Ny förstärkare eller är det rummet?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Hjelm

Ny förstärkare eller är det rummet?

Inläggav Hjelm » 2004-01-15 16:19

Hej,
Kanske ni kan hjälpa mig. Jag har en anläggning som består av:
pioneer PD - S507
Marantz PM66KI-SE
Rauna Leira II med nya Sinus element.
Signalkabel är en kort svalander fläta med EKNUB (cat5 teletråd) tråd.
Högtalarkabel Supras gamla 4kvadrat.

Rummet jag har att spela med är inte bra men det är vad jag har att leka med.

rummet är 8X4 men jag har det ena hörnet av långväggen tilldelat :roll: .

För att komplicera det lite till har jag en öppen spis på andra sidan stereon. Högtalarna står alltså inklämda i ett prång på 2,8m

Mina problem är att sedan jag gjorde signalkabeln får jag nästan obehagskänslor när jag lyssnar på musik. Jämfört med min gamla signalkabel som jag inte vet märket på men det är inget avancerat. så har jag otroligt mycke bättre upplösning 3d känsla och detaljrikedom och det vill jag inte göra mig av med, den gamla är dock snällare.

Har någon ett förslag vad jag skulle kunna byta (eller hellre modifiera) för att få ett lugnare och tystare ljud. Skall jag leta genom andra varianter av signalkablar eller är det min förstärkare som spökar? Jag har alltig hört att den skall spela ljust och det kanske är en olycklig kombination? Min andra teori är att jag ändrat lasten på CD spelaren och om jag förstår utgångsdelen rätt så är filtret lastberoende. :x

Alla förslag är välkomna. Men min buget är liten!

Beg är bra!
Min musik är vokalister av alla slag Knopfler, Cassidy the real group. Men även klassiskt, vid vissa humör ger jag mig på opera men det är lite jobbigt med min anläggning just nu.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-16 01:03

Har du provat att bara flytta högtalarna?
Finns en fin guide här om hur man ska få till bra placering.

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2004-01-16 13:14

Tack för svaret!

Något men jag är i det området begränsad av WAF längden på högtalarkablarna och rumslayouten. Det jag gjort är att flytta ut bägge från bakväggen och fick då en mer normal basnivå, lite hög innan. Frmaförallt WAF faktorn är svår att komma runt. Jag har tänkt föreslå en total ommöblering men rummet är svårmöblerat ljudmässigt. Stor öppning till hallen, öppen spis, altandörr på ena kortändan + allt annat som skall stå i rummet gör det svårt ljudmässigt att möblera.

Du tror det är rumsakustiken som spökar?

Skall jag ge mig på att dämpa hörnen eller är det de första reflektionerna som spökar mest tror du?

Återgå till Köpråd