Moderator: Redaktörer
FlumDum skrev:hej jag ska köpa en ny skivspelare (ej begangnad) och vill ha en snygg skivspelare som inte är dj skivspelare (tycker de inte så så snygga... o de som är snygga kostar skortan)
de snygga jag har hittat är remdrivna är det bra? jag har en remdriven nu som visseligen är gammal men den krånglar som inne faan rent utsagt...
de jag har kollat på är:
pro-ject debut 3
reda p3 2000
o båda är remdrivna...
vad tycker ni?
MP skrev:FlumDum skrev:hej jag ska köpa en ny skivspelare (ej begangnad) och vill ha en snygg skivspelare som inte är dj skivspelare (tycker de inte så så snygga... o de som är snygga kostar skortan)
de snygga jag har hittat är remdrivna är det bra? jag har en remdriven nu som visseligen är gammal men den krånglar som inne faan rent utsagt...
de jag har kollat på är:
pro-ject debut 3
reda p3 2000
o båda är remdrivna...
vad tycker ni?
Du skriver att du vill ju ha en snygg skivspelare, och du tycker remdrivna är snygga...
Min åsikt är att det sannolikt är bra att du tycker det.
JTarnstrom skrev:Återigen propagerar jag för SL-1200, en skivspelare som har stämplats som en DJ-spelare. Enligt min mening har direktdriften många fördelar och SL-1200:an i synnerhet. Maken till byggkvalitet får man leta efter. Köp en sådan och du har i praktiken en underhållsfri skivspelare i 25 år framöver. Byggkvaliteten förklaras naturligtvis av att utvecklingskostnaderna sedan länge är betalda och man säljer stora volymer av spelarna. Till de ljudmässiga fördelarna hör att hastigheten är exakt. När man väl har hört hur mycket en remdriven spelare kan sagga på grund av nålfriktion i kraftiga partier (och öka hastigheten i avklingande partier) jämfört med en direktdriven (som inte saggar alls) lär man sig uppskatta direktdriften. Paradoxalt nog består SL1200:ans nackdel av att tonarmen är för bra. Den har en extremt låg friktion i lagren och behöver kompletteras med en dämpare a'la SME. Med en sådan infinner sig ett lugn och en stabilitet i ljudet som gör att hela upplevelsen känns mycket trovärdig. Lägg därtill att VTA och alla andra tonarmsinställningar görs i en handvändning. Det är bara att skaffa lite skal till sina puppor och man kan göra ett pickupbute på en minut. Vill man kan man satsa på Technics uppgraderade arm som har bättre kablage. Det står på tur för egen del.
http://www.kabusa.com/1200agon.htm
I övrigt har jag två Thorensspelare, en 125:a och en 150, en DUAL Golden One och ingen av dem spöar SL1200:an.
SL1200:an kostar runt 4500:- ny (begagnad ska man inte betala mer än 3000:- för ett fint ex. Men se upp för DJ:ade exempar!) och enligt min mening är den betydligt mer prisvärd än en billig remdriven spelare (om man ska köpa en remdriven ser jag ingen som helst anledning att köpa en ny när det finns fina Thorens-spelare för under tusenlappen att hitta begagnat - och de gör ett betydligt bättre jobb än en billig Rega). Med tonarmsdämpare tillkommer en 1400:- men det var det värt.
Tärnström
Nefilim skrev:Jag rekommenderar varken direktdriven eller remdriven! Motordriven ska den vara!
Bill50x skrev:Personligen föredrar jag remdrivet. Det är enklare att filtrera motorljudet från skivtallriken med vidarebefordran till pickup osv.
Harryup skrev:JTarnstrom skrev:Återigen propagerar jag för SL-1200, en skivspelare som har stämplats som en DJ-spelare. Enligt min mening har direktdriften många fördelar och SL-1200:an i synnerhet. Maken till byggkvalitet får man leta efter. Köp en sådan och du har i praktiken en underhållsfri skivspelare i 25 år framöver. Byggkvaliteten förklaras naturligtvis av att utvecklingskostnaderna sedan länge är betalda och man säljer stora volymer av spelarna. Till de ljudmässiga fördelarna hör att hastigheten är exakt. När man väl har hört hur mycket en remdriven spelare kan sagga på grund av nålfriktion i kraftiga partier (och öka hastigheten i avklingande partier) jämfört med en direktdriven (som inte saggar alls) lär man sig uppskatta direktdriften. Paradoxalt nog består SL1200:ans nackdel av att tonarmen är för bra. Den har en extremt låg friktion i lagren och behöver kompletteras med en dämpare a'la SME. Med en sådan infinner sig ett lugn och en stabilitet i ljudet som gör att hela upplevelsen känns mycket trovärdig. Lägg därtill att VTA och alla andra tonarmsinställningar görs i en handvändning. Det är bara att skaffa lite skal till sina puppor och man kan göra ett pickupbute på en minut. Vill man kan man satsa på Technics uppgraderade arm som har bättre kablage. Det står på tur för egen del.
http://www.kabusa.com/1200agon.htm
I övrigt har jag två Thorensspelare, en 125:a och en 150, en DUAL Golden One och ingen av dem spöar SL1200:an.
SL1200:an kostar runt 4500:- ny (begagnad ska man inte betala mer än 3000:- för ett fint ex. Men se upp för DJ:ade exempar!) och enligt min mening är den betydligt mer prisvärd än en billig remdriven spelare (om man ska köpa en remdriven ser jag ingen som helst anledning att köpa en ny när det finns fina Thorens-spelare för under tusenlappen att hitta begagnat - och de gör ett betydligt bättre jobb än en billig Rega). Med tonarmsdämpare tillkommer en 1400:- men det var det värt.
Tärnström
Kan bara säg att vi har extremt olika uppfattningar och erfarenheter i denna fråga. Gamla remdrivna skivspelare slår på inget sätt allt som är gjort. Det finns massor med dåliga remdrivna skivspelare. Hanteringsmässigt har dom sina poänger dom direktdrivna men det är allt jag har funnit hitills.
Dåliga skivspelare är dåliga oavsett hur dom är tillverkade. Bra skivspelare är bra oavsett hur dom är tillverkade.
FlumDum skrev:jo jag har koillat på en sl1200 men som jag skrev i övriga tråden så går jag efter utsende och inte ljud... och jag tycker inte den är så snygg.... vissa kanske tycker de men ej jag... tack för tipset skata en extra titt på den
paa skrev:Jag tror en stor skillnad ligger i hur mycket man gjort för att hantera vibrationsåterkoppling, vilket hos dom goda remdrivna med flytande innerchassi generellt är bättre än för dom goda direktdrivna. Men det är inget olösligt problem att konstruera en tillräckligt lågfrekvensavfjädrad plint för en direktdriven skivspelare helller, även om jag på rak hand inte vet någon.
subjektivisten skrev:paa skrev:Jag tror en stor skillnad ligger i hur mycket man gjort för att hantera vibrationsåterkoppling, vilket hos dom goda remdrivna med flytande innerchassi generellt är bättre än för dom goda direktdrivna. Men det är inget olösligt problem att konstruera en tillräckligt lågfrekvensavfjädrad plint för en direktdriven skivspelare helller, även om jag på rak hand inte vet någon.
Borde inte detta visa sig i rumble mätningarna?
Den jag är intresserad av är på 50 kilo och det verkar som kommer ha stora problem med återkoppling.
Bill50x skrev:Det är lätt att säga "rumble". Men precis som med allt annat, under vilka förhållanden mäter man? Väger man kurvan efter vår hörsel, tex? Vid vilka frekvenser mäter man? Tar man hänsyn till om ev rumble interfererar med andra störningar? Har direktdrivna och remdrivna spelare rumble med olika frekvensinnehåll? Att bära hänvisa till direktdrivna spelares uppmätta lägre rumble håller inte.
Bill50x skrev:Någon föreslog att man kanske föredrar remdrivna spelar pga färgning? Men, hur kan rumble och ev svaj bidra till suggestivt upplevt bättre ljud?
Bill50x skrev:Det finns alldeles för många extremt dyra spelare som är remdrivna för att tro att direktdrivna spelare är för dyra att tillverka.
Användare som besöker denna kategori: Doofus och 15 gäster