Tips/råd/erfarenhet för köp av 2-kanal.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Luthuur

Tips/råd/erfarenhet för köp av 2-kanal.

Inläggav Luthuur » 2007-02-02 16:18

Scenario: Ska köpa en HIFI-anläggning och det finns ingen sådan eller har funnits i hemmet.

1.1 Vad är du ute efter?
Integrerad förstärkare, högtalare + troligtvis en DVD-spelare (som är ok på cd-musik) men en CD kanske kan bli bra.

1.2 Hur ser din budget ut?
Min budget ligger i runda slängar på 15K, men om det blir billigare klagar jag inte.

1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Inga andra komponenter

1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
Cambridge 640A v.2, Advance Acoustic MAP103, Marantz PM7001 och NAD325BEE.
Audiovector K3 Super, Audiovector K1 Super (stativare), B&W CM1, DALI Ikon 6 och B&W DM603 S3, Monitor Audio RS6 samt Klipsch RF-52.

Mer intresserad av golvare än stativare men båda skulle funka, man måste dock oftast köpa stativ och då närmar man sig golvhögtalarpriser, enligt min uppfattning. Favorit just nu är nog Audiovector K3 Super bland golvarna men de andra är också bra, minst kanske B&W603 S3. Bland de 2 stativarna är det stort sett dött lopp.
Känner att det är problem att välja förstärkare av dessa men pga av hur de ser ut så ligger NAD:en sist och Cambridge eller Advance MAP103 delad första plats. Om jag inte minns fel så är dock utseendet inte det viktigaste med en förstärkare.

1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Tja, vill inte att basen ska ta över utan vill höra det mesta klart med någon slags värme. Bas ska ändock finnas.

1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Ca 6 meter ggr 4 meter

1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Lyssnar mycket blandat men undviker dansband och typ “skrän”-musik som tex dödsmetal eller liknande. Lite åt det rockigare hållet för tillfället, såsom Live, Within Temptation, Evanesence men även nyare ”mainstream” musik såsom Pink,Gwen och kanske Justin. Ian Janis (Breaking Silence) är en ny skiva jag fattat tycke för.

1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Ja, om bra pris o bra skick samt lätt att hämta. Har ingen bil för tillfället men kanske går att låna. Huserar i Helsingborg men i värsta fall går det att frakta på tåg eller dylikt (svårt med högtalare kanske) om bil inte går att låna.

Finns det någon där ute med råd/tips/erfarenhet och kanske kan komma med förslag. Har problem att hitta ”reviews” på MAP103:an, tror jag endast hittade franska...som jag inte förstår så mycket av. Sist men inte minst så är jag förvirrad vilket kanske märks. Vilken djungel!!!

Tackar på förhand

- En som längtar...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 16:22

Antar du menar Advance Acoustics MAP103?

Kolla då även på XTZs Class-A 100 som nu finns i 3 varianter..

Liite dyrare än 103, men har då även lite högre effekt..

Finns att köpa ensam eller i paket med högtalare på www.fyndborsen.se

Användarvisningsbild
Luthuur

Inläggav Luthuur » 2007-02-02 16:32

Hmm, tack för infon BengtO. Den ser riktigt lik ut Advance Acoustics MAP103 men verkar ha lite mer att komma med. Får se om jag kan lyssna på den i helgen med kanske de där högtalarna som finns hos fyndbörsen. Kanske kan vara något jag kommer gilla.

Såg att XTZ:an också har optisk ingång, vilket inte kan vara en nackdel om man vill att förstärkaren ska omvandla ljudet från dator till analogt istället för att låta datorn göra det. Iochförsig vet jag inte hur bra datorn klarar av det. (Har ett ASUS P5W DH Deluxe moderkort som ska vara bra precis för hemmet, såsom bild och ljud.)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-02 16:34

Jag kör just nu XTZ Class-A 100D tillsammans med deras billiga högtalare 99 W2MT och är mer än nöjd med tanke på priset..

Användarvisningsbild
blixt_gordon

Inläggav blixt_gordon » 2007-02-08 15:41

Hej!

Jag är ny här på forumet och går i samma tankar som Luthuur, d.v.s en ny 2-kanals-anläggning.

Vilken cd-förstärkar-kombo skulle ni välja av följande:
Marantz CD5001 OSE + PM7001, ca 8.500 kr
NAD C542+C352, ca 9000 kr

De tänkta högtalarna är Monitor Audio RS1. Jag lyssnar mest på rock och gillar "varmt" ljud.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-02-08 15:53

blixt_gordon skrev:Hej!

Jag är ny här på forumet och går i samma tankar som Luthuur, d.v.s en ny 2-kanals-anläggning.

Vilken cd-förstärkar-kombo skulle ni välja av följande:
Marantz CD5001 OSE + PM7001, ca 8.500 kr
NAD C542+C352, ca 9000 kr

De tänkta högtalarna är Monitor Audio RS1. Jag lyssnar mest på rock och gillar "varmt" ljud.

Ingen... :/

De billigare NAD-grejorna tycker inte jag har utvecklats nämnvärt sedan 214/216/218-tiden, varför jag hellre skulle leta upp exempelvis en 319 (2*80W) beggat för under 2kkr. Jag har aldrig diggat NADs CD-spelare (vet inte varför, har nog aldrig lyssnat på dem seriöst.. ;) ) så där skulle jag rekomendera något annat helt enkelt.

Marantz OSE känns mycket lustigt: Original Second Edition. Vilken skön reklamgimmick liksom?! 8O Jag gillar dock utseendet på dem. När jag var ute och kikade surroundreceiver första gången på HIFIklubben så jämfördes någon NAD mot någon Denon mot Marantz SR-4200. Marantzen gillade jag bäst då (med alla andra detaljer i anläggningen okända tillsammans med rummet...). I den här prisklassen tillverkas det så rackarns mycket grejer så jag rekomenderar andrahandsmarknaden starkt till er båda! Produkter tappar lätt hälften av nypriset på ett år eller så...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-02-08 16:03

Byt ut C352 mot C320BEE (eller C325BEE). Skillnaden i effekt (men inte i pris) är minimal och 50 watt borde räcka till en liten stativhögtalare.

C542 har en liten egenhet i att den inte visar återstående tid per spår och den är lite känsligare för repiga eller felfinaliserade skivor än min förra spelare, men annars trivs jag med den och C320BEE. Drivverket är ganska tyst. Läs lite mer på Minhembio.

Begagnad förstärkare är prisvärt, medan cd-spelare har varierande livslängd. Samma märke är trevligt om man vill ha gemensam fjärrkontroll och jag uppskattar dessutom att utseendet matchar. Värdeförändringen är inget problem för mig. Dels för att jag är långsiktig, dels för att absolutbeloppet är lågt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
blixt_gordon

Inläggav blixt_gordon » 2007-02-08 22:22

Tack för svaren!

Jag är lite tveksam till begagnat. Jag tycker nästan alltid att man blir lite besviken alternativt lurad. Folk säljer ju i regel inte sina grejor om de tycker att de funkar bra.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-08 22:34

blixt_gordon skrev:Tack för svaren!

Jag är lite tveksam till begagnat. Jag tycker nästan alltid att man blir lite besviken alternativt lurad. Folk säljer ju i regel inte sina grejor om de tycker att de funkar bra.

Så enda anledningen till uppgradering är att något inte "funkar bra"?

Har köpt mycket på begagnatmarknaden under årens lopp och besviken eller lurad stämmer då rakt inte in på det jag köpt.

Tvärtom så är mitt intryck att beg. priserna är låga och folk över lag hederliga här i Sverige.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-02-08 23:54

Måste hålla med lust. Franförallt gäller det när man köper lite mer kvalitetssaker (läs dyrare). Då är ju säljarna oftast entusiaster, om de har noll koll så köper jag nog inte. De enda gångerna jag blivit besviken (lite lurad) är när jag köpt beg. ifrån hifiaffärer, men de har väl lite större omkostnader o.s.v.

Användarvisningsbild
dogspike

Inläggav dogspike » 2007-02-09 01:32

Marantz OSE känns mycket lustigt: Original Second Edition. Vilken skön reklamgimmick liksom?! 8O Jag gillar dock utseendet på dem. När jag var ute och kikade surroundreceiver första gången på HIFIklubben så jämfördes någon NAD mot någon Denon mot Marantz SR-4200. Marantzen gillade jag bäst då (med alla andra detaljer i anläggningen okända tillsammans med rummet...). I den här prisklassen tillverkas det så rackarns mycket grejer så jag rekomenderar andrahandsmarknaden starkt till er båda! Produkter tappar lätt hälften av nypriset på ett år eller så...

Heter det inte OSE=Orginal Special edition.

Sen finns också KI modeller som står för Ken Ishatawa edition. Ken har förbättrat spelarna lite i hans personliga stil.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-02-09 09:43

blixt_gordon skrev:Tack för svaren!

Kan så vara, men "funkar bra" är något som folk har väldigt olika definition på. Funkar bra inredningsmässigt, funkar bra till min nya signalkabel, funkar bra med min partner - det verkar finnas fler icke ljudhärrörande anledningar till att sälja eller köpa en hifipryl än inte...

Återgå till Köpråd