Moderator: Redaktörer
Brickman skrev:Varför inte lägga din recension här?
Var beredd på att bli kritiserad om du inte går vetenskapligt tillväga i din recension och naturligtvis blindtestar med ett par helst välkända högtalare. Kan du inte göra det så borde det ju gå bra att redovisa "högst subjektiva lyssningsintryck". Då bör du ju inte bli påhåppad i alla fall.
Lust skrev:Av mig får du i alla fall en eloge för din recension.
Låter som man får riktigt mycket för pengarna.
Jämförelsen med monitorhögtalarna föll väl ut ungefär som förväntat.
Närfältsmonitorer har ofta ett höjt övre mellanregister och är sällan speciellt vilsamma att lyssna till. Även basen brukar rullas av rätt tidigt för att inte ta bort fokus från mellanregistret. De är ju avsedda som arbetsredskap och är mer gjorda som ett förstoringsglas om du är med på liknelsen.
Nu har jag ingen erfarenhet av just dessa monitorer utan ovanstående är skrivet ur ett mer generellt perspektiv.
Du verkar dock redan trivas bättre med dina Dynavoice. Bara att gratulera till köpet.
JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Och hur kopplar jag isåfall för att få 8 ohm?
BengtO skrev:JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..
JB skrev:BengtO skrev:JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..
Okej isåfall ska jag koppla om eftersom det står bak på förstärkaren att man minst ska ha en impedans på 8 ohm
BengtO skrev:JB skrev:BengtO skrev:JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Okej isåfall ska jag koppla om eftersom det står bak på förstärkaren att man minst ska ha en impedans på 8 ohm
Så länge de funkar så kör..Men de blir ju lite skumt att köra 16 ohm då om du seriekopplar
JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Lust skrev:JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?
Det beror lite på hur impedansen fördelar sig över frekvensbandet, men din förstärkare kommer inte att märka någon skillnad i belastning om du bi-wirar eller singel-wirar. Det blir samma sak.
PS. Du kan ju enkelt mäta upp likströmsresistansen med en multimeter på HF- respektive LF-delen så du får ett hum om hur impedansen ser ut i de olika registren. DS.
tvett skrev:Vad är problemet egentligen?
BengtO skrev:Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..
JB skrev:Förövrigt så kom jag på att jag kanske inte ens har fattat märkimpedansen rätt, betyder 4-8 ohm att förstärkaren belastas med 4 eller 8 ohm beroende på hur man kopplar, eller att förstärkaren belastas med allt från 4 till 8 ohm beroende på vilken frekvens förstärkaren skickar ut till högtalaren?
dimitri skrev:Kan man lyssna på dessa innan ev köp?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster