Preamp, pot eller dac??

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Preamp, pot eller dac??

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-28 01:34

Råd från erfarna och förnuftiga lyssnare efterfrågas:

Jag håller på att bygga mitt system och har börjat med en maffig RB1090. Det känns för närvarande lite tomt eftersom jag saknar både signalkälla och högtalare. Min plan är att först komplettera med signalkällan och sedan välja ett par högtalare som låter som jag vill, givet mina andra val. Det finns säkert synpunkter på denna strategi, men så har jag i alla fall tänkt göra. Jag är musikalisk allätare och tänker utsätta mina komponenter för allt från klassisk musik (piano, orgel, orkester, kammar, kör) till jazz, rock och rumänsk drum'n'bass/folk-hybrid.

Signalkällorna kommer att vara framför allt en squeezebox, och möjligen också en CD-spelare. Min villrådighet rör valet av att ha antingen ett aktivt försteg, en passiv volymkontroll, eller en DAC med volymkontroll. Vad jag skulle vilja ha är synpunkter rörande för- och nackdelar med dessa alternativ. Jag vill naturligtvis ha så bra (låt oss säga ofärgat och odistorderat med minimalt brus) ljud som möjligt, till minsta möjliga kostnad. Jag är ingen lödare och vill köpa färdigbyggda komponenter i någorlunda representabla lådor. Mina egna tankar så här långt är:

1. Aktivt försteg: Varför? Allt jag behöver är en volymkontroll och en linjeväljare. Eller? (Vad ska man egentligen ha ett aktivt försteg till?)

2. Passiv volymkontroll: Verkar enkelt och billigt. Har sneglat på Creek OBH22 "passive pre-amp" (sic!) [http://www.creekaudio.co.uk/main_product.asp?prolook=obh22] och tar gärna emot tips på alternativ. Någon som känner till denna? Har dessutom en bekväm fjärr. Kan jag få problem med signalanpassning med detta val (jag kan mycket lite om sådant) om jag utgår från att signalkällan är CD-spelare eller squeezebox? Kan en sån här mackapär ställa till med spikar vid linjebyte? Finns det andra nackdelar?

3. DAC med volymkontroll: Eftersom båda signalkällorna är digitala så kan jag ta dem till en extern DAC med volymkontroll. Har sneglat på Benchmark DA1 och tar även här gärna emot tips på alternativ. Dock verkar det som att många tycker att Squeezebox 3 har bra DAC och att man inte får någon märkbar förbättring av ljudet, och då känns det ju onödigt att betala för två. Dessutom blir det lite dyrare. Å andra sidan kan jag antagligen köpa en billigare CD-spelare och ändå få utmärkt ljud. DAC1 är dessutom snygg...

(4. Squeezebox direkt till slutsteg: Eftersom jag är rädd om både mina öron och mina blivande högtalare så vill jag inte riskera att ett mjukvaru- eller handhavandefel skickar hemska signalnivåer till slutsteget. Dessutom, om jag har fattat rätt, så innebär den digitala volymkontrollen en förlust av upplösning.)

Jag är inte kabeltroende, så jag undanber mig teorier med inblandning av enkelriktade kablar och inspelning och sånt. Tar dock gärna emot tips på lämpliga och förnuftigt prissatta färdigmonterade kablar av minst EKK-kvalitet.

Vad säger ni som kan? Jag är fullständigt paralyserad av okunskap, så snälla, hjälp mig.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-28 01:48

Om du enbart ska köra SB så är väl enklast att köra den över en passiv fjärrstyrd volymkontroll. Som du säger, det är dumt att riskera att mjukvarufel kan skicka full volym till slutsteget.

Vill du i ett senare skede uppgradera så kan väl en extern DAC vara lämpligt och varför då inte en med volymkontroll så du slipper fler lådor?

Men, du kanske vill koppla in andra signalkällor? Då bör du åtminstone ha en volymkontroll samt några valbara ingångar också. En radiodel kan ju vara händigt tex, kanske också möjlighet att koppla in en CD/DVD-spelare?

Om det räcker med en passiv "pre-amp" hänger mycket på anpassningen av signalen ut från SB till slutsteget. Detta vet säkert andra här mer om. Om du tex vill köra längre kabel från försteg till slutsteg kan det ibland vara lämpligt åtminstone med en buffer alternativt ett aktiv försteg.

/ B

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-28 01:49

Om jag var du så skulle jag välja alt. 3 om det inte svider alldeles för mycket i plånboken.
Det har framförst viss kritik här angående hur SB3 mäter på analogdelen (kolla SB3 trådarna under "Generellt om HiFi"), så om du vill vara på den säkra sidan plockar du ut signalen digitalt.
Om det är hörbart är en annan femma :P.
Folk verkar vara nöjda med Benchmark DAC1 så det är nog ett bra val, om du står ut med att vara fjärrkontrollslös (du bör inte justera volymen digitalt på SB3).
Alternativt skaffar du en hemmabioreceiver eller surroundprocessor med inbyggd DAC.

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-28 21:41

Tack för era synpunkter. Jag antar att 2 och 3 är i princip likvärdiga signalmässigt. Dvs, utgången från en DAC är likvärdig med den från CD-spelare eller SB, med skillnaden att jag sätter en pot och signalväljare emellan. Stör detta signalen på något väsentligt sätt?

Är utgången från ett aktivt försteg annorlunda? Som glad amatör gissar jag att elektroniken på utgångarna till DAC/CD/SB ser likadan ut som den i ett försteg, dvs ingen skillnad för slutsteget?

Är det så att ett aktivt försteg bara behöver användas om signalvägen (kablarna) är lång mellan källa och slutsteg? I så fall, hur lång ska den vara innan försteg behövs?

Jag försöker förstå specifikationerna på komponenterna. På RB1090 står det ingångsimpedans 33 kOhm och känslighet 1.8 V. På SB hittar jag bara uppgiften att utgången är på 6 Vpp (peak-to-peak?). Vad kan jag få ut av detta?

Så här vilsen har jag inte känt mig sedan jag av misstag klev in på ett aerobicspass på gymet... Jag är väldigt tacksam till alla er som delar med er av kunskap och erfarenheter här på forumet!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-28 22:29

De flesta CD- och DVDspelare har ju buffrade utgångar och klarar enligt standarden 2V+ att driva de flesta moderna slutsteg utan förförstärkare.
De driver helt enkelt lika bra som en förförstärkare skulle ha gjort.

Själv kör jag mitt 1090 utan förförstärkare och utan problem med passiv volympot.

Som nämnts ovan, digital volymkontroll är helt kass, skall undvikas helt.

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-28 22:50

Tack Ragnwald!

Det är precis sådana framgångshistorier från verkligheten som jag vill höra. Och precis sådana bekräftelser (helst) eller invändningar (också okej) av mina amatörteorier som jag vill ha.

Nu lutar det nog åt en passiv lösning. Är det någon som tror, tycker eller vet något om Creek OBH22 [http://www.creekaudio.co.uk/main_product.asp?prolook=obh22]?
Eller som vill övertyga mig om att det är bättre med en DAC?

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-29 02:23

Whoops... Dags att tänka om igen kanske. Vet de här killarna vad de pratar om?

[http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t47088.html]

Finns det någon slipad elektroingenjör här månne, som kan reda ut vad som är rätt? Sabbar man utgångsimpedansen med en passiv pot?

I så fall kanske jag äntligen förstår vad ett försteg är bra för...

Är det någon som kan rekommendera ett passande jättebra (samma definition som ovan) och billligt försteg till min 1090? Det vore bekvämt med fjärr...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-29 08:16

Är ingen slipad elektroingenjör men gör ett försök ändå...
Endast en potentiometer, mellan t.ex. en CD-spelare och ett slutsteg, ger en sämre kabeldrivning än om där sitter ett buffertsteg efter poten. En 10 kOhm potentiometer ger som mest en utimpedans på ca 2.5 kOhm. Ofta vill man hålla ner impendansen till 50-100 Ohm för att reducera signalkabelns influencer på signalen. Kabelns längd blir också en faktor. Slutstegets ingångsimpedans bör ligga minst 10 gånger högre än "sändaränden". I fallet utan buffert och en 10 KOhm pot, 25 kOhm eller högre. Det finns buffertsteg som klarar denna uppgift utmärkt. Fjärrkontroll fördyrar förstås det hela men ofta är de goda förstegen utan sådan, åtminstone om vi tänker oss en plånboksvänlig variant.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-29 10:36

Jag skulle rekomendera ett aktivt førsteg. Kan du bygga ett sjælv? Då kan man næmligen få med dom funktioner som dom komersiellt byggda førstegen i regel saknar. Men det kræver en del jobb + kostar en hel del.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-29 13:37

Många förstärkare har ett lågpass filter på ingången, uppbyggt med hjälp av ett motstånd och en konding (RC). Om det drivs från en källa med hög utgångsimpedans (t.ex. en passiv pot på flera kohm) så kan detta sänka gränsfrekvensen för RC-filtret och diskanten rundas av.

//Michael

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 14:05

Räkneexempel:

Antag passivt försteg med pot om 20 kohm. Maximal Zut=5 kohm

ANtag vidare seriemotstånd på 1 kohm i slusteget samt kondeing på 560 pF mot jord. band bredden blir=

f=1(2*pi*k*560p)=47 kHz.

På tok för lite för att hela registret upp till 20 k ska passera utan förlust.

Vidare är passiva försteg undermåliga i brus- och EMI-hänseende.

SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-29 14:16

Morello skrev:SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.

Nej vad har du fått de uppgifterna från?
SB släpper genom en digital signal helt opåverkad (bit-perfekt).
Du kanske blandar ihop med något slags ljudkort (vilket SB inte är och inte kan användas som).

:)

(menar vi SqueezeBox med SB förresten eller är det SoundBlaster som avses?)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-11-29 14:17

Morello skrev:SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.

Menar du på fullt allvar att den internt först samplar upp till 48 kHz och sedan åter ned till 44.1 kHz ? Vart har du fått tag på den informationen ? länk ? källa ? Första gången någonsin jag ens sett någon påstå detta - med andra ord rätt så nyfiken på varifrån informationen kommer...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-29 14:35

Det där med omsampling har sagts många gånger på detta forum. Är det så att detta är bundet till vissa mediespelare? Windows Mediaplayer har nämnts, hur är det med andra som Nero, Foobar, WinAmp m.fl.?
Har en tid kört med ASIO drivrutiner till mitt ena ljudkort. Det blev en hel del konstigheter där vissa mediaspelare inte längre ville vara med riktigt. Egna inspelningar gör jag i wave som kör 16 bitar. Tänkte att jag kunde undvika omsamplingar på det viset. Hur kan man kontrollera att inga onödiga omsamplingar sker?
Foobar rekommenderades här på faktiskt men den jag installerade brusade kopiöst. Måste ha varit något fel. Ominstallation hjälpte inte.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-11-29 15:15

Morello skrev:
SB kräver separat DAC för att ge potentiellt bra prestanda, men även med extern DAC är det tveksamt då den enligt uppfigt omsamplar till 48 kHz internt , vilket gör den lika tveksam som ett ljudkort utan stöd från ASIO eller motsvarande.

Blandar du inte ihop SB(SqueezeBox) med Xbox nu?

/TygelBy

edit: Länk

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-29 16:05

RogerGustavsson skrev:Det där med omsampling har sagts många gånger på detta forum. Är det så att detta är bundet till vissa mediespelare? Windows Mediaplayer har nämnts, hur är det med andra som Nero, Foobar, WinAmp m.fl.?
Har en tid kört med ASIO drivrutiner till mitt ena ljudkort. Det blev en hel del konstigheter där vissa mediaspelare inte längre ville vara med riktigt. Egna inspelningar gör jag i wave som kör 16 bitar. Tänkte att jag kunde undvika omsamplingar på det viset. Hur kan man kontrollera att inga onödiga omsamplingar sker?
Foobar rekommenderades här på faktiskt men den jag installerade brusade kopiöst. Måste ha varit något fel. Ominstallation hjälpte inte.

Boven i dramat är en windowskomponent som heter kmixer som samplar om till 48kHz vare sig det behövs eller ej. kmixer används såvitt jag förstått av alla DirectSound drivare som inte stödjer direct kernel streaming.
Alternativet till DirectSound för att undkomma kmixer är ASIO men det stöds ju som du märkt inte av alla mediaspelare.
JRiver Mediacenter stödjer ASIO och är ett mycket trevligt program.

Hur det fungerar vid inspelning är jag osäker på men det är ju inte otänkbart att kmixer används även där med en DirectSound drivare.
ASIO är ett säkrare kort även där :).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 16:28

TygelBy skrev:
Morello skrev:

Blandar du inte ihop SB(SqueezeBox) med Xbox nu?

/TygelBy

edit: Länk

Pust, helt korrekt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-29 16:47

Morello skrev:Pust, helt korrekt. :)

Passa dig för att dissa Squeezeboxen :P.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-29 16:49

CJNE skrev:

Bara att tuta på med extern DAC och njuta av ljus musik. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-11-29 17:56

Morello skrev:
CJNE skrev:

Bara att tuta på med extern DAC och njuta av ljus musik. :P

Är vetenskapen överens om att SB behöver extern DAC? Har någon blindtestat?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-29 18:15

CJNE skrev:Boven i dramat är en windowskomponent som heter kmixer som samplar om till 48kHz vare sig det behövs eller ej. kmixer används såvitt jag förstått av alla DirectSound drivare som inte stödjer direct kernel streaming.
Alternativet till DirectSound för att undkomma kmixer är ASIO men det stöds ju som du märkt inte av alla mediaspelare.
JRiver Mediacenter stödjer ASIO och är ett mycket trevligt program.

Hur det fungerar vid inspelning är jag osäker på men det är ju inte otänkbart att kmixer används även där med en DirectSound drivare.
ASIO är ett säkrare kort även där :).

Den där kmixern är alltså det där fönstret med volymkontrollerna (wave, cd-audio etc.)? Jag har flera sådana fönster att välja imellan. Spelar jag in via mitt ljudkort Digigram VXPocket V2 och mjukvaran Soundforge (wave) får jag manuellt hämta en ruta från programtabellen för att köra ASIO. Uppspelning kan ske via Windows Mediaplayer, Nero eller Soundforge. Någonstans kan man välja men har det inte bakhuvudet. Kan man verifiera att det inte omsamplas i tid och otid? Foobar 2000 + ASIO ska fungera men det har jag inte lyckats med ännu.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-11-29 19:06

RogerGustavsson skrev:Den där kmixern är alltså det där fönstret med volymkontrollerna (wave, cd-audio etc.)? Jag har flera sådana fönster att välja imellan. Spelar jag in via mitt ljudkort Digigram VXPocket V2 och mjukvaran Soundforge (wave) får jag manuellt hämta en ruta från programtabellen för att köra ASIO. Uppspelning kan ske via Windows Mediaplayer, Nero eller Soundforge. Någonstans kan man välja men har det inte bakhuvudet. Kan man verifiera att det inte omsamplas i tid och otid? Foobar 2000 + ASIO ska fungera men det har jag inte lyckats med ännu.

Kmixer är snarare en windowskomponent som kan användas av olika applikationer, t ex det där fönstret mer reglage.
Är inte 100% hemma på det där men om du kan använda det fönstret för att justera nivån så är det troligt att kmixer är med i leken.

Ett sätt att kontrollera är att spela upp en snutt DTS-kodat ljud, om kmixer är med så kommer du bara att höra brus (det finns länkar och info om det i nån annan tråd här, kan nog sökas på).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-11-29 19:29

Angående misstolkningen av SB ovan:
SB kan ju tolkas som SoundBridge, alltså Roku's mediaspelare (liknande produkt som SqueezeBox). Den samplar om.

//Michael

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-11-30 23:06

ormoljefobiker skrev:Är vetenskapen överens om att SB behöver extern DAC? Har någon blindtestat?
Med "vetenskapen" vet jag inte. Men den låter bra. Om det har vi bråkat i tusen andra trådar... Vissa av oss är "för"... andra är "i mot". Jag hävdar att du skall lyssna själv; vissa andra tycker att du skall mäta. ;-)

Din fråga kommer i slutändan att hamna i en subjektiv värdering av ett antal kriterier som går rakt i genom slagfältet på faktiskt.

Blindtestat... ja, hur blev det med testen i Molt?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-01 10:26

Analogutgången presterar som vilken sunk-CDP som helst. Extern DAC krävs för bra prestanda. Så enkelt är det. Sedan kan påskyndarna säga vad dom vill. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 11:17

Morello skrev:Analogutgången presterar som vilken sunk-CDP som helst. Extern DAC krävs för bra prestanda. Så enkelt är det. Sedan kan påskyndarna säga vad dom vill. 8)

Billigaste DAC som är en vettig uppgradering heter?
(Eller blir det tillbaka till annonsletande efter en Diana?)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-12-01 11:23

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Analogutgången presterar som vilken sunk-CDP som helst. Extern DAC krävs för bra prestanda. Så enkelt är det. Sedan kan påskyndarna säga vad dom vill. 8)

Billigaste DAC som är en vettig uppgradering heter?
(Eller blir det tillbaka till annonsletande efter en Diana?)

Jag vet inte vilken kvalitet digitalingången på en konventionell biostärkare håller, men det kanske är värt att undersökas? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-12-01 11:35

Morello skrev:Jag vet inte vilken kvalitet digitalingången på en konventionell biostärkare håller, men det kanske är värt att undersökas? :)

Tänkte mig snarare om det fann något trevligt tresiffrigt alternativ...

Folk pratar Benchmark, men den är femsiffrigt och så mycket kan man ju inte offra extra på en leksak.. Hifiklubben hade små-DACar en gång i tiden. DAC-in-a-box eller vad de hette?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-01 12:30

Jepp! Så var vi där... :-)

Användarvisningsbild
ormoljefobiker

Inläggav ormoljefobiker » 2006-12-01 23:27

Det här var ju kul!

Som lite extra tändvätska i debatten slänger jag in följande länk:

http://www.studioreviews.com/dac1-da10.htm

Och jag bara undrar, är en fjärrkontroll för mycket begärt..?

Nästa

Återgå till Köpråd