Ljudkort som är bra på lägre samplingsfrekvenser

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

lfm

Ljudkort som är bra på lägre samplingsfrekvenser

Inläggav lfm » 2007-03-30 13:04

Gör lite utbildningsmaterial för mjukvara då man spelar in skärmaktivitet och berättar samtidigt som man arbetar i programmen etc.

Önskemål är ju då att få acceptabel ljudkvalitet till minsta möjliga storlek på videon med ljud.

Tidigare när jag körde vanlig Soundblasterkort i ISA-baserad dator vart det väldigt bra ljudkvalitet med t.o.m 11 khz sampling och 8-bitars ljud och sopig mikrofon som varit till röstmodem.

Nu med moderna dator och inbyggda ljudkort ger inte ens 22khz, 16 bitars ljud och högkvalitets kondensatormikrofon acceptabel kvalitet.

Resultat stora videofiler med usel audio.

Har ni några tips på ljudkort som klarar gå ned ordentligt i samplingsfrekvens också?

Alternativt har kortet realtids bitreducering med hög kvalitet?

De moderna verkar bara trunkera ljudupplösningen med massa antialiasing som resultat. Låter som man läspar hela tiden.

Man kan förståss efterbehandla videon, men att reducera upplösningen gör också att synken måste göras om med videoinnehållet. Massa extra jobb helt enkelt.

Har ni några förslag så vore det toppen! :)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Ljudkort som är bra på lägre samplingsfrekvenser

Inläggav LypsylateX » 2007-03-30 18:32

lfm skrev:Man kan förståss efterbehandla videon, men att reducera upplösningen gör också att synken måste göras om med videoinnehållet. Massa extra jobb helt enkelt.

Varför det?

Om man demuxar ut ljudströmmen, upplösningsreducerar den och sedan muxar in den igen förstår jag inte varför det skulle påverka synken mot bilden...?

Tänker jag fel?

Edit: Fråga 2... varför behöver det spelas in med så låg upplösning? Distribueras inte innehållet i någon form av containerformat som kan bära bitreducerade ljudströmmar á la t.ex. mp3?
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

lfm

Re: Ljudkort som är bra på lägre samplingsfrekvenser

Inläggav lfm » 2007-03-30 20:15

LypsylateX skrev:
lfm skrev:Man kan förståss efterbehandla videon, men att reducera upplösningen gör också att synken måste göras om med videoinnehållet. Massa extra jobb helt enkelt.

Varför det?

Om man demuxar ut ljudströmmen, upplösningsreducerar den och sedan muxar in den igen förstår jag inte varför det skulle påverka synken mot bilden...?

Tänker jag fel?

Edit: Fråga 2... varför behöver det spelas in med så låg upplösning? Distribueras inte innehållet i någon form av containerformat som kan bära bitreducerade ljudströmmar á la t.ex. mp3?

Tack.

Det kan vara jag som tänker fel.

Jag tänkte typ ta in AVI-filen i Sonar, och sedan blir det väl automatiskt tidsdiff om man omvandlar audio 4 ggr i frekvens gissar jag.

Gissar att det blir stretchat och allt möjligt.(Har inte provat än dock, har bara tänkt hur bra det var tidigare när man hade ok ljudkort för ändamålet. Då behövdes ju ingen redigering)

Det måste ju inte bli lika exakt som läppsynk, men börjar det gå för fel så blir ju ljudet mer och mer fel ju längre videon rullar.

Sådär 20 minuter brukar väl ett avsnitt bli.

Bildväxling kör jag så lågt som 2 frames/sek. Det räcker bra.

Det är väl interleavefaktorn sedan i videon som bestämmer hur ofta ljudet synkas med bildframen.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-04-02 14:37

Om slutmålet är en avi-fil (ett kontainerformat) så går det utmärkt att använda sig av t.ex. mp3 eller liknande för ljudet, och då kan du lika gärna köra 44.1/16 hela vägen inklusive i den slutliga produkten.

Om du tar en 44.1/16 (många ljudkort sägs ge bättre ljud om man istället kör 48/16 iofs) och efterbehandlar denna i t.ex. Adobe Audition... upplösningsreducering och nersampling så kommer det inte blir någon skillnad alls var i ljudfilen något händer. Ingen stretch alls alltså.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

lfm

Inläggav lfm » 2007-04-03 15:47

Intressant, det skall jag kolla upp.

Tack för tipset. :)

Återgå till Köpråd