är ute efter nån billig analog signalkabel (rca). det måste inte vara märkeskablar, men eftersom jag inte har redskapen för att löda och pula med sånt där så vill jag ha färdiga.
Naqref har en på sin hemsida, men det står inget pris... har bara ett svagt minne av att just Naqref gjorde kablar med vettigt pris.
http://www.naqref.com/cables.html
finns det några andra alternativ i den här kategorin?
om jag ska va ärlig så undviker jag helst företag som tillverkar signalkablar överhuvudtaget med fantasipriser.
Hetsporren skrev:Köp en skärmad kabel, på Biltema eller Claes Ohlson, för max 200 kr...
jag kollade Claes Ohlsons hemsida och de hade en skärmad med guldpläterade RCA-kontakter, 1 meter för 80 kr, jag tror jag ska köra på den. om jag märker nåt lyft i ljudet så kanske 500 kr kablar känns lönt senare men det räknar jag inte med.
fick hem Claes Ohlson kabeln idag, den lät hård och jobbig i mitt system har bara lyssnat med hörlurar än, men jag satte tillbaks standardkabeln för jag orkade inte med klasses.
Har ett dilemma. Jag ska köra analog 5.1 från en Bluray- och en HDDVDspelare till en switch och sen vidare till försteget. Det gör att jag behöver hela 12st 1-meters analog RCA. Har en uppsättning Naqref Dark Serpentine 5.1 sedan innan och den skall sitta mellan switchen och försteget. Skulle gärna köra 12st Dark Serpentine igen men ser att priset ändrats en del sedan jag beställde sist. Finns det några andra bra tips? Två stycken Supra 6RCA-6RCA? Låter dom spretigt som jag tidigare fått uppfattningen av med Supra?
Jag får inte ut så mycket av dom andra trådarna annat än att du gör dina egna kablar, och dom blir ju riktigt tjusiga. Har du lust att göra 12st 1metare för en liten peng?
Efter att ha läst den här tråden och andra som pekas på härifrån så är väl slutsatsen som drem skrev, gör din egen kabel.
Att RCA kontakten ska vara guldpläterad är ju självklart (lär bli biltema de är billigast) men när det gäller koaxen verkar följande gälla:
Billig koax är enkel skärmad med en aluminiumskärm och har en stålkärna som är kopparpläterad. En någotdyrare variant har kärna helt i koppar med tre lager av aluminiumskärm. Den borde alltså vara bättre eller???
Då prisskillnaden inte direkt är enorm (0kr/m) så känns den ju som det givna alternativet eller hur?
1. Är RG62 bättre för att den är luftisolerad eller för att den har en kopparfläta som skärm eller är det någon helt annan anledning till att den är att föredra framför en mer "vanlig" koax med aluminumskärm (1,2 el. 3 st. alu-skärmar ovanpå varandra är ju rätt vanligt) i båda fallen är det ju en massiv kopparledare i mitten?
2. Går den kabel som manger suktar efter att få tag på någon annanstans än via ELFA (elfa tar ju som bekant (75+40*moms=ca150kr) för sina paket utöver vad varorna kostar så även om 15,75 metern inte direkt är att bråka om så blir det ju snarare en bra bit över hundringen metern om man bara beställer kortare längder... och undertecknad är snål smålänning )
Silvervarg; när det gäller styvheten sitter den ju på baksidan av anläggningen och det är ju inte direkt som att jag tänkt sitta och slita den ut och i mer än någon gång i halvåret efter det att den kommit på plats. Styvheten ser inte jag följdaktligen inte som något problem (för övrigt samma resonemang när det gäller högtalarkabel varför det blir fyrledars EKK från biltema... har jag väl satt dit den lär den få sitta tills dess att någon får för sig att möblera om här hemma...)
Har vi inte konstaterat rätt många olika argument för de olika kablarna i de trådar vi redan länkat till? Men ok, igen. 75ohms impedans är bra om du vill kunna använda kabeln till digital överföring med. Annars är det bra med så låg kapacitans som möjligt för tex analog överföring (digital med no?).
Varför denna ovilja till att läsa gamla trådar??
Tack för den enkla förklaringen tvett. Att det var så låg kapacitans som möjligt som var det viktiga hade jag missat (har läst alla de trådar som denna tråd pekar på men faktiskt missat just det ).
Kontentan vid en snabb blick i elfa är att de "vanliga" koaxerna ligger runt 55pF/m medan ELFA M17/030-RG62A/U 93 Fabr Bedea ligger på 42,5pF/m viss skillnad... blir att fundera ett varv till och kolla i plånboken.