aktivt delningsfilter

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

aktivt delningsfilter

Inläggav housemicke » 2007-02-07 20:33

tänkte köpa ett aktivt delningfilter. 2-vägs. ska ha det till att dela en bas och toppar så det behöver inte va nåt värstingfilter. vill bara ha valfrihet att testa lite olika delningfrekvenser. det ska kunna köras obalanserat utan några problem.

vad finns det att välja på? hur mycket kan va en lämplig summa att lägga egentligen? har kollat lite på ett behringerfilter, är dom bra/nåt att ha?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-09 11:26

jag har nu letat ganska mycket, och verkar inte hitta några lämpliga filter med rca ut och ingångar, då får det bli det som finns helt enkelt.

man kanske skulle slå till på ett 3vägsfilter när man ändå håller på. 8)

en teknikfråga: hur mycket är 2ms delay jämfört med +-180° fas (som det brukar finnas på subwooferförstärkare, går det att jämföra)? räcker det med 2ms delay för att ha möjlighet att kunna ställa basen lite var man vill i rummet (basen kanske kommer stå mellan 1-2m närmre lyssningsplatsen än sidosystemet)?

hittade en site med lite blandat http://www.performanceaudio.com/cgi/bro ... ategory=92
möjliga kandidater: Rane AC-22b/Ac-23b, Samson S-3 way/S-2 way, Behringer Ultradrive Pro DCX2496, Dbx driverack pa, BBE ds24/ ds26.

nån som har åsikter angående dessa filter?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-09 11:35

Du har PM, det vet du?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: aktivt delningsfilter

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-09 13:00

housemicke skrev:... det ska kunna köras obalanserat utan några problem.

vad finns det att välja på?

Nästan ingenting. Jag är själv på jakt efter samma sak, men har hitils i princip kammat 0. Jag hade tänkt ett enkelt delningsfilter för att prova lite först, och köpa ett rikitgt senare, med dom specialfunktioner jag vill ha.
Engelholm audio har ett som heter Delo. Jag har mailat lite med EA och tror det ska gå att få fram en bra lösning där så småningom. Fram till dess behöver jag nåt tillfälligt. För en normal användare så verkar delo vara en utmärkt produkt.

Nästan alla delningsfilter som finns är gjorda för studiobruk och har bara balanserade in och utgångar, antingen XLR eller tele-pluggar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-09 13:09

jag kan ta balanserad signal från min mixer men hur gör man med slutsteg mm när det bara är rca-ingångar på dom, finns det nån sorts adapter eller liknande? vad behöver man för att kunna använda ett balanserat filter till obalanserade slutsteg?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-09 13:11

housemicke skrev:jag kan ta balanserad signal från min mixer men hur gör man med slutsteg mm när det bara är rca-ingångar på dom, finns det nån sorts adapter eller liknande? vad behöver man för att kunna använda ett balanserat filter till obalanserade slutsteg?

Det finns adptrar att köp på t.ex. elfa. Tänk på att utnivån från filtret kan vara ganska hög. Men i regel brukar det gå att ställa in hur hög nivå man ska ha ut, så problemet är litet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 14:25

Behringer har ju billiga och bra 2 eller 3-vägs delningsfilter som är analoga. Jag har har ett par sådana sedan ett antal år och filtren går också att ställa in delay om man så vill. Om ett filter är ballat så spelar det ingen roll för det är bara att använda en adapter alt. att man löder en kabel så att den blir oballad. Numera använder jag en driverack 260 och jag finner att det inte är någon fantastisk skillnad vad beträffa ljud. Den stora skillnaden är att man får några inbyggda eq:n men till vilket pris. Skulle jag behöva ett delningsfilter till så skulle jag naturligtvis köpa dBx driverack och det för att man får den automatiska rumsinställningen. Men det blir tio gånger så dyrt.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-02-09 14:56

Engelholm Audio har väl något och Ino likaså. Sen finns ju LTS-filtret och ett antal DIY-alternativ. Tycker det är tragiskt att det finns så få vettiga filter att köpa "över disk". :cry:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 15:18

Tycker det är tragiskt att det finns så få vettiga filter att köpa "över disk".

Vad menar du med det? Jag anser att man får väldigt mycket för pengarna om man köper ett från Behringer. Vad är det så får dig att tro att Delo och Ino är mycket bättre än andra? Möjligen är Delo snyggare. Delo & Ino som exempel har fast delning vilket då gör att det inte finns plats för experiment med olika delningsfrekvenser. Jag vet inte heller om någon annan har delay förutom de som är mycket dyrare å då blir det ju dBx 260.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-09 18:41

Nagrania skrev:
Tycker det är tragiskt att det finns så få vettiga filter att köpa "över disk".

Vad menar du med det? Jag anser att man får väldigt mycket för pengarna om man köper ett från Behringer. Vad är det så får dig att tro att Delo och Ino är mycket bättre än andra? Möjligen är Delo snyggare. Delo & Ino som exempel har fast delning vilket då gör att det inte finns plats för experiment med olika delningsfrekvenser. Jag vet inte heller om någon annan har delay förutom de som är mycket dyrare å då blir det ju dBx 260.

Signalnivåer och in/utgångar är anpassat för studiobruk, och inte för hemmet. Dessutom kanske inte alla tycker att 19" rack är passande i vardagsrummet, även om jag personligen tycker det ser bra ut.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-09 19:12

Ja nu kan man ju ställa om mellan +4/-10dB om man tycker att det behövs. Annars är det väl så att slutsteg för det mesta behöver just studionivå för full effekt. Utseende ska jag inte diskutera, jag sitter själv med en massa prylar som just är 19".

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-09 20:05

jag har inget emot studiogrejer i vardagsrummet heller, bara apparaterna är snygga. skulle va kul om sakerna håller mycket lång tid också. Rane, gör dom bra grejer?

angående det här med delay, räcker 2ms för den tilltänkta användningen tror ni?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2007-02-10 18:28

Jag har ett Behringer Super-x pro cx2310 2-vägsfilter och det fungerar finfint till att dela till min sub, enda nackdelarna är att delningsfrekvensen ställs i steg men de är nog tillräckligt fina för de flesta behov, och sen är det lite störande att insignalen till den dedicerade subwooferutgångens filter kommer från lågpass-filtren för höger/vänster kanal så att ställer man delningen lågt på huvudkanalerna så får man en konstig filterfunktion på subutgången. Men den behöver man ju inte använda å andra sidan. Prisvärt iaf! :p

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-02-11 00:57

Ett annat alt. kan faktiskt vara Velodynes bas eq SMS-1. Jag är ganska säker att den innehåller både LP och HP filter med ställbar branthet, men det är ju DSP prylar, ingen nackdel enl. mig. Jag hade denna hemma för att pröva bas eq:n vilken var mycket bra enligt mig, men jag använde ensdast LP filtret och receiverns egna HP filter.

Jag tycker också att det är mycket konstigt att inte denna funktion är mer tillgänglig. (aktiv delning alltså)

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-02-11 17:00

ok funderar lite på dbx 223/234xl och rane ac 22b/ac 23b.

den ena har delay 2ms den andra har fasomkopplare/inverterare, vad av detta är mest värdefullt egentligen, klarar man sej utan delay eller låtar det lustigt då? det skiljer ganska mycket i pris. räcker det med fasomkopplare och att flytta runt basen i rummet för att justera in den optimalt :?:

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-11 17:43

Jag skulle gissa att du kan inte få annat än en viss delay så fort du använder ett digitalt filter. Om 2 ms räcker beror väl på vilket avstånd som blir bäst. Men är du säker på att du inte ha en delay på längre än 2 ms? Går det inte att ställa fasen steglöst?

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-02-12 11:48

Tips:
Leta upp ett begagnat Sentec EC-9. Kostade ca 1000SEK nytt, och enligt mig värt varenda futtig krona.
Välbyggd, kompakt, "icke design", inbyggd nätdel, enormt headroom och TYST! :D
Har använt det till både hemma- och PA-bruk, och det funkar alltid.
Full stereo, 18 dB/oktav, men tyvärr inga lättjusterade delningsfrekvenser. (Enda nackdelen, vad jag vet.) Om dessa skall justeras, så byter man kort eller löder om några motstånd.

/Alexander

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-02-12 12:00

DBX 223 är säkert lika bra som Behringer men möjligen något dyrare. På alla dom nämnda har man möjlighet att ställa in delay på minst 2msek och längre. Rane vet jag inte och jag tror inte man kan göra det heller på Sentec. Problemet med Sentec som jag minns det är att om man vill ändra någon delningsfrekvens måste man gå in och löda i burken.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-02-12 17:56

Nagrania sa:
Problemet med Sentec som jag minns det är att om man vill ändra någon delningsfrekvens måste man gå in och löda i burken.

Som den något MERA uppmärksamme läsaren redan sett, så sa jag det i mitt förra inlägg... :wink:
Det är lösa kort till alla utgångar, så man kan skaffa extra kort för alternativa frekvenser.
Och nej, det finns inget delay i Sentecs filter - däremot jordlyft och nivåpotentiometrar inne i lådan.

Har själv ett par Rane 31-bands EQ:ar, vilka iofs låter bra, men de är ganska brumkänsliga både med och utan signaljord. Kanske ett generell Rane-problem? Personligen tycker jag inte att DBX delningfilter är speciellt prisvärda. Kan inte Labgruppens filter fungera för dig? De är lätta att hitta begagnade.

/Alexander

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 20:38

Det värsta med sentec ec9 är att det krävs 560 mikroF-kondingar (har jag för mig) för att modda korten för 80 Hz delning. 56-serier på kondingar är rätt ovanliga. Jag har inte fått tag i ngn än till min EC9.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-12 22:27

56-serier på kondingar är rätt ovanliga. Jag har inte fått tag i ngn än till min EC9

www.digikey.com partsearch på 56uF elektrolyt, radiell through-hole ger 3 sidor med träffar (25 träffar per sida).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-12 23:16

Vee-Eight skrev:Det värsta med sentec ec9 är att det krävs 560 mikroF-kondingar (har jag för mig) för att modda korten för 80 Hz delning. 56-serier på kondingar är rätt ovanliga. Jag har inte fått tag i ngn än till min EC9.

Där minns ni garanterat fel. :) Kondingarna i LP- och HP-filtret är i storleksordningen 1 µF.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-12 23:23

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:Det värsta med sentec ec9 är att det krävs 560 mikroF-kondingar (har jag för mig) för att modda korten för 80 Hz delning. 56-serier på kondingar är rätt ovanliga. Jag har inte fått tag i ngn än till min EC9.

Där minns ni garanterat fel. :) Kondingarna i LP- och HP-filtret är i storleksordningen 1 µF.

Har det på papper nånstans. Men det är inte vilket mikro eller piko det skall vara som är intressant i sammanhanget. Alla värden som har med "56" att göra är ovanliga.

Edit:
Men om du vill så får du, givetvis mot en pint eller två på bra lokal, gärna modda korten i min EC9 så att de ger delning vid 80Hz.

Edit2:
Enligt Bernströms eget papper som följde med EC9 så kall det för 80Hz vara (för kretskort ec94):

X1=X3=X5=220nF, X2=220nF, X4=560nF, X6=33nF
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Köpråd