En god vän som behöver råd.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

En god vän som behöver råd.

Inläggav Nagrania » 2006-12-28 16:09

Min godevän ska köpa ny stereo och han har frågat mig till råds. Men vad säger men om man inte vill att han ska förhäva sig. Jag sa att han skulle titta på www.XTZ.se och där hittade han två högtalare 99.25 & 99.26. Det verkar ju bra men vad ska han ha för förstärkare. XTZ har ju några integrerade förstärkare och då undrar jag lite över de här som går i klass A & AB. Har någon av er något att säga om deras förstärkare eller om något annat märke. Han har ju talat med agenten och då låter är ju allt jätte bra. Jag själv vet ju inte hur pass tungdrivna högtalarna är och det vore ju synd om det blev fel och jag får stå där med brallorna nere. :lol:

Kevin_Mitnick

Re: En god vän som behöver råd.

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-12-29 00:02

Nagrania skrev:. Jag själv vet ju inte hur pass tungdrivna högtalarna är och det vore ju synd om det blev fel och jag får stå där med brallorna nere. :lol:

Det kan inte vara roligt att bli straffad av en kompis på det sättet ;)
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-29 00:24

Jag har inte sett något pris på 99.25 eller 99.26 och inte heller lyssnat på dem, så det är svårt att säga om de är prisvärda.
De är i alla fall angivna till 88dB känslighet, och det kan klassas som väldigt normalt för högtalare. Dvs de behöver troligen ingen monsterförstärkare för att låta bra. I ett normalstort rum bör 2*50W räcka lätt. Fast vissa anser att man aldrig kan få nog med effekt (i stort sett) för att kunna klara extrema transienter perfekt.
Det finns dock en uppsjö av bra och billiga högtalare. Allt beror på vad man är ute efter. Skall det bara vara bra ljud? Stativare eller golvhögtalare? Preferenser på färg? (duger svart bra)?
Budget för högtalare eller totalt?
Är det bara nytt som kollas på eller finns begagnat med på spelplanen? (Det går ofta att spara mycket på att köpa just högtalarna begagnade).

XTZ 100 D ser trevlig ut på papperet, men 4490:- för ett demoex är inte så billigt för en förstärkare. Visserligen har du ganska hög effekt och digitala ingångar och ett häftigt utseende. Ljudkvaliteten kan jag inte uttala mig om.
Jämförande t.ex. med en klassiker som NAD 320BEE för 3000:-
Glöm inte bort att titta på hemmabiorecievrar. Dessa är eftremt prispressade idag så man får massor för pengarna. Dvs om det möjligen finns intresse att senare uppgradera med fler högtalare till hemmabio så kan det vara intressant.
T.ex. Denon AVR-1907 kostar ca 4800:- dvs ungefär lika mycket som XTZ 100 D, och då får man bl.a. massor med ingångar, bättre möjligheter att kompensera för rummets akusitiska brister och massa annat lull-lull.
För ännu mer hemmabio-ambitioner så kanske man skall upp på en som klarar HDMI m.m., t.ex. Denon AVR-2307 för 8kkr.

Vid normala lyssningsnivåer brukar en klass AB förstärkare aldrig gå ur klass A. Vid höga lyssningsnivåer så är det mycket svårt att kunna höra övergången till klass B. Så i praktiken brukar de flesta med stärkare som kan ställas om mellan klass A och AB ha sina i klass AB-läget eftersom de drar mindre effekt och genererar mindre värme då.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-29 00:55

Det kan inte vara roligt att bli straffad av en kompis på det sättet

Jag skojade väl till lite där men jag vill ju naturligtvis att han ska köpa en så bra anläggning som möjligt för dom pengarna som han hade tänkt sig lägga ner. Jag tror faktiskt inte att han någonsin kommer att vara intresserad av hembio. Han är en sån där som har sina nuvarande AR3 högtalare högst upp i bokhyllan, men jag tror att han kommer att flytta ner dom på min inrådan. Kanske till och med skaffa sig ett golvstativ. Jag tycker att det är sympatiskt att kunna köpa XTZ på öppet köp i tre veckor och det är därför som jag nämnt just dom högtalarna. Det är väl också några på forumet som har XTZ och är t.o.m. nöjda. Visst man kan ju också köpa beggade grejer men det krävs då lite kunskap av köparen och det tror inte jag att han har. Jag tror också att waf-faktorn är viktig så det kan alltså inte bli några sarkofager till högtalare.

Användarvisningsbild
nebster

Inläggav nebster » 2006-12-29 11:45

Hej.

Jag har ett XTZ Class-A 100 som driver ett par Von Schweikert Vr-1:or. Stärkaren kör jag endast på klass a läget och jag är mycket nöjd :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-29 11:56

Tack nebster det är sånt jag vill höra och då kan jag rekommendera den stärkaren.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-29 13:07

Rekommendera saker vill man väl bara göra om man har förstahandsinformation?

Återgå till Köpråd