Behöver jag en hemmabioapparat?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes7

Behöver jag en hemmabioapparat?

Inläggav Claes7 » 2007-01-10 01:14

Tjena

Detta är egentligen ingen tråd om vilken apparat jag bör välja, utan mer en fråga OM jag behöver en sådan överhuvud taget.*

Situationen är den att jag ser en del på film, och mer lär det nog bli efter det jag skaffat projektor. Som jag har det nu så har jag dvdspelaren
kopplat direkt till mitt vanliga försteg. Detta borde innebära att min kedja saknar nödvändiga dekodrar för dts, dd, osv., eller?

Tanken var då att jag dumpar mitt nuvarande försteg och använder en reciever som försteg, även för vanlig musiklyssning (som även i fortsättningen kommer att vara viktigast).
Men denna väg känns ju sådär lagom puristisk eftersom jag inte har några planer på att använda några av de sju, det verkar va det vanligaste (?), förstärkarkanalerna. Och hemmabioförsteg verkar vara för dyra. Finns det nån enklare väg, dvdspelare med inbyggda dekodrar kanske?

Mvh
Claes

ps. vad är det för "slags" ljud som kommer ur dvd;n när jag har kopplat som jag har idag?

*Om någon admin anser att posten passar bättre i "generellt om hifi", flytta gärna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 01:20

Alla DVD-spelare har dekoder för DD till tvåkanals analog stereo alternativt tvåkanalskompatibel Dolby ProLogic.
Vissa kan även dekoda DTS till tvåkanal. Men, skivor med DTS-ljud har väl även DD-ljud som alternativ?
Slutsatsen torde vara att det går utmärkt att köra alla DVD-filmer med ljud från analogutgångarna till stereoförsteget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-10 01:29

Vill även markera att film går underbart att se i stereo.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-01-10 01:57

paa skrev:Alla DVD-spelare har dekoder för DD till tvåkanals analog stereo alternativt tvåkanalskompatibel Dolby ProLogic.
Vissa kan även dekoda DTS till tvåkanal. Men, skivor med DTS-ljud har väl även DD-ljud som alternativ?
Slutsatsen torde vara att det går utmärkt att köra alla DVD-filmer med ljud från analogutgångarna till stereoförsteget.

Jamen va bra :D

Tack för svaret.

Om man skulle vilja få DTS, vilka är dessa dvdspelare, kostar multum? Hur kan en spec för en sådan se ut, står det klart och tydligt att den klarar DTS?

tvett: håller definitivt med.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 02:13

Så här står det i specen till en del JVC-DVD-spelare:
"DTS analog 2 kanaler Downmix-utgång"
Jag vet inte vilka fler som har det.
F.ö. är det nog viktigare hur analogljudets kvalitet är generellt, än att den har just den finessen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-01-10 02:25

Tack paa för dina svar, det verkar som om jag kan spara mina pengar. Även skönt att slippa en till klumpig apparat härhemma. Efter att kollat runt lite på prisjakt.nu så verkar det som om de flesta dvdspelare även klarar dts (det kunde jag ju ha gjort före jag skapade tråden :roll: ), det kanske är något som gäller främst för nyproducerade spelare?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 02:31

Claes7 skrev:Tack paa för dina svar, det verkar som om jag kan spara mina pengar. Även skönt att slippa en till klumpig apparat härhemma. Efter att kollat runt lite på prisjakt.nu så verkar det som om de flesta dvdspelare även klarar dts (det kunde jag ju ha gjort före jag skapade tråden :roll: ), det kanske är något som gäller främst för nyproducerade spelare?

Det som menas är troligen att dom kan ge en digital utsignal från DTS, inte att dom kan mixa ner DTS- till analoga utgången. Men som sagt, det finns vanligen både DTS och DD på skivan. DTS har lite mindre komprimering och därmed kanske bättre ljud om det är bra mixat, men DD duger ju på dom flesta filmerna i alla fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Behöver jag en hemmabioapparat?

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-10 02:53

Claes7 skrev:Tjena

Detta är egentligen ingen tråd om vilken apparat jag bör välja, utan mer en fråga OM jag behöver en sådan överhuvud taget?

Det tycker jag helt klart att du behöver!

Lycka till!

[slrt]

EDIT: Framförallt nu när det verkar vara en liten surroundburk för DIYare på G. ;) Näemen det jag menar är: har du satsat på en projektor är det ju inte långt kvar för att lägga några tusenlappar på en komplett hemmabio också..
Senast redigerad av Slartibartfast 2007-01-10 03:23, redigerad totalt 1 gång.
admin

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-01-10 03:09

Det som menas är troligen att dom kan ge en digital utsignal från DTS, inte att dom kan mixa ner DTS- till analoga utgången. Men som sagt, det finns vanligen både DTS och DD på skivan. DTS har lite mindre komprimering och därmed kanske bättre ljud om det är bra mixat, men DD duger ju på dom flesta filmerna i alla fall.

Aha, ja ok. När du skriver "DD duger", säger du då detta eftersom du inte är speciellt intresserad av bioljud (det "duger" kan tolkas som det)? Eller är skillnaden mellan dts och DD helt enkelt inte tillräckligt stor för att det ska va lönt att skaffa en dvd med dts-dekod (om man har höga, men inte absurda krav på bioljud)?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 08:58

Nån har mixat DD-spåret, kanske samma men förmodligen nån annan DTS-spåret.. Detta gör att det kan låta väldigt lika eller väldigt olika..

Har inga direkta exempel på filmer där det skiljer mycket men i Saving Private Ryan är DTS-spåret nåt i hästväg i introscenerna..(30-35 min i början)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-10 10:43

Jag har för mig att nedmixningen av DD är långtifrån optimal med massa dynamiska fel pålagda i processen. Dessa lär DTS sakna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-10 11:20

Claes7 skrev:

Aha, ja ok. När du skriver "DD duger", säger du då detta eftersom du inte är speciellt intresserad av bioljud (det "duger" kan tolkas som det)? Eller är skillnaden mellan dts och DD helt enkelt inte tillräckligt stor för att det ska va lönt att skaffa en dvd med dts-dekod (om man har höga, men inte absurda krav på bioljud)?

Jag menar mera att du inte verkade vara speciellt intresserad av högklassigt bioljud eftersom du inte vill ha dom kanaler som bjuds, och du frågar som om du undrar om det kommer något ljud överhuvudtaget ur DTS-skivorna om du inte har en AV-receiver och en DVD-spelare med DTS ut.

Jag måste väl skriva så här istället:
Vill du ha bästa möjliga ljud ur DVD-filmerna så är det främst DTS-utgåvorna du skall satsa på. Sedan behövs 6-8 bakhögtalare för att få jämt och bra ljudfält i bakre delen av rummet, och dessutom skall du se till att ha minst två basmoduler för att få ett homogent och stabilt basregister. Väljer du att ha en mitthögtalare så måste den vara identisk med hö/vänster högtalare för att inte ljudet skall degraderas något pga fasskillnader beroende på olika fasgång som följer på olika frekvensgång mellan högtalarna.
Sedan behövs det en högklassig AV-receiver med bra omvandlare för DD och DTS och även kraftiga högklassiga slutsteg för alla kanaler.
Sedan bör ett rum för mångkanal ha lite kortare efterklang än ett rum för tvåkanal.
Dessutom är jag av den åsikten att även mycken musik mår bra av flerkanalsystem! Två kanaler är den största begränsningen i trovärdighet vid uppspelning av akustiska inspelningar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 14:25

Ursäkta en trögfattad okunnig, men önskar ett förtydligande.

DD = 2-kanal med lägre bitrate
DTS = multikanal
DTS2 = 2-kanal med hög bitrate

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-10 14:57

DD, kan ses som förkortning av Dolby Digital. Proprietärt format uppfunnet av Dolby. Finns från en ljudkanal upp till multikanalljud med fem kanaler och med s.k. LFE-kanal (Low Frequency Effects) Bithastigheter upp till 640 kbit/s (multikanalljud). Normalt används 448 kbit/s.

DTS, kan ses som förkortning av Digital Theatre Systems. Proprietärt format uppfunnet av Digital Theatre Systems. Finns från en ljudkanal upp till multikanalljud med fem kanaler och med s.k. LFE-kanal (Low Frequency Effects), och även faktiskt med ännu fler ljudkanaler, men förekommer inte som kodare eller avkodare, men standarden tillåter det. Bithastigheter upp till ca 1,5 Mbit/s på DVD, men normalt används halva på DVD.

DTS2 finns ej.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 15:01

paa skrev:Så här står det i specen till en del JVC-DVD-spelare:
"DTS analog 2 kanaler Downmix-utgång"
Jag vet inte vilka fler som har det.
F.ö. är det nog viktigare hur analogljudets kvalitet är generellt, än att den har just den finessen.

Var väl detta jag tänkte på. Downmix av DTS till 2-kanal.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-10 15:14

Ok, vad är frågan?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 15:21

Johan_Lindroos skrev:Ok, vad är frågan?

Blev fundersam när Paa nämnde detta, för jag trodde att mina Pioneerer skötte det automatiskt.
Antagligen har jag då lyssnat på DD då, vid filmtittande, eller vad ?
Har ju manuellt ställt om till 2-kanallyssning.

Jag kör ju fortfarande DVD-spelaren rätt in i slutsteget (2-kanal).

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 15:54

DD finns väl i ett antal varianter men har kapacitet för 5.1, sen blir det DD Ex som klarar 7.1

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-10 16:04

Ragnwald skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ok, vad är frågan?

Blev fundersam när Paa nämnde detta, för jag trodde att mina Pioneerer skötte det automatiskt.
Antagligen har jag då lyssnat på DD då, vid filmtittande, eller vad ?
Har ju manuellt ställt om till 2-kanallyssning.

Jag kör ju fortfarande DVD-spelaren rätt in i slutsteget (2-kanal).

Du väljer ljudformat som ska spelas upp i filmens meny.

Beroende på spelare så kan man få ut antingen Dolby Digital eller DTS som analogt tvåkanaligt ljud.

Och för att krångla till det ytterligare ( :wink: ) så kan man i vissa fall välja om man vill ha ut det tvåkanaliga ljudet såsom en Dolby surround-kompatibel signal med bakkanalerna fasvridna eller såsom en traditionell mix av höger bakkanal till höger framkanal och vice versa för vänster kanal.

Och ytterligare "tillkrånglig":
Man kan även få ut den tvåkanaliga ljudmixen på den digitala ljudutgången (PCM).

Men jag måste nästan upprepa mig, vad är egentligen din fråga?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-10 16:08

BengtO skrev:DD finns väl i ett antal varianter men har kapacitet för 5.1, sen blir det DD Ex som klarar 7.1

Det lagras endast "5.1" kanaler. "EX-kanalen" matriseras fram på liknande sätt som Dolby Surround, d.v.s. signaler i fas på bakkanalerna ger då en signal i mittbakkanalen. Mittbakkanalen ("EX") är bara en kanal, men brukar mata två högtalare medelst två slutsteg. För att förstärkaren ska "förstå" vad som är EX eller inte, så förses bitströmmen med en digital flagga, men går även att koppla av eller på manuellt.

DTS-ES Matrix funkar på liknande sätt enligt ovan.

DTS-ES Discrete är däremot ett äkta 6.1 ljudformat.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 16:19

Johan_Lindroos skrev:
BengtO skrev:DD finns väl i ett antal varianter men har kapacitet för 5.1, sen blir det DD Ex som klarar 7.1

Det lagras endast "5.1" kanaler. "EX-kanalen" matriseras fram på liknande sätt som Dolby Surround, d.v.s. signaler i fas på bakkanalerna ger då en signal i mittbakkanalen. Mittbakkanalen ("EX") är bara en kanal, men brukar mata två högtalare medelst två slutsteg. För att förstärkaren ska "förstå" vad som är EX eller inte, så förses bitströmmen med en digital flagga, men går även att koppla av eller på manuellt.

DTS-ES Matrix funkar på liknande sätt enligt ovan.

DTS-ES Discrete är däremot ett äkta 6.1 ljudformat.

Jo, men du får ju inte ut DDEx eller DTS Es om inte skivan har den inspelad eller hur? Och det har ju f.ö inte speciellt många skivor..

I DDEx-fallet ska ju materialet vara märkt med

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-10 16:43

Även om källmaterialet inte är inspelat med EX eller ES så funkar det rätt bra ändå eftersom bakkanalerna spelar mer i fas, än ur fas.

man får då den stora fördelen med ett mycket jämare ljudfält baktill med fyra (eller fler högtalare) än bara två (vänster & höger sida).

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 16:48

Johan_Lindroos skrev:Även om källmaterialet inte är inspelat med EX eller ES så funkar det rätt bra ändå eftersom bakkanalerna spelar mer i fas, än ur fas.

man får då den stora fördelen med ett mycket jämare ljudfält baktill med fyra (eller fler högtalare) än bara två (vänster & höger sida).

Jo det e klart.. Sen finns det ju så mycket "virtuella" möjligheter i snart varje maskin så det tar ju ett halvt liv att avhandla vad som låter bäst..

Dock kan det ju vara så att vissa maskiner helt enkelt inte skickar nån signal till bakre surround-kanalerna om den inte känner av att det är en sån signal den ska koda av.. (DDEx eller DTSEs i displayen typ..)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 20:01

Johan_Lindroos skrev:Men jag måste nästan upprepa mig, vad är egentligen din fråga?

Som jag tidigare upplyste, är min okunskap total och intresset har varit svalt.
Hyr ett antal filmer per vecka och har tagit för givet att DVD-spelaren väljer bästa ljudformat för varje film utan att jag ska behöva gå in i menyerna.
Ungefär som när man stoppar in en SACD, då väljer den alltid SACD-spåret och inte CD-spåret.
I de menyalternativ jag hittills hittat, så har jag valt 2-kanal på allt.

Fråga då, är det inte så att det finns enbart ett alternativ för ljudet per skiva/film ?

Om fler val finns, hur ligger då ljud-, respektive filmspåren placerade på skivan ?

Hur vet jag vad spelaren har valt för ljudformat ?

Nåja, kanske dags att sätta mig att studera handboken ordentligt. :(

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-01-10 20:56

Ragnwald skrev:Fråga då, är det inte så att det finns enbart ett alternativ för ljudet per skiva/film ?

Nej. Nej det kan finnas rätt många olika spår med olika språk ibland beroende på dvd. Det brukar stå på baksidan på dvdn vilka alternativ som finns.

Vanligen så har den valt någon (språk och kanalantals)version av DD eftersom det är mest 'standard' men det enda sättet att veta är att gå in i menun och se vad som är valt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-10 22:50

Eftersom du enbart har stereo kan du ju aldrig få nåt annat än stereo.. DD blir DD 2.0 och DTS vet jag inte vad som händer med ärligt..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-10 23:01

Naqref™ skrev:
Ragnwald skrev:Fråga då, är det inte så att det finns enbart ett alternativ för ljudet per skiva/film ?

Nej. Nej det kan finnas rätt många olika spår med olika språk ibland beroende på dvd. Det brukar stå på baksidan på dvdn vilka alternativ som finns.

Vanligen så har den valt någon (språk och kanalantals)version av DD eftersom det är mest 'standard' men det enda sättet att veta är att gå in i menun och se vad som är valt.

Du menar att jag väljer DD eller DTS i menyn på skivan ?
Följaktligen styr då min konfigurering i DVD-spelaren att materialet kommer ut intakt i 2-kanal ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-01-11 13:54

Min Samsung kan inte återge DTS-ljudet analogt utan man är hänvisad till DD, men min gamla JVC DVD-spelare kan dekoda DTS till analog tvåkanal.
Digitalsignal från DTS kan däremot båda skicka till en AV-receiver.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2007-01-12 19:25

Hmm, ok. Det känns lite som om jag är tillbaka på ruta ett. Det som Nagref skriver "oroar" lite.

Jag har för mig att nedmixningen av DD är långtifrån optimal med massa dynamiska fel pålagda i processen. Dessa lär DTS sakna.

Om man säger så här; i en uppställning bestående av projektor, piP + två basmoduler (el. delat), fast utan möjlighet för fler än två kanaler; är det där lönt att bry sig om dekoderfrågan? Och som tidigare sagt, jag har ganska höga, fast inte absurda krav.

Det finns väl inga rätt eller fel i denna frågan, så svara bara som ni tror/känner :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-12 21:21

Verkar helt enkelt som att dessa kunskaper inte finns på forumet. :cry:

Nästa

Återgå till Köpråd