Pinnacle SoundBridge

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Pinnacle SoundBridge

Inläggav JB » 2007-04-24 14:52

http://lifestyle.hexus.net/content/item.php?item=4912

Någon som vet om denna är något att ha? Kostar 995 kr på Claes Ohlson. (den på övre bilden)

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-04-25 15:10

Jag vet inget om den, men jag blev väldigt sugen på en! Kanske i köket?
Saknar dock vanlig FM-radio.
Undrar om den klarar kryptering via det trådlösa nätverket, typ WEP ?
Man vill ju inte lämna sitt nät öppet för grannarna.

EDIT: läste på prisjakt att den har stöd för WPA-kryptering.
EDIT2: hittade en Länk
till produktspecen, den verkar stödja på WPA och WEP.

Det verkar finnas två snarlika versioner, den dyrare har även digitalt ljud ut samt möjlighet till trådbundet ethernet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-04-25 22:01

Aha trevligt, om jag köper en så kommer jag koppla den till en förstärkare som redan har fm-radio så för mig blir det inget problem där ivarjefall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-25 22:07

Jag har köpt två saker från Pinnacle och båda har varit S**t.

De faller på mjukvaran.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-04-25 22:30

Svante skrev:Jag har köpt två saker från Pinnacle och båda har varit S**t.

De faller på mjukvaran.

Jo jag har läst på andra forum också om samma problem, det verkar som om produkterna släpps för tidigt innan mjukvaran är färdig.
Däremot verkar iaf. pinnacle släppa nya firmwares eftersom.

Finns det andra kombatanter i samma prisgrupp, alltså kring 1000:-
ett krav för mig är att den är liten och har WLAN.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-25 22:59

menace skrev:Däremot verkar iaf. pinnacle släppa nya firmwares eftersom.

Ja, det spelar ju liksom ingen roll om de inte fixar felen.

Stora problemet med mjukvarorna, som jag tycker, är att de försöker erbjuda en helhetslösning, men inte lyckas. De försöker uppfinna Windows på nytt och lyckas bara med nåt som känns som win3.11.

I stället för att använda den funktionalitet som finns i Windows som alla kan och som funkar mycket bättre.

Varför behöver det tex gå en serverprogramvara på en dator, när burken skulle kunna leta efter utdelade filer på nätverket.

Utöver det hade jag problem att få bandbredden på det trådlösa nätverket att räcka till, trots att det var 58 Mbit/s, och då betedde sig min burk rätt illa. Det var inte samma som den du tittar på dock.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-25 23:04

Tycker mig ha sett en sådan uppställd på en hifiklubben-butik. Har du en i närheten kanske du får provköra den lite? Annars är nog det bästa valet att spara ihop några kronor extra till en "kläm-box" och bli helt nöjd. :)

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-04-25 23:17

Svante: jo det är verkligen synd att man måste ha ett program som ligger och kör i bakgrunden som "delar ut" musiken åt en. Jag antar att ett sådant program scannar in all musik man har i en databas och sorterar efter id3-taggar. Jag har själv musiken sorterat mappvis och id3-taggarna stämmer inte alltid helt överens.

niclas: Ska kolla på Hifiklubben, jag hade bara tänkt ha den i köket så mina krav är inte så jättehöga.
I vardagsrummet har jag en chippad xbox med XBMC, och med den är jag nöjd, fungerar bra för både film och musik.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-04-26 01:00

Ett program i bakgrunden gör inte så mycket, är ju bara att man startar det innan man ska lyssna och sedan har det avstängt annars, men om den käkar upp all bandbredd så är det ju lite värre =/
Hur mycket av låten brukar dom buffra ungefär förövrigt?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-04-26 01:42

Har prövat... köp en Squeezebox direkt istället , det är värt dom extra pengarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-04-26 07:43

JB skrev:Ett program i bakgrunden gör inte så mycket, är ju bara att man startar det innan man ska lyssna och sedan har det avstängt annars, men om den käkar upp all bandbredd så är det ju lite värre =/
Hur mycket av låten brukar dom buffra ungefär förövrigt?

Det är trist om servern står på övervåningen.

Resultatet blir att man måste ha någon inloggad hela tiden. Hade man använt sig av utdelade mappar hade inte det behövts. Eller bara en service, som snurrar även när man är utloggad.

Sen är det väl ofta så att man redan har gjort i ordning sina musikfiler i mappar, med det här systemet var man tvingen att sortera om allting igen.

Musik gick hyfsat över nätverket, film däremot gick inte alls.

Användarvisningsbild
bomellberg

Re: Pinnacle SoundBridge

Inläggav bomellberg » 2007-04-26 09:42

JB skrev:http://lifestyle.hexus.net/content/item.php?item=4912

Någon som vet om denna är något att ha? Kostar 995 kr på Claes Ohlson. (den på övre bilden)

Är du säker på att det verkligen är den på bilden som kostar 995?

Det finns tre varianter av SoundBridge. M500, M1000, och M2000. De skiljer sig åt genom olika displaystorlekar. Den enda jag hittar på Classe är M500. På bilden du hänvisar till visas M1000 som kostar ca 1595 på Dustin.

Själv kör jag en M1000 och har aldrig lyssnat så mycket på musik som nu. Kör en Debian-burk i källaren som servar all musik. FireFly heter serverprogramvaran och det finns även en liten java-applet som gör att du kommer åt all din musik från vilken internetansluten dator som helst, tex på festen hos polaren etc.

Anledningen till att det blev en SoundBridge och inte en SqueezeBox är priset, samt att jag inte tyckte att skillnaderna var så stora. Har fortfarande inte klämt så mycket på SqueezeBoxen.

Det finns även möjligheten att köpa en SLUG och dumpa all sin musik på. http://tinyurl.com/cxls2

Dock: Den stödjer endast WEP, inte WPA, samt går i 802.11b,inte 802.11g.

Användarvisningsbild
JB

Re: Pinnacle SoundBridge

Inläggav JB » 2007-04-26 12:21

bomellberg skrev:
JB skrev:http://lifestyle.hexus.net/content/item.php?item=4912

Är du säker på att det verkligen är den på bilden som kostar 995?

Det finns tre varianter av SoundBridge. M500, M1000, och M2000. De skiljer sig åt genom olika displaystorlekar. Den enda jag hittar på Classe är M500. På bilden du hänvisar till visas M1000 som kostar ca 1595 på Dustin.

Själv kör jag en M1000 och har aldrig lyssnat så mycket på musik som nu. Kör en Debian-burk i källaren som servar all musik. FireFly heter serverprogramvaran och det finns även en liten java-applet som gör att du kommer åt all din musik från vilken internetansluten dator som helst, tex på festen hos polaren etc.

Anledningen till att det blev en SoundBridge och inte en SqueezeBox är priset, samt att jag inte tyckte att skillnaderna var så stora. Har fortfarande inte klämt så mycket på SqueezeBoxen.

Det finns även möjligheten att köpa en SLUG och dumpa all sin musik på. http://tinyurl.com/cxls2

Dock: Den stödjer endast WEP, inte WPA, samt går i 802.11b,inte 802.11g.

Jo du har helt rätt, det är M500 dom har på Classes, my bad.

Strauss < en lite mer utförlig beskrivning om vad som är mindre bra med SoundBridgen vore trevligt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-04-26 12:38

Mich skrev:En sak att uppmärksamma på Roku Soundbridge är att dom införde en sample rate converter i sina produkter. Nu är det några månader sedan jag kollade in deras produkter, och då hade detta precis införts. Dom kan kanske ha ändrat sig, så det kanske inte gäller längre. Kolla deras hemsida och även support forumet.

Det tragiska var (enligt ett inlägg av en Roku ingenjör) att dom inte hade tänkt igenom vad det gav för effekter. HDCD och Dolby Digital går ju inte så bra :o

För oss audiofiler så är det ju inte så roligt, det går inte att få ut rätt (orörda) ettor och nollor. Detta är ju ett måste för att kunna njuta av musiken så som det är tänkt att låta.

//Michael

Lite mer som kan vara av intresse finns i denna tråd
Squeezebox + extern DAC? streama musik från datorn.

Återgå till Köpråd