Projektor, satellitmottagare och inspelningsbar DVD

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Projektor, satellitmottagare och inspelningsbar DVD

Inläggav Karl_Banan » 2007-03-11 14:25

Jag funderar på att göra någonting åt min ursla projektorbild här hemma.

Jag använder en Sony HS50 projektor som matas av en sattelitmottagare som via scart till en claes-ohlsson-makapär omvandlar scart till komposit. Bilden lämnar en hel del att önska. Färger flyter ut och vit liten text på svart bakgrund fladdrar.

På s-video ingången till projektorn sitter en gammal Pioneer 454 dvd som jag misstänker inte heller är ett under av bildkvalitet. Det blir pixligt i vissa partier och lite ryckigt i vissa panoreringar.

Alternativen jag funderar på för att få bättre bild är att antingen köpa en ny DVD som jag matar projektorn med via HDMI och en CSY-2100 omvandlare för satellitmottagaren.
Eller att köpa en inspelningsbar DVD med HDMI som får omvandla satellitsignalen och på så sätt få det jag vill åstadkomma i en apparat.

Är det någon som har testat det senare alternativet och kan ge synpunkter på bildkvaliteten? Jag misstänker att signalomvandlingen kan vara som sådär samtidigt som det blir kaskadkodingseffekter även vid TV-tittandet.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-03-16 11:47

Det blev inte så många svar på frågan men så jag gick för alternativet med ny DVD och en CYP CSY-2100 vilket troligtvis visat sig lyckat.

DVD:n blev en Denon 1730 och hittils kan jag inte säga så mycket mer än att det verkar bra. Har inga filmer som excellerar i bildkvalitet men efter att snabbkollat några actionrullar och spenderat en kväll med De sju samurajerna så har jag inget att anmärka.

CYP'en gav ett mycket bra resultat men det verkar som om många program är av ganska sunkig kvalitet och man kunde redan nu se kodningsartefakter ganska tydligt. Det hade jag inte sett tidigare och det är alltid bra att ha något nytt att störa sig på.

Dock var kvaliteten på exempelvis kanal 1 och TV 2 bitvis mycket bra.

Så var det med det.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-16 12:12

Jag köpte nyligen en Denon DVD-1930 vars uppskalning och deinterlacning jag blev riktigt imponerand av. Betydligt bättre än projektorns uppskalning. 1930 spelar dessutom DVD-audio och SACD vilket jag såg som ett stort plus. Men visst bara att byta till digital matning från S-Video är en stor vinst. Jag har också kört med en Pioneer 454 innan.

Så jag undrar varför du inte köpte den större modellen?

När det gäller digitalTV så är det skräp. Alla utom SVT spenderar alldels för lite bitar på bilden. SVT ligger ibland på gränsen för vad som behövs så även de skulle ibland kunna få bättre bild med lite fler bitar. Men man blir ju rätt kräsen som projektor innehavare.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-03-16 12:33

Jag kommer inte använda spelaren till något annat än film och vad det gäller bildkvalitet så är jag egentligen inte speciellt kräsen. Det fick bli det billigare alternativet.
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-16 16:32

du menade väl Scart - komponent! inte komposkit?

1730 verkar vara en trevlig maskin har också sneglat på & 1930 men nu blir det en PS3 nästa vecka istället.

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-16 19:06

Jag tror nog Karl_Banan menar just Komposit. Annars skulle han nog inte haft de bildsymptom som han har. Man kan ju lätt stöta på det här problemet med att SCART innehåller RGB medans projektorn will ha YUV vilket inte löser sig av sig själv.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-17 11:30

OK,
då kan karl banan trösta sig med att vad han än gör blir det bara bättre eftersom komposkit just är det sämsta sättet att köra bild via :lol:
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2007-03-17 11:36

Japp... Skit var ordet men nu är det bättre :)
E bananerna fiiina ida?

Återgå till Köpråd