Reklamation vs garanti och konsumentköplagen

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Reklamation vs garanti och konsumentköplagen

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 11:19

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att reda ut ur konsumentköplagen är tänkt att fungera, när det gäller fel på elektronik efter mer än sex månader, men mindre än tre år?

Så här står det på KO:s hemsida om lagen:

"Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Hur visar jag att varan hade ett ursprungligt fel?

Mitt konkreta fall gäller en Soundbridge M500 med trasig display. Ungefär en tredjedel av displayen har givit upp. Detta hände mig tidigare, innanför 6-månadersperioden, då leverantören, Jens of Sweden, ersatte mig med en ny M500. Den har alltså 9 månader senare också gått sönder med exakt samma fel.

Jag har kontaktat Jens of Sweden via webben, men bara fått ett automatsvar som lyder:

"Vi har mottagit ditt supportärende och tyvärr har garantin på din SoundBridge M500 slutat att gälla. Våra produkter har normalt 12 månaders garanti och fri e-mail support ingår i dessa 12 månader. Notera att restaurerade produkter vanligtvis kommer med en garanti på 3 till 6 månader.

Tyvärr finns ingen möjlighet att efter garantitidens utgång reparera din produkt för en kostnad som understiger vad en ny produkt kostar idag.
"

Har någon tips på vad jag gör nu? Det är ingen tvekan om att felet är ursprungligt, men hur bevisar jag det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 11:40

Så här ser displayen ut:
Bild

Det står "Change Library or Configuration" på nedre raden, fast det vill inte displayen visa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-01-07 11:50

Du måste nog ta hjälp av någon som ARN eller liknande.

Dock JoS är ju ökända för att inte stå för vad dom säger, så det kan hända att du måste ta dom till domstol, och även om du vinner så kanske företaget går i KK och så får du betala lik förbannat i slutändan.

I princip har du tre års garanti (om varan är köpt från och med maj 2005) där det bli du som måste bevisa att den falerat efter en viss tid. Det har du gjort med fotot i denna tråd. SÅ du har rätten på din sida, rent lagtekniskt. Sedan är det bara resten kvar...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 12:00

Du har säkert rätt, Bamsefar, men först ska JoS få en chans, genom att tar mig igenom webbfiltret med ett fejkat inköpsdatum, så jag kan beskriva problemet för dem. Jag håller er underrättade om utfallet, det kan ju vara intressant för andra.

En produkt för 1500:- är jag inte beredd att gå till ARN och domstol för, dock.
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-07 13:52

Vissa typer av fel, som att en display slutar fungera kan tämligen lätt härföras till produktfel och inte hanteringsfel. Ge dig inte.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-07 17:43

Förstår jag dej rätt? 6+9 > 12. Din 12 månaders garantitid gäller alltså inte längre. Jag tror (dessvärre) att du är stekt i ett civilmål också. Sorry. :-)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-07 19:16

Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?

Tärnström

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 19:30

JTarnstrom skrev:Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?

Nej man har två (numera 3) års reklamationsrätt och minst 1 år garanti.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 19:38

Koffe skrev:Förstår jag dej rätt? 6+9 > 12. Din 12 månaders garantitid gäller alltså inte längre. Jag tror (dessvärre) att du är stekt i ett civilmål också. Sorry. :-)

Det är rätt uppfattat, apparaten är precis äldre än 12 månader (3 veckor! :evil: ). Men som Naqref påpekat, och jag citerar i första posten, har man 3 års reklamationsrätt på felaktiga produkter. Problemet är att bevisbördan ligger på mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 19:58

Kan du leta upp en massa andra individer som har råkat ut för exakt samma problem med sina apparater så kan det ju gå lättare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 20:02

Naqref™ skrev:Kan du leta upp en massa andra individer som har råkat ut för exakt samma problem med sina apparater så kan det ju gå lättare.

"En massa" kan jag kanske inte hitta, men en handfull åtminstone. De samlas på forumet som handlar om Rokus apparater.

Tack för tipset!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 20:07

Alternativet är att någon med kompetens kollar på apparaten. Vissa uppenbara saker kan ju omedelbart betraktas som ursprungsfel. Kallödningar är en sådan sak. Feldimensioneringar (motstånd som tål 1/16w utsätts för 0.5w eller kondingar som ska tåla 16V utsätts för 20V o s v). Men det är ju bra om man kan få en känsla om felet är vanligt ändå.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-07 21:01

Naqref™ skrev:Nej man har två (numera 3) års reklamationsrätt och minst 1 år garanti.

Det var 15 år sen jag höll på med sånt här men är det inte så att konsumentköpsrätten blev (mer) dispositiv i och med EU inträdet. Mao, om man har avtalat något annat så gäller det över lagen. Om det då finns något finstilt i JoS avtal så gäller det. - Det är dumt att börja en tvist med att underskatta motparten.

Wikipedia exemplifierar dispositiv lagstiftning med köplagen

Önskar att jag kunde skriva något som hjälpte dej att få rätt istället.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 21:05

Mja detta är inte bindande i strikt mening eftersom man kan avtala om längre garantitid men inte kortare. Undantaget vissa produkter som kläder, mat o s v.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-01-07 21:08

Naqref™ skrev:Mja detta är inte bindande i strikt mening eftersom man kan avtala om längre garantitid men inte kortare. Undantaget vissa produkter som kläder, mat o s v.

Jag hoppas att du har rätt :-)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-07 21:11

Koffe skrev:Jag hoppas att du har rätt :-)

Det gör jag oxå! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-07 22:08

Tack för ert engagemang!

Vi ska inte måla fan på vägen denna gång, utan låta JoS reagera på min anmälan. Kanske har de sett tillräckligt många dålig enheter för att inse att det vore badwill att inte fixa saken utan tvist.

Vi får se. Som sagt, jag ska hålla er underrättade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Köplagen.

Inläggav landa » 2007-01-07 23:40

I det här fallet gäller inte köplagen utan konsumentköplagen, avsevärd skillnad. Den är inte alls lika dispositiv.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2007-01-08 01:21

Jag kan ju berätta om min Denon 2105 som gick sönder en gång inom garantitid och som gick sönder igen 5-6 timmar efter hemkomst från avhjälpt fel.
Om jag minns rätt så låg bevisbördan på mig samtidigt som reparationsföretaget enligt lag inte behövde ge ut rapporter om vad de gjorde när de undersökte apparaten. Om det funnits bevis för att exakt samma fel inträffat tre gånger inom tre år efter inköp har man rätt att häva köpet. Tyvärr fick man inte ut några rapporter från verkstaden som testade den och reparerade den om vad som hänt. Så man fick lita på deras ord att först kablaget till center kortslutits och någon månad senare hade kablaget till fronthögtalare kortslutits för att sedan fungera helt normalt igen. Dessutom hade många fall av samma fel hos just min modell skrivits om på diverse forum. Om detta påstods varken reparationsfirma eller inköpställe veta någonting alls. Hifiklubben har dock erkänt problem med Denon 2105 slutsteg, nämligen att vissa serier haft undermåliga komponenter som fick till följd att slutstegen brann.

Tips? Stå på dig ....... Är det ett bra företag att ha att göra med så kan det ju gå. Är det ett dåligt så går det kanske inte alls. :)

mvh

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-01-08 10:10

Reklamationsrätten ger dig ju som sagt rätt till kostnadsfri reparation av varan under förutsättning att felet var ursprungligt och att inte pris eller andra omständigheter antyder att du bör räkna med att fel kan uppstå. Exempel på detta är främst billiga begagnade varor. Köper du en 15 år gammal bil för 7.000 kr och kamremmen går sönder efter 2 månader så är det sannolikt inget reklamationsärende. Köper du en ny ministereo med radion/mp3, CD, kassett, osv för 500 spänn och kassettluckan går sönder efter 2,5 år så är det förmodligen inte heller något reklamationsärende. Du kan m.a.o inte räkna med att en såpass billig och enkel plasthistoria skall hålla ihop särskilt länge.

Det finns också en gråzon när det gäller varor med underhållsbehov. Här gäller det att slaviskt följa tillverkarens rekommendationer för att garantier skall gälla. Förmodligen ligger man även sämre till i ett reklamationsärende om man inte följt dessa rekommendationer.

I vissa fall består varan av förbrukningsartiklar. Exempelvis glödlampor o batterier. Det är underförstått så att sådana måste bytas av konsumenten utan att det vare sig är ett garanti- eller reklamationsärende.

I ditt fall tycker jag det verkar vara ett solklart reklamationsärende. Ett problem är att bevisbördan ligger på dig om huruvida felet varit ursprungligt eller ej. En trasig display på en apparat utan någon synlig mekanisk åverkan torde räcka. Eventuellt kompletterat med ett fackmannamässigt utlåtande från oberoende. Kostanden för detta har du rätt att få kompensation för i samband med reklamationen. Det är detta argument jag ibland varit tvungen att använda för att få en säljare att ta sitt ansvar. Dvs risken att det blir ännu dyrare för honom.

Är det svårt att få kontakt med säljaren, eller om du inte är den drivande, buffliga typen, så skall du kontakta den kommunala konsumentvägledaren.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
n0p

Inläggav n0p » 2008-03-20 12:36

Bumpar denna tråd med tanke på att har ett objektiv till min systemkamera som gett upp sin autofokus och hoppas nu att min reklamationsrätt kommer till min räddning.

Garantin gick ut för ett år sedan.

Väntar på att företaget ska svara på mitt mail, så det här är i sin början.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-20 13:15

Naqref™ skrev:
JTarnstrom skrev:Man har väl två års garanti enligt konsumentköplagen oavsett vad handlarna ställer ut för garantier?

Enligt lag har man:

6 månaders garanti
3 års reklamationsrätt

Sedan kan tillverkaren lämna längre garanti, ofta lämnas ett år. Konsumentköplagen gäller bara privatpersoner.

En sak som är väldigt okänd är att om man handlar produkter av professionell karaktär så gäller inte konsumentköpolagen heller.

Alltså, jag har varit med om tillfällen när kunder nekas kostnadsfri reparation inom reklamationsperioden pga att produkten inte riktar sig till privatpersoner, i något fall var det studiomonitorer om jag minns rätt.

Jag tror det är en av anledningarna till att de flesta tillverkare lämnar ett års garanti trots att de inte behöver.

//P

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-03-20 16:32

Jag ställer frågan här även om den kanske handlar om öppet köp

Jag köpte mig en PS3 40GB på SIBA som jag skulle använda som Blu-ray spelare tills det kommer bättre stationära med analoga utgångar m.m. Speldelen skulle bara bli en bonus.

Nu låter fläkten väldigt högt när man spelar Blu-ray filmer och det är väldigt störande. Spelar jag spel så kan jag leva med att det väsnas lite men till film så förstörs mycket av upplevelsen när alla små ljud maskeras bort av fläktljudet.

Så jag tog med mig PS3 med kvitto till SIBA och ville åberopa 30 dagars öppet köp eller få den utbytt mot en som är tyst (Vilket jag hört att just 40GB modellen skulle vara) men då säger dom att öppet köp gäller inte på PS3 något jag inte blivit informerad om.

Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning. Den avgiften kan jag väl ta tänkte jag men det fick jag inte för att det inte är öppet köp på PS3 för att dom är plomberade.
När jag kom hem så ringde jag SIBAS kundservice och frågade om jag skulle köpa en PS3 har jag då öppet köp och kan få pengarna tillbaka. Ja svarade killen i kundtjänst. Då sa jag att jag redan hadde köpt en och att i butiken där jag köpt den sa att jag inte hadde öppet köp, dom sa att dom är plomberade. Vad är det för plombering frågade jag, ingen aning sa kundservice.

Plombering är väl sådant som mest är vanligt på CD/DVD och spel när man tagit bort plasten så är plomberingen spräckt och är väl mest till för att folk inte skall kopiera skivan och sedan få pengarna tillbaka. Dom brukar även klistra på en speciell plomberingsklisterlapp på sådana skivor som inte har plast.

Det står inget på SIBAS hemsida att öppet köp inte skall gälla för just PS3.

Vad kan jag göra? Har jag rätt till öppet köp?

Jag sade att jag kunde till och med tänka mig ett tillgodokvitto men fick nej där med.

Thomas

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-20 17:34

philip skrev:
Naqref™ skrev:

Enligt lag har man:

6 månaders garanti
3 års reklamationsrätt

Sedan kan tillverkaren lämna längre garanti, ofta lämnas ett år. Konsumentköplagen gäller bara privatpersoner.

En sak som är väldigt okänd är att om man handlar produkter av professionell karaktär så gäller inte konsumentköpolagen heller.

Alltså, jag har varit med om tillfällen när kunder nekas kostnadsfri reparation inom reklamationsperioden pga att produkten inte riktar sig till privatpersoner, i något fall var det studiomonitorer om jag minns rätt.

Jag tror det är en av anledningarna till att de flesta tillverkare lämnar ett års garanti trots att de inte behöver.

//P

För att förtydliga. Har du som privatperson köpt t.ex. studiomonitorer är det konsumentköplagen som gäller. Har däremot ditt företag genom dig köpt studiomonitorer är det köplagen som gäller.

Man ser till vilka parter det är handlar om, inte vilka produkter.

Användarvisningsbild
perstromgren_inaktiv

Inläggav perstromgren_inaktiv » 2008-03-29 17:26

perstromgren_inaktiv skrev:Tack för ert engagemang!

Vi ska inte måla fan på vägen denna gång, utan låta JoS reagera på min anmälan. Kanske har de sett tillräckligt många dålig enheter för att inse att det vore badwill att inte fixa saken utan tvist.

Vi får se. Som sagt, jag ska hålla er underrättade.

Jag lovade ju att hålla er underrättade!

Det dystra sanningen är att jag fick halvt rätt: Jens of Sweden bad mig skicka tillbaka den så skulle de fixa saken. So far so good. Jag skickade den med posten dagen därpå. Tyvärr som brev, alltså utan något kvitto eller så.

De vägrar erkänna att de fått den i retur! Visserligen lyckas jag vid ett telefonsamtal få en trevlig man att erkänna att den står hos dem, men vederbörande skrev aldrig in det i felanmälan (som är en webb-baserad historia), och sedan dess har den inte synts till och de går inte att få någon reaktion från dem...

Ca 1500:- i sjön. Jag är för lat och för timid för att stå på mig sådär som man ska. Tyvärr. Jag har skrivit av den på blåskontot.

Kanske blir det en klämbox i stället, någon dag.

Per.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-03-29 17:48

En fråga Per. Varför har du registrerat en ny användare?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-29 20:01

perstromgren skrev:Kanske blir det en klämbox i stället, någon dag.

Det tycker jag, det är en HELT annan klassa på den maskinen, och framför allt på programvaran.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-29 22:15

Tumme skrev:Jag ställer frågan här även om den kanske handlar om öppet köp

Jag köpte mig en PS3 40GB på SIBA som jag skulle använda som Blu-ray spelare tills det kommer bättre stationära med analoga utgångar m.m. Speldelen skulle bara bli en bonus.

Nu låter fläkten väldigt högt när man spelar Blu-ray filmer och det är väldigt störande. Spelar jag spel så kan jag leva med att det väsnas lite men till film så förstörs mycket av upplevelsen när alla små ljud maskeras bort av fläktljudet.

Så jag tog med mig PS3 med kvitto till SIBA och ville åberopa 30 dagars öppet köp eller få den utbytt mot en som är tyst (Vilket jag hört att just 40GB modellen skulle vara) men då säger dom att öppet köp gäller inte på PS3 något jag inte blivit informerad om.

Det står på kvittot att apparater med inbyggd hårddisk tas en avgift på ca 600:- för kontroll och återställning. Den avgiften kan jag väl ta tänkte jag men det fick jag inte för att det inte är öppet köp på PS3 för att dom är plomberade.
När jag kom hem så ringde jag SIBAS kundservice och frågade om jag skulle köpa en PS3 har jag då öppet köp och kan få pengarna tillbaka. Ja svarade killen i kundtjänst. Då sa jag att jag redan hadde köpt en och att i butiken där jag köpt den sa att jag inte hadde öppet köp, dom sa att dom är plomberade. Vad är det för plombering frågade jag, ingen aning sa kundservice.

Plombering är väl sådant som mest är vanligt på CD/DVD och spel när man tagit bort plasten så är plomberingen spräckt och är väl mest till för att folk inte skall kopiera skivan och sedan få pengarna tillbaka. Dom brukar även klistra på en speciell plomberingsklisterlapp på sådana skivor som inte har plast.

Jag sade att jag kunde till och med tänka mig ett tillgodokvitto men fick nej där med.

Thomas

Vad står det på kvittot? Står det öppet köp där så är det det som gäller, oavsett vad de säger i butiken.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-03-30 12:18

rhenrics skrev:
Tumme skrev:Jag ställer frågan här även om den kanske handlar om öppet köp

Thomas

Vad står det på kvittot? Står det öppet köp där så är det det som gäller, oavsett vad de säger i butiken.

Problemet är löst jag har fått tillbaka pengarna. Efter att ha frågat en i en anna Siba butik om jag har öppet köp på PS3 om jag köpte den hos dom och det svarade dom ja på. Så ringde jag Sibas kundtjänst och frågade om man kunde lämna in en apparat och få pengarna tillbaka även om den inte är köpt i den butiken. Kundstjänst svarade ja. Så jag åkte helt enkelt till ett annat siba butik fick tag på en säljare som inte ens frågade om orsaken varför att jag ville lämna tillbaka den och kollade inte om alla grejor var med i kartongen. Han skrev lite på kvittot sen fick jag gå till kassan och där gjorde dom en retur på hela beloppet på mitt kort.

Vad jag har lärt mig av det här är att man inte kan ta öppet köp för givet även när det gäller dom stora elektronikvaruhusen. Det kan finnas kryphål när det gäller öppet köp så det kan vara bra att fråga speciellt.

Thomas

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-30 16:40

Tumme skrev:Problemet är löst jag har fått tillbaka pengarna. Efter att ha frågat en i en anna Siba butik om jag har öppet köp på PS3 om jag köpte den hos dom och det svarade dom ja på. Så ringde jag Sibas kundtjänst och frågade om man kunde lämna in en apparat och få pengarna tillbaka även om den inte är köpt i den butiken. Kundstjänst svarade ja. Så jag åkte helt enkelt till ett annat siba butik fick tag på en säljare som inte ens frågade om orsaken varför att jag ville lämna tillbaka den och kollade inte om alla grejor var med i kartongen. Han skrev lite på kvittot sen fick jag gå till kassan och där gjorde dom en retur på hela beloppet på mitt kort.

Vad jag har lärt mig av det här är att man inte kan ta öppet köp för givet även när det gäller dom stora elektronikvaruhusen. Det kan finnas kryphål när det gäller öppet köp så det kan vara bra att fråga speciellt.

Thomas

Det är fortf vad som står på kvittot som gäller. Står det inget om öppet köp får man fråga och eventuellt be dem skriva dit det för hand, enl överenskommelse. Det är en förhandlingsfråga. Står det redan öppet köp så är det som gäller.

Om du hade gått tillbaka till butiken där du köpte konsolen och sagt att du visst har öppet köp enligt sibas egen kundtjänst, eller bett att få tala med butikschefen, så hade det nog gått bra att lämna tillbaka den hos dem ändå. Nu blev det en del flängande verkar det som, men det löste sig ju tydligen ändå.

Nästa

Återgå till Köpråd