RogerGustavsson skrev:Javisst, är den effektiva rörliga massan är beräknad till nålspetsen. Den har ju ingenting med vikten på armen att göra. Just den där Denon-pickupen verkar var styvt upphängd och det var säkert vanligt då den kom för 35 år sedan (eller något sådant). För lätt arm ger hög, kanske för hög, resonansfrekvens med denna pickup. Det går att räkna fram om de uppgivna värdena stämmer på fjädringmjukhet och den effektiva rörliga armmassan. Det var väldigt länge sedan jag gjorde det.....
De praktiska problemen brukar vara:
För låg effektiv massa = hela armen försöker följa med och spåra bastoner. Fungerar aldrig bra utan det distar och låter trist. I värsta fall hoppar armen/nålen ur spåret (som med min Formula 4 i kombination med kanonskotten på Telarcs "1812").
För hög effektiv massa = problem vid oplana skivor. Armen gungar omkring och skapar lågfrekventa toner som kan överstyra RIAA-steget. Eller få baskonen i högtalaren fladdra.
Så det gäller att hitta "fönstret" där man undviker dessa problem. Jag har för mig att man som riktmärke brukar ange en resonans vid 12-15 Hz. Som jag ser det är det bättre att starta med för låg effektiv massa, för det är inga alls problem att öka denna genom tex en vikt på pickupinfästningens ovansida. Dock får inte armen vara för klen för det kan ge oönskade vibrationer och en massa andra bekymmer.
Det allra bästa är förstås om man redan från början kan räkna ut vilken kombination som kan tänkas fungera bra ihop.
/ B