Hjälp min polare - hemmabiosystem för 10 papp?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Hjälp min polare - hemmabiosystem för 10 papp?

Inläggav Morgan » 2007-04-04 22:21

Jag åkte runt på stan idag med en polare som ämnar skaffa en liten hemmabio till sig och sambon. De har ett rum på 16 kvadrat, och tonvikten ligger på att skaffa en liten diskret anläggning med framtidsmöjligheter.

Han har redan bestämt sig för projje och DVD/HDD/digitalbox-kombi. Det som återstår är ett högtalarsystem och en förstärkare med inbyggd dekoder. Budget för dessa prylar är ynka 10.000 riksdaler...

Detta är en nästan omöjlig uppgift att ge rekommendationer till för en person som har min läggning. Jag ogillar kompromisser. Jag är dessutom mycket dåligt orienterad om vilka prylar som finns, eftersom jag inte är prylintresserad...

Hjälp mig! Vad rekommenderar ni för högtalarsystem och förstärkare till min polare och hans sambo?

Max 10.000:-
Inget begagnat.
Surroundljud är ett krav, men 5.1 eller 5.0 kanaler är ok. Det är rentav ok att köra 4.1 eller 4.0 - också .
Högtalarna bör vara små och diskreta.
Ljudtryck är inte en prioritet - hellre rent och snällt ljud.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Hjälp min polare - hemmabiosystem för 10 papp?

Inläggav Alexi » 2007-04-05 08:19

Morgan skrev:Max 10.000:-
Inget begagnat.
Surroundljud är ett krav.
Ska man lyckas med att inte bryta mot någon av dessa tre blir det för svårt för mig iaf.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-05 08:28

För de pengarna så skulle jag kolla på XTZ´s sortiment eller Proson.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hjälp min polare - hemmabiosystem för 10 papp?

Inläggav PerStromgren » 2007-04-05 08:59

Morgan skrev:Max 10.000:-
Inget begagnat.
Surroundljud är ett krav, men 5.1 eller 5.0 kanaler är ok. Det är rentav ok att köra 4.1 eller 4.0 - också .
Högtalarna bör vara små och diskreta.
Ljudtryck är inte en prioritet - hellre rent och snällt ljud.

En bio-receiver för 3000:- och ett högtalarkit för 7000:- ska väl inte vara en helt omöjlig uppgift i dessa dagar? Hifiklubben har några högtalarpaket av märket "Argon" (helt okänt för mig) som kanske kan passa?

Bio-mottagaren är väl det enklaste, alla stora märken har en maskin i den prisklassen. Själv använder jag en från Yamaha, som jag är mycket nöjd med.
... tycker jag!

Per

Återgå till Köpråd