa » 2006-11-26 17:48

Tänkte köpa en DVD-spelare till ungdomarna till jul, och det finns ju numera ganska många olika i prisläget 399-599:- Är det någon i det prisspannet som är åtminstånde hyfsad?
Och är det någon man skall akta sig speciellt för?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-26 18:41

Köpte nyligen en Toshiba SD-260E för 699 kr (100 kr dyrare än du hade tänkt dock) men den är riktigt bra (inte bara hyffsad). Spelar upp DivX och Xvid också!

Annars finns ju även Toshiba SD-160E som verkar vara rätt lik 260E förutom att den inte spelar upp DivX och Xvid (är inte säker på att det är enda skillnaden dock).. den kostar 599 kr

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-26 19:58

Tycker mig höra idel suck och stön från de flesta som köpt billiga DVDer på sista tiden.. Dock vet jag att grannen köpt en billig Philips som tydligen gett mycket nöjje, vet dock inte modellbeteckningen

Ser dock väldigt lik ut som denna, verkar ju även ta de flesta formaten..
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=73815

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-27 14:29

Jag kör fortfarande på en sunkig Denver DVD som såg bra ut på papperet och hade bra rekommendationen på faktiskt/hififorum.
Själv tycker jag att den är rätt usel, men trotts det prisvärd (ca 500:-).
Analoga ljudet ut är av usel kvalitet och det verkar vara genomgående på samtliga riktigt billiga DVD-spelare.
Dvs man måste koppla dem digitalt till en hemmabioreciever för att det skall bli drägligt.
Mekaniskt är de också generellt usla och nätdelen är av billig konstruktion.

Nu när jag vet mer vad man får och inte får för 500:- så skulle jag inte köpa något under 1000:-. För drygt 1000:- kan man få hyfsade budgetspelare.
Bland de mest prisvärda spelarna skulle jag rekommendera Pioneer DV-696AV för <1400:- eller Samsung DVD-HD945 för <1300:-

manw

Denver DVU-1008mk2

Inläggav manw » 2006-12-27 22:34

Köpte mig en Denver DVU-1008mk2 på Rusta för 549kr.

För de pengarna är det faktiskt en positiv överaskning. På en 28" Philips TV är bilden mycket bra, och filmljudet är riktigt bra det med. Kör ut ljudet genom min 2-kanals HiFi.

Funkar hyfsat att spela musik-CD på också. (Fast att kräva att det skall låta som min DENON med Musical Fidelity DAC vore en orättvis gämförelse.) Av någon anledning så låter däremot HDCD inget vidare.

Den enda funktion som suger är USB ingången på fronten där man kan stoppa in ett USB minne. Tyvärr så kraschar alla MMI-funktioner och spelaren lever därefter sitt eget liv, men spelar igenom minnet. Det mekaniska kvaliteten är väl inte heller i den högre skolan, men å andra sidan är det FÅ hemelektronikgrejer som har det.

Men sammataget för att titta på film med bra bild och filmljud, så tycker jag att jag fått mycket för pengarna, om den nu lever ett tag vilket återstår att se.

EDIT: Provade att koppla in MF-DACen, superljud :D men bara 2-kanal dock. (Upptäckte också att samplingsfrekvensen på filmljudet tydligen är 48kHz, istället som för CD 44,1kHz)

Återgå till Köpråd