Moderator: Redaktörer
paa skrev:Alla DVD-spelare har dekoder för DD till tvåkanals analog stereo alternativt tvåkanalskompatibel Dolby ProLogic.
Vissa kan även dekoda DTS till tvåkanal. Men, skivor med DTS-ljud har väl även DD-ljud som alternativ?
Slutsatsen torde vara att det går utmärkt att köra alla DVD-filmer med ljud från analogutgångarna till stereoförsteget.
Claes7 skrev:Tack paa för dina svar, det verkar som om jag kan spara mina pengar. Även skönt att slippa en till klumpig apparat härhemma. Efter att kollat runt lite på prisjakt.nu så verkar det som om de flesta dvdspelare även klarar dts (det kunde jag ju ha gjort före jag skapade tråden), det kanske är något som gäller främst för nyproducerade spelare?
Claes7 skrev:Tjena
Detta är egentligen ingen tråd om vilken apparat jag bör välja, utan mer en fråga OM jag behöver en sådan överhuvud taget?
Det som menas är troligen att dom kan ge en digital utsignal från DTS, inte att dom kan mixa ner DTS- till analoga utgången. Men som sagt, det finns vanligen både DTS och DD på skivan. DTS har lite mindre komprimering och därmed kanske bättre ljud om det är bra mixat, men DD duger ju på dom flesta filmerna i alla fall.
Claes7 skrev:Det som menas är troligen att dom kan ge en digital utsignal från DTS, inte att dom kan mixa ner DTS- till analoga utgången. Men som sagt, det finns vanligen både DTS och DD på skivan. DTS har lite mindre komprimering och därmed kanske bättre ljud om det är bra mixat, men DD duger ju på dom flesta filmerna i alla fall.
Aha, ja ok. När du skriver "DD duger", säger du då detta eftersom du inte är speciellt intresserad av bioljud (det "duger" kan tolkas som det)? Eller är skillnaden mellan dts och DD helt enkelt inte tillräckligt stor för att det ska va lönt att skaffa en dvd med dts-dekod (om man har höga, men inte absurda krav på bioljud)?
paa skrev:Så här står det i specen till en del JVC-DVD-spelare:
"DTS analog 2 kanaler Downmix-utgång"
Jag vet inte vilka fler som har det.
F.ö. är det nog viktigare hur analogljudets kvalitet är generellt, än att den har just den finessen.
Johan_Lindroos skrev:Ok, vad är frågan?
Ragnwald skrev:Johan_Lindroos skrev:Ok, vad är frågan?
Blev fundersam när Paa nämnde detta, för jag trodde att mina Pioneerer skötte det automatiskt.
Antagligen har jag då lyssnat på DD då, vid filmtittande, eller vad ?
Har ju manuellt ställt om till 2-kanallyssning.
Jag kör ju fortfarande DVD-spelaren rätt in i slutsteget (2-kanal).
BengtO skrev:DD finns väl i ett antal varianter men har kapacitet för 5.1, sen blir det DD Ex som klarar 7.1
Johan_Lindroos skrev:BengtO skrev:DD finns väl i ett antal varianter men har kapacitet för 5.1, sen blir det DD Ex som klarar 7.1
Det lagras endast "5.1" kanaler. "EX-kanalen" matriseras fram på liknande sätt som Dolby Surround, d.v.s. signaler i fas på bakkanalerna ger då en signal i mittbakkanalen. Mittbakkanalen ("EX") är bara en kanal, men brukar mata två högtalare medelst två slutsteg. För att förstärkaren ska "förstå" vad som är EX eller inte, så förses bitströmmen med en digital flagga, men går även att koppla av eller på manuellt.
DTS-ES Matrix funkar på liknande sätt enligt ovan.
DTS-ES Discrete är däremot ett äkta 6.1 ljudformat.

Johan_Lindroos skrev:Även om källmaterialet inte är inspelat med EX eller ES så funkar det rätt bra ändå eftersom bakkanalerna spelar mer i fas, än ur fas.
man får då den stora fördelen med ett mycket jämare ljudfält baktill med fyra (eller fler högtalare) än bara två (vänster & höger sida).
Johan_Lindroos skrev:Men jag måste nästan upprepa mig, vad är egentligen din fråga?
Ragnwald skrev:Fråga då, är det inte så att det finns enbart ett alternativ för ljudet per skiva/film ?
Hur vet jag vad spelaren har valt för ljudformat ?
Naqref™ skrev:Ragnwald skrev:Fråga då, är det inte så att det finns enbart ett alternativ för ljudet per skiva/film ?
Nej. Nej det kan finnas rätt många olika spår med olika språk ibland beroende på dvd. Det brukar stå på baksidan på dvdn vilka alternativ som finns.Hur vet jag vad spelaren har valt för ljudformat ?
Vanligen så har den valt någon (språk och kanalantals)version av DD eftersom det är mest 'standard' men det enda sättet att veta är att gå in i menun och se vad som är valt.
Jag har för mig att nedmixningen av DD är långtifrån optimal med massa dynamiska fel pålagda i processen. Dessa lär DTS sakna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster