Moderator: Redaktörer
elrodeo skrev:Hej,
Det verkar som om mina Audio Pro A4-14mk4 ha dragit sin sista suck..
Därför planerar jag nu att börja om från scratch och behöver goda råd.
Jag har tänkt att börja med ett par Totem Mani-2 (signature).
Detta ska kompletteras med steg och ev försteg samt CD.
Som CD skulle jag gärna vilja använda Naim CD5x.
Frågor:
#1 Vilket steg + ev försteg rekommenderas?
(OBS! här väljer jag ej Naim.)
(Stegbudget ca 10-20k, förstegbudget ca 10-20k)
#2 Alternativ till CD i prisklass kring 10-20k.
På detta systemet lyssnar jag på musik, ej hemmabio mm..
Musiken är en ytterst blandad kompott från violinkonserter till
black metal. Jag strävar efter att få en 'live'-känsla oavsett vilken musiksort jag lyssnar på.
Jag accepterar begagnade delar och finns i Stockholm.
Rummet är 15x10.
/El Rodeo
elrodeo skrev:>Högtalaren är på tok för liten för ett så stort rum. Ska du hålla dig i >samma prisklass så kommer jag bara på Klipsch. Kanske JBL har nåt, >men jag vet inget om deras billigare saker (och bara lite om dom >dyrare). Svenska friman XL-fidelity har också en model som skulle >kunna fungera fint, priset läiiger nog också juste.
Jag har provlyssnat på Mani-2 i ett liknande rum och det lät väldigt bra
men om det blir för litet så finns det ett mindre rum att tillgå.
>Förstärkare var det också ja... Köp en FET integrerad rackare. Annars >har väl Rotel kvar sitt 2x200W, 1080, eller vad det heter.
Tack, adderar denna till lyssningslistan.
>Alternativ CD, ja, det kan behövas. Leta reda på en som har rätt >knappar på fronten. Spelare i den prisklass du har nämt brukar ha >på/av, play och en knapp för att öppna lådan. Värdelöst. Vill du hoppa >en låt eller snabbspola måste du ha fjärrisen, och du kan ju ge dig fan >på att den, just när du ska ha den, ligger i andra änden av rummet. >Men billiga spelare brukar vara burkiga och ge ett skramligt intryck vid >hanteringen. En lös DAC kan vara en komprimiss som är bra, särskilt >om du kan ha CD-spelaren bakom en liten glasdörr eller nåt. >Ljudmässigt är kopplingen mellan pris/prestanda mycket svag för >CD-spelare, för inte säga närmast obefintlig. Kort sagt: Tyst mek och >vettiga knappar på fronten är vad du ska hålla utkik efter. Duger inte >ljudet kan ju ju köpa en sån Benchmark DAC 1 eller vad dom heter. >Flera på forumet kör dom. Kostar ca 10k. Mycket fin burk.
Det var ett mkt bra tips!
Richard skrev:
Det beror nog vad man vill ha av sitt system. Ett" öppet fönster"
till inspelningen kan ju uppnås med tex Denon, Inoaudio, carlsson.
Därmed inte sagt att ett" öppet fönster" alltid är så kul att lyssna till.
BengtO skrev:Tycker inte om dessa generaliseringar.. Denon är transparanta, HK har loudness, Linn har stampa takten, Pioneer är ljusa.. Visst, vatten e vått men det har olika temperatur och färg beroende på var, när, hur, det osv..
Dessutom vore det väl lite märkligt om tillverkare som gjort saker i över 20 år alltid lyckas kombinera ihop saker som alltid får samma ljudkaraktär, år efter år.. Finns det nåt litet "transparens-chip" i Denons hemmabioapparater som inte finns i 2-kanalarna, eller HK-chip som ger loudness, fast ingen hittar dessa?
Sorry för OT..
lasselite skrev:Du måste visa ditt 150kvm rum i bildHur har du tänkt ställa upp grejerna?
Den vanligaste utgångspunkten (min tolkning) här på faktist, är att högtalaren och rummet kommer i första hand. Förstärkaren ska orka driva, och resten ska bara funka, utan att lägga till eller dra i från för mycket.
Ett litet tips bara. Inte som "Som man ropar, får man svar" utan "Var man ropar, får man svar"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster