DENSEN och INO, oförenliga extremer? Eller ultimat synergi?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wideart

DENSEN och INO, oförenliga extremer? Eller ultimat synergi?

Inläggav wideart » 2007-02-21 20:55

Hej forumdeltagare!! Här kommer mitt premiärinlägg efter att jag senaste dagarna ögnat igenom ett ganska stort antal trådar.. och funnit ino audio och dess skapare intressanta ur olika perspektiv. Jag bor långt från Stockholm så det är inte så ofta jag är i IÖ trakter tyvärr.. annars hade jag gärna bokat en lyssning i källaren.

Jag har inte haft någon "seriös" anläggning på senare år. Har tidigare avverkat några rotel kombinationer, men uppgraderingsdjävulen var ständigt närvarande.. TILLS jag skaffade en densenstärkare samt ett par stora daligolvare, vilka jag "förträngt" beteckningen på. Ljudet var mycket engagerade, stark närvarokänsla.. kropp, energi, glöd.. Pondus som den samlade regeringen kan drömma våta drömmar om.. gillade den anläggningen. Av boendetekniska anledningar separerades jag från den. Nu skall jag skaffa en ny anläggning.. passionerad. En delfråga är om min lycka går att finna i den vad jag förstått eminenta Ino serien, eller om mitt (gamla??) ljudideal är (eller var??) för "färgat"?? För att bli tillfreds med det korrekta ljudideal som ligger bakom inoskapelserna. Finns det någon som gått/går i liknande funderingar? Någon som kunnat göra en jämförelse? Hur skulle densen låta tillsammans med ino audiohögtalare kontra dali? Vilka matchar (mest synergi osv) bäst? Andra synpukter/reflektioner/förslag? Tycker det är trist att bra ljud oftast levereras i skrymmande förpackning. Kombinationen piPs/denon dm33 är kanske attraktiv därvidlag.. men är en smula skeptisk till att jag skulle vara tillfreds med kombinationen i längden, med tanke på tidigare erfarenheter!? Men ingen skulle bli gladare än jag, att få överraskas!! Nu kanske vissa tycker att jag borde gå på gamla erfarenheter i så fall.. dvs att köpa densen och dali igen.. visst, men jag vill vara öppen för att kunna finna nått ännu bättre/involverande nu när jag ändå skall starta om, från scratch. Någon som har koll på förstärkare? vilka kan tänkas ha en ljudkaraktär lik densen? Alla idéer mottages med intresse! OBS kan tänka mig gå mot anings mer "korrekt" återgivning MEN det är viktigt att man/jag inte blir lyssningstrött av ljudet!!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-02-21 20:58

Välkommen wideart! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
wideart

Inläggav wideart » 2007-02-23 01:02

Tack Tommy :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: DENSEN och INO, oförenliga extremer? Eller ultimat syner

Inläggav Almen » 2007-02-23 17:52

wideart skrev:En delfråga är om min lycka går att finna i den vad jag förstått eminenta Ino serien, eller om mitt (gamla??) ljudideal är (eller var??) för "färgat"??
Kan bara du själv svara på efter att ha lyssnat på högtalarna i fråga.

MEN det är viktigt att man/jag inte blir lyssningstrött av ljudet!!
Det är väl den enda fråga jag kan svara på, egentligen: just lyssningstrött kan jag inte tänka mig att du blir, ehuru jag självklart inte kan garantera att du föredrar Ino framför Dali. Jag gick från en litet "forward in the midbase"-anläggning, alltså en del "spelglädje", punch och drive, som den nuvarande (med pi60) saknar. Men jag saknar det inte. Om det är något Ino gör så är det involverar mig i musiken.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Köpråd