Funderar på att överge 5.1 :S

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Funderar på att överge 5.1 :S

Inläggav Kribban » 2007-03-22 17:31

Jag har funderat på att pensionera min 9 år gamla Pioneer VSA-E06. Men nu är jag så kluven på om jag ska investera i en 2-kanalare eller en 7.1.

Sedan jag köpte min nya TV så blev det ett klart lyft i ljudet och jag tycker att i nuläget så är det helt ok att titta på film i 2.2 :D . Ibland så känns det som om man har surround trots att man bara har 2 st piP i fronten.

Så vad tycker ni :lol: Ska jag investera i en 2 kanalare eller helt enkelt införskaffa en hemmabioreciever igen :?:

Funderar på att lägga 5000:- så låt tipsen hagla :P

Mitt eget förslag som 2-kanals är XTZ Class A-100 II eller Yamaha 757 som 7.1 kanals.

MVH Christer
Miljö-alarmist

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-22 17:42

7.1 receiver tycker jag!
Då finns ju alltid möjligheten för surround igen.
Knappast värt att lägga ner 5kkr på en tvåkanalare nu när de flesta receiver ändå spelar bra i stereo.

Cambridge 540r v2 är jag mycket sugen på.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-22 17:47

2k klart bort med allt surround. Har som du haft tagit bort köpt igen och blitt besviken sålt och kör nu 2k och sen första bytet har jag aldrig saknat det egentligen bara press från andra :)

[url]http://www.minhembio.com/mr-välljud[/url]
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-22 17:49

Det är just det jag har upptäckt. Det blir faktiskt en väldigt bra upplevelse från 2-kanaler men samtidigt är det sååå svårt att ta steget fullt ut :lol:

MVH Christer
Miljö-alarmist

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-22 17:55

Kribban skrev:Det är just det jag har upptäckt. Det blir faktiskt en väldigt bra upplevelse från 2-kanaler men samtidigt är det sååå svårt att ta steget fullt ut :lol:

MVH Christer

hmm, kanske ska låta bli suround jag med :?
Film i 2k är nog väldigt underskattat tror jag.
Själv vill jag ha surround bara för att jag aldrig har haft det, pröva på alltså. Men era åsikter får mig på andra tankar :roll: .

Satsa på Cambridge tycker jag! De är enormt prisvärda oavsett 2k eller 5.1, 7.1.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-22 17:57

finns det fler än två kanaler?

jaha.... 8O

:lol: :lol:
två kanaler kribban.. och prova XTZ du. Dom verkar klart spännande för billiga pengar. jag är nyfiken på deras DSP subb faktiskt.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-22 18:01

Skulle nog satsa på 7.1. 757:an eller Denon 1907 verkar vara två säkra kort. Det är ju inte bara film; om du är det minsta intresserad av klassisk musik så finns ju väldigt mycket i surround, förutom nyare grupper som till exempel Porcupine Tree och Nine Inch Nails.

Sedan blir ju en naturlig uppgradering ett slutsteg för frontarna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-03-22 18:14

Jag tycker det är bättre att lagga samma bunte slantar på 2 kanals än 7:1/5:1...

Sitter själv med mediokert 5:1 (4:1) numera men är rätt så nöjd. Hade troligtvis varit dubbel så nöjd med dito 2 kanalare :)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-22 19:21

Det slog mig nu att jag behöver ett delningsfilter om jag investerar i en 2-kanalare :? Det är mycket enklare med flerkanalare :lol:

Blev även lite nyfiken på den där Sony´n som Hetsporren investerade i men får smälta hans intryck först :)

Jag har noll koll på delningsfilter så tips mottages tacksamt så man får sondera urvalet.

Om någon har missat det så är mina högtalare pip & profundus P2 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-03-22 22:07

Jag sitter själv med en flera år gammal 5.1 från H-K. Jag undrar.... är det ingen som märkt att när man spelar en SACD eller en DVD-A i 5.1, att rummet växer i storlek på ett sätt som det inte gör med vanlig stereo. Vad jag skulle önska mig vore att jag hade platsen till att kunna ha fem stycken lika stora golvare. Hur som helst så kan man även spela musiken i vanlig tvåkanal stereo med AV-förstärkare. Vill man förbättra ytterligare, då kan man ju alltid köpa ett bättre slutsteg.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-22 22:11

Jag hade en komplett DVD A SACD allt perf och tyckt inte alls det vart nått att boosta om en helt vanlig 16-bit CD i en CD från -92 Madrigal en förstärkare från -00 Accuphase och allt lät så mycket bättre.

8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-22 22:42

Om jag nu bestämmer mig för att överge flerkanalsförstärkare och satsar på 2-kanals.

Hur kopplar jag in detta?
Vad behöver jag?

XTZ har ju en subutgång men det står inget om någon delning på den :? . Jag har även fått syn på en begagnad Pioneer A-858 men jag klurar inte ut hur detta ska kopplas in med basmoduler och piP :oops:

Jag ska fortfarande använda mitt Zachry D250 som bassteg (tror jag)

HJÄÄÄÄLP MIG :!: :!: :!:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-22 22:47

Preout in till Zachry filtret sitter ju i den så det har ingen betydelse. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-22 22:47

Jo men filtret i Zachryt har ju inte direkt världens bästa rykte :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-03-23 02:00

Jag kör själv Denon 1802 och Sentec EC-9 (tror jag den heter?) och i5+pP-2 idag. Jag kör ut från CDn till delningsfiltret, ut från delningsfiltret (4 stk monokanaler) och in i Ext. In. på förstärkaren! Det innebär att jag bara behöver tre lådor (varav delningsfiltret är extremt litet) för att spela hela anläggningen! Dock innebär det också att jag bara har en fungerande ingång på förstärkaren! ;)

[slrt]

PS Du ska givetvis satsa på flerkanalsförstärkare. När det finns en så pass söt liten högtalare som a1 att använda i bakkanelrna förstår jag inte varför du tvekar.. ;) DS
admin

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-03-23 08:40

Jag har två öron så jag tycker det räcker bra med två kanaler :)

Skämt åsido, jag har aldrig haft annat än tvåkanalstereo. De flerkanalanläggningar jag lyssnat på har inte övetygat mej. Jag skulle inte reflektera över en 5.1 eller 7.1, hellre satsa pengarna på en bra stereoförstärkare.

Inte ens för film tycker jag flerkanal är motiverad, om det inte handlar om en bio med duk runt hela salongen förstås.

Svårt nog att få till två högtalare bra lyssningsmässigt och heminredningsmässigt, hur blir det då med sex eller åtta?

När jag lyssnar på min tvåkanalanläggning har jag (med rätt skivor) en ljudbild som sträcker sig i rummets fulla bredd, en bra bit bakom väggen och halvvägs fram i rummet. Det räcker bra. Och ändå är det en "flat-earth" anläggning, som engelsmännen säger. Baserad på Naim alltså.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2007-03-23 10:49

Hellre en bra 2 kanalar än dålig 5 eller 7 kanaler. Dock tycker jag att flerkanal anläggning kan vara värt det hela när man har bra grejor. Det är framför allt bakhögtalarna som behöver vara bra. Efter att provat att använda vanliga högtalare som bakhögtalare så kan jag bara säga att det är en dålig option. Det kräver att man sitter verkligen i sweetspoten, annars kantrar ljudbilden. Inte alls bra när detta händer och det verkar vara regel snarare än undatag att folk har dessa problem. Att ha flera högtalare per bakkanal och helst med bred spridning kan göra underverk för ljudet.

Själv kör jag Ino pi60 + 6st A2 drivet av en Rotel RSX-1056 and NAD 208 för att få en 6.0 funktion. Drivet av en Denon DVD-1930 för att spela DVD-A och SACD. Måste säga att det plötsligt blev riktigt roligt att spela multikanal och har rusat ut och köpt inspelningar som uttnyttjar det hela. Kan rekommendera porcupine tree i DVD-A som är studio mixad flerkanal som använder bakkanalerna för att förbättra upplevelsen.

Ser man dessutom på film så kommer ännu fler uppskata att man inte behöver sitta exakt i sweetspoten för att det skall låta okej.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-23 10:58

hehehehe jag det svänger snabbt :roll: Idag har jag hakat upp mig på Yamahas 757 igen :oops: Den är snygg, billig och förmodligen extremt prisvärd nu. Det verkar inte finnas så många kvar dock. Den har ju ingen HDMI-växel men min TV har ju 2 st HDMI ingångar.

Jobbigt att vela fram och tillbaka hela tiden :oops: När man väl har bestämt sig så måste det ju förankras hemma med :oops: . Undrar vad hon säger när en låda med förstärkare och en med en Tvix i kommer :roll: 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-23 11:07

Hade inte du köpstopp ett år?

Har du inte en utrustning redan?

Är det inte så att du kommer kunna köpa nästa generations stärkare med HDMI-växel "lika billigt som 757:an" när du väl skall handla?

Eller har du helt enkelt köptvångstankar eftersom du måste vänta med baskomplettering samt surrounder tills tjejen blir klar med utbildningen? :) 8)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-23 12:09

HAHAHAHAHAHHA

Det är nog köptvångstankar och digitala ingångar som spökar här 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-23 13:21

Nya 661 är fin med men den kostar ju 4990:-

Bild
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-24 00:22

XTZ har ju en subutgång men det står inget om någon delning på den

Sub-out kan man oftast dela med lågpass i sub-bas-förstärkaren eller om man använder aktiv subbas. Värre är det med högpass-filter för högtalarna som du vill använda som toppar.

Enda rimliga lösningen är att köra försteg till aktivt delningsfilter och sedan till slutsteg. Om du har en förstärkare med pre-out och main-in (t.ex. NAD) så kan du använda slutstegen i förstärkaren eller så kan du köra med separat försteg och slutsteg.
Ännu enklare är det att köra hemmabioförstärkare som har inbyggt filter som är hyfsat. Om du satsar på billig hemmabio-förstärkare så tycker jag att det är viktigt att den har pre-out (minst för frontarna) och att den har vettigt delningfilter (se manualen för val av delningsfrekvens) och vettiga delay-möjligheter samt någon form av night-mode.
Även billiga modeller brukar kunna uppfylla allt detta, men de absolut billigaste kan sakna någon eller några av dessa basfunktioner.

Det blir oftast billigare och enklare att få till det med hemmabioförstärkare. Anledningen sägs vara att de är mycket mera pris-pressade och görs i så stora upplagor idag att man får väldigt mycket för pengarna när man köper dessa jämfört med om man vill köpa 2-kanals-saker.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-24 01:05

2 kanaler. Sancta Simplicitas.

(Säger jag som aldrig kört flerkanal på allvar... För jobbigt att hålla på och möblera med en massa förb. högtalare överallt, sladdjä... Tillräckligt jobbigt med två! :P )

Tacka vet jag förr när en tv kunde ha bra högtalare inbyggda; nu med all plattTV så tar väl branschen chansen att pracka på folk så mycket som möjligt när det ändå måste till externa högtalare... humbug! :P (5.1? Nej, 7.2! avafan, 12.5!!! Och då talar jag inte om Gilette's nya rakhyvel)

Jag kan ju iofs köpa det där med inbyggt delningsfilter och andra finesser.

Förresten... night mode? Jag vill ha EARTHQUAKE mode!! :P (vad hette det där gamla systemet de hade till "Jordbävningen" på 70talet...)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-24 01:08

Kaffekoppen skrev:
Eller har du helt enkelt köptvångstankar eftersom du måste vänta med baskomplettering samt surrounder tills tjejen blir klar med utbildningen? :) 8)

Har inte alla på faktiskt ständiga köptvångstankar? :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-24 03:02

phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:

Har inte alla på faktiskt ständiga köptvångstankar? :P
Skulle säga tvärtom, iallafall i jämförelse med andra forum. Här drömmer vi mest och handlar mindre. Dålig konsumentgrupp som dessutom är kritiskt inställd till många floskler som levereras av branchen, köper ogärna tillbehör för mer pengar än huvudutrustningen och tycker heltäckningsmatta har mer effekt än kabellyftare - rent generellt :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-24 10:51

Kaffekoppen skrev:Skulle säga tvärtom, iallafall i jämförelse med andra forum. Här drömmer vi mest och handlar mindre. Dålig konsumentgrupp som dessutom är kritiskt inställd till många floskler som levereras av branchen, köper ogärna tillbehör för mer pengar än huvudutrustningen och tycker heltäckningsmatta har mer effekt än kabellyftare - rent generellt

Ja helt rätt. Det märks av att det är högre i tak här också startade en liknande tråd om diliga erfarenheter av hifikutiker på ett annat forum och det låstet direkt. :wink:

Hmmm bättre med ödmjuk inställning.

Är jag otrogen om jag använder ett annat forum :? :)
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-24 11:03, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-03-24 10:54

Kaffekoppen skrev:och tycker heltäckningsmatta har mer effekt än kabellyftare

Heltäckningsmatta är ju en väl så god kabellyftare så det är ju självklart. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-03-25 00:48

På undervåningen har jag 7:1 system harman Kardon en av dom bättre och Audio Pro Högtalare med sub,..Pangar på bra..Men jag sitter oftare o oftare på övervåningen där jag har kopplat in den TV till förstärkaren i 2 kanal..Föredrar det helt klart på musik video och mer o mer på annat ochså.

Skulle jag i dagsläget välja mellan 5:1 eller 7:1 eller en bra 2 kanal skulle jag helt klart välja en bra 2 kanalare.

Hur som, lycka till med ditt val...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-25 20:44

Nargref skrev:Heltäckningsmatta är ju en väl så god kabellyftare så det är ju självklart.

Kanske går att kränga som hiend med speciella fibrer i matta. ERS matta. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-09-11 18:54

Kribban skrev:Nya 661 är fin med men den kostar ju 4990:-

Bild

Nu blir detta lite av en bump :oops: men jag undrar om det finns någon som har någon erfarenhet av denna?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Nästa

Återgå till Köpråd