Jag skulle gärna vilja slippa surroundförstärkaren då de är stora och fula och det känns som jag bara utnyttjar en bråkdel av den i alla fall.
Jag har redan en hemmabioförstärkare, och tänkte slippa ha en i detta system.
Ett alternativ är att ha ett hemmabioförsteg, men de är dyra och fortfarande ganska stora och fula.
Kvar är då alternativet med en DVD-spelare som kan mata ut flerkanalsljud analogt på ett bra sätt.
Kraven på den är:
1. Ställa högtalarna till ingen center, ingen sub, front large, rear small.
2. Kunna ställa fördröjningen (avståndet) till högtalarna. Duger om man ställer tex front L/R samtidigt.
3. Skall kunna avkoda minst DTS och Dolby digital.
4. Bild ut via DVI eller HDMI. (helst via HDMI).
Plus är:
5. Svart spelare.
6. Spelar SACD och DVD-audio.
7. Riktigt bra ljudavkodare.
8. Bildfinesser som bra uppskalning.
9. Billig
Först var jag inne på Denon 1930 (3.2kkr), men insåg sedan att den inte verkar klara fördröjning (dvs krav 2).
För att klara det behöver man gå upp till Denon 2930 (8.5kkr), dvs priset är den stora nackdelen. Förutom priset ser den bra ut på papperet.
Nu har jag hittat kandidaten Pioneer DV-696AV (1.5kkr) som rubriken antyder. På papperet så verkar den klara alla kraven och även alla plussen.
Det verkar oklart vad man får för delningsfrekvens när man ställer högtalare som small. Någon som äger en och kan tala om det?
Även allmänn information eller klagomål på denna spelare mottages tacksamt.
Jag har läst att många anser att den ger bra bild, någon anser att bilden är bättre via komponent än via HDMI.
Har den bra ljud? På papperet ser det bra ut. Så här billiga apparater är jobbigt och struligt att låna hem för lyssning. Dessutom dröjer det ett tag innan jag har fått mina riktiga högtalare på plats, så korrekt provlyssning är inte möjligt i dagsläget.
Hur är det med uppstartstid?
Mekaniskt ljud?
Förslag på andra spelare som klarar ovanstående mottages också tacksamt. Bör dock kosta under 10kkr för att vara intressanta.
Om jag ändå skall passera 10kkr så lutar det som åt en lösning med hemmabioförstärkare eller hemmabioförsteg.
Alltså även rimligt billiga lösningar med DVD+hemmabio-förstärkare/försteg mottages också.