Rätt kablar!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lassepro

Rätt kablar!

Inläggav lassepro » 2007-01-29 14:52

Hej på er alla. Blev nyss medlem här och behöver omgående er hjälp och synpunkter.

Äger följande prylar.

Technics SE-A 2000
Technics SU-C 2000
Technics CD Spelare i samma serie.
Technics SB-M 1000 Högtalare.

Ge mig lite tips och förslag på bra/bästa signalkablar och högtalarkablar. Vill ha en klar ljudbild med en varm bas.

Tacksam för svar.

Lasse E

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-29 16:06

Sticker ut hakan lite.... Skillnaden mellan olika kablage är väldigt liten. Om du byter en enda av dina komponenter i din anläggning, lär det ge större skillnad. Flyttar du en högtalare någon cm ger det också en större skillnad. Flyttar du lyssningsposition har det också en större påverkan än just skillnaden mellan olika kablage. En kabel som fungerar som en tonkontroll torde vara hur dålig som helst....

Är det något du är missnöjd med i din nuvarande anläggning? Gäller det alla signalkällor eller någon speciell? Har din anläggning tonkontroller? Använder du dem? Hur är rummet anläggningen står i? Kabelfrågan är nog intressant först när allt annat är fixat och knappt då heller. Det är min uppfattning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-29 16:14

Välkommen! Låter andra tipsa om kablar men vill däremot säga att jag diggar Technics-anläggningen :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-29 16:17

RogerGustavsson skrev:Är det något du är missnöjd med i din nuvarande anläggning? Gäller det alla signalkällor eller någon speciell? Har din anläggning tonkontroller? Använder du dem? Hur är rummet anläggningen står i? Kabelfrågan är nog intressant först när allt annat är fixat och knappt då heller. Det är min uppfattning.

Men, Roger, en sån här fin anläggning byter man inte ut delar i :) Ge nu lite bra tips på kablar som är lämpliga i just detta fall...!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-29 16:19

Jag brukar köpa Jentech Sky eller Supra Classic via nätet, brukar ligga på mellan 13-25 kronor metern från t.ex hembiobutiken i storlekarna 1.5 kvmm till 2.5 kvmm.. Finns även upp till 6 kvmm om man vill ha det av nån anledning.

Ser bra ut i mitt rum. Jag lägger ner mer energi på att hitta en kabel som passar i mitt rum än hur den eventuellt skulle kunna tänkas låta. Men jag skulle aldrig i livet betala mer än 50 kronor metern för högtalarkabel.

Som signakabel brukar jag göra ungefär samma sak, hitta en som beroende om den ska synas nånstans smälter in så bra som möjligt i rummet. Annars köper jag den som verkar vettigast prismässigt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-29 16:30

Jag är ju inte så kabeltokig.... Kör skärmade kablar med låg kapacistans för allt på signalnivå (där försvann en massa highendkablage...). Använd inte längre kablar än nödvändigt. Se till att ha guld-mot-guld och nickel-mot-nickel i kontakterna. Använd gärna kablar med solida ledare. Önskas smidiga kablar, ta sådana med flera ledare som kopplas parallellt. För den som vill slöjda själv finns pengar att tjäna.

Exempel på goda signalkablar: RG59, RG62, CT-100, KTV 0,5/2,2

Exempel på goda högtalarkablar: EKK 4x1.5, EKKX 2x10x0.2
Senast redigerad av RogerGustavsson 2007-01-29 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lassepro

Inläggav lassepro » 2007-01-29 16:47

Tackar för visat intresse. Hit kommer jag fler gånger. Kör för det mesta ljudet rakt igenom. Technics högtalarna ger mig fyllighet så det räcker. Håller med om att mycket annat är viktigt vad gäller ljudet, men jag vill ändå höra era synpunkter. Har själv den uppfattningen att kablar är lite som vin, efter 200 kr flaskan så blir det mest subjektivt trams. Många menar ändå att kablarna är viktiga och att det gör skillnad. Tack så länge. Avaktar fler synpunkter.

MVH
Lasse E

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-01-29 17:25

Jag rekomenderar supra ply som högtalarkablar. Dom är lättjobbade och tekniskt bra. Köp sånna där rör-bananer och löd på, dra en snygg krympslang över. Rör-bananer säljs av svalander och jag tror elfa har också.

Signalkabel? Själv kör jag med lakritssören, CAT 6 och RG 62. Har provat lite oseriöst att försöka höra skilnad på mellan CDn och försteget. Hör abslout ingen skillnad alls.
CAT 6 gillar jag p.g.a dessuppbyggnad, men den är inte så lättjobbad. Jag kör med skärmen sparat jordad och skild från siganljord. Vad gäller kontakter så tycker jag bäst om neutriks med fjädrande hylsa, så jorden greppar först. Synd med priset bara (150kr/par).
Många kostnadsmedvetna audiofiler kör med signalkablage från biltema. Säkert lite bättre än snoddarna men brukar få med, i alla fall i teorin, och väl så bra som vilken High End kabel som helst för 10000.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-29 17:28

Vad har du för kablage idag dåh? kanske inte behöver byta alls menar jag?

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-01-30 07:33

Hej

Du är på fel forum.

Här hörs ingen större skillnad på kablar. Prova istället www.hififorum.nu

Själv rekommenderar jag gärna Supra som jag tycker är prisvärda. Du kan säkert även göra fynd begagnat. :D

Och nej...själv hör jag ingen större skillnad hemma hos mig och i min nuvarande anläggning. :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-30 13:44

Om man har som delmål i sin lyssning att höra så stora skillnader som möjligt så kan man komma fram till att dyra kablar hjälper. Om man däremot är intresserad av kablar som gör sitt jobb bra elektriskt där de sitter så behöver det inte bli dyrt alls.

Supra är bra som högtalarkablar därför att ledarna är förtennta, det minskar risken för transversalhopp mellan ledarna. Förmodligen är detta extremt svårt att få tilll hörbara nivåer men för säkerhets skull. Enkardeliga ledare är det bästa. Ledarna för + och - bör vara nära varandra för att minska induktansen.

Signalkablar bör vara koaxiala för att minska risken för störningar och brum. Vanliga lakritssnören är det men de kan variera i kvalitet, framför allt på kontakteringen. De har inte bästa skärmningen heller så för säkerhet skull så kan man använda någon vanlig billig eftermarknads signalkabel som har koaxial uppbyggnad.

Återgå till Köpråd