Högtalarhjälp

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Högtalarhjälp

Inläggav TCM » 2006-12-04 12:41

Som jag har skrivit på annan plats har jag ett par QLN QuBiC 121 högtalare, som jag har tänkt börja använda igen. Jag köpte dom 1994 (tror jag) och har varit nöjd med dom tidigare. Har kört sambons högtalare senaste åren, men ska som sagt byta nu.

Det jag undrar är: jag håller även på att titta på en ny förstärkare och det pratas ibland om en högtalares känslighet och lättdrivna/svårdrivna högtalare - kolla på 121:ans spec och förklara för mig om det det krävs något extra av förstärkaren.

Dimensions: 400x210x251 (HxWxD)
Impedance: 4 ohms
Amplifier requirements: 20-150 watt RMS
Sensitivity: 90 dB SPL 1 watt at 1 metre
Power rating: 150 watts programme
Low frequency performance: -3 dB 48 Hz
Weight: 7.0 kg each
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-04 14:11

Nä, det krävs inget extra av en förstärkare för att driva en högtalare på 4ohm. En högtalare som är märkt 4ohm kan iofs dippa ner till 3.2ohm tex och då kanske det klenaste skräpet inte är optimalt. Om högtalaren verkligen har 90dB känslighet så lär du inte behöva särskillt mycket effekt heller. Det beror på hur starkt du vill spela och hur dynamiskt programmaterialet är. Men med en förstärkare på tex 40W kommer du kunna spela 106dB ungefär, beroende av lyssningsavstånd mm.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-12-04 23:48

Har jag fattat dig rätt att:
    - ju lägre impedens desto mer krävs av förstärkaren
    - ju lägre känslighet desto mer krävs av förstärkaren
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-05 10:30

TCM skrev:Har jag fattat dig rätt att:

Min erfarenhet är att man inte alltid kan titta på "papperet" och anpassa förstärkare efter det. De flesta högtalare presterar, enligt mitt tycke, bättre ju bättre stärkare man har. Man bör alltså prova sig fram om det finns möjligheter till det.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 12:17

Var det inte som så vi fått lära oss, att vid basområdets resonansfrekvens kan finnas (även på bättre högtalare) en ansenlig impedanspuckel, som i princip släcker en effektsvag mindre förstärkare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-05 13:24

Pucklarna är inget problem, det är dalarna som kan ställa till det och i viss mån hastiga förändringar i impedansen som funktion av frekvensen i kombination med låg impedans.

Har jag fattat dig rätt att:

Ja, ju lägre impedans desto fler förstärkare kroknar.
Ju lägre känslighet desto mer förstärkareffekt behövs för att spela lika starkt. (upp till den gräns då högtalaren inte tål effekten/ljudtrycket)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 14:00

Har vi förstått rätt om vi säger att mycket stora impedanspucklar gör att förstärkaren inte ger någon tillräcklig effekt.

Medan låg impedans <3ohm kan haverera förstärkaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-05 14:10

Jag har fattat det som att hög impedans aldrig är något problem. En förstärkare har inga problem att driva 100ohm tex. Till slut blir det nästan bara en spänning som förstärkaren skickar till högtalaren men strömmen är väldigt svag. Det gör ju iofs att effektuttaget vid den frekvensen blir väldigt litet, men det gör ju ingenting så länga högtalaren spelar lika starkt ändå. Man kan ju se det som att högtalaren är väldigt effektiv vid den frekvensen och det är ju bara bra.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-12-05 14:28

Fick för mig det jag skrev ovan, efter att ha läst i några tidigare trådar angående problematiken i subbasar resonansfrekvens.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-05 14:40

Höga frekvenstoppar kan väl möjligen vara ett problem om förstärkaren har låg dämpfaktor och/eller högtalaren är lågohmig. Då blir det ju större skillnad mellan toppar och dalar, och större skillnad i tonkurvan.

Återgå till Köpråd