Dynavoice Challenger S-6

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Dynavoice Challenger S-6

Inläggav JB » 2006-12-07 18:52

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1519

Någon som testat dom här? Vart nämligen lite småsugen på att köpa ett par.

Ni får annars gärna ge förslag på andra högtalare av modell mindre i samma prisklass :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-07 18:54

Golvmodellen i samma serie låter faktiskt riktigt ok för pengarna...
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-07 18:57

Oj det var snabbt, tack för svaret :)
Men finns det andra högtalare du tycker är mer prisvärda i samma prisklass?

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-07 18:58

vet inte, för 1500:- får man ju inte så mkt, skulle väl kanske vara nåt begagnat isf.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-12 04:05

Sådär nu har jag beställt ett par svarta S-6or.. får hoppas dom låter hyggligt ivarjefall, får se om man kanske orkar skriva en recension sen när dom är inspelade ifall det är fler som behöver billiga högtalare till tex sovrummet.

Fast vars lägger man en recension isåfall? Saknar en sån avdelning här på forumet =/

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-12 08:40

Varför inte lägga din recension här?

Var beredd på att bli kritiserad om du inte går vetenskapligt tillväga i din recension och naturligtvis blindtestar med ett par helst välkända högtalare. Kan du inte göra det så borde det ju gå bra att redovisa "högst subjektiva lyssningsintryck". Då bör du ju inte bli påhåppad i alla fall. :wink:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-12 14:10

Brickman skrev:Varför inte lägga din recension här?

Var beredd på att bli kritiserad om du inte går vetenskapligt tillväga i din recension och naturligtvis blindtestar med ett par helst välkända högtalare. Kan du inte göra det så borde det ju gå bra att redovisa "högst subjektiva lyssningsintryck". Då bör du ju inte bli påhåppad i alla fall. :wink:

Hehe det bästa vore kanske om jag nöjer mig med en kort sammanfattning om hur dom låter istället =P

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 02:38

Nu har jag fått grejerna, och dom väger ganska mycket, plus att dom stöder bi-wiring och att man kan ändra volymen på mellanregistret genom en bygel (-2, 0, +2, +4 dB), och detta är ju inte helt vanligt på billigare högtalare som dessa!

Bild
Bild

Hur låter dom då? Ja det är ju svårt att säga till 100% innan dom är inspelade... men jag får väl återkomma igen efter jag har spelat nåra veckor med dom.
Men jag har ivarjefall gjort en jämmförelse mellan dessa högtalare och ett par M-Audio Studiophile BX8 studiomonitorer (se bild nedan).
Bild

Och första intrycket var att Dynavoice högtalarna återgav mycket djupare bas! (kanske lite lustigt eftersom det är 6,5" basar i Dynavoice lådorna och 8" i M-audio lådorna (båda portade), och då ska väl även tilläggas att jag absolut inte tycker det är för mycket bas i Dynavoice lådorna.. så loudness infekterade lådor är det inte (enligt mig) ivarjefall. För att ljudet skulle bli så likt monitorernas ljud som möjligt så satte jag bygeln på +4 dB, men monitorerna gav ändå ett mycket högre övre mellanregister. Sen om det är monitorerna som har för mycket mellanregister eller Dynavoice högtalarna som har för lite törs jag inte svara på, eftersom jag inte mätt någon av högtalarna och inte har tillräckligt med erfarenhet för att svara på det genom att bara lyssna.
Men jag gillade mellanregistret från Dynavoice högtalarna bättre ivarjefall och tyckte nästan monitorerna hade lite väl vasst mellanregister.

Men jämmförelsen var lite orättvis till fördel för M-audio eftersom dom har inbyggt förstärkare som är optimerad för högtalarna, Dynavoice högtalarna drev jag med en gammal Sony förstärkare på ca 2x40 watt som knappt duger till nånting... men högtalarna är ganska lättdrivna som tur är, även om man hörde att förstärkaren inte riktigt orkade med när man spelade lite högre.

Dynavoice lådorna har 2 diskanter varav en ringradiator diskant som tar över vid 9000 hz och man kan ju inte annat än bli imponerad av diskanten med tanke på vad högtalarna kostar!
Så om ni behöver ett par halvbilliga högtalare till tex sovrummet eller som datorhögtalare så kan jag absolut rekommendera dessa, och att dom kommer låta ännu bättre när dom är inspelade gör ju inte saken sämmre!

Sen kan jag väl inte påstå att ens på långa vägar har lika stor erfarenhet som dom flesta andra på detta forum, så jag kan inte lova att jag har 100% rätt i allt jag skriver, men jag försökte ivarjefall :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-15 03:28

Av mig får du i alla fall en eloge för din recension.

Låter som man får riktigt mycket för pengarna.

Jämförelsen med monitorhögtalarna föll väl ut ungefär som förväntat.
Närfältsmonitorer har ofta ett höjt övre mellanregister och är sällan speciellt vilsamma att lyssna till. Även basen brukar rullas av rätt tidigt för att inte ta bort fokus från mellanregistret. De är ju avsedda som arbetsredskap och är mer gjorda som ett förstoringsglas om du är med på liknelsen.

Nu har jag ingen erfarenhet av just dessa monitorer utan ovanstående är skrivet ur ett mer generellt perspektiv.

Du verkar dock redan trivas bättre med dina Dynavoice. Bara att gratulera till köpet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 03:38

Lust skrev:Av mig får du i alla fall en eloge för din recension.

Låter som man får riktigt mycket för pengarna.

Jämförelsen med monitorhögtalarna föll väl ut ungefär som förväntat.
Närfältsmonitorer har ofta ett höjt övre mellanregister och är sällan speciellt vilsamma att lyssna till. Även basen brukar rullas av rätt tidigt för att inte ta bort fokus från mellanregistret. De är ju avsedda som arbetsredskap och är mer gjorda som ett förstoringsglas om du är med på liknelsen.

Nu har jag ingen erfarenhet av just dessa monitorer utan ovanstående är skrivet ur ett mer generellt perspektiv.

Du verkar dock redan trivas bättre med dina Dynavoice. Bara att gratulera till köpet.

Tack! :)

Jo du har helt rätt, det kanske verkar som att jag tycker att monitorerna var halvdassiga i min recension, men så är det absolut inte, och jag är helt säker att dom lämpar sig bättre till mastring än Dynavoice högtalarna.
Får försöka hitta andra högtalare som lämpar sig bättre att jämmföra med :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 16:43

Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?

Och hur kopplar jag isåfall för att få 8 ohm?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-15 16:50

JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?

Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 16:55

BengtO skrev:
JB skrev:Hmm nu måste jag fråga er en sak gällande bi-wiring, det står att högtalarna har en impedans på 4-8 ohm, är det beroende på hur man kopplar isåfall vilken impedans jag belastar förstärkaren med?

Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..

Okej isåfall ska jag koppla om eftersom det står bak på förstärkaren att man minst ska ha en impedans på 8 ohm

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-15 17:08

JB skrev:
BengtO skrev:

Okej isåfall ska jag koppla om eftersom det står bak på förstärkaren att man minst ska ha en impedans på 8 ohm

Så länge de funkar så kör.. :) Men de blir ju lite skumt att köra 16 ohm då om du seriekopplar

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 17:14

BengtO skrev:
JB skrev:
BengtO skrev:

Så länge de funkar så kör.. :) Men de blir ju lite skumt att köra 16 ohm då om du seriekopplar

Du tänkte om jag kopplar in fler högtalare senare?

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-15 17:21

Nej.. Om respektive par har 8 ohms impedans blir det 16 ohm om du seriekopplar. 4 ohm om du kör "standard" alltså paralellkopplat.

Du vill väl inte köra "bara" bas eller diskant utan båda? Nu vet jag ju iofs inte om det är båda diskanterna på ena terminalen eller en diskant och bas på ena men jag antar det är första alternativet..

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-15 17:23

Det beror lite på hur impedansen fördelar sig över frekvensbandet, men din förstärkare kommer inte att märka någon skillnad i belastning om du bi-wirar eller singel-wirar. Det blir samma sak.

PS. Du kan ju enkelt mäta upp likströmsresistansen med en multimeter på HF- respektive LF-delen så du får ett hum om hur impedansen ser ut i de olika registren. DS.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 18:23

Lust skrev:

Det beror lite på hur impedansen fördelar sig över frekvensbandet, men din förstärkare kommer inte att märka någon skillnad i belastning om du bi-wirar eller singel-wirar. Det blir samma sak.

PS. Du kan ju enkelt mäta upp likströmsresistansen med en multimeter på HF- respektive LF-delen så du får ett hum om hur impedansen ser ut i de olika registren. DS.

Med byglarna där så mäter högtalarna 7 ohm, och utan byglarna så mäter LF 4 ohm och HF får jag ingenting på =/
Men jag har en helt värdelös multimeter också som inte ens visar några decimaler så jag får nöja mig med impedansen i heltal :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-15 18:32

Vad är problemet egentligen?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 18:37

tvett skrev:Vad är problemet egentligen?

Problemet var att jag trodde att med HF och LF byglade så skulle förstärkaren belastas med 4 ohm men tydligen så var det ju inte så... så det är väl inget problem längre :)

Eller har jag fel?

BengtO skrev:Du har förmodligen 4 ohm totalt på den där.. Kopplar du enbart in övre eller undre får du 8 ohm, och båda paralellt 4 ohm..

Så skrev BengtO och jag borde alltså isåfall få 4 ohm belastning? Men när jag mäter med byglarna på så får jag det till 7-8 ohm, eller är det jag som flummar eller min multimeter som är totalt värdelös?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-15 19:24

Märkimpedansen är ju 4-8 ohm på dina Dynor så det är egentligen det bästa du kan utgå ifrån. En impedanskurva på dom skulle givetvis upplysa dig mycket bättre om hur det ser ut i verkligheten. Likströmsresistens kan skilja sig ordentligt mot impedans, och ger bara en fingervisning om hur det kan se ut.

Här kommer exempel på hur impedanskurvan kan se ut för några olika högtalare (de röda linjerna).

Först ut Jamo D430:

Bild

Sedan Canton Karat M30 DC:

Bild

Här är Castle Warwick 3:

Bild

Till sist Dali Royal Scepter:

Bild

Välj en lämplig delningsfrekvens i dessa exempel och titta på hur medel- och minimumimpedansen skulle bli för LF- resp. HF i dessa exemempel.

Ganska stora variationer dom emellan...

Men viktigast för dig är väl att du inte belastar förstärkaren olika om du bi- eller singel-wirar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-15 21:06

Tack för din förklaring.

Det är ingen dyr förstärkare (en gammal Yamaha RX-V390RDS) som jag driver dom med, så om den nu mot förmodan skulle brinna upp så är det inte hela världen :)

Jag har inte planerat att köra med bi-wiring så det blir nog single-wiring till att börja med ivarejfall.
Förövrigt så kom jag på att jag kanske inte ens har fattat märkimpedansen rätt, betyder 4-8 ohm att förstärkaren belastas med 4 eller 8 ohm beroende på hur man kopplar, eller att förstärkaren belastas med allt från 4 till 8 ohm beroende på vilken frekvens förstärkaren skickar ut till högtalaren?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-15 23:49

JB skrev:Förövrigt så kom jag på att jag kanske inte ens har fattat märkimpedansen rätt, betyder 4-8 ohm att förstärkaren belastas med 4 eller 8 ohm beroende på hur man kopplar, eller att förstärkaren belastas med allt från 4 till 8 ohm beroende på vilken frekvens förstärkaren skickar ut till högtalaren?

Märkimpedans 4 - 8 ohm säger tyvärr inget annat än att den bör ligga någonstans i det spannet.
Den kan även ligga under 4 ohm vid vissa frekvenser då det tyvärr inte finns några klara gemensamma regler längre för angivelsen av impedans.
Men förhoppningsvis ligger den mellan 4 - 8 ohm inom hela det hörbara frekvensspektrat. Utgå åtminstone ifrån det.

Anledningen till att de angett ett spann beror alltså inte på hur du kopplar, utan det är vad du belastar förstärkaren med. Oavsett om du bi-eller singelwirar.

Och du behöver inte vara orolig för förstärkaren förrän du pressar den ordentligt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-16 23:52

Bild
Se vad mysigt det blev :)
Har riggat grejerna i sovrummet (sängen som syns längst ner i bild).
Blir bra dämpning också när sängen står alldeles framför högtalarna :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-17 00:08

JB skrev:[...]

Ett rätt iaf. Eller? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-17 14:12

tvett skrev:
JB skrev:[...]

Ett rätt iaf. Eller? :roll:

Ett rätt är ju minst dubbelt så bra som inget rätt alls =P

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-12-17 15:33

Din recension är värdelös, utan blindtest och utan vetenskaplig ansats.

Vassego Brickman.
Du får också känna dig glad, dvs sannspådd. Finns inget större glädje än att säga "vad var det jag sa?"
JB: grattis! Kan man lyssna på dessa innan ev köp?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-12-17 17:08

dimitri skrev:Kan man lyssna på dessa innan ev köp?

Jodå, jag köpte dessa på Fynda.se (och det verkar inte som att Dynavoice har någon annan återförsäljare om man kollar på hemsidan).
Fynda.se verkar bara ha en butik i Falkenberg dock så då gäller det att du bor i närheten isåfall =/

http://www.fynda.se/show_page.php3?pageid=4

Edit: såg att du bor i Göteborg nu, isåfall är det ju inte så farligt långt dit

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2006-12-18 00:20

dimitri skrev:Din recension är värdelös, utan blindtest och utan vetenskaplig ansats.

:lol:
Så jävla snustorrt!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-12-18 07:41

Nej Dimitri

I just detta fallet skulle det vara rätt trist att bli sannspådd och i och med mitt och andras inlägg så blir det nog inte så dessbättre heller :-)

Å andra sidan hade det nog tagit hus i helvete om JB eller någon annan kritiserat Denon 2105, Pioneer 668 eller gud förbjude någon Ino högtalar modell ;-)

Jag skall utan att tveka tala om att jag hört två Ino-modeller (Pip och Pi60) och det lät väldigt bra även om det var en ren lyssningssejour och dessvärre med öppna ögon ;-) !
Dom högtalarna kanske framför allt Pi60 skulle jag lätt kunna leva med. :-)

Nästa

Återgå till Köpråd