val av slutsteg till bil

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rickard87

val av slutsteg till bil

Inläggav rickard87 » 2007-05-24 20:31

Tjenare!
Jag är ganska ny innom detta med ljud och nu är jag ute efter ett slutsteg som fixar driva 2st högtalare och ett baselement (spec under).

För ett bra tag sedan skaffade jag ett par högtalar som inte kommit till användning först nu då jag fixat min första bil och nu har jag slagit upp dem i bilen men ska införskaffa ett prisvärt slutsteg.
Dock så är jag medveten om att detta inte är några höjdar högtalare, men jag tänkte köra på dem till att börja med så därför är jag ute efter ett hyggligt slutsteg.

Prisklassen jag hade tänkt mig är runt 1000:- (+- ett par hundra). Kan tänka mig begagnat men dock ett prisvärt i första hand.

Specs påhögtalarna:

högtalare: BoschMann PR-6390 TURBO

6x9" Trevägs högtalare
45hz-23000hz
effekt: 93db/w
ohm: 4
styrka per rms/ 350 Watt

Peak power: 700W harmonisk
(Recomenderat slutsteg: 5-110W /Rms)

Baselement:

BoschMann V-1240xyb
500w 12" baselement

4 Ohm

40 Oc magnet
"2 in voice coil"

Alla kommentarer och funderingar uppskattas!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-05-24 20:38

köp ett billigt 4 kanalssteg med inbyggt filter.... Finns inget i den prisklassen som är bättre eller sämre tror jag utan köp det du verkar tycka se ok ut. om det är enkelspole på basen(vilket det verkar som) så bryggkoppla 2 kanaler(totalt 3 altså) står i bruksanvisningen hur man gör
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
rickard87

Inläggav rickard87 » 2007-05-24 20:42

Jag har kikat runt lite på olika slutsteg, skulle
kunna tänka mig gå upp något i pris till runt 2000:-, men det kanske är mer värt att köra på de viset du nämde eftersom det ändå är så pass "låg" summa?

Skulle detta vara ett bra alternativ och värt att bygga på med andra högtalare i framtiden?

MDS Grand Prix GP3?
http://www.mds.se/?artnr=17203

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-05-24 20:50

Inte en aning om det är nåt att ha, men den erfarenhet jag och många andra verkar ha är att MDS kostar mer än det smakar för att uttrycka det diplomatiskt....skräp med andra ord :wink: Enklast och mest flexibelt är om du kör med ett 4kanals steg med inbyggt delningsfilter...för det måste du ha till basen annars låter det väldigt illa
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
rickard87

Inläggav rickard87 » 2007-05-24 20:55

Tackar för svaren. Bra att man tog sig en titt här :)

Det får bli något billigare slutsteg för tillfället så får man ta o lägga upp en högre budget senare och upgradera så småning om.

Bör jag skaffa med justerbart hög/lågnivå filter eller utan den möjligheten?

Edit:
Vilket av dessa vorde bästa alternativet fär detta ändamål?

http://www.kjell.com/?item=26514&path=
eller
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 89#38-1603

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-25 07:33

MDS är överprissatt. Jag tycker hela bilstereoköret är överprissatt. De där högtalarna du nämner är förmodligen inga höjdare vad jag kan förstå. Köp det billigare steget från Kjell & Co.

Några rejälare komponentsystem (165 mm i dörrarna + diskanter på instrumentbräda eller långt fram/upp på dörrarna + korrekt delningsfilter) hade varit bättre.För driften av framsystemen behövs inga överdrivna effekter. 10-12 W räcker långt! Du sitter på ca 1 meters avstånd och då behövs bara en bråkdel av den effekt man har vardagsrummet hemma. För drivning av en baslåda är det annorlunda.

Återgå till Köpråd