remdriven eller direktdriven?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FlumDum

remdriven eller direktdriven?

Inläggav FlumDum » 2007-05-19 15:10

hej jag ska köpa en ny skivspelare (ej begangnad) och vill ha en snygg skivspelare som inte är dj skivspelare (tycker de inte så så snygga... o de som är snygga kostar skortan)

de snygga jag har hittat är remdrivna är det bra? jag har en remdriven nu som visseligen är gammal men den krånglar som inne faan rent utsagt...

de jag har kollat på är:

pro-ject debut 3
rega p3 2000

o båda är remdrivna...

vad tycker ni?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: remdriven eller direktdriven?

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-19 15:41

FlumDum skrev:hej jag ska köpa en ny skivspelare (ej begangnad) och vill ha en snygg skivspelare som inte är dj skivspelare (tycker de inte så så snygga... o de som är snygga kostar skortan)

de snygga jag har hittat är remdrivna är det bra? jag har en remdriven nu som visseligen är gammal men den krånglar som inne faan rent utsagt...

de jag har kollat på är:

pro-ject debut 3
reda p3 2000

o båda är remdrivna...

vad tycker ni?

Du skriver att du vill ju ha en snygg skivspelare, och du tycker remdrivna är snygga...
Min åsikt är att det sannolikt är bra att du tycker det.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
FlumDum

Re: remdriven eller direktdriven?

Inläggav FlumDum » 2007-05-19 15:43

MP skrev:
FlumDum skrev:hej jag ska köpa en ny skivspelare (ej begangnad) och vill ha en snygg skivspelare som inte är dj skivspelare (tycker de inte så så snygga... o de som är snygga kostar skortan)

de jag har kollat på är:

pro-ject debut 3
reda p3 2000

o båda är remdrivna...

vad tycker ni?

Du skriver att du vill ju ha en snygg skivspelare, och du tycker remdrivna är snygga...
Min åsikt är att det sannolikt är bra att du tycker det.

ja fast jag vet inte om remdriven är bra... antaligen är det bra eftersom de kostar lite men hmmm är det okej med remdriven dj folk jag känner säger att jag ska ha directdriven

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-19 15:45

Men du ska väl inte dj:a?
DJ behöver snabbstartande skivspelare och då är direktdrivna alltid bättre.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
FlumDum

Inläggav FlumDum » 2007-05-19 15:49

nej då ska inte dj:a men har för mej att remen kan paja o krångla... hmmm jag köper nog en rega eller pro-ject

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-19 16:07

En DENON DP-300F kanske? 3300kr på Hifiklubben.

Bild

Användarvisningsbild
FlumDum

Inläggav FlumDum » 2007-05-19 16:14

Ja jag har kolat på denon o nad spelarna. grejen är att jag är inte så kräsen med ljudet (har skit stereo... som jag borde byta men inga pengar) så utseendet ä'r det jag går efter... jag gillar pro-ject debut 3 den gula den är sjukt snygg även rega p3 den gula men den kostar 5,5 tusen och jag ska nog inte lägga så mycket på en spelare

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2007-05-19 16:21

Jaha köp den snyggaste du hittar då.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-19 16:33

Om det är utseendet som är det primära (som det verkar som) så är det väll hugget som stucket vilken remdriven spelare du väljer, om kraven inte är större vill säga?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-19 16:54

I dom där prisklasserna är remdrivet i regel mycket bättre. Och i alla andra prisklasser också faktiskt enligt mina erfarenheter.
Dj är ingen idé att fråga eftersom dom vill ha en skivspelare som kan starta snabbt, har dock inget med bra ljudkvalité att göra.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-05-19 19:03

Köp en gammal Rega och lackera om den? Rolig gulgrön eller orange lackfärg finns nästan överallt där man kan köpa färg.
Glöm inte att visa oss före/efter-bilder!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-19 21:11

Skulel vara intressant att göra ett vetenskapligt test mellan en riktigt bra remdriven spelare och en direktdriven.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
reeltoreel

Inläggav reeltoreel » 2007-05-19 21:38

Så vitt jag kan förstå så är det väl större risk att få "motorljud" i en direktdriven spelare :roll:
"remmen" dämpar väl detta?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-19 23:46

Ja, kanske det men jag vet inte om det stämmer med dom bättre direktdrivna spelarna. Denon DP-100 som jag spanar efter har ju en S/N på 90 db!! Vanliga remdrivna som jag sett ligger ju på runt 60-70 db S/N.

Får jag loss DP-100 så kanske vi kan göra ett seriöst test mot någon riktigt bra remdriven spelare framöver.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 09:37

Det är inte helt lätt att göra ett seriöst test av skivspelare. Olika verk passar olika bra ihop med olika armar, olika armar passar olika bra ihop med olika pickuper. etc etc.
Jag kan tänka mig att en större DD kan tänkas ha bättre "driv" i musiken än en remdriven, men den remdrivna låter lugnare med mindre grynigt ljud.
Så har jag i stort upplevt ett otal tester av olika skivspelarkombinationer genom åren.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-05-20 11:15

Återigen propagerar jag för SL-1200, en skivspelare som har stämplats som en DJ-spelare. Enligt min mening har direktdriften många fördelar och SL-1200:an i synnerhet. Maken till byggkvalitet får man leta efter. Köp en sådan och du har i praktiken en underhållsfri skivspelare i 25 år framöver. Byggkvaliteten förklaras naturligtvis av att utvecklingskostnaderna sedan länge är betalda och man säljer stora volymer av spelarna. Till de ljudmässiga fördelarna hör att hastigheten är exakt. När man väl har hört hur mycket en remdriven spelare kan sagga på grund av nålfriktion i kraftiga partier (och öka hastigheten i avklingande partier) jämfört med en direktdriven (som inte saggar alls) lär man sig uppskatta direktdriften. Paradoxalt nog består SL1200:ans nackdel av att tonarmen är för bra. Den har en extremt låg friktion i lagren och behöver kompletteras med en dämpare a'la SME. Med en sådan infinner sig ett lugn och en stabilitet i ljudet som gör att hela upplevelsen känns mycket trovärdig. Lägg därtill att VTA och alla andra tonarmsinställningar görs i en handvändning. Det är bara att skaffa lite skal till sina puppor och man kan göra ett pickupbute på en minut. Vill man kan man satsa på Technics uppgraderade arm som har bättre kablage. Det står på tur för egen del.

http://www.kabusa.com/1200agon.htm

I övrigt har jag två Thorensspelare, en 125:a och en 150, en DUAL Golden One och ingen av dem spöar SL1200:an.

SL1200:an kostar runt 4500:- ny (begagnad ska man inte betala mer än 3000:- för ett fint ex. Men se upp för DJ:ade exempar!) och enligt min mening är den betydligt mer prisvärd än en billig remdriven spelare (om man ska köpa en remdriven ser jag ingen som helst anledning att köpa en ny när det finns fina Thorens-spelare för under tusenlappen att hitta begagnat - och de gör ett betydligt bättre jobb än en billig Rega). Med tonarmsdämpare tillkommer en 1400:- men det var det värt.

Tärnström

Användarvisningsbild
FlumDum

Inläggav FlumDum » 2007-05-20 11:50

jo jag har koillat på en sl1200 men som jag skrev i övriga tråden så går jag efter utsende och inte ljud... och jag tycker inte den är så snygg.... vissa kanske tycker de men ej jag... tack för tipset skata en extra titt på den

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-20 12:15

JTarnstrom skrev:Återigen propagerar jag för SL-1200, en skivspelare som har stämplats som en DJ-spelare. Enligt min mening har direktdriften många fördelar och SL-1200:an i synnerhet. Maken till byggkvalitet får man leta efter. Köp en sådan och du har i praktiken en underhållsfri skivspelare i 25 år framöver. Byggkvaliteten förklaras naturligtvis av att utvecklingskostnaderna sedan länge är betalda och man säljer stora volymer av spelarna. Till de ljudmässiga fördelarna hör att hastigheten är exakt. När man väl har hört hur mycket en remdriven spelare kan sagga på grund av nålfriktion i kraftiga partier (och öka hastigheten i avklingande partier) jämfört med en direktdriven (som inte saggar alls) lär man sig uppskatta direktdriften. Paradoxalt nog består SL1200:ans nackdel av att tonarmen är för bra. Den har en extremt låg friktion i lagren och behöver kompletteras med en dämpare a'la SME. Med en sådan infinner sig ett lugn och en stabilitet i ljudet som gör att hela upplevelsen känns mycket trovärdig. Lägg därtill att VTA och alla andra tonarmsinställningar görs i en handvändning. Det är bara att skaffa lite skal till sina puppor och man kan göra ett pickupbute på en minut. Vill man kan man satsa på Technics uppgraderade arm som har bättre kablage. Det står på tur för egen del.

I övrigt har jag två Thorensspelare, en 125:a och en 150, en DUAL Golden One och ingen av dem spöar SL1200:an.

SL1200:an kostar runt 4500:- ny (begagnad ska man inte betala mer än 3000:- för ett fint ex. Men se upp för DJ:ade exempar!) och enligt min mening är den betydligt mer prisvärd än en billig remdriven spelare (om man ska köpa en remdriven ser jag ingen som helst anledning att köpa en ny när det finns fina Thorens-spelare för under tusenlappen att hitta begagnat - och de gör ett betydligt bättre jobb än en billig Rega). Med tonarmsdämpare tillkommer en 1400:- men det var det värt.

Tärnström

Kan bara säg att vi har extremt olika uppfattningar och erfarenheter i denna fråga. Gamla remdrivna skivspelare slår på inget sätt allt som är gjort. Det finns massor med dåliga remdrivna skivspelare. Hanteringsmässigt har dom sina poänger dom direktdrivna men det är allt jag har funnit hitills.
Dåliga skivspelare är dåliga oavsett hur dom är tillverkade. Bra skivspelare är bra oavsett hur dom är tillverkade.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-20 12:24

Jag rekommenderar varken direktdriven eller remdriven! Motordriven ska den vara! 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-20 13:39

Nefilim skrev:Jag rekommenderar varken direktdriven eller remdriven! Motordriven ska den vara! 8)

:-)

Personligen föredrar jag remdrivet. Det är enklare att filtrera motorljudet från skivtallriken med vidarebefordran till pickup osv.

Har själv bara ägt en (1) direktdriven skivspelare (en Technics i slutet på 70-talet) och den var verkligen kass. Men det betyder ju inte att alla direktdrivna är det. Men tittar man generellt på de spelare som får högst betyg för sina ljudande egenskaper så är den absoluta majoriteten remdrivna.

Å andra sidan, om du inte bryr dig om hur det låter, bara spelaren är snygg, varför frågar du?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 13:46

Jag kan inte tänka mig att en skivspelare ska göra något annat än:

*Snurra skivan i exakt hastighet utan att ha massa svaj.

*Vara byggd så att inre vibrationer (från motorn) är minimala och även att yttre vibrationer (t ex ljudvibrationer) inte påverkar.

För mig borde dessa två sakerna vara högst mätbara, och det är dom. Wow t ex för mäta svajet och S/N för mäta påverkan av vibrationer.

Finns det något jag missat?

OBS, sen så är det ju så att även inom skivspelarkretsar så kan man föredra en form av färgning. Det jag främst försöker kolla upp är vilken spelare som minst påverkar ljudet från skivan. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 13:53

Bill50x skrev:Personligen föredrar jag remdrivet. Det är enklare att filtrera motorljudet från skivtallriken med vidarebefordran till pickup osv.

Frågan är om dom verkligen är det. Kollar vi på mätdata från remdrivna spelare så ligger dom ofta på 60-70 db i rumble (S/N I guess?). Detta måste tyda på att något påverkar, varse det är motorn eller övriga konstuktionen.

Just en av anledningarna varför jag blivit mer och mer sugen på ha en direktdriven spelare idag (kommer behålla min remdrivna med). Riktigt bra direktdriva har överlägset rumble värde.

Dock har jag inte sett wow och rumble värde på SME 30, VPI TNT spelarna, etc.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-05-20 13:56

Harryup skrev:
JTarnstrom skrev:Återigen propagerar jag för SL-1200, en skivspelare som har stämplats som en DJ-spelare. Enligt min mening har direktdriften många fördelar och SL-1200:an i synnerhet. Maken till byggkvalitet får man leta efter. Köp en sådan och du har i praktiken en underhållsfri skivspelare i 25 år framöver. Byggkvaliteten förklaras naturligtvis av att utvecklingskostnaderna sedan länge är betalda och man säljer stora volymer av spelarna. Till de ljudmässiga fördelarna hör att hastigheten är exakt. När man väl har hört hur mycket en remdriven spelare kan sagga på grund av nålfriktion i kraftiga partier (och öka hastigheten i avklingande partier) jämfört med en direktdriven (som inte saggar alls) lär man sig uppskatta direktdriften. Paradoxalt nog består SL1200:ans nackdel av att tonarmen är för bra. Den har en extremt låg friktion i lagren och behöver kompletteras med en dämpare a'la SME. Med en sådan infinner sig ett lugn och en stabilitet i ljudet som gör att hela upplevelsen känns mycket trovärdig. Lägg därtill att VTA och alla andra tonarmsinställningar görs i en handvändning. Det är bara att skaffa lite skal till sina puppor och man kan göra ett pickupbute på en minut. Vill man kan man satsa på Technics uppgraderade arm som har bättre kablage. Det står på tur för egen del.

Tärnström

Kan bara säg att vi har extremt olika uppfattningar och erfarenheter i denna fråga. Gamla remdrivna skivspelare slår på inget sätt allt som är gjort. Det finns massor med dåliga remdrivna skivspelare. Hanteringsmässigt har dom sina poänger dom direktdrivna men det är allt jag har funnit hitills.
Dåliga skivspelare är dåliga oavsett hur dom är tillverkade. Bra skivspelare är bra oavsett hur dom är tillverkade.

Jag tror att det är dyrare att tillverka en direktdriven skivspelare och normalt sett har direktdrivna spelare i lägre prisklasser inte hållit måttet. SL1200:an är en klart underskattad spelare som alltfler audiofiler börjar upptäcka. Jag tror inte att remdriftens dominans bland audiofiler har att göra med att den är så mycket bättre än direktdrift.

Det är dyrare att utveckla och konstruera bra direktdrivna spelare än remdrivna där det i princip bara behövs en platta, ett par hål, en motor och ett lager samt en tonarm för att få det att fungera (Linn sänkte marknaden för direktdrivna spelare, enligt min mening). Men remdriften har ett inneboende problem och det är remmens flexibilitet som gör att hastigheten inte kan hållas lika stadig som på en direktdriven, och det tycker jag gör en hel del för ljudet.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-05-20 14:01

Jag gör definitivt inte anspråk på att vara ingenjör, jag vet bara vad jag har hör med mina egna öron, men kanske ligger det något i nedanstående:

Myth #2: Direct drives are criticized for noise, but in fact are very quiet. some 20dB quieter than many belt drives. This is because the motor delivers its power to the most rigid part of the platter- the spindle, rotates at actual speed, applies power evenly without the side drag of a belt, and unlike most other drive systems, the power factor is infinitely variable.
The 1200 motor starts up fast drawing 200mA of current but quickly glides down to an operating current of just 10mA. With a rumble figure of -80dB, Speed accuracy of 0.005% and Wow & Flutter of 0.01%, it should be clear to all concerned that this is an industry standard; Something to be admired, not ignored.

Från: KAB

Tärnström

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-20 14:10

Jag tror en stor skillnad ligger i hur mycket man gjort för att hantera vibrationsåterkoppling, vilket hos dom goda remdrivna med flytande innerchassi generellt är bättre än för dom goda direktdrivna. Men det är inget olösligt problem att konstruera en tillräckligt lågfrekvensavfjädrad plint för en direktdriven skivspelare helller, även om jag på rak hand inte vet någon.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2007-05-20 14:57

FlumDum skrev:jo jag har koillat på en sl1200 men som jag skrev i övriga tråden så går jag efter utsende och inte ljud... och jag tycker inte den är så snygg.... vissa kanske tycker de men ej jag... tack för tipset skata en extra titt på den

Dumt att fråga om du endast går efter utseendet då ingen annan här än du själ kan avgöra vad just du tycker är snyggt. :?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 15:42

paa skrev:Jag tror en stor skillnad ligger i hur mycket man gjort för att hantera vibrationsåterkoppling, vilket hos dom goda remdrivna med flytande innerchassi generellt är bättre än för dom goda direktdrivna. Men det är inget olösligt problem att konstruera en tillräckligt lågfrekvensavfjädrad plint för en direktdriven skivspelare helller, även om jag på rak hand inte vet någon.

Borde inte detta visa sig i rumble mätningarna?
Den jag är intresserad av är på 50 kilo och det verkar som kommer ha stora problem med återkoppling.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-20 16:09

subjektivisten skrev:
paa skrev:Jag tror en stor skillnad ligger i hur mycket man gjort för att hantera vibrationsåterkoppling, vilket hos dom goda remdrivna med flytande innerchassi generellt är bättre än för dom goda direktdrivna. Men det är inget olösligt problem att konstruera en tillräckligt lågfrekvensavfjädrad plint för en direktdriven skivspelare helller, även om jag på rak hand inte vet någon.

Borde inte detta visa sig i rumble mätningarna?
Den jag är intresserad av är på 50 kilo och det verkar som kommer ha stora problem med återkoppling.

Det är lätt att säga "rumble". Men precis som med allt annat, under vilka förhållanden mäter man? Väger man kurvan efter vår hörsel, tex? Vid vilka frekvenser mäter man? Tar man hänsyn till om ev rumble interfererar med andra störningar? Har direktdrivna och remdrivna spelare rumble med olika frekvensinnehåll? Att bära hänvisa till direktdrivna spelares uppmätta lägre rumble håller inte.

Någon föreslog att man kanske föredrar remdrivna spelar pga färgning? Men, hur kan rumble och ev svaj bidra till suggestivt upplevt bättre ljud?

Det finns alldeles för många extremt dyra spelare som är remdrivna för att tro att direktdrivna spelare är för dyra att tillverka.

De direktdrivna spelare jag såg för länge sedan hade motorer som bara gav 8-16 pulser per varv. Körde man en sådan spelare utan skivtallriken så kunde man med blotta ögat se hur innertallriken stöttes runt. Med en remdriven spelare var det mycket jämnare utan tallrik.

Nu är ju en sådan "test" helt utan värde eftersom en skiva givetvis ska avspelas med en komplett spelare, inklusive tallrik. Men det kan ju ändå få en att fundera om dessa olika beteenden kan ha någon påverkan utanför det vi mäter?

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-20 17:06

Man mäter väl rumble utan att samtidigt lyssna på högtalarna.
Dvs, det tas ingen som helst hänsyn till akustisk återkoppling vid rumblemätningar.
Ett sätt att kolla hur mycket återkoppling systemet har, är att lägga ner pickupen i spåret på en skiva på en stillastående skivtallrik, och sedan spela musik på kraftig nivå från annan källa, t.ex en CD. Genom att spela in signalen från pickupen så kan man få en uppfattning om hur mycket akustisk återkoppling man har jämfört med en annan skivspelare.
Ett intressant experiment kan vara att kolla med locket uppe respektive nere. Ett rätt konstruerat lock minskar akustiska återkopplingen men ett dåligt konstruerat lock och hölje kan ge resonanser som ökar återkopplingen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-20 17:25

Bill50x skrev:Det är lätt att säga "rumble". Men precis som med allt annat, under vilka förhållanden mäter man? Väger man kurvan efter vår hörsel, tex? Vid vilka frekvenser mäter man? Tar man hänsyn till om ev rumble interfererar med andra störningar? Har direktdrivna och remdrivna spelare rumble med olika frekvensinnehåll? Att bära hänvisa till direktdrivna spelares uppmätta lägre rumble håller inte.

Det håller ju mer än bara komma med floskler.
Dom värden jag finner på remdrivna skivspelare är klart sämre. Tyvärr så använder man sällan mätningar för sånt idag. Dålig stil enligt mig.

Bill50x skrev:Någon föreslog att man kanske föredrar remdrivna spelar pga färgning? Men, hur kan rumble och ev svaj bidra till suggestivt upplevt bättre ljud?

Lika mycket som folk kan föredra färgningen av rör och av spikes så kan man föredra färgningen som wow mm ger.

Bill50x skrev:Det finns alldeles för många extremt dyra spelare som är remdrivna för att tro att direktdrivna spelare är för dyra att tillverka.

Om vi kollar vad radiostationer, graveringsstudios, använde så var det nästan uteslutande direktdriva. När Rockport skulle göra den absolut bästa skivspelaren man kunde göra, Sirius III, så valde man direkt drift. Alla graveringsapparater ÄR direkt drift.

Nästa

Återgå till Köpråd