Förstärkarråd

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonke

Förstärkarråd

Inläggav jonke » 2007-02-16 09:43

Jag har ett par Mirsch-högtalare NG20 som har en underbar dynamik och detaljrikedom. Dock är de aningen tröga, vilket innebär att jag blir tvungen att vrida upp volymen för att få basen att låta naturlig och varm tillsammans med diskant och mellanregister.

Då jag är småbarnsförälder och därför oftast har tid attt lyssna efter läggningsdags, söker jag efter en förstärkare som klarar att få fram basen även vid lägre volym. Jag har fått NAD och H/K rekommenderade. (Idag har jag en technics SU-A700 samt en Sony STR-DE685, men ingen av dessa klarar jobbet)

Vad rekommenderar ni? Skall man prioritera Watt eller strömstyrka, eller spelar inte detta någon roll?
Min budget är upp till 5000:-. Nytt eller begagnat spelar ingen roll. Inte heller design.

/Jonke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-16 10:57

Nja, watt och strömstyrka lär det inte handla om. Speciellt inte om det är vid lägre ljudnivåer. Får hörsel tappar en del i basen vid lägre volym, hörtröskeln blir högre ju lägre man går i frekvens. Kolla här: http://en.wikipedia.org/wiki/Robinson-Dadson_curves Det är heller inte ovanligt att högtalare kräver en viss volym för att låta balanserat. Vet inte om det kan ha att göra med upplösning, att låg upplösning ger dålig uppfattbarthet vid låg lyssningsnivå. Ett par elektrostater ger ofta bra uppfattbarhet redan vid lägre nivå men de klarar sällan disconivåer.... Alla högtalare lider av kompression av varierande grad. Kanske är det så att om "avstämningen" skett vid en viss nivå, fungerar det sämre vid en annan nivå (lägre/högre)? Många de japanska förstärkarna har lidit av rätt "tunnt och spretigt" ljud jämfört med t.ex. engelska.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-16 11:00

Kanske nån förstärkare med rumskorrektion skulle kunna ge ett lyft, om den tar itu med rumsmoderna i basområdet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-16 11:28

Har ni några tips på modeller som man skall hålla ögat efter? Några som håller god kvalité , men som i regel inte kostar så mycket? (Eftersom folk inte har vett att uppskatta dem)

Jag lyssnar oftast på Pink Floyd, Dire Straits och Clapton, och älskar det varma, fylliga ljudet som de ofta har.

Paa: Av tre i denna tråd, är två från Färila. Hur stora är oddsen för det? Fast vi gillar inte skryt, eller hur? :wink:

/Jonke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-16 12:12

Färila, jag la inte märke till det först. Då är det kanske Alfa Romeo som gäller?
När det gäller förstärkare i "lagom" prislägen, har det ofta framförts i diskussionerna här på faktiskt, att AV-receivers ger väldigt mycket för pengarna pga den överlägset stora seritillverkningen och hårda konkurrensen jämfört med tvåkanalare som numera mest blivit finsmakarvara med priser därefter.
Många här är nöjda med Denons AV-receivrar. Andra förespråkar HK och Yamaha. Jag vet bara inte vilken modell som skulle ha tillräckligt bra och användbar rumskorrigering, men kanske någon annan vet?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-02-16 12:39

Nu är det många som kommer att gnälla. Man jag upprepar min rekomandation om Yamahas förstärkare. Dom brukar vara försedda med variabelm loudness. Det är en en funktion, som till skilnad från vanlig loudness, faktiskt fungerar! Med den så kompenseras för hörselns egenskaper vid lyssning på låg nivå , och det görs steglöst! Mycket bra, tycker jag. Skit säger nästan alla andra, eftersom det är ett avsiktligt manipulerande med tonkurvan, vilket inom HiFi anses som fult.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-16 13:22

Håller med Max till fullo, det är en loudness-funktion du verkar behöva, vilket åtminsone Technics SU-A700 saknar.

Om den sedan behöver vara variabel vet jag inte. Det finns ju bra fasta, men även jag gillar Yamahas variabla.

Sedan får det vara hur "fult" som helst med loudness inom HiFi...

Du kanske ska satsa på en vintage-förstärkare med varmt och gott ljud?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-16 14:23

Då jag är småbarnsförälder och därför oftast har tid attt lyssna efter läggningsdags,

Hörlurar? Du får mycket bra sådana för 5000:-.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-16 14:32

Hörlurar? Kanske lite tråkigt när jag och frun sitter på var sin soffa, med lurar. Nej, allvarligt talat har jag ett par riktigt bra redan.

Yamaha? Någon speciell modell?

Alfa? Nä, jag prioriterar att kunna komma fram när jag färdas med bil.

:D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-16 14:41

Idag har jag en technics SU-A700 samt en Sony STR-DE685, men ingen av dessa klarar jobbet

OK, inte hörlurar alltså.

Vad menar du med att förstärkarna "inte klarar jobbet"? Som du hört kan knappast en ny förstärkare ge dig bättre ljud vid låg volym (förutom loudenss, då), snarare tvärtom: vid låg volym låter alla förstärkare lika!

Så vad vill du förbättra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-16 14:45

Ja, jag börjar faktiskt att undra själv om det är värt investeringen, men som tidigare sades är Technics aningen "tunna" och jag eftersträvar en "fylligare" och "varmare" ljudbild.

Dock skall man kanske tänka mer på krona vs skillnad. Frågan är vad det kostar att nå dit jag vill. (...om du hänger med i mina tankar?)

/J :oops:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-16 14:56

jonke skrev:Ja, jag börjar faktiskt att undra själv om det är värt investeringen, men som tidigare sades är Technics aningen "tunna" och jag eftersträvar en "fylligare" och "varmare" ljudbild.

Dock skall man kanske tänka mer på krona vs skillnad. Frågan är vad det kostar att nå dit jag vill. (...om du hänger med i mina tankar?)

Har det slagit dig att det kanske inte går? Det kanske inte alls är förstärkaren som gör något fel, utan bara högtalarna i kombination med ditt rum som kan ge dig något? Har du provat att leka med tonkontrollerna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-16 14:58

Japp, de har skuvats frekvent på båda förstärkare genom åren, men det ger inte nämnvärt resultat, tyvärr. Högtalarna har varit belägna i tre rum, utan skillnad. (Ett i Karlstad faktiskt!)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-02-16 18:12

jonke skrev:Ja, jag börjar faktiskt att undra själv om det är värt investeringen, men som tidigare sades är Technics aningen "tunna" och jag eftersträvar en "fylligare" och "varmare" ljudbild.

/J :oops:

Håller inte med om det generella i att Technics låter "tunna".

Har och har haft följande integrerade Technicsförstärkare som jag inte tycker är "tunna":

SU-V10X (1985)
SU-V60 (1986)
SU-V670 Pxs (1987)
SU-V450 (1988)

Har däremot en SU-A600 (1993) som mer stämmer in på epitetet "tunn".
Din SU-A700 är väl ungefär samma maskin fast med fjärrkontroll tror jag.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-02-16 18:29

om du upplever ljudet som tunnt är det nog högtalarna du ska byta i första hand...att tro en ny stärkare ska ändra ljudbilden totalt är bara naivt..

att högtalarna har mindre basstyrka ligger ju lite i konstruktionen också...för man blir ju mer eller mindre tvungen att välja en lyssningsnivå (iaf för basen) när man konstruerar en högtalare eftersom ju starkare du spelar desto mer triggar du rummet att förstärka basen*

jag skulle utan tvekan byta högtalare först

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-16 19:25

De är aningen trögdrivna och den förstärkare som jag har är i klenaste laget. Att det skall ändras totalt har jag inga visioner om. Däremot önskar jag mer värme. Att byta högtalare i samma kaliber finns det tyvärr ej finanser till i dagsläget, så för mig har jag att laborera med spelare och förstärkare. Dock om det anses som bortkastade pengar kommer jag tänka om. Trots allt, man är ju inte gjord av pengar.

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-17 09:17

Hoppas ni inte tar detta som kritik, utan jag ställer denna fråga i egenskap av HIFI-novis, men om högtalarna har så oerhört stor påverkan på hur ljudet blir, varför byter då folk förstärkare? Då känns ju det tämligen onödigt. Eller är det så att vissa högtalare inte förändrar sin ljudbild med ny förstärkare, medan andra klarar av det?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-02-17 09:41

Jag har ett slutsteg från Advance Acoustic som jag är mycket nöjd med. Full kontroll även över svåra högtalare och luriga passager. Följande integrerade förstärkare har jag lyssnat på utan att lägga märke till några som helts konstigheter. Den kostar visserligen c:a 6.000 kr (mer än din budget) men ger mycket för pengarna:

Advance Acoustic MAP305

Output power / 8 Ohms : Classe AB - 2 x 100 W - classe A - 2 x 50 W
Output power / 4 Ohms : Classe AB : 2 x 200 W - classe A - 2 x 90 W
Frequency response : 10Hz - 60kHz (+1/-3dB)
Distorsion : < 0,05%
S/N Ratio : > 100dB
Channel separation : > 70dB
Input impedance : 20K
Phono input impedance : 47k-100
Input level (CD-Aux): < 300mV
Phono input level MM/MC: 2,5mV & 0,2mV
4 Input : CD, Tuner, AUX, et Phono MM ou Phono MC
Pre-Out
Amp IN
IR Remote control
Dimension (L x D x H): 44 cm x 45 cm x 15,5 cm
Weight : 19 kg

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-17 10:11

jonke skrev: Alfa? Nä, jag prioriterar att kunna komma fram när jag färdas med bil.

:D

Om precis en vecka ämnar jag färdas genom Färila med min Alfa, på väg till Härjedalsfjällen. Jag har hittills alltid kommit fram. Var inte sådär dumma mot oss alfa-tokar, vi kan bli lessna då och sluta köra genom Färila. I stället för att äta på gästgiveriet där kanske vi fortsätter till Kårböle. Dom har goda köttbullar där också, så de så. Eller så blir det Lassekrog. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-17 10:23

jonke skrev:Hoppas ni inte tar detta som kritik, utan jag ställer denna fråga i egenskap av HIFI-novis, men om högtalarna har så oerhört stor påverkan på hur ljudet blir, varför byter då folk förstärkare? Då känns ju det tämligen onödigt. Eller är det så att vissa högtalare inte förändrar sin ljudbild med ny förstärkare, medan andra klarar av det?

Du kanske ska fundera lite på var de stora skillnaderna finns i återgivningskedjan? Skillnaderna mellan olika förstärkare och CD-spelare är ju minimala gentemot högtalare och rum. Just högtalare+rum ger så stora skillnader att man bör lägga mycket krut där, rummet före högtalaren. Ett akustiskt alltför "livligt" rum ger bara obehag oavsett vilken anläggning som spelar. Dagens inrednings- och planlösningsideal är direkt "skadligt" för återgivning på hög nivå. Som sagt i inledningen, att det låter tunnt vid lägre nivåer är normalt eftersom det är vårt sätt att höra. En bashöjning vid lägre frekvenser vid finlyssning borde hjälpa en del. Dessvärre är ju loudnesskontrollerna sällan utformade på rätt sätt och därför inte användbara.

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-17 10:39

Michael: Vi kan ju alltid hoppas att den dyker upp på begagnatmarknaden.

Roger: Ursäkta min okunskap, men vad är egentligen ett bra rum och hur skall det möbleras för att låta bra? Rummet är inte speciellt modernt utan kåken är byggd på slutet av 1800-talet med rum som inte understiger 30kvm - ingen compact living här inte!

Min tanke när jag startade denna tråd var att min gamla förstärkare 2x45W (enligt en förmodlig överdriven spec) hade för lite kräm i sig, och därför inte orkade driva baselementen på samma sätt som det mer "lättdrivna" mellanregistret och diskanten. Detta var min spontanta novisidé. Ju mer svar jag får, desto mer knasigt blir det att folk lägger pengarna på High-end prylar där kablar för tusentals kronor är en del. Detta om det påverkar högtalaren minimalt. Vid ett samtal med Olle Mirsch någon gång på slutet av 80-talet, uttryckte han en skepsis mot just kablarnas betydelse. Nu nästan 20 år senare kanske jag förstår hans poäng.

Mapem: Hur kan du åka genom Färila på en lördag? Då har ju Björks stängt!!! Kanske vi skall hålla ihop du och jag, ty de brukar inte vara så snälla mot oss cittra-ägare heller!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-17 11:27

jonke skrev:Hoppas ni inte tar detta som kritik, utan jag ställer denna fråga i egenskap av HIFI-novis, men om högtalarna har så oerhört stor påverkan på hur ljudet blir, varför byter då folk förstärkare? Då känns ju det tämligen onödigt. Eller är det så att vissa högtalare inte förändrar sin ljudbild med ny förstärkare, medan andra klarar av det?

Den stora skillnaden mellan olika förstärkare är ju inte när man spelar svagt, utan när man spelar starkt. Vill man spela starkt så finns det massor mad skäl att byta förstärkare, men vill man spela svagt så är det mer tveksamt. Har du provat att vrida på tonkontrollerna?

F.ö har väl Delins i Färila numera Forbondekorven från Björks, och öppet alla dagar? Dessutom har dom Färila-korven (falukorvstyp), Mapem, missa inte dom höjdarna om du överhuvudtaget äter korv.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-17 12:03

Japp, tonkontrollerna är testade. Det är nästan så att man skulle vilja ha kontrollerna till Spinal Taps förstärkartoppar! Den förändring som sker är minimal, inte bara med dessa högtalare, utan även med andra.

Varför vill folk spela så högt? Tar man igen den förlorade tonårstiden, eller får man fram "mer" på detta sätt? Hur bor folk egentligen om man kan vräka på så?

Loudness kanske är svaret?!

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-02-19 00:35

MichaelG skrev:
"Jag har ett slutsteg från Advance Acoustic som jag är mycket nöjd med. Full kontroll även över svåra högtalare och luriga passager. Följande integrerade förstärkare har jag lyssnat på utan att lägga märke till några som helts konstigheter. Den kostar visserligen c:a 6.000 kr (mer än din budget) men ger mycket för pengarna"

Jag har också en advance acoustic map 305 som är mycket för pengarna, men det finns en billigare variant. Fyndbörsen säljer den under namnet XTC och det är identiska förstärkare, fast billigare, dessutom har de uppgraderat dem nu, så det borde gå att få tag på något demoex rätt billigt.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 01:20

Som redan nämnts några gånger så är nog inte byte av förstärkare en lösning på problemet.

Ett alternativ att prova är ommöblering. Gärna en variant där högtalarna placeras närmare lyssningsplats och gärna närmare väggen bakom högtalarna (för att få ett baslyft). Tanken är att placera nuvarande anläggning så att den ger bäst ljud så som den avlyssnas idag.

När barnen växer upp så kommer det troligen att spelas högre och på andra sätt och då kanske det är dags att möblera tillbaks.

Fundera även på möjligheterna att lägga pengarna på akustiska åtgärder i rummet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-02-19 02:44

jonke skrev:Ju mer svar jag får, desto mer knasigt blir det att folk lägger pengarna på High-end prylar där kablar för tusentals kronor är en del.

En sund inställning, håll fast vid den :) Naturligtvis får du inte den effekt du eftersträvar genom att byta förstärkare eller kabel.

Mitt tips är att skaffa en riktig equalizer :) Jag har samma problem med låga lyssningsnivåer och önskar att jag hade antingen en sådan eller åtminstone justerbar loudness lite varstans i hemmet.

Konstigt att inte eq är vanligare i hifi-sammanhang, imho. Nåt slags faux pas eller vad? ;)

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2007-02-19 10:41

Jag har en SU-V660, den borde klara jobbet, använder dock endast slutsteget i den. Saknar faktiskt inte min Primare 30.1 ett dugg. Annars kan jag rekommendera Roksan Caspian, H/K 690/650.
dd
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-02-19 11:04

verdad skrev:
Jag har också en advance acoustic map 305 som är mycket för pengarna, men det finns en billigare variant. Fyndbörsen säljer den under namnet XTC och det är identiska förstärkare, fast billigare, dessutom har de uppgraderat dem nu, så det borde gå att få tag på något demoex rätt billigt.

XTZ var det..

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-02-19 22:30

Phloam: Mitt tips är att skaffa en riktig equalizer

Även om det tar emot i HiFi-hjärtat så måste jag säga att detta faktiskt är det vettigaste rådet hittills i tråden.
Du slipper byta förstärkare och högtalare. En begagnad eq får du för någon hundring, så det kan vara värt att prova. Om det inte funkar bra så kan du troligen sälja den för ungefär samma pengar och förlorar i stort sett bara fraktkostnaden.

Användarvisningsbild
jonke

Inläggav jonke » 2007-02-19 23:12

Kan någon tipsa om en bra Eq, eller om man skall byta förstärkare, en med loudness? Detta tycks vara de alternativ (förutom byta högtalare förstås) som föreslås.

Nästa

Återgå till Köpråd