Moderator: Redaktörer
Morello skrev:SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.
Morello skrev:SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.
Morello skrev:
SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.
RogerGustavsson skrev:Det där med omsampling har sagts många gånger på detta forum. Är det så att detta är bundet till vissa mediespelare? Windows Mediaplayer har nämnts, hur är det med andra som Nero, Foobar, WinAmp m.fl.?
Har en tid kört med ASIO drivrutiner till mitt ena ljudkort. Det blev en hel del konstigheter där vissa mediaspelare inte längre ville vara med riktigt. Egna inspelningar gör jag i wave som kör 16 bitar. Tänkte att jag kunde undvika omsamplingar på det viset. Hur kan man kontrollera att inga onödiga omsamplingar sker?
Foobar rekommenderades här på faktiskt men den jag installerade brusade kopiöst. Måste ha varit något fel. Ominstallation hjälpte inte.
TygelBy skrev:Morello skrev:
SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.
Blandar du inte ihop SB(SqueezeBox) med Xbox nu?
/TygelBy
edit: Länk
CJNE skrev:Morello skrev:Pust, helt korrekt.
Passa dig för att dissa Squeezeboxen.
Morello skrev:CJNE skrev:Morello skrev:Pust, helt korrekt.
Passa dig för att dissa Squeezeboxen.
Bara att tuta på med extern DAC och njuta av ljus musik.
CJNE skrev:Boven i dramat är en windowskomponent som heter kmixer som samplar om till 48kHz vare sig det behövs eller ej. kmixer används såvitt jag förstått av alla DirectSound drivare som inte stödjer direct kernel streaming.
Alternativet till DirectSound för att undkomma kmixer är ASIO men det stöds ju som du märkt inte av alla mediaspelare.
JRiver Mediacenter stödjer ASIO och är ett mycket trevligt program.
Hur det fungerar vid inspelning är jag osäker på men det är ju inte otänkbart att kmixer används även där med en DirectSound drivare.
ASIO är ett säkrare kort även där.
RogerGustavsson skrev:Den där kmixern är alltså det där fönstret med volymkontrollerna (wave, cd-audio etc.)? Jag har flera sådana fönster att välja imellan. Spelar jag in via mitt ljudkort Digigram VXPocket V2 och mjukvaran Soundforge (wave) får jag manuellt hämta en ruta från programtabellen för att köra ASIO. Uppspelning kan ske via Windows Mediaplayer, Nero eller Soundforge. Någonstans kan man välja men har det inte bakhuvudet. Kan man verifiera att det inte omsamplas i tid och otid? Foobar 2000 + ASIO ska fungera men det har jag inte lyckats med ännu.
Med "vetenskapen" vet jag inte. Men den låter bra. Om det har vi bråkat i tusen andra trådar... Vissa av oss är "för"... andra är "i mot". Jag hävdar att du skall lyssna själv; vissa andra tycker att du skall mäta.ormoljefobiker skrev:Är vetenskapen överens om att SB behöver extern DAC? Har någon blindtestat?
Morello skrev:Analogutgången presterar som vilken sunk-CDP som helst. Extern DAC krävs för bra prestanda. Så enkelt är det. Sedan kan påskyndarna säga vad dom vill.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Analogutgången presterar som vilken sunk-CDP som helst. Extern DAC krävs för bra prestanda. Så enkelt är det. Sedan kan påskyndarna säga vad dom vill.
Billigaste DAC som är en vettig uppgradering heter?
(Eller blir det tillbaka till annonsletande efter en Diana?)
Morello skrev:Jag vet inte vilken kvalitet digitalingången på en konventionell biostärkare håller, men det kanske är värt att undersökas?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster