Köpa akustiska åtgärder till rum för 2-3000 kronor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Köpa akustiska åtgärder till rum för 2-3000 kronor?

Inläggav BengtO » 2007-01-26 16:26

Vad skulle ni satsa på i första hand?

Har ett rum som är ca 4x5 meter, ekparkett, öppningar i 2 väggar och fönster i ena kortsidan. Har en tjock golvmatta på 2.5x1.5 meter i rummet, några tavlor. En gigantisk 3-sits-soffa..

Funderade lite på att försöka hitta några snygga mattor och sätta på nån vägg, kanske flera mindre för att kunna anpassa lite.. Vad skulle ni sätta 2-3000 kronor på i första hand? Gärna snyggt+funktionellt

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-01-26 23:32

Tyvärr så springer pengarna fort iväg och många lösningar blir fula, så det är inte helt lätt, men här är mina generella tips.

Prioritet på snygga lösningar:
Mera mattor. Du täcker endast ca 19% av golvet. IÖ brukar rekommendera att nästan allt täcks. Om jag minns rätt så pratar han om 80-90% eller mer, vilket är nästan omöjligt att uppnå med lösa mattor.
Försök gärna ha mattor som tar första golvreflexen. Där tycker jag att de gör störst nytta.

Jag gissar att högtalarna står på en kortsida och fönstret på motstående kortsida. Någon form av gardiner för att minska reflexer från fönstret och ge en aning diffusion också.

Ljudmässigt bra, men svårare att få snyggt:
Dämppanel som tar första reflexen i sidoväggen.

Dämppanel som tar reflexen i väggen bakom högtalaren.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2007-01-27 00:50

Utdrag ur intervjun gjord av paa med IÖ:

Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

Och vidare:

Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

Lite till:

Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas.

Hoppas det hjälpte nåt!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-27 02:34

Snabbt och enkelt formulerat: Reflexerna i väggen bakom högtalarna, samt första sidoreflex tas bord med profilerat akustikskum. Det ger ett tystare haasfönster.

Sedan hänger man Stage Absorb Backdrop veckat över ganska stora ytor och på avstånd från väggen som bestäms efter att man har begrundat saken omsorgsfullt. Det tar ner efterklangstiden till rätt nivå, och det gör att man slipper fladdereko. Många kvadratmeter tygyta går åt!

Mer än så behövs sällan, egentligen. Om man vet vad man sysslar med när man hänger upp sitt tjocka tyg, så att man hänger det på rätt ställen och på rätt avstånd och med rätt veckningsgrad, så är det en kraftfull åtgärd. Men det kräver kunskap för att bli bra. Man måste offra en hel del rumsvolym, eftersom det inte sällan blir avstånd på uppåt en 20-50 cm till väggen bakom tyget.

Rimligt tyst haasfönster och en kort efterklang tillsammans med ett diffust ljudfält i andra riktningar än ifrån ljudbilden gör mycket för upplevelsen. Akustikåtgärder behöver absolut inte bli dyra, om man redan har den tjocka mattan på golvet. Drygt 3000 kan räcka långt.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2007-01-27 08:03

silvervarg skrev: Om jag minns rätt så pratar han om 80-90% eller mer, vilket är nästan omöjligt att uppnå med lösa mattor.

Ja, säg den som kan lyckas med det :oops: :wink:

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-01-27 12:25

Morgan skrev:Snabbt och enkelt formulerat: Reflexerna i väggen bakom högtalarna, samt första sidoreflex tas bord med profilerat akustikskum. Det ger ett tystare haasfönster.

Sedan hänger man Stage Absorb Backdrop veckat över ganska stora ytor och på avstånd från väggen som bestäms efter att man har begrundat saken omsorgsfullt. Det tar ner efterklangstiden till rätt nivå, och det gör att man slipper fladdereko. Många kvadratmeter tygyta går åt!

Mer än så behövs sällan, egentligen. Om man vet vad man sysslar med när man hänger upp sitt tjocka tyg, så att man hänger det på rätt ställen och på rätt avstånd och med rätt veckningsgrad, så är det en kraftfull åtgärd. Men det kräver kunskap för att bli bra. Man måste offra en hel del rumsvolym, eftersom det inte sällan blir avstånd på uppåt en 20-50 cm till väggen bakom tyget.

Rimligt tyst haasfönster och en kort efterklang tillsammans med ett diffust ljudfält i andra riktningar än ifrån ljudbilden gör mycket för upplevelsen. Akustikåtgärder behöver absolut inte bli dyra, om man redan har den tjocka mattan på golvet. Drygt 3000 kan räcka långt.

Jag hade tänkt att smälla upp dessa backdrops över rätt stor del av mitt rum men jag har inte verktyg eller kunskap att mäta upp så att jag får rätt nivå på efterklangen.

Om jag kör på 20cm från väggen borde väl det göra en del ändå, man kan ju åtminståne reglera hur feta veck man vill ha och det lär ju knappast finnas nån risk för överdämpning?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-01-27 13:47

BengtO,
Ta till dig Morgans råd så kommer du väldigt, väldigt långt. Jag har praktiserat idéerna i mitt rum. Skillnader är att jag inte tycker att akustikskumsskivor är några visuella höjdare och helsvart stage drop-tyg inte heller är så kul. (Mitt rum med några nya bilder jämfört med medlemstråden här på faktiskt.se: http://www.component.se/members/?user=Adhoc excelprogrammen jag skrev ihop för att kunna storleksanpassa hybrid- och QRD-diffusorer: http://www.component.se/forum/index.php ... st&id=1062 )

Med någon-några balar glasfiber a’ ca 250 kr och tex 95 mm brädor som du spikar ihop till ramar för glasfibern, kan du göra dig en fondvägg för sidoreflexerna, med något snyggt ljudgenomsläppligt tyg. Alternativt kan du istf för tyg använda plywoodfront som du gör till en hybriddiffusor och betsar/lackar, kostnaden kan då bli både lägre och högre jämfört med ren absorbent med tygfront. Bild på hybriddiffusor med tyg: http://www.rpg-europe.co.uk/matty/badpanel.jpg , Kostnader om man köper färdiga: http://www.avforums.com/forums/archive/ ... 02381.html alltså ca 2300-3300 kr/m^2 beroende på storlek (exklusive frakt från England). Den överdimensionerade ”lampan” jag spikade ihop hamnade på ca 1100 kr för 1x2 m, mindre än 1/5 av köpepaneler mao.

Sida med många varianter på akustikbehandling där du kan sno idéer: http://www.silentsource.com/index.html

Skillnaden mellan ett obehandlat och ett behandlat rum är stooooor!
Edit/tillägg: När IÖ var hemma hos mig nämnde han att nyttan/skillnaden mellan ca 100-120 cm höga och golv-till-takabsorbenter är mer än flerfaldig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-02-08 22:14

"Edit/tillägg: När IÖ var hemma hos mig nämnde han att nyttan/skillnaden mellan ca 100-120 cm höga och golv-till-takabsorbenter är mer än flerfaldig."

jag håller med, som minst ska absorbenter monteras i öronhöjd avsett både sittandes och ståendes - men mest effektiv som ovan. är min erfarenhet.
Bikinitider

Återgå till Köpråd