micromega stage 1

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

micromega stage 1

Inläggav cyclist » 2003-12-21 23:39

Hej jag är ny här på forumet.

Jag undrar om någon har erfarenhet av micromega stage 1 och har synpunkter på den. Jag funderar på att köpa en begagnad men är litet tveksam då den modellen börjar närma sig tio år. Det sägs att den beräknade medellivslängden på lasern i en CD-spelare är omkring tio år. Priset ligger på 1900 kr med tre månaders garanti.

Jag tänker koppla den till min Meridian 203 DAC med Supras digitala coaxialkabel och sedan vidare med Van den Hul The Source-kabel till min Creek OBH-11 hörlursförstärkare och Sennheiser HD 580.

Min tanke är att Meridian DAC:en är bättre än den som är inbyggd i Micromegan. Men det får visa sig.

Synpunkter och råd?

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-12-22 11:06

Jag har en Stage 2 som jag köpte efter att ha haft en etta hemlånad. Mycket bra spelare, trots sin ålder. Är inte alls säker på att dim Meridian DAC låter bättre - berätta vad du kommer fram till!

Den konkurrerade med lätthet ut en äldre Cyrus samt en Sony ES 3 (modell ?).

Så till VARNINGEN... Transportmekanismerna i Stage-spelarna är notoriskt otillförlitliga. Min Stage 2 har (troligen) en utbytt transport. Ettan som jag hade hemma först kunde inte spela en hel låt utan att skippa! Men när den låt så låt den underbart :-) Låna hem den under en längre tid - om du har problem med transporten lär du märka det!!

1900:- med garanti låter som ett bra pris. Köp den (om den funkar...).

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-22 20:21

freann skrev:Låna hem den under en längre tid - om du har problem med transporten lär du märka det!!

1900:- med garanti låter som ett bra pris. Köp den (om den funkar...).


Jag får tre månaders garanti från butiken här i GBG, så det lär väl visa sig om spelaren har problem med avläsningen. Förhoppningsvis :?

Tack för varningen!

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2003-12-22 20:49

1900:- för en Stage 1 är alldeles åt h-e för mycket!

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-22 23:00

Hotspur skrev:1900:- för en Stage 1 är alldeles åt h-e för mycket!


Hur mycket kostade den ny då? Jag vill minnas att den fick bra kritik på sin tid. OK den är några år, men fungerar den bra så låter den inte sämre nu än då.

Hur mycket tycker du är ett skäligt pris? Tänk på att jag får tre månaders garanti!
Dessutom ska ju affären göra en liten förtjänst också, jag skriver liten för jag vet att samma affär har gett mig bra i inbyte tidigare. :D

Användarvisningsbild
gromit
 
Inlägg: 505
Blev medlem: 2003-08-13
Ort: Stockholm

Inläggav gromit » 2003-12-22 23:22

Hejdu!

Jag har en Stage 1 och den är inget vidare. Den hackar i låtarna om inte skivorna är helt kliniskt rena och dessutom har lucköppningen slutat fungera helt.

Numera måste man bända upp luckan för att kunna byta skiva. Spelaren har då tyvärr inte fattat att man bytt skiva så när man byter låt blir den ibland helt kocko och visar "Err" i fönstret.

Spelaren har skickats till Frankrike någon gång och även blivit lite lagad här men det har tydligen inte hjälpt.. :?

Inte så bra betyg? Jag vet inte, men kolla på den du är intressead av och undersök om den har några egenheter..

/Gr.

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-22 23:38

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Jag ska verkligen kolla upp spelaren ordentligt. Jag har ju tre månader på mig (butiksgaranti).

Tack.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2003-12-24 18:23

Hur mycket tycker du är ett skäligt pris?

...500:-, alltså tycker jag inte att man alls bör köpa en.

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-12-27 19:34

Jaha Hotspur, kan du motivera din bestämda uppfattning? Har du ägt en själv? Eftersom jag äger en Stage 2 kan jag rekommendera den :-) (med visst förbehåll...)

/freann

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-27 20:10

Jag vill också ha litet mer kött på benen innan jag bestämmer mig. Jag är nog litet tveksam med tanke på de problem som tycks varit mer regel än undantag. Frågan är också om det är idé att köpa en spelare som närmar sig tio år. Hur länge till håller den? Det kan ju visa sig bli en kortvarig bekantskap. Det är ju inte lönt att byta lasern i en spelare då materiel och arbete kostar lika mycket som spelaren själv. Detta gäller alla spelare som närmar sig tio år som ligger i denna prisklass. Har man en high end spelare som fortfarande efter tio år är värd att reparera är det en annan sak. Då kan det vara värt att kosta på en sådan reparation.
Ett annat alternativ är att avvakta och kanske lägge litet till på en nyare spelare. Jag såg en Alchemist Nexus gå för 3000 kr på Hififorum.nu. Det känns onekligen tryggare med en spelare som teoretiskt har en längre livslängd.

Råd mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
freann
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav freann » 2003-12-28 14:23

Tja... Man får väl plocka fram det luddiga begreppet "prisvärt". Hur låter den - för pengarna? Hur länge tänker jag behålla den - ställt mot kostnaden? Om man går upp ett steg i pris - vad får jag då?

Jag köpte min Stage 2 för 2500 med 3 månaders garanti. För mig är den värd varje krona, och har funkar felfritt i cirkus 6 månader nu. Jag planerar att köpa en ny, bättre och följdaktilgen dyrare spelare - någon gång i framtiden. Just nu är jag nöjd på cd-fronten. Däremot funderar jag på att byta ut min Accuphase-förstärkare :-)

Ta hem och lyssna mot något annat jämförbart. Spelaren kommer att hålla ett bra tag till. Men som sagt - allt är relativt den ekonomiska insatsen..!

Användarvisningsbild
Ghost
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 2003-12-15
Ort: Täby

Inläggav Ghost » 2003-12-28 14:46

Det är oftast inte lasern som går sönder i en CD-spelare. Mekaniska fel, dåliga lödningar mm är betydligt vanligare, och diverse motorer ger nog upp innan lasern gör det, särskilt om transporten är av tveksam kvalitet.

Livslängden (< 50% av originaluteffekten kvar) för en laserdiod kan vara uppåt 100000 h för den uteffekt som används i en CD-spelare. En svag laserdiod är inte särskilt trolig felkälla i utrustning som använder laser.

Edit: Här är en länk till de vanligaste problemen med CD-spelare och troliga felkällor: http://www.repairfaq.org/sam/cdfaq.htm#cditrbchr
Som synes är själva lasern inte orsaken till särskilt många problem.

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-28 16:47

Tack för råd och länk.
Jag står i valet och kvalet. Jag bestämmer mig nog inte förän jag står i butiken och pratar med någon av bröderna som har butiken. Dom har en vettig syn på HiFi och jag känner att dom hjälper mig om spelaren börjar strula. Speciellt om jag redan innan köpet dyftar mina farhågor.

Användarvisningsbild
rosenwall
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2003-11-22

Inläggav rosenwall » 2003-12-29 15:07

Har haft tre modeller, stage 1, 2 och 3. Som tidigare sagt så bör du kolla att drivverket är bytt. Själv hade jag liknande problem och fick det bytt. Därefter hade jag inga som helst problem och alla stegen lät bra i sig. Minst skillnad var det nog mellan steg 2 och 3.
Tanken var nog att göra om den till en "Drive 2" men jag hittade någonting helt annat.
Sedan kan man fundera om priset är OK!
Jag gav 4500:- för en helt ny Stage 1:a för 10 år sedan.

//Dan

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2003-12-29 19:17

Kan man på något sätt se om drivverket är bytt? Syns det? Eller måste jag provköra spelaren under en vecka för att vara säker?

Det är klart att 1900 ser litet mycket ut om man ställer det mot 4500 som nypris för tio år sedan. Jag får tre månaders garanti från butiken och när det gäller denna spelare kanske det inte är så dumt. :?

Dom här uppgraderingarna, är det sådant man gjorde själv eller lämnade man in spelaren för det?

Exakt vad består uppgraderingarna av? Är det D/A omvandlaren och utgångarna som uppgraderas? Några uppgraderingar torde väl inte gå att göra nu när spelarmodellen är utgången!?

/Anders

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-12-30 14:55

Jag skulle själv passa mig för CD-spelare >10 år. Det beror ju på hur flitigt använda de är etc, men erfarenheten säger mig att de kan börja krångla när de börjar bli gamla.

T

Användarvisningsbild
cyclist
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2003-12-20
Ort: Tellus

Inläggav cyclist » 2004-01-10 13:45

Tack för alla råd och synpunkter.
Jag har beslutat mig för att vänta och köpa en ny CD-spelare längre fram mot sommaren.

Jag tröstar mig så länge med ett par nya lurar, Sennheiser HD-600 :P


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster