Billiga DA-omvandlare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Billiga DA-omvandlare

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 11:49

Känner någon till om det finns billiga externa DAC:ar av skaplig kvalitet? Inga fanasipriser alltså. Typ 1-2 KKR? Jag har sökt på nätet med 0 resultat!

Tacksam för tips.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 11:56

Skulle man kunna använda sig av ett externt ljudkort för PC? Man förser det med egen strömförsörjning. Skulle det funka??

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2006-12-29 15:05

Köpte härifrån, snabb frakt, tullen hade den längre i sitt förvar...
fick med både koax, och optisk kabel, utbytta opampar (köpte en Zhaolu med free upgrade)
snabba svar på frågor, osv
http://www.diykits.com.hk/dac.html

Du hittar säkert nått som passar.
har för mig att priset för mig blev: dollarpriset*10 plus 500:- inkl frakt o tull

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 19:22

Ingen fler som har koll?? :(

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-12-29 19:38

Jag har ett USB-ljudkort (M-Audio Fast Trak Pro?) som tydligen kan användas som DAC utan att ha den vidhängande datorn i gång. Dock behövs en extern strömförsörjning då och någon sådan ingår inte. Kolla på de nedladdningsbara manualerna på M-Audios hemsida för att hitta lämplig apparatur.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-29 20:39

Sentec Diana för 2kkr är ju inte helt fel har jag förstått det som... ;)

[slrt]
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-29 20:42

Slartibartfast skrev:Sentec Diana för 2kkr är ju inte helt fel har jag förstått det som... ;)

[slrt]

Har provat en sådan hemma för några år sedan. Blev tyvärr inte imponerad. :cry:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-12-30 01:55

Jag letar efter precis samma sak.
Har hittat dessa - http://www.musiikin.com/Trendspage-swe.htm - men det är på gränsen, prismässigt, kanske. USB DACen ligger strax under 200€ och den andra strax över, tydligen.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-12-30 02:07

Undra vad en Linn Numerik kostar i dagsläget, om den nu går att få tag på? Fast det är klart den kanske är för bra. :wink: D.v.s. det är väl i alla fall samma d/a-chip i åtminstone tidiga Numerik som i Diana.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-01-02 11:16

Nefilim skrev:Ingen fler som har koll?? :(

Echo Audio AudioFire kan köras som standalone D/A om man konfar den först.

D/A går på den klocka som kommer in på S/PDIF, A/D tar klockan från S/PDIF in eller går annars på 48kHz.

Den FÖREFALLER kunna vara OK. Kostar 2400 i 2 in 2 ut enbart balanserad linjenivå

Liten.

Ett stort antal moderna ljudkort kan köras i standalone.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-02 13:31

Just jitterbiten verkar Echoaudio extra stolta över. Det lär väl bli lite sisådär om D/A går på klockan i transporten? Trodde de använde intern klocka med buffer... har för mig jag läst det nånstans.

Menar du att man måste konfigurera Audiofire via PCn innan man kör den som standalone?

Uppenbarligen har jag inte kört den än som standalone DAC... :-)

Det där RMAA verkar vara ett mycket trevligt program.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-02 15:54

Nefilim skrev:
Slartibartfast skrev:Sentec Diana för 2kkr är ju inte helt fel har jag förstått det som... ;)

[slrt]

Vad var problemet?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-02 16:57

Kaffekoppen skrev:
Nefilim skrev:

[slrt]

Vad var problemet?

Min upplevelse var att den inte lät bättre, enl min smak då, än den MacCormack kombi jag hade i min ägo då. Visserligen var det ju en betydande prisskillnad på dessa prylar, men iaf! :wink:

Men visst skulle det vara intressant att prova en igen. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-02 16:59

Piotr skrev:Just jitterbiten verkar Echoaudio extra stolta över. Det lär väl bli lite sisådär om D/A går på klockan i transporten?

Det är ju det vanligaste att man gör just så. Är ju få som har återledare av klocksignalen till transporten från dacen (även om det finns). Med vettigt avstämd pll så är det inga probs.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-02 19:31

Naqref™ skrev:
Piotr skrev:Just jitterbiten verkar Echoaudio extra stolta över. Det lär väl bli lite sisådär om D/A går på klockan i transporten?

Det är ju det vanligaste att man gör just så. Är ju få som har återledare av klocksignalen till transporten från dacen (även om det finns). Med vettigt avstämd pll så är det inga probs.

Nu vet jag inte riktigt hur en phase locked loop funkar men klockan i transporten är oftast inte tipp topp. Mao finns det rum för förbättring i min sinnevärld. Det bästa måste ju ändå vara en precisionsklocka i DACen och en liten buffer i densamma.

Alternativt varianten du nämner med återledare av klocksignalen. Vet att LC Audio/Lars Christensen förespråkat den varianten lääänge. I Zapdac mk3 som jag har används en VCXO... som jag inte heller vet hur den funkar riktigt. Tror det är en justeringskrets som fintrimmar DAC klockan till samma frekvens som transportens klocka... eller?

Åter till Echoaudio. Audiofire serien går ju via firewire. Kan det tänkas att klocksignal går via den länken eller? Annars sitter det nog en klocka i DACen. Kikade in i den men kommer inte ihåg om jag såg någon XO krets. Det var ju flera veckor sen.. :)

/Peter

Återgå till Köpråd