system audio, är dom bra? (har tröttnat på mina högtalare)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

system audio, är dom bra? (har tröttnat på mina högtalare)

Inläggav Bongo » 2006-12-08 19:24

Hej

För ett tag sedan hade jag hemma ett par system audio 1050 som jag dock sålde vidare...tyckte dock att dessa högtalare lät alldeles förträffligt när jag lyssnade på dom. Jag var riktigt nära att byta ut mina nuvarande högtalare mot dom, men dom saknade den sista djupbasen och lite ljudtryckskapacitet. Nu har dock uppgraderingsdjävulen satt sig ordentligt i mitt huvud sedan jag lyssnade på cardigans long gone before daylight och tyckte att det lät bättre i bilen (audi a4 originalstereo) än hemma i soffan.

SÅ nu funderar jag på att försöka byta ut hela min anläggning bestående av jamo d590 med tillhörande surround och en pioneer thx reciever (859) mot ett par bättre golvhögtalare. Och gärna mot ett par system audio modell större, dock så tvekar jag lite, är system audio generellt så bra som jag tyckte att modelleln 1050 var? Är det någon som har några erfarenheter av märket? Det kanske finns andra märken som är likvärdiga eller bättre, tipsa på!! det viktiga är att musiken blir levande, för det är den inte nu. Känner ingen närvarokänsla alls när jag lyssnar hemma. (Tyvärr tror jag ingen vill byta ut sina pi60 mot min hemmabio, annars hade det varit klockrent....har en kompis som har piP och dom är för små för mig, vill kunna spela högre. )

Mvh Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-09 00:21

Provlyssnade du på system audio 1050 i ditt lyssningsrum med din elektronik?
Dvs direkt jämförbart med dina Jamo d590 ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-12-09 00:36

Cardigans är lofi och inget man ska använda för att välja hifiprylar
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-12-09 01:05

silvervarg skrev:Provlyssnade du på system audio 1050 i ditt lyssningsrum med din elektronik?
Dvs direkt jämförbart med dina Jamo d590 ?

Japp....hade dom uppställda bredvid varandra och bytte mellan. Lyssnade på många sorters musik och i princip allt lät trevligare på system audio förutom djupbasen, som inte fanns hos dom på samma sätt som hos D590. Speciellt högkvalitativa inspelningar var mycket trevligare på system audio. (tex "the way it should be" från studio blue)

Frågan är dock om man kanske skulle försöka få ihop till ett par pi60 ändå....*funderar*...kanske om man säljer av det mesta man har förutom dvd'n och någon förstärkare....Vad tror ni? är det värt att offra det mesta man har i hifiväg för pi60. Jag har lyssnat på pi60 en gång och det var ju en upplevelse utöver det vanliga...

//Håkan

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-12-09 08:19

Naqref™ skrev:Cardigans är lofi och inget man ska använda för att välja hifiprylar

8O "Long gone before daylight" låter förträffligt! Finns även som SACD.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-12-10 23:10

Cardigans låter säkert bäst på en bilanläggning. På en seriös anläggning låter de illa.

Mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-10 23:35

Nja om jag var i dina skor så skulle jag inte offra allt för mycket för att byta upp dig till ett par andra högtalare. Visst, pi60 är en extraordinärt bra högtalare, men det får finnas gräns på uppoffringarna också.
Har man egentligen inte råd med den idag så tycker jag att man helt enkelt skall vänta. Var nöjd med det du har en stund till helt enkelt.

Om du vill ta "mellansteg" som du har råd med idag är förståss upp till dig. Svaret beror oftast på hur länge man gissar att man annars skulle få vänta på den "riktiga" uppgraderingen.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-12-12 16:16

Tack för responsen, måste dock hävda att i mina öron så låter iallafall long gone before daylight riktigt bra även om det inte är den absolut mest högkvalitativa inspelning som jag har hört så tycker jag nog att man kan grunda en hel del uttalanden angående välljud med den som referens.
Det faktum att det även är mycket bra musik på skivan gör att iallafall jag tycker att man kan använda den som referens, det viktigaste är ju att den musik man tycker om låter bra, det gör ju inget om t. ex. britney spears låter dåligt Wink

Det blir nog så att jag inte satsar på ino riktigt än. Plånboken sätter stopp för saker och ting. Dock så kommer jag nog att fundera vidare på att byta mina högtalare mot något annat i en något lägre prisklass, då kanske man kan byta rakt av till och med.

//Håkan

Återgå till Köpråd