Lurar i tunnelbanan

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
munki

Lurar i tunnelbanan

Inläggav munki » 2007-01-31 11:04

Hej
Jag letar slutna lurar (DJ modell) som lätt kan vikas, men samtidigt ger en fin HiFi upplevelse i morgontrafiken. Budget max 2000 kr.
Är Sennheiser HD25 något att ha?

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-01-31 12:23

Jag kan rekommendera Sennheiser noise cancel-lurar, PXC 300 har jag själv. Fungerar klockrent i tunnelbanan , på pendeltåg och bussar, samt flygplan. Den är rejält inom din budget dessutom. De är vikbara och mycket små (förutom batterihållaren), men de är inte av utseendet DJ-lur.

Fördelen:
-Man kan lyssna vädigt lågt och ändå ha full hörbarhet, dvs man tröttar inte ut öronen. (Efter en dags jobb med begynnande huvudvärk är det skönt att lyssna på låg volym tycker jag, då man inte behöver överrösta omgivningen)
-Ljudkvalitén i Sennheiser PXC 300 är grymt bra som portabel lur, klart bättre än Koss Porta Pro, Sennheiser PX 200, etc. Fin luftighet och bra dag i botten utan att bli muddiga. Känns naturliga och inget register sticker ut eller irriterar (subjektivt tyckande såklart...)
-Sennheisers lurar kan användas när man får batteritorsk (men ljudet blir sämre)
-Otroligrt skön sluten liten lur, man får inte varma öron och den slutna luren tar bort mycket oväsen i högre frekvenser (motljudet fungerar bara upp till en viss frekvens)
-Batterierna räcker väldigt länge

Nackdelar:
-Mycket otymplig då man har en batterihållare att släpa på (Boses lurar är bättre på den punkten med batterihållare i slälva luren, men de är mycket dyrare och de har inte bättre ljudkvalité tycker jag)
-Ganska dyrt koncept
-Elektroniken plockar ibland upp störningar från mobiltelefonen om man har de i närheten av varandra (typ inom 30 cm), ganska irriterande om mobilen söker nytt nät ofta.
-I början upplever vissa ett "vacuum" i huvudet när motljudet aktiveras (själv stör jag mig inte på det, fördelen med en vilosam tystare miljö överväger klart)

Det finns en enklare modell på hifiklubben. Själv köpte jag den värsta modellen för lägre pris på nätet.

Lite recensioner:
[url]
länk
[/url]

Det har kommit en variant mer liknande Bose som heter PXC 450, men den kostar typ 3500:-

Edit: Det kommer även en till lur som täcker hela örat, PXC 350. Den får ett billigare pris och saknar en lullullfunktion (talk-through som PXC450 har). Man kan ju hoppas den hamnar på ca 2000:- Då ska jag nog uppgradera :)

Vh
/Tobbe
Senast redigerad av torbod 2007-01-31 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 12:28

Se till att dom tätar utåt. Jag rekommenderar Vic Firths studiolur, så att medpassagerare skonas. Kostar 995 på www.jam.se.

Jag byter i snitt plats på morgonbussen varannan dag pga. att de satans MP3-pinnarna breder ut sig. :twisted: Folk kommer bli hörselskadade av att lyssna på kontemporär, ultralimiterad popsmörja på öronpinande nivå.

Rekorded torde vara en tjej som spisade hihop på en sådan nivå att jag kunde höra varje strof trots att jag flyttade till framför dragspelet i bussen (hon satt långst bak).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Lurar i tunnelbanan

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-31 12:36

munki skrev:Hej
Jag letar slutna lurar (DJ modell) som lätt kan vikas, men samtidigt ger en fin HiFi upplevelse i morgontrafiken. Budget max 2000 kr.

Finns väl två versioner av Sennheiser HD25? Den dyrare har jag sett rekommenderad på något forum.

Användarvisningsbild
BAMBAM

Re: Lurar i tunnelbanan

Inläggav BAMBAM » 2007-01-31 15:23

munki skrev:Hej

Det tyska företaget säljer Creatives vikbara slutna noise cancel lurar
för 275 Sek tror jag att jag betalade.

De har batteriet i luren, Ja de dämpar buller,
men inte lika mycket som sonys in ear noice cancel lurar som jag haft
ett antal år.

- BAMBAM

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-31 15:42

Morello skrev:Se till att dom tätar utåt. Jag rekommenderar Vic Firths studiolur, så att medpassagerare skonas. Kostar 995 på www.jam.se.

Jag byter i snitt plats på morgonbussen varannan dag pga. att de satans MP3-pinnarna breder ut sig. :twisted: Folk kommer bli hörselskadade av att lyssna på kontemporär, ultralimiterad popsmörja på öronpinande nivå.

Håller fullständigt med dig Morello!!

Något borde göras åt denna olägenhet! På morgnarna vill jag ha lugn och ro, och inte störas av en massa olåt som påstås gå under benämningen musik.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 17:23

Ja, jag inte uttrycka mitt hat mot dessa förbannade lurar som pyser ut irriterande diskant-fnissel.

Jag ser hellre att folk röker på bussen än lyssnar i sina läckande lurar! :twisted:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-31 17:25

Finns för övrigt en liten lur från Koss som faktiskt är tät, men den låter apa, vilket förvisso är legio bland hörlurar i allmänhet och små dito i synnerhet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Off topic: Rökpinnar, mp3-pinnar och pekpinnar

Inläggav Martin » 2007-01-31 17:28

Morello skrev:Ja, jag inte uttrycka mitt hat mot dessa förbannade lurar som pyser ut irriterande diskant-fnissel.

Jag ser hellre att folk röker på bussen än lyssnar i sina läckande lurar! :twisted:
Haha! :lol: Jag tänkte just på det där med rökning på perronger och runt busskurer när du beskrev din avsky för läckande öronsnäckor.

Det finns ju även dessa irriterande pinnar som luktar skit lång väg.

Du kanske förstår hur det kan upplevas. :wink: Jag är nämligen mer irriterad på att människor ska röka hela tiden i närheten av mig än dessa mp3-spelare.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-01-31 20:14

jag använde ett par hd25 i ett par månader tillsammans med en iriver mp3spelare, det va riktigt trevligt faktiskt. det är bra drag i dom lurarna. skönt "sound", lätta att driva. mycket solid och simpel konstruktion, få rörliga delar som kan gå sönder, dom tål misshandel. dock ej vikbara. bra på att dämpa bort störande ljud, men lågfrekvent buller från tåg och bussar klarar den bara mediokert, detta kan vara störande. men det är antagligen mycket bra dämpning om man jämför med nästa alla andra lurar, (förrutom nån annan dj-lur/studiolur). billigt i tyskland nu, 1300kr eller så. vad du än gör köp inte nån sony dj-lur, det är skit.

vill man ha riktigt tyst så måste man ha ett par lurar som man stoppar i öronen, som funkar bra som öronproppar också, en sk IEM, då är man i sin egen lilla värld, oftast mycket mycket tyst. dessutom är dom mycket mindre och smidigare också.

jag har ett par shure e2c, som jag också använt ett halvår eller så. ok det är inte samma "detaljeringsgrad", man skulle kunna säga att dom låter sämre överlag, inte mycket men klart märkbart (då tar jag inte med i beräkningen att man måste EQa dom), dom går inte så långt upp i frekvens heller. jag tycker det är mycket bra lurar ändå, dom använder jag ofta. ett bra köp.

letade ganska länge efter vilka IEM´s som skulle funka bra. mitt krav va: mycket bas, mest bas :twisted: (den går alltid att skruva ner om det skulle bli för mycket), och hållbarhet, och shureluren verkade va det jag letade efter. billig dessutom. jag visste att jag skulle få offra ljudkvalitet men fördelarna är ändå stora anser jag. man glömmer lätt bort att det låter lite sämre.

vad är bäst? dj-lur eller IEM? båda är bra på sitt sätt, jag ville ha nåt mindre än ett par hd-25 att konka omkring på, och ett par IEM´s är riktigt kompakta.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-01-31 20:24

Morello skrev:Ja, jag inte uttrycka mitt hat mot dessa förbannade lurar som pyser ut irriterande diskant-fnissel.

*ping!* Dagens I-landsproblem! :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 11:08

housemicke skrev:jag använde ett par hd25 i ett par månader tillsammans med en iriver mp3spelare, det va riktigt trevligt faktiskt... billigt i tyskland nu, 1300kr eller så...

jag har ett par shure e2c, som jag också använt ett halvår eller så... letade ganska länge efter vilka IEM´s som skulle funka bra. mitt krav va: mycket bas, mest bas :twisted: (den går alltid att skruva ner om det skulle bli för mycket), och hållbarhet, och shureluren verkade va det jag letade efter. billig dessutom...

Förlåt för mitt klipp och klistrande i ditt ursprungsinlägg, men allt du skrev var jag inte intresserad av. ;)

Jag rekomenderar (som så många gånger förut) hd25. Jag tror dock inte man hittar dem för runda 1300kr, utan närmre 1500+kr. Billigast är som vanligt Thomann.de.

Beroende på om man använder en HDD-modell eller en flash-modell på mp3 spelare kan det ju vara trevligt med en liten eller stor lur. En HDD-modell ger ju att man antagligen har med sig en väska eller något, vilket inte flash-spelaren ansätter lika naturligt. Jag undrar därför lite kring den här in-ear modellen ifrån Shure. Hur sitter den i örat? vad är det för yta på själva "blobben" som man stoppar in?

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-01 11:29

HD25 läcker sannolikt för mycket för att bäras av resenärer som respekterar medresenärer.

Vic Firth är det som gäller. 8) Beyer har också några riktigt täta lurar i proffsserien.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-02-01 11:43

Jag kör med K271 när jag tar mig till och från jobbet. Riktigt bra ljud och de släpper varken in eller ut särkilt mycket ljud. Man stör inte andra och andra blir inte störda. De täcker öronen bra så på vintern slipper jag använda mössa, men på sommaren kan det bli lite varmt.

Personligen störs jag inte av folks små snäckor som läcker en massa ljud men det beror på att jag nästan alltid har mina hörlurar på. När jag har sällskap på tåget så kan det dock vara rätt irriterande med detta ljudläckage men jag tycker att rökning på peronger och busskurer är helt klart värre. Det händer även att jag är tvungen att byta plats på tåget för att någon som stinker gamla fimpar sätter sig i närheten.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 11:44

Morello skrev:HD25 läcker sannolikt för mycket för att bäras av resenärer som respekterar medresenärer.

Vic Firth är det som gäller. 8) Beyer har också några riktigt täta lurar i proffsserien.

Tror inte jag. De är tillräckligt ljuddämpade för att man inte ska behöva höja ljudnivån till olidliga nivåer för att höra igenom bakgrundsbullret. Du menar att ljudnivån från ett par av de mer slutna lurarna (på marknaden idag) ger ifrån sig sådana störnivåer för omgivningen att de överröstar störnivåerna från lokaltrafiken i sig? 8O

Antar att du menar dessa byggjobbarlurar? Jag tror ingen köper dem för något annat än studioanvändning/byggarbetsplatsanvändning... 8)

Kan tillägga en observation: Mina två favoritlurar (AKG K-271 Studio och Sennheiser hd-25) kan observeras på TV-reportrar (jag har sett dem i sportsammanhang) och just hd-25 är levererad som standardlur inom flygindustrin (har varit i a f) under flera år. Båda fallen är dock denna lur med tillhörande mikrofon. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-01 12:45

Sennheiser HD 25 kostar 1459 kr hos Thomann. Sennheiser HD 25-SP kostar 800 kr. Dessa torde skilja sig en del åt ljudmässigt, bl.a. är det andra ljudalstrare i den dyra. Den dyrare har jag sett rekommenderad på oilka håll. Det är alltså den du har använt Slartibartfast? Ligger i samma prisklass som AKG K271.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 14:59

RogerGustavsson skrev:Sennheiser HD 25 kostar 1459 kr hos Thomann. Sennheiser HD 25-SP kostar 800 kr. Dessa torde skilja sig en del åt ljudmässigt, bl.a. är det andra ljudalstrare i den dyra. Den dyrare har jag sett rekommenderad på oilka håll. Det är alltså den du har använt Slartibartfast? Ligger i samma prisklass som AKG K271.

Ja precis. Jag äger K271 och en god vän äger hd-25, och de är i samma prisklass. Jag rekomenderar båda. Den billigare HD-25 har jag aldrig testat, men helt dålig tror jag verkligen inte att den är!

Anledningen till att äga ett par K271 och ett par HD-25 är för mig uppenbar: Jag har inte plats att bära runt på ett par lurar i storlek av K271 i skolan, och jag är rädd för att ha sönder dem. HD-25 är underbara i sin moduluppbyggnad och lite mindre volym. De känns inte lika lätta att ha sönder helt enkelt. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-01 18:05

Slartibartfast skrev:
Beroende på om man använder en HDD-modell eller en flash-modell på mp3 spelare kan det ju vara trevligt med en liten eller stor lur. En HDD-modell ger ju att man antagligen har med sig en väska eller något, vilket inte flash-spelaren ansätter lika naturligt. Jag undrar därför lite kring den här in-ear modellen ifrån Shure. Hur sitter den i örat? vad är det för yta på själva "blobben" som man stoppar in?

[slrt]

lite om shure

jo shure lurarna sitter rätt bra faktiskt. det medföljer ett antal (S/M/L), olika hårda gummipluppar (genomskinliga), mjuka gummipluppar (svarta) och sen ett par grejer med foam på, ungefär som en billig öronpropp.

foamplupparna måste man byta ganska ofta, har bara testat dom lite kort, dom satt väl ok, tycker inte om foam-öronproppar så jag använder ej heller foam-plupparna. dom genomskinliga gummiplupparna blir obekväma fort. dom svarta mjuka pluppara sitter däremot kanon, och dom dämpar ganska mycket, det här är den bästa lösningen tycker jag.

jag modifierade mina lurar lite. det sitter nåt sorts öronvaxfilter (eller rättare sagt en fläns att fästa ett filter på) i röret som går in i örat, det hade en del testat att ta bort och tyckt sej få lite mer diskant och "bättre" bas. jag tog bort en och testade, det blev faktiskt bättre, lyssnade ganska länge så jag är ganska säker på att det verkligen blev bättre (ganska mycket om jag minns rätt).

det röret är 5mm utvändig diameter, jag passade även på att korta ner röret kanske 3-4mm eller så (man skulle även kunna fila bort lite material av röret om man vill ha det lite tunnare antar jag) så dom inte stack ut så mycket ur öronen. dom känns väldigt bekväma nu, ett annat stort plus är att sladdarna går bakom öronen så dom inte är i vägen.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-01 18:08

Jag förstår inte varför man ska ha bärbart ljud öht!? Är det så svårt med de naturliga ljuden, eller de ljud som finns omkring oss?

Jag säger bara TYSTNAD! Visserligen kan man inte uppleva det i en stad, men ändå! Måste man under dygnets alla vakna timmar lyssna på musik eller radio?? :?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-01 18:27

Nefilim skrev:Måste man under dygnets alla vakna timmar lyssna på musik eller radio?? :?

lite kort, ja helst.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 19:25

Nefilim skrev:Jag förstår inte varför man ska ha bärbart ljud öht!? Är det så svårt med de naturliga ljuden, eller de ljud som finns omkring oss?

Jag säger bara TYSTNAD! Visserligen kan man inte uppleva det i en stad, men ändå! Måste man under dygnets alla vakna timmar lyssna på musik eller radio?? :?

Som du säger så finns det många oljud i en storstad som kan vara sköna att dämpa bort på något sätt - jag använder hörlurar med musik för det. I din Republik där uppe i norr kanske man inte behöver bråka med stora barnklasser, tonåringar med hävdelsebehov, skrikande tunnelbanevagnar/pysande bussdörrar eller blandat tjatter från överallt runtomkring dig. Det vet jag inte, men jag vet att jag inte står ut med det och att mitt sätt att lösa det är genom att skapa illusionen av ett eget färdmedel. :) Och om någon tycker att jag stör, så hoppas jag verkligen att de vågar säga till mig istället för att förutsätta att jag ska förutsätta att jag stör! Inse att jag faktiskt på samma sätt kan förutsätta att man borde göra något åt sin andedräkt, sina ungar, sin...

Jag är inte den som brukar klaga i vanliga fall, och jag brukar verkligen inte försöka trampa på människors tår! Dock kan jag fullt ut försvara mitt egna lyssnande av musik på allmänna platser medelst mina lurar!

[slrt]
admin

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-01 19:27

Det är en massa "tjatter" även här. Men jag tycker att detta hör till vardagen. Musik ska man njuta av i hemmets lugna vrå! :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-01 19:31

Om du ser någon i tunnelbanan med ett par HD25 på huvudet så är det jag. Jag har haft samma lurar i över tio år och jag tycker att dom låter utmärkt. En annan sak, man kan också bli igenkänd bakifrån av någon på forumet. NN här på forumet kom fram och hälsade på mig just tack vare mina Sennheiser HD25. Lurarna har mycket bra dämning åt båda hållen, man slipper att höra andras telefonprat och medpassagerarna slipper att störas av det jag lyssnar på.
Senast redigerad av Nagrania 2007-02-01 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-01 19:33

Nagrania skrev:Om du ser någon i tunnelbanan med ett par HD25 på huvudet så är det jag. Jag har haft samma lurar i över tio år och jag tycker att dom låter utmärkt. En annan sak, man kan också bli igenkänd bakifrån av någon på forumet. NN här på forumet kom fram och hälsade på mig just tack vare mina Sennheiser HD25.

:D :D :D

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-01 19:34

Nefilim skrev:Det är en massa "tjatter" även här. Men jag tycker att detta hör till vardagen. Musik ska man njuta av i hemmets lugna vrå! :)

Ok. Det får du tycka. Jag tycker det finns för mycket av tjatter och har ingen riktigt bra lugn vrå. Men jag tycker vi faller lite för långt ut rent subjektivt för att denna tyckningslek ska leda till något, håller du inte med? ;)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-01 19:34

Jag håller med Nefilim. Låt öronen vila. I vår del av världen ska allt göras samtidigt och hela tiden av någon anledning. Jag tycker man dövar sina sinnen i onödan. Alldeles för många ska ha något på i bakgrunden, tv eller musik. Är motståndare till "utfyllnad av tystnaden"!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-01 19:38

Jag tar långa promenader på helgerna. Skulle aldrig falla mig in att lyssna på något då.. Förutom natures ljud. Tyvärr är det tämligen tyst denna årstid..

TYSTNADEN är VÄRDEFULL!!!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-02 01:04

Det var värst vad dåligt det var med förslag på lurar med DJ-utseende, som var det som efterfrågasdes från början.

Jag föreslår:
Ultrasone HFI650
Audio Technica ATH-Pro700

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-02-02 09:55

Och hur tyst är det att åka kommunalt i stockhom?

Det är fanimej en rejäl tröst att ha något att lyssna på som tidsfördriv när bussen är sen och pendeltåget står still med nedriven kontaktledning och tunnelbanan har signalfel. Och när det väl rör på sig så bullrar det och skramlar och prats och skriks.

DET GÅR INTE ATT VILA ÖRONEN SOM PENDLARE I STOCKHOLM!

Tacka vet jag noisecancellurar eller rejält omvärldsdämpande hörlurar, det är ENDA sättet att vila öronen på om man inte använder hörselproppar.

/Tobbe

Användarvisningsbild
munki

Inläggav munki » 2007-02-02 17:54

silvervarg skrev:Det var värst vad dåligt det var med förslag på lurar med DJ-utseende, som var det som efterfrågasdes från början.

Jag föreslår:
Ultrasone HFI650
Audio Technica ATH-Pro700

Har du testat Ultrasone HFI650? Det är mellan den och HD25 det står nu.

Nästa

Återgå till Köpråd