Söker ljudkort för > 4kanaler + >> 40kHz, FW eller

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Söker ljudkort för > 4kanaler + >> 40kHz, FW eller

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 11:48

Söker ett ljudkort, som ska användas för mätningar, inte musikinspelning.

Krav: FW eller USB

frekvensomfång till mer än 40 kHz och ska då också kunna köra minst 4 kanaler in och 4 kanaler ut samtidigt, utan problem.

bra data för dist och annat ljudrelaterat, dvs det ska vara utmärkt för ljudinspelningar också.

Finns denna godbit??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-11-28 15:07

Du kan ju kolla på ett RME Fireface 400, vid 192kHz samplings frekvens så klarar det 1Hz till 80kHz..

RME's grejjor låter jäkligt bra, tex har det svenska klassiska skivbolaget BIS börjat använda deras grejjor!

Kostar typ 9kkr på Musikbörsen (prisreferens, går säkert att pruta på..)

/ptr
Senast redigerad av ptr 2006-11-28 15:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-28 15:18

ptr skrev:Kostar typ 9000kkr

Nio miljoner? 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-11-28 15:22

paa skrev:

Nio miljoner? 8O

Sorry, ( :oops: ) lite dubbelslag på "k" där.. har korrigerat detta...

/ptr

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-11-28 15:24

paa skrev:

Nio miljoner? 8O

Galloperande inflation ?? :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-28 15:40

Echoaudio Firewire4 är bland det bättre skulle jag tro. Åtminstone under 5000.-

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 16:25

ptr skrev:Du kan ju kolla på ett RME Fireface 400, vid 192kHz samplings frekvens så klarar det 1Hz till 80kHz..

RME's grejjor låter jäkligt bra, tex har det svenska klassiska skivbolaget BIS börjat använda deras grejjor!

Kostar typ 9kkr på Musikbörsen (prisreferens, går säkert att pruta på..)

/ptr

Jomevisst: men inte på musikbörsen, dom har den inte

Och prutning: hmm, vad har du för oväntade talanger: det vart inte nå reaktion på mitt oblyga försök på Jam sist jag handlade av dom...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-28 16:32

Piotr skrev:Echoaudio Firewire4 är bland det bättre skulle jag tro. Åtminstone under 5000.-

/Peter

Vet du att det har ett frekvensomfång till över 40kHz???

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-28 20:31

24/96

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-11-28 21:11

n3mmr skrev:Jomevisst: men inte på musikbörsen, dom har den inte

Och prutning: hmm, vad har du för oväntade talanger: det vart inte nå reaktion på mitt oblyga försök på Jam sist jag handlade av dom...

RME Fireface 400 kostar 8095 kr hos Thomann.

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-11-29 12:22

n3mmr skrev:Jomevisst: men inte på musikbörsen, dom har den inte

Den finns i alla fall listad i deras webshop : FF400 på Musikbörsen...

Jag prutar alltid i butiker om priset är över tusen spänn, får man inte rabatt så finns det ju alltid någon annan som man kan handla av!

/ptr

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-29 15:50

Piotr skrev:24/96

/Peter

Betyder inte nödvändigtvis att frekvensomfånget är utsträckt.

T ex Hercules 16/12 har ett analogt filter på 22 kHz eller så som alltid är påkopplat.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-29 22:11

Såvitt jag vet används inga fasta analoga filter så lågt på Echoaudios produkter. Audiofire har 25-100kHz sampling och jag antar en frekvensgång man kan förvänta sig.

Den enklare Mia har på hemsidan en plot som visar sampling och frekvensgång.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-30 17:53

Piotr skrev:Såvitt jag vet används inga fasta analoga filter så lågt på Echoaudios produkter. Audiofire har 25-100kHz sampling och jag antar en frekvensgång man kan förvänta sig.

Den enklare Mia har på hemsidan en plot som visar sampling och frekvensgång.

/Peter

Jag hittade en uppgift om AudioFire12, att med 96 eller 192 kHz sampling så har man -0.1 db vid 44kHz, men man la till att (smalbandiga??) bruset stiger 70 db från 25 kHz till 90 kHz på UTgången.

Vilket borde innebära -90db i RMAAs mening vid 44kHz.

Duger nog.

Så då kanske.

Man kanske kan få låna ett??

Hur funkar mixrar med inbyggda AD och USB/FW?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-30 20:15

Visst kan du få testköra mitt ex. Jag har inte hunnit så långt med det än men har god erfarenhet av Gina20 och Mia 24/96.

Jag införskaffade Audiofire4 ganska nyligen för att använda som både mätgrunka samt dokumentation av mina och polarnas försök till att skapa musik ( :lol: ) samt som DA till laptoppen och ev. hemmariggen vid finlyssning.

Låter ju klart mer högupplöst (såklart) än laptoppens egen hörlursutgång. Tror dock att jag får bättre resultat med en dedikerad hörlursdriver. Hade sån tidigare men det ligger nog skrotat i en hink nånstans. Ska slita fram lödkolven nån dag å plocka ihop nåt igen. Sen råkade jag bli pålurad en switchad närdel på Elfa och den kanske inte ger lika bra resultat som en linjär dito eller batterimatning. Ska ladda upp några blyackar jag har liggande å jämföra ljudet med den switchade nätdelen.

Jag är kräsen och såg denna produkt som det bästa portabla, integrerade alternativet i prisklassen. 48V mickingångar samt att den även går att köra som standalone DAC utan dator.

p.s. har du 6pin firewire så spänningmatas Fireaudio (eller var det Audiofire... suck! jag är hjärndöd) direkt från datorn utan extern nätdel.

edit: har ingen erarenhet av mixrar med digitala funktioner. Lajjade med en mackie mixer för några år sedan, den var väl ok men hörlursutgången lät inge vidare jämfört med line out + extern driver(buffer).

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-12-01 11:24

Piotr skrev:Visst kan du få testköra mitt ex. Jag har inte hunnit så långt med det än men har god erfarenhet av Gina20 och Mia 24/96.

Det vore ju helt underbart! Jag har inte bråttom själv, men innan jul vore väl skönt att ha gjort det!

Var bor du? Jag bor i Stockholm, mitt i smeten.

Jag införskaffade Audiofire4 ganska nyligen för att använda som både mätgrunka samt dokumentation av mina och polarnas försök till att skapa musik ( :lol: ) samt som DA till laptoppen och ev. hemmariggen vid finlyssning.

Låter ju klart mer högupplöst (såklart) än laptoppens egen hörlursutgång. Tror dock att jag får bättre resultat med en dedikerad hörlursdriver. Hade sån tidigare men det ligger nog skrotat i en hink nånstans. Ska slita fram lödkolven nån dag å plocka ihop nåt igen. Sen råkade jag bli pålurad en switchad närdel på Elfa och den kanske inte ger lika bra resultat som en linjär dito eller batterimatning. Ska ladda upp några blyackar jag har liggande å jämföra ljudet med den switchade nätdelen.

Jag är kräsen och såg denna produkt som det bästa portabla, integrerade alternativet i prisklassen. 48V mickingångar samt att den även går att köra som standalone DAC utan dator.

p.s. har du 6pin firewire så spänningmatas Fireaudio (eller var det Audiofire... suck! jag är hjärndöd) direkt från datorn utan extern nätdel.

edit: har ingen erarenhet av mixrar med digitala funktioner. Lajjade med en mackie mixer för några år sedan, den var väl ok men hörlursutgången lät inge vidare jämfört med line out + extern driver(buffer).

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-01 17:00

Bor på olika ställen, men bara ett i taget.. :)

PMa ditt nr så ringer jag upp!

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Testat en AudioFire4

Inläggav n3mmr » 2007-01-01 14:27

Hittills har jag gjort en RMAA-körning: RMAA-test av AudioFire4 i 24/96

Återgå till Köpråd