Receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Receiver

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 13:53

Har börjat titta mer och mer på hembio, så småningom. Tillsvidare kör jag 2-kanal.

Har börjat titta på prisvärda receivrars.

Hittade denna från Denon

Kan det vara något tro?

Vad som bl.a tilltalar mig är att det finns flera digitala ingångar. Både optiska samt elektriska.

Har nu en köpare på mina Vincent SP-991 monoblock.

En annan fundering är: Mina högtalare, Klipsch RF-7 är visserligen lättdrivna på papperet. 102 dB, men har lite besvärliga fasvridningar som gör att de kräver mycket ström av en förstärkare. Fixar denna reciever detta tro?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-27 16:59

Lusigt, var själv & kollade in den på klubben efter lunchen idag :) ser trevlig ut, samma design som senaste tiden... vad siffrorna säger uttalar jag mig inte om men den & en DVD 1930 tror jag är min kopp of tea... Tyvärr är kanske 11K inte samma kopp :(

Skall fördela slantarna på bild & piPs också om nu jultomten finns :roll:

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 17:30

11 000:- ? Då menar du inklusive DVD-spelaren?! (Såg just att det var inkl. denna)

Men har du lyssnat på den? Någon som har??

Jag har inte haft någon egen erfarenhet av Denon på ca 10 år. Då upplevde jag dessa förstärkare som något ljusa eller vassa i diskanten. Möjligt att jag har fel, eller har upplevt det så.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-11-27 19:19

Stärkarn kan tas hem från Tyskland för 6500 kr...

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-11-28 00:20

Själv tycker jag att Denon är som att käka sushi (apråpå en annan tråd) utan att ha någon som helst sås till.

Aptrista.. :wink:

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-11-28 08:18

Vad i h**te... 8O

Jag tycker precis som söderbrodern Birger.. :wink:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-28 09:06

Funderar själv på Denon. Men då 2807, mest bara för att den har Faroudja-linjedubblare.
Mundus Vult Decipi

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 17:22

Birger skrev:Själv tycker jag att Denon är som att käka sushi (apråpå en annan tråd) utan att ha någon som helst sås till.

?? vad menar du då?? :? Förklara !

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-01 17:30

Själv slog jag till på denna recivern igår:
http://www.canseda.se/images/uploads/pdf/test674.pdf
Vet ej vad man kan värdera detta till men det smartaste är som vanligt att ta hem allihop & lyssna av dom blint en efter en, he hee.

Kan inte i nuläget säga att den låter bättre lr sämre än min Pioneer 1015!
Men den har lite annorlunda auto EQ kalibrering. Den ville ha lyssnings position från sweet spot som alltid & hö./vänster sida av soffan.
Det som irriterar är det blålyset runt volymratten :( det kanske går att koppla ur lampan?

//JB
- THE DEAD END -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 17:40

Jag förstår inte varför så många blir irriterade av #blåljusen#! ?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-01 18:21

Nefilim skrev:Jag förstår inte varför så många blir irriterade av #blåljusen#! ?

Inte! då kan du skratta dig lycklig ;)

Men varför jag gör det är för att den lyser så jävla intensivt & letar sig rätt in i ögonen även snett framifrån :evil:
Som att sitta mittemot ett helljus en hembiokväll, pröva det & kom tillbaka med ditt resultat, he hee.
- THE DEAD END -

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-01 18:38

Affald skrev:
Nefilim skrev:Jag förstår inte varför så många blir irriterade av #blåljusen#! ?

Inte! då kan du skratta dig lycklig ;)

Men varför jag gör det är för att den lyser så jävla intensivt & letar sig rätt in i ögonen även snett framifrån :evil:
Som att sitta mittemot ett helljus en hembiokväll, pröva det & kom tillbaka med ditt resultat, he hee.

Ok. Då förstår jag.. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-01 23:19

Mmm, inte kul att ha blåljus efter sig.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-02 01:15

Köp en Denon och behåll dina slutsteg.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-02 11:18

Appropå blåljus var det väl enåannan aktiv sub. som gav ett ilsket sken förr, minns inte vilket märke... Subben hamnar ju ofta framför en mellan L & H så den jäveln sken upp lagom irriterande.

Läste om mitt svar till dig Nefilim & ber om ursäkt för tonen i svaret. :oops:
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-12-02 11:26

När jag jämfört Denon med andra förstärkare i samma prisklass så har Denon varit effektsvagare och tunnare i ljudet än ex H/K, Pioneer, Yamaha.

Sedan att LTS gillar dom för att dom inte färgar är en sak men själv gillar jag andra reciviers bättre. Jag har inte hört deras dyrare grejer utan det är i 5000 kronorsklassen som jag lyssnat på.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-12-04 13:10

Jag har själv gjort en antal tester mellan Denon och andra receivers. Kan bara säga att Denon är grymt bra, men det gäller dock ej samtliga komponenter. Vid 2-kanals lyssning föredrar jag andra D/A-omvandlare än Denons inbyggda. Det låter lite åt det håll Birger påstår, tillbakadraget och trist. Men matad med en ex Pioneer dv-989 så blir det andra bullar mums mums. Är därför lite skeptisk att köpa dvd från Denon? Har dock ej hört deras senaste generation av dvd men men???

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-04 15:08

NAD har släppt ett par nya modeller nu också, med lite tur har dom tagit bort brus-problemen som fanns i förra serien.
Dom har ju en fantastiskt bra lösning med delat för och slutsteg på baksidan istället för vanliga preouts bara, då kan man använda inbyggda stegen till tex topparna i ett delat system och tjänar in ett slutsteg på detta sätt.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-04 19:09

Ja vad ska man satsa på för receiver i prisklassen 6000:- - 8000:- ?

Jag bör ha en relativt strömstark rackare. Är H/K ett bra alternativ?

Eller kanske Onkyon!? :?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-12-04 19:31

Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.

Köp bara till en skaplig reciever.
En 2105 är väl den som är poppis här?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=13326

Lite mer kräm till surround och center:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... nsID=10840

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-12-04 20:26

fördel med onkyon är att du kan använda den som bildväxlare via HDMI, 2 in, 1 ut till bildvisaren. Dito uppsättning komponent men 3 in, 1 ut.

Tycker efter att haft den hemma i en vecka nu att den låter lite mera "kraft", specen säger ju det iallafall mot Pioneer 1015 :)
Men det kan också bero på annorlunda autokalibreringssetup! nu kör jag ju alltid "pure" läget via coax från DVD´n & upplever samma sak där.

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-06 09:36

Själv är jag lite svag för Marantz och denna står numera på julklappslistan efter en trevlig provlyssning:

Bild

Fast den kostar ca 12000:-

Den har en lillebror som kostar 4900:- som såg rätt seriös ut också:

Bild

Dom heter ST 4001 respektive ST 7001.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-06 10:36

Har haft H/K 430 och var grymt nöjd med den.. Lät kraftfull och drev relativt tungdrivna högtalare riktigt bra.. gick att spela grymt högt utan att det kroknade..

HK har oxå "blåljus" men det går att ställa i 2 styrkor eller helt stänga av, det e bra om man har den i synfältet..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-06 11:22

Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.

Jag är själv även tveksam nu till att sälja dem. Jag har ingen erfarenhet av hembioreceivrar, så en annan fråga är. Kan man använda en sådan som försteg?
Man har ju som jag förstår större valmöjligheter med en sådan, såsom ett flertal digitala in-och utgångar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 11:31

Birger skrev:Själv tycker jag att Denon är som att käka sushi (apråpå en annan tråd) utan att ha någon som helst sås till.

Jag kanske skulle uttrycka mig något mer diplomatiskt men det ligger något i vad du säger... :-)

Denon låter ofta väldigt snyggt och korrekt och sticker inte ut på något sätt. Men ibland låter det "fel" utan att kunna sätta fingret på vad det är. Jag gissar att Linnister skulle dissa Denon direkt.

Att Denom däremot omhuldas här på Faktiskt är ju helt i linje med den allänna åsikten om att allt som engagerar, låter "musik" och har lite drag i sig bara är färgning.... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-06 12:19

Bill50x: Ärligt talat. Jag tror detta egentligen är en slags icke-diskussion. Om man skulle ställa upp en lämplig Denon brevid en valfri Linn så tror jag inte många skulle kunna peka ut vilken som är vilken bara på ljudet. Inte det att det inte skulle gå att höra skillnad men jag misstänker att de ljudskillnader som folk ettiketterar på apparattillverkare i sitt sinne inte stämmer så bra på hur apparaterna i själva verket låter i praktiken.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-06 12:27

Martin skrev:Bill50x: Ärligt talat. Jag tror detta egentligen är en slags icke-diskussion. Om man skulle ställa upp en lämplig Denon brevid en valfri Linn så tror jag inte många skulle kunna peka ut vilken som är vilken bara på ljudet. Inte det att det inte skulle gå att höra skillnad men jag misstänker att de ljudskillnader som folk ettiketterar på apparattillverkare i sitt sinne inte stämmer så bra på hur apparaterna i själva verket låter i praktiken.

Frågan är då varför jag och många med mig oberoende av varandra har samma intryck? Mitt intryck skapades en gång för länge sedan, på den tiden det var vinyl som regerade. Då tyckte jag att Denons förstärkeri och kassettdäck på något sätt engagerade lika lite som Ortofon-pickuper.

Senare har jag läst om hur bra nutida Denon-grejor är och jag tipsade även en kamrat som köpte sig en rejäl receiver att driva sin piP med. Och visst, det låter snyggt, rent - you name it. Men piParna engagerar mer genom en gammal Pioneer-förstärkare från 70-talet...

Nej. Någon icke-diskussion är det inte. Men det vanliga mätningarna (inkl f/e-lyssning) förklarar inte intrycken av Denon-elektroniken. Med reservation för de dyrare och mer kompetenta lösa enheterna. jag har bara lyssnat på de relativt prisvärda receivrarna.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-06 12:36

Jag menar nog att kopplar man intrycken på ett sådant sätt att gamla kassättdäck får vara med i ekvationen för hur dagens surroundrecievrar låter av ett och samma märke så är det inte alls otroligt att intrycken sammanfaller och samtidigt inte behöver ha särskillt mycket alls med hur apparaterna i själva verket låter att göra. Det ser jag som mer "sannolikt" egentligen. Att intrycken som skapas genom hifisamhället egentligen beror av en massa annat än själva ljudet alltså. Särskillt när det handlar om de väldigt små och subtila ljudskillnader som förekommer i tex förstärkare.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-06 13:20

Små och subtila??

Ibland kanske, tom oftast möjligen men när jag jämförde Denon kontra H/K kontra Marantz nu senast så var det just Denon (1907) som utmärkte sig negativt med en i stereo krympt ljudbild och i flerkanal med klart mindre tryck i ljudet. på papperet var den inte alls effektsvagare tvärtom men verkligheten tydde på något annat.

Annars tror jag också att i "mellanklassen" så är likheterna oftast ganska stora :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-12-06 13:30

Nefilim skrev:
Strauss skrev:Vad du än gör så sälj inte dina slutsteg alltså. Dina Klipsch kommer inte att låta speciellt bra annars.

Jag är själv även tveksam nu till att sälja dem. Jag har ingen erfarenhet av hembioreceivrar, så en annan fråga är. Kan man använda en sådan som försteg?
Man har ju som jag förstår större valmöjligheter med en sådan, såsom ett flertal digitala in-och utgångar.

Visst kan man använda dem som försteg - dvs om du väljer en sådan modell (som då är bland de dyrare i modellsortimentet), tänker då på Denon-serien.
Tänker själv skaffa en sådan för just det ändamålet.
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Köpråd