Monitor Audio Silver RS1

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Monitor Audio Silver RS1

Inläggav JB » 2007-01-12 03:02

Högtalarna:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1636

Högtalare till sovrummet har jag ju investerat, men snart är det även dags att fixa nya högtalare till datorn som ska fungera som monitorer för mastring av musik och även musiklyssning.
Monitor Audio har man ju hört mycket gott om och om man kollar på recensionen Hifi&Musik skrivit så verkar dom ju riktigt bra, men är det någon av er som testat dom?

Sen är grejen att jag inte har världens mest påkostade förstärkare.. (har en Yamaha AX-492 stereo stärk, den har dock Pure Direct omkopplare)
Tror ni att det kommer stypa så pass mycket i stärken att jag lika gärna kan köpa ett par aktiva monitorer för samma pris?

Här är specsen på förstärkaren:
•Max Output Power / Ch : 130 W
•Dynamic Power / Ch (8 / 4 / 2 ) : 130 / 185 / 220 W
•Damping Factor (8 , 20-20,000 Hz) : 240
•Continuously Variable Loudness : Yes
•Rec Out Selector : Yes
•Remote Contollable Input Selector : Motor-driven
•Remote Contollable Master Volume : Motor-driven
•Speaker Impedance Selector : Yes
•Dimensions (W x H x D. mm) : 435 x 151 x 391
•Weight : 9.6 kg

•Linear Damping
•Speaker Impedance Selector
•High Dynamic Power, Low-Impedance Drive
•6 Audio Inputs with 2 Tape Position
•Remote Controllable Motor-Driven Input Selector and Volume Control with LED
•Max Power / Ch: 130 W
•Freq. Resp. (20-20,000 Hz): 0.5 dB
•THD (20-20,000 Hz): 0.008% (CD)
•S / N: 110 dB (CD)

Bild

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-01-12 09:02

Strypa? Effekt lär knappast vara ett problem.

Kvalitetsmässigt vet jag inte hur den presterar, men det är ju ändå högtalarna som bestämmer ljudet till största delen. Ska du mastra kanske studiomonitorer är bättre för närfältslyssning?
...perspektiv...

WuXian

Inläggav WuXian » 2007-01-12 21:16

Monitor Audio tyckte jag var ett alternativ för tio år sedan,
när en modellserie såldes ut för halva priset.
På pappret var ex frekvensomfånget stort,
idag är de ojämna med låg hifi-nivå...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-12 22:05

Jag tycker Monitor audio generellt är mycket bra högtalare, oavsett serie, åtminstone de som jag har hört. Annars verkar aktiva Behringer vara riktigt bra aktiva studiomonitorer, till humant pris dessutom( se annan tråd ),

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-13 03:53

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1652

Annars finns ju även dessa som är lite närmare Behringers studiomonitorer i prisklassen, hur låter dessa i jämmförelse med tex Behringers monitorer? (fast dom kanske har dyrare högtalare som jag inte vet om också)

Läste ju i någon annan tråd här på forumet att någon högtalare från Monitor Audio (dock inte denna eller modellen i första inlägget) skulle vara grymt bra för priset, så det är därför jag undrar lite över hur dom igentligen låter :)

Annars finns väl även pip, någon som vet hur dom funkar som studio-monitorer?

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-01-13 15:38

Jag kör Monitor Audio RS6 som frontar (i en 2.1 uppställning).

Jag tycker att det funkar bra. Jämförde med Dali Ikon, Infinty Beta, B&W 300 resp. 600 serien. Föll för Monitor Audio av dessa.

Är iofs ingen auktoritet inom området och är tämligen ny i hifi träsket, så ta min rekommendation med en hel handfull salt.

Stereophile har kikat på dem och John Atkins har mätt på dem.

Kanske någon mer kunnig forum-räv kan kommentera mätningarna?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-13 16:36

Detta visar ju att Monitor audios högtalare är värda en provlyssning !
Dom både mäter bra och låter extremt bra. Recencenten i Stereophile tycker ju t.o.m. att det är den mest prisvärda högtalare han testat på 20 år.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-13 18:01

Richard skrev:Detta visar ju att Monitor audios högtalare är värda en provlyssning !
Dom både mäter bra och låter extremt bra. Recencenten i Stereophile tycker ju t.o.m. att det är den mest prisvärda högtalare han testat på 20 år.

Vänlig hälsn. Richard.

Jo, men det säger han om varje produkt han testar. Finns det i dag någon hifi-produkt som inte låter som om den kostar x antal tusenlappar mer enligt hifi-recensenterna? Konstigt nog ser man aldrig att de där produkterna som faktiskt kostar x antal tusenlappar mer är lika många tusenlappar för dyra...

Därmed inte sagt att RS6 är en dålig högtalare. Den tillhör definitivt det man ska titta på om man jagar högtalare i den prisklassen.

Tärnström

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-13 21:24

Jag håller med dig JTarnstrom ! :)

Oftast så beror nog testresultaten på hur mycket generalagenten för produkten betalat i annonser.

Däremot kan man kolla många tester från olika länder ( t.ex. på nätet ).
Om en produkt är testvinnare i 9 fall av tio i sin prisklass,( vilket trådämnet är ) så är det nog inte en alltför dålig produkt. Jag tror inte att alla hifitidningar är korrupta, iallafall inte att korruptheten skulle sammanfalla i alla tidningar för en given produkt ( så mycket pengar har nog inte produktens annonsörer !)

Sedan är det ju bra som i detta fall, att högtalaren har mätts upp på många sätt, så man själv kan bilda sig en uppfattning av produkten.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-01-13 21:31

Jag är nog som du och använder mig av recensioner som en grov vägledning. Jag kunde bara inte låta bli att göra mitt inlägg eftersom det är ett så vanligt sätt att försöka hylla en produkt; att påstå att den låter som apparater som kostar bra mycket mer. Det man egentligen säger är ju att de dyrare apparaterna inte låter bättre än grejer som kostar mycket mindre - men man talar aldrig om vilka dessa apparater är. Hur ofta ser man recensioner där recensenten säger att en apparat inte är prisvärd?

Tärnström

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-01-13 21:41

Det är nog så att det vore självmord för tidningen om den skrev som den tyckte om en dålig produkt. Då skulle den förlora alla annonser, tillverkaren skulle vägra ge testämnen osv.

Detta hände förövrigt tidningen Hifi& musik 1984-85.
Helt plötsligt började man anamma " stampa takten " för att recensera produkter, vilket gorde att tidningen blev kul att läsa på ett subjektivt sätt, produkter blev sågade till fotknölarna och andra hyllade.
Tidningen förlorade många annonsörer, Yamaha totalbojkottade tidningen, ledningen fick bytas ut och så helt plötsligt hyllades alla testämnen i tidningen igen!

Jag tycker det är bra att Stereophile och High fidelity har med mätkurvor så man kan bilda sig en egen uppfattning om testerna, för läser man recensionerna så blir det nästan komiskt hur positivt allting är.

Vänlig hälsn. Richard.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-14 02:13

den stärkarn du har verkar lite klen, kanske underdimensionerad trafo?? ingen aning. men om du ska ha högtalarna nära så duger nog en 25wattare gott och väl skulle jag tro. har lyssnat på diverse monitor audio, men inte nån längre tid (i butik), men en hel del musiktidningar verkar tycka om dom, skulle bli förvånad om alla hade fel, personligen tror jag det är bra grejer till bra pris.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-14 02:36

Tack för era svar!

Men vad tror ni? Är dessa högtalare kanske mer anpassade för musiklyssning, eller bör dom funka bra som studio-monitorer också?

Återgå till Köpråd