Scenario: Ska köpa en HIFI-anläggning och det finns ingen sådan eller har funnits i hemmet.
1.1 Vad är du ute efter?
Integrerad förstärkare, högtalare + troligtvis en DVD-spelare (som är ok på cd-musik) men en CD kanske kan bli bra.
1.2 Hur ser din budget ut?
Min budget ligger i runda slängar på 15K, men om det blir billigare klagar jag inte.
1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Inga andra komponenter
1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
Cambridge 640A v.2, Advance Acoustic MAP103, Marantz PM7001 och NAD325BEE.
Audiovector K3 Super, Audiovector K1 Super (stativare), B&W CM1, DALI Ikon 6 och B&W DM603 S3, Monitor Audio RS6 samt Klipsch RF-52.
Mer intresserad av golvare än stativare men båda skulle funka, man måste dock oftast köpa stativ och då närmar man sig golvhögtalarpriser, enligt min uppfattning. Favorit just nu är nog Audiovector K3 Super bland golvarna men de andra är också bra, minst kanske B&W603 S3. Bland de 2 stativarna är det stort sett dött lopp.
Känner att det är problem att välja förstärkare av dessa men pga av hur de ser ut så ligger NAD:en sist och Cambridge eller Advance MAP103 delad första plats. Om jag inte minns fel så är dock utseendet inte det viktigaste med en förstärkare.
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Tja, vill inte att basen ska ta över utan vill höra det mesta klart med någon slags värme. Bas ska ändock finnas.
1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Ca 6 meter ggr 4 meter
1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Lyssnar mycket blandat men undviker dansband och typ “skrän”-musik som tex dödsmetal eller liknande. Lite åt det rockigare hållet för tillfället, såsom Live, Within Temptation, Evanesence men även nyare ”mainstream” musik såsom Pink,Gwen och kanske Justin. Ian Janis (Breaking Silence) är en ny skiva jag fattat tycke för.
1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Ja, om bra pris o bra skick samt lätt att hämta. Har ingen bil för tillfället men kanske går att låna. Huserar i Helsingborg men i värsta fall går det att frakta på tåg eller dylikt (svårt med högtalare kanske) om bil inte går att låna.
Finns det någon där ute med råd/tips/erfarenhet och kanske kan komma med förslag. Har problem att hitta ”reviews” på MAP103:an, tror jag endast hittade franska...som jag inte förstår så mycket av. Sist men inte minst så är jag förvirrad vilket kanske märks. Vilken djungel!!!
Tackar på förhand
- En som längtar...