Onkyo

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Onkyo

Inläggav phloam » 2007-03-21 03:33

Detta märke, Onkyo, är trots att jag sett det i olika sammanhang ett ganska anonymt märke för mig. Har liksom inte hört så mycket kommentarer alls.

Det verkar ju vara ett av dessa "Made in Japan"-märkena, som Sansui t.ex. Stämmer det? Framför allt, vad tycks det här om Onkyo?

Personligen tycker jag att de gör en del riktigt snygga apparater - men hur låter de?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-21 09:04

Ersatte min Pioneer reciver 1015 till en 674, hör ingen direkt skillnad. Kanske att basen låter aningens trevligare/mera i pure audio läget än i pioneeren men det kan lika gärna vara placebo :oops:

Men det finns zon 2 & hdmi vx i den, 2 saker jag var ute efter :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-21 12:52

Ofta saknar Onkyo självklarheter som pre-out. därför tror jag onkyo väljs bort av många.

Annars ser de väl lika fula/snygga som denon
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-03-21 13:07

Själv är jag lite sugen på den här. Ska försöka ordna en provlyssning snart.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-21 13:33

Håller med är lik de andra Japsarna. Har inte testat deras biomodeller dock. Lite lik Denon i ljudkarraktären.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-21 13:52

Affald skrev:Ersatte min Pioneer reciver 1015 till en 674, hör ingen direkt skillnad. Kanske att basen låter aningens trevligare/mera i pure audio läget än i pioneeren men det kan lika gärna vara placebo :oops:

Men det finns zon 2 & hdmi vx i den, 2 saker jag var ute efter :)

Hur Pure är Pioneers Pure?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-21 17:26

TCM skrev:Själv är jag lite sugen på den här. Ska försöka ordna en provlyssning snart.

Även den ett exempel på deras stilrena design! I like! Kanske ett nytt favoritmärke :)

Men, historiskt sett (lite vintage-perspektiv rentav?) kanske man kan säga att Onkyo har ett hyfsat bra/jämnt rykte om sig som ett typiskt japanskt hifi-märke? Det är väl den bilden jag har ungefär. Fast det verkar inte vara ett så värst gammalt märke, eller?

ok ok jag ska googla/wikipeda på Onkyo själv :P

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2007-03-21 17:52

Partisk som jag är tycker jag att de gör riktigt bra hemmabioreceivers.

De billiga instegsmodellerna saknar pre out. Betalar man några tusen till och tar en kraftigare modell så får man allt man kan tänka sig behöva och lite till är min erfarenhet.

Onkyo har GRYMMA multifjärrkontroller till receivrarna vilket är ett stort plus tycker jag. Annars har de massa features och lull lull som alla andra lite dyrare receivers. Låter bra gör det oxå rent subjektivt. Har inte gjort några mätningar, men jag har vid någon timmas AB-jämförelse mellan Onkyo TX-NR 801E och Denon 1907 inte hört någon skillnad i förstegen, men det var inget vetenskapligt test som sagt.

Jag har haft två ganska feta Onkyoreceivers på rad och skulle inte tveka inte att köpa en till när det är dags att byta om några år. De verkar ovanligt problembefriade vad jag har förstått.

Vh
/Tobbe

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-03-21 18:06

Jag föredrar iaf Onkyo före Sherwood, Yamaha och Harman Kardons liknande apparater. Yamaha känns "tråkig" och Harman upplever jag som lite loudness karaktär. Allt medan Onkyo känns mer "korrekt".
Håller med om att Onkyo låter väldigt likt Denon surroundstärkare.
Mvh
Magnus

Återgå till Köpråd