Hörlurar

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Phantasydragon

Hörlurar

Inläggav Phantasydragon » 2007-03-24 00:12

Jag har nu lyckas göra sönder mina öronsnäckor ännu en gång och söker nu ett par hörlurar som inte är öronsnäckor... men jag kan absolut ingenting om hörlurar.
Det enda jag i princip kräver är att ljudet stängs inne, dv.s att bara jag hör...

Jag är helt lost 8O och behöver hjälp att hitta ett par :D
har du något förslag?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-24 00:52

Välkommen! :)

Först av allt; hur mycket pengar vill du spendera på lurarna?

Vill du absolut ha den typ som kallas "In Ear" och är som tättslutande proppar (ofta av silikon) som stoppas in i örat? Helt ljudtätt utåt och inåt?

Eller kan du tänka dig den vanliga typen av Ipod-lurar (jfr Sony's "fontopia"-lurar, bygellösa som stoppas i örat men inte är helt slutna)?

Öronsnäckor tolkar jag som kåpor som täcker hela örat (stora lurar, med bygel på huvudet), eller menar du små..?

Nackdelen med In Ear är att du inte hör nånting; inga trafikljud eller annat. Har ej testat sådana (gillar inte tanken på helt tätt och instoppat) så nån annan får delge för/nackdelar. (t.ex. sladdljud; när sladden stöter mot kläder osv kanske märks mer, öronvax...!? :) )

Själv föredrar jag Ipod/fontopia-liknande med skumgummiöverdrag (sitter skönt, överdragen ger bättre bas också) plus att man inte blir helt avskärmad. Eller formade gummihättor, ger också bättre bas. Stör ju knappast om man inte spelar högt, då kan diskantljud läcka ut även från dessa små.

Ett grundtips; köp aldrig billiga lurar (typ 100-200kr) även om du inte har höga krav, gå upp direkt till ca 300 kr och högre sen om du vill. Jämför!

Vad skall du lyssna på, mp3-spelare..? Lurarna får gärna vara ganska dyra i förhållande till spelaren!

Användarvisningsbild
Phantasydragon

Inläggav Phantasydragon » 2007-03-24 00:57

ja, som sagt helt lost med hörlurar :D

Jag använder hörlurarna när jag reser (tåg, tunnelbana samt buss) och under lektionerna. Jag använder hörlurarna till en mp3 spelare. vill helst inte lägga ut massvis med pengar på ett par hörlurar som jag inte använder jättemycket, men över 300 får det gå.

Har provat In-Ear en gång och gillade inte det, får oftast ont i öronen när jag har något i dem, jag menade då antagligen öronsnäckor :) de är helt klart bekvämast.
Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-03-25 22:56

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2007-03-26 19:19

ok här är mina erfarenheter (med risk för att låta tjatig för jag säger samma sak om och om igen).

har testat sennheiser hd25 som borde va bland det absolut yppersta vad gäller isolering av ljud när vi snackar vanliga lurar (ej iem´s). dom duger bra på stan etc, men på sommarn ser man ut som ett ufo med såna på. dom isolerar bra men inte lågfrekvent buller såsom på tåg buss etc. alla djupa basfrekvenser smiter igenom. allt annat dämpas bra. dessa lurar låter bra. bra "tryck" (man hittar nog inte mycke bättre vad gäller "tryck")

iem´s:

kollade runt på headfi i flera veckor efter ett par iem´s med bra bas (och humat pris), endast shure e2c verkade ha det när jag köpte mina för runt 8-12mån sen. dom dämpar bort buller och sånt bra, mycket bra på tåg/buss, dock ej lika bra ljud som sennheiser. dom saknar diskant mm (du får eq:a), skulle tro att det inte finns så mycket output över 13-15k sisådär. men men fördelarna uppväger nackdelarna trycker jag, dessutom är dom billiga, och har bas!!

har testat en del andra lurar med men inget som passar på tåg/buss mm.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Återgå till Köpråd