Flerakanal slutsteg

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Flerakanal slutsteg

Inläggav JockScott » 2007-04-13 21:37

Vad finns det för flerkanalsslutsteg som man kan hitta nya/beg (+ebay/utlänska annonsmarknader) för 5-15 000:- behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.

Olika tips på vad som finns, inte vilket som är det absolut mest ofärgade som finna att hitta 8)
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-13 21:40

Cayin och Carver brukar vara ute som beggade i bland.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-13 23:25

Såg en Adcom på HiFimagasinet för några dagar sedan

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-04-13 23:56

Sherbourn hade du ett på annons för ett tag sedan, 5 x 200 w, Rotel har otaliga modeller, brukar sluta på slutsiffra fem om det är fem kanaler. Sunfire är inte heller särskilt ovanligt, brukar heta nåt med Cinema i namnet. Nad har modeller, T973 tror jag tex. det finns något som heter. Arcam har flerkanalsslutsteg, tex. P1000.

Ja, det är bara att surfa... finns mängder.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 00:02

Rotel RB-1095 är bland det bästa man kan få tag på.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 00:32

Johan_Lindroos skrev:Rotel RB-1095 är bland det bästa man kan få tag på.

Har en kanal för lite.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-04-14 00:36

JockScott skrev:

Har en kanal för lite.

du frågade efter 4-6kanaler och 1095 har 5st ?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 00:39

Haakan_W skrev:
JockScott skrev:

Har en kanal för lite.

du frågade efter 4-6kanaler och 1095 har 5st ?

Frågan var:
behöver 4 el 6 kanaler för aktiv drivning.

Rotel 1095 har 5...passar det in i kravspecen? 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 00:41

Ja det har ju 4. Då får du en över. Allt handlar väl om till vilken kostnad man kan få totalt önskat antal kanaler med bra kvalitet.

Sedan JockScott, tycker jag att din sista mening i första inlägget är ganska meningslös. Eller du kanske inte vill ha något bra alls, verkar det som.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 00:52

Johan_Lindroos skrev:Ja det har ju 4. Då får du en över. Allt handlar väl om till vilken kostnad man kan få totalt önskat antal kanaler med bra kvalitet.

Sedan JockScott, tycker jag att din sista mening i första inlägget är ganska meningslös. Eller du kanske inte vill ha något bra alls, verkar det som.

Nä, jag får en kanal för lite eftersom jag behöver 6...6-5= 1 återstår. 5 kanaler fyller egentligen inte den funktion jag är ute efter för i sådana fall måste jag ändå ha 2 olika steg dvs behålla de jag har. Vilket iofs inte är dåligt då det är riktigt bra monoblock men budgeten totalt är kanske 15- 20 000:- för förstärkeriet. Går inte att få in ett RB1095 samt behålla de jag redan har (vilket betingar ett marknadsvärde av ca. 10-12 000) för 20 000:- eller hur?

Kravet var ju enkelt, 4 el 6 kanaler, och efterfrågat marknaden vad som finns. Inte vilket någon anser mäta bäst därefter låta bäst. Jag är inte intresserad av mätdata jag är intresserad av hur de låter här hemma eftersom det inte finns någon som helst chans attt jag ändå kan ha ett ofärgat eller neutralt ljud som det lät vid inspelningen då mycket annat påverkar som rum mm. Sedan har jag utmärkt kvalite på det jag redan har, men vid en ev. aktiv drivning är jag beredd på satsa på ev. lite billigare steg /per kanal för att prova denna lösning.

Räcker detta för att förstå vad jag efterfrågar?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 00:55

Köp vilket skit som helst då om du inte är intresserad.

Jag skulle kunna ge dig ett tips på ett anna t fyrkanaligt steg men tappade lusten.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 00:57

Johan_Lindroos skrev:Köp vilket skit som helst då om du inte är intresserad.

Jag skulle kunna ge dig ett tips på ett anna t fyrkanaligt steg men tappade lusten.

Skit i det då om du tappat lusten, jag är ganska less på de dryga svar man lätt får på detta forum.

Ibland kan man faktiskt få bra svar också... 8) De 3 första var ju faktiskt vad jag efterfrågade innan det uppstod ett behov av att utbilda.
Senast redigerad av JockScott 2007-04-14 00:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-14 00:58

Larva dig inte, mig tappar man inte så lätt... :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 00:59

P.S. Jag har i alla fall inte pratat om mätdata. D.S.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 01:00

På vilket sätt tycker du att jag försöker utbilda dig?

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 01:00

Johan_Lindroos skrev:P.S. Jag har i alla fall inte pratat om mätdata. D.S.

Det är underförstått..jag har funnits på forum i många år. Har läst det mesta om vad ex. du förespråkar. Jag säger inte att du har fel, jag har andra krav helt enkelt.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2007-04-14 01:07

köp ett gäng http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=008,009

för det sa någon var skitbra är jag säker på ....

sen skall du läsa http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=006,007 för det har också någon sagt stämmer så läs noga...

när du läst och kollat på bilder tillräckilgt länge så vet man nästintill allting och behöver inte någon annas hjälp utan bara att tjacka...

det viktiga är att ingen del i anläggningen går på mindre än 70k/st

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-14 01:09

Det var ju matnyttiga förslag...

Läs vad han frågar om och skärp dig!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 01:10

JockScott skrev:
Johan_Lindroos skrev:P.S. Jag har i alla fall inte pratat om mätdata. D.S.

Det är underförstått..jag har funnits på forum i många år. Har läst det mesta om vad ex. du förespråkar. Jag säger inte att du har fel, jag har andra krav helt enkelt.

Då är det underförstått endast i ditt eget sinne, vad det nu är. Jag kan inte veta vad du tänker. Jag har endast brytt mig om att i bästa förmåga ge något slags svar på din fråga. Det svar du fick verkade du inte tycka om och jag tappade därför lusten att bidra. Blev sedan lite less och skrev kanske mer dynga än du egentligen förtjänar. Jag ber om ursäkt för det, och lämnar tråden. Då kan säkert få hjälp av någon annan som ger dig de svar du önskar.

Edit: Det är faktiskt mycket trist att du verkar en någon slags uppfattning att mätdata är det enda som intresserar mig vad gäller apparaters egenskaper. Problemet att hitta en bra apparat är större än att titta i ett datablad. Eller så är dina krav på HiFi-apparatur extremt låga, ingen kan heller veta vad du vill ha utan att ha gjort ett besök hos dig, och då är det ju ändå ingen mening att fråga på forum.
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2007-04-14 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2007-04-14 01:13

läste inte så noga utan bara skummade.......

Det känndes som en tråd jag skrev i för typ 2år sen och svarade därför likadant...

jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte lästa tillräcklit noga

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-14 01:18

Helt OK, men förstår inte var all onödig taggtråd kommer ifrån på den här sajten.

Fick ni inget ikväll?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2007-04-14 01:19

Är det mera "taggtråd" på denna site än andra eller är alla likadana

//jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 01:19

besan skrev:köp ett gäng http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=008,009

för det sa någon var skitbra är jag säker på ....

sen skall du läsa http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=006,007 för det har också någon sagt stämmer så läs noga...

när du läst och kollat på bilder tillräckilgt länge så vet man nästintill allting och behöver inte någon annas hjälp utan bara att tjacka...

det viktiga är att ingen del i anläggningen går på mindre än 70k/st

//jonas

Hificonsult är en butik som aldrig kommer att tjäna en krona på mig!

Sen har även du missförstått frågan. Budgeten var ju 15 000:-, för 4 el 6 kanaler. Vet ej om det är Fredagkväll som gör att läsförståelsen hos vissa är tvivelaktig 8) :wink:

Det svar du fick verkade du inte tycka om och jag tappade därför lusten att bidra.

Handlade inte om att svaret var dåligt (ej omtyckt) Det är inte vad jag är ute efter, passade ej kravspec eller budget som fanns om jag ska prova den lösning jag tänkt. Allt handlar om budgetar, en del slänger kanske bara 10 000:- extra ur fickan utan vidare, jag begränsar investeringarna i mitt system till rimliga nivåer. Anledningen till att jag vill prova köra aktivt är att jag nu bygger nya högtalare som kommer kosta mig 25 000:- bara i material, då kan jag inte bara slänga ut pengar hur som helst...andra kanske kan, jag vill inte.

Eller så är dina krav på HiFi-apparatur extremt låga, ingen kan heller veta vad du vill ha utan att ha gjort ett besök hos dig, och då är det ju ändå ingen mening att fråga på forum.

Låga? Tja alla har väl olika smak..men kalla någons annan för låga..tja är man oseriös i sin hobby så...

Sedan, efterfrågade jag på något sätt det bästa? (läs ursprungsfrågan igen en gång till...) Jag efterfrågade vad som finns på marknaden, för att kunna leta, läsa och se vad som finns själv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-14 01:25

Lite mer taggtråd:

Den här tråden borde flyttas till köpråd. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 01:26

Lust skrev:Helt OK, men förstår inte var all onödig taggtråd kommer ifrån på den här sajten.

Fick ni inget ikväll?

Läggs till avdelningen "Jävligt korkade frågor".

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-14 01:26

:D

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 01:27

MP skrev:Lite mer taggtråd:

Den här tråden borde flyttas till köpråd. :wink:

Nä, jag ville ju inte ha köpråd...ville veta vad som finns på marknaden. 8)

Köpråd är bara bra, passar de in i vad jag är ute efter så är de helt ok!

Men det verkade för krångligt att hitta något så jag kör kanske på traditionell passiv delning och kan ha kvar mina Klass A monoblock som låter skitbra! :evil:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-14 10:10

Bryston har ett steg som har några år på nacken som heter 8B-ST, det är ett 4-kanalssteg. Sitter själv väldigt nöjd med monoblocken 7B-ST så att 8B-ST skulle vara bra tvivlar jag inte på (om man nu kan få tag på ett).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-14 10:19

Äppäpp! Akta dig för att sväva ut från ämnet! Du nämnde något att steget skulle kunna vara bra. Sådant vill vi inte veta av i denna tråden. Det kan ju handla om att det mäter bra (hemska tanke) , eller t.o.m. att det låter bra (fy).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-04-14 12:49

Johan_Lindroos skrev:Äppäpp! Akta dig för att sväva ut från ämnet! Du nämnde något att steget skulle kunna vara bra. Sådant vill vi inte veta av i denna tråden. Det kan ju handla om att det mäter bra (hemska tanke) , eller t.o.m. att det låter bra (fy).

Vet ej vilket problem du har men du verkar inte kunna förstå frågeställningen så det kanske är bäst att låta bli skriva mer i denna tråd, kom igen då du har nåt vettigt att tillföra.

Du kan ju låtsas försöka lura mig eller någon annan att mätkuber, kurvor och allt vad mätdatat inte invekar i dina val eller rekommendationer av hifiprodukter..i egenskap av mätansvarig i LTS mm. Jag förstår nog mer än du tror här...

Frågan är fortfarande, 4 el 6 kanaler, vilket som finns påmarknaden. Sedan får man givetvis skriva att man tycker det är bra,men vi ska inte klura ut vilket som är bäst i denna tråd. Jag har Hifiprodukter som låter skitbra, tro det eller ej, och vill inte avvika för mycket från deras prestanda.

Rydbergs rekommendation överrensstämmer kanske med frågeställningen (vet ej prisuppgifter på ev. beg steg) så därför är hans svar högst relevant.

Nästa

Återgå till Köpråd