Denon DL-103 till mediumtung arm

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Denon DL-103 till mediumtung arm

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-14 20:10

Har funderingar på att testa Denon DL-103 till min Manticore Musician-arm. Det sägs att DL-103 trivs bäst i en tung arm - kan man vikta armen på något fiffigt sätt om så skulle behövas? Finns det någon med egna erfarenheter av denna pickup så är jag intresserad av alla synpunkter.

Tärnström

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-14 23:31

Vad har du för definition på medeltung och tung arm? Armar med stora rörliga massor har det funnits gott om, gärna de långa på 11-12 tum. Medeltunga bör väl vara merparten av de som finns idag. Riktigt lätt verkar vara mest förbihållet Mörch.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-14 23:40

Min undran kommer sig av att tillverkaren påstår att armen är en mellanviktare: "The effective mass is in the middle range at 13gms and the total weight is 430gms."

Längden är 227,48mm.

Tärnström

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-14 23:44

RogerGustavsson skrev:Vad har du för definition på medeltung och tung arm? Armar med stora rörliga massor har det funnits gott om, gärna de långa på 11-12 tum. Medeltunga bör väl vara merparten av de som finns idag. Riktigt lätt verkar vara mest förbihållet Mörch.

Det finns fler lätta armar, om dom fortfarande produceras vet jag inte.

Men det är inte bara vikten på armen som räknas utan även VAR vikten sitter. Ju närmare vridningscentrum en given vikt sitter, ju mindre effektiv massa har armen.

Vad som är "rätt" massa bestämms av pickupens fjädringsmjukhet och pickupens bidrag till den effektiva massan (=egenvikt).

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-14 23:47

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad har du för definition på medeltung och tung arm? Armar med stora rörliga massor har det funnits gott om, gärna de långa på 11-12 tum. Medeltunga bör väl vara merparten av de som finns idag. Riktigt lätt verkar vara mest förbihållet Mörch.

Det finns fler lätta armar, om dom fortfarande produceras vet jag inte.

Men det är inte bara vikten på armen som räknas utan även VAR vikten sitter. Ju närmare vridningscentrum en given vikt sitter, ju mindre effektiv massa har armen.

Vad som är "rätt" massa bestämms av pickupens fjädringsmjukhet och pickupens bidrag till den effektiva massan (=egenvikt).

/ B

Låter som om det är fler parametrar inblandade än vad som kanske medger ett lätt svar på om en pickup funkar eller inte i en viss tonarm.

Tärnström

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-14 23:47

Den rörliga armmassan är säkert gångbar för de flesta applikationer. Om armen skulle vara för lätt och ge en för högt placerad resonansfrekvens, går den alltid att förse med lite barlast längst fram. Är det en Rega i OEM-version kanske? Varför just en Denon DL-103? Har inte den sfärisk nål med allt vad det innebär?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-14 23:48

Nyfiken på den efter att ha läst många goda omdömen om den. Billig är den också.

Misician-armen är baserad på en arm som heter Datum. Basen är Linn-kompatibel till måtten.

Tärnström
Senast redigerad av JTarnstrom 2006-12-14 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-14 23:56

Bill50x skrev:Det finns fler lätta armar, om dom fortfarande produceras vet jag inte.

/ B

Javisst, är den effektiva rörliga massan är beräknad till nålspetsen. Den har ju ingenting med vikten på armen att göra. Just den där Denon-pickupen verkar var styvt upphängd och det var säkert vanligt då den kom för 35 år sedan (eller något sådant). För lätt arm ger hög, kanske för hög, resonansfrekvens med denna pickup. Det går att räkna fram om de uppgivna värdena stämmer på fjädringmjukhet och den effektiva rörliga armmassan. Det var väldigt länge sedan jag gjorde det.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-15 00:04

RogerGustavsson skrev:Javisst, är den effektiva rörliga massan är beräknad till nålspetsen. Den har ju ingenting med vikten på armen att göra. Just den där Denon-pickupen verkar var styvt upphängd och det var säkert vanligt då den kom för 35 år sedan (eller något sådant). För lätt arm ger hög, kanske för hög, resonansfrekvens med denna pickup. Det går att räkna fram om de uppgivna värdena stämmer på fjädringmjukhet och den effektiva rörliga armmassan. Det var väldigt länge sedan jag gjorde det.....

De praktiska problemen brukar vara:

För låg effektiv massa = hela armen försöker följa med och spåra bastoner. Fungerar aldrig bra utan det distar och låter trist. I värsta fall hoppar armen/nålen ur spåret (som med min Formula 4 i kombination med kanonskotten på Telarcs "1812").

För hög effektiv massa = problem vid oplana skivor. Armen gungar omkring och skapar lågfrekventa toner som kan överstyra RIAA-steget. Eller få baskonen i högtalaren fladdra.

Så det gäller att hitta "fönstret" där man undviker dessa problem. Jag har för mig att man som riktmärke brukar ange en resonans vid 12-15 Hz. Som jag ser det är det bättre att starta med för låg effektiv massa, för det är inga alls problem att öka denna genom tex en vikt på pickupinfästningens ovansida. Dock får inte armen vara för klen för det kan ge oönskade vibrationer och en massa andra bekymmer.

Det allra bästa är förstås om man redan från början kan räkna ut vilken kombination som kan tänkas fungera bra ihop.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-15 05:20

Här finns det lite hur man ska räkna ut detta: http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm

Jag har en moddad RB-250 (samma vikt som på RB-300) och tänkte köpa DL103R, och det verkar passa bra som jag förstår det:
"((10 + 8.5 + .5) x 11^) or 19 * 121 = 2299

then

25330 / 2299 = 11.0178 (compliance)"
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-12-15 09:59

Skulle påstå att uträkningar ger nästan inget alls.
Det som gäller är spårtestskivor. Både pickuper och armar är individuella så det är omöjligt att räkna ut vad som faktiskt gäller.
Att fästa vikter är bara för småjusteringar, och belastar armen helt annorlunda än om man skulle ha spridit ut massan över hela armröret. Lätta armar har också oftare klena lager som är avpassade för armens originalvikt. Att sätta en MC i en SMEIII och fästa vikter så att den mäter "bra" ger ett väldigt dåligt resultat lyssningsmässigt.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-15 10:41

subjektivisten skrev:Här finns det lite hur man ska räkna ut detta: http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm

Jag har en moddad RB-250 (samma vikt som på RB-300) och tänkte köpa DL103R, och det verkar passa bra som jag förstår det:
"((10 + 8.5 + .5) x 11^) or 19 * 121 = 2299

then

25330 / 2299 = 11.0178 (compliance)"

Men om man beräknar resonansfrekvensen så landar väl den på cirka 16hz utifrån dina förutsättningar?

För egen del skulle jag behöva öka den effektiva massan på armen med uppåt en 10gr för att komma ned i en resonansfrekvens under 12hz. Låter mycket!

Har dock sett att det finns de som argumenterar för att kompliansen för DL103 är högre än den angivna. Minns dock inte var jag såg det.

Tärnström

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-15 12:25

Harryup skrev:Skulle påstå att uträkningar ger nästan inget alls.
Det som gäller är spårtestskivor. Både pickuper och armar är individuella så det är omöjligt att räkna ut vad som faktiskt gäller.
Att fästa vikter är bara för småjusteringar, och belastar armen helt annorlunda än om man skulle ha spridit ut massan över hela armröret. Lätta armar har också oftare klena lager som är avpassade för armens originalvikt. Att sätta en MC i en SMEIII och fästa vikter så att den mäter "bra" ger ett väldigt dåligt resultat lyssningsmässigt.

MC-pickuper är överhuvudataget lite speciella. Det verkar på något sätt som om de innehåller mycket energi, behöver hållas i ett stadigt grepp för att uttrycka det lekmannamässigt. Däremot har jag nog fel hågkomst av SME-armen, funkade inte den ganska bra till MC-pickuper?

Att förändra den effektiva massan i en given kombination kräver inga stora vikter. Knappast något som ens kommer i närjeten av att öka påfrestningen i lagren. Ofta är den adderade vikten så liten att den ligger inom ramen för de pickupvikter armen är dimensionerad för. När jag modifierade min Formula 4 arm tror jag det handlade om ca 2-3 gram som jag adderade på pickupskalet. Ökningen i lagret kan knappast varit speciellt mycket. Vad som är riktigt viktigt är att den extra vikten är applicerad på rätt sätt.

Å andra sidan, det är inget jag rekommenderar, att hålla på med extra vikter. Det är en nödlösning om en given kombination inte fungerar och man inte kan eller vill byta grejor.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-12-15 15:40

Ja, jag vet inte. Hoppas Thomas lr någon kan förklara detta lite bättre 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-12-15 17:00

En resonansfrekvens på runt 16 Hz är inget att oroa sig för. Dock är kompliansen högre vid 10 Hz än vid 100 Hz så det faktiska värdet hamnar runt 12 Hz för en arm på 10-12 gram.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-15 17:24

Det får nog bli en DL-103 i kombination med en bra testskiva. Funkar den inte får jag väl... eh, köpa en till skivspelare :)

Tärnström

Återgå till Köpråd