Respons Baby Grand från -93

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

ekeponken

Respons Baby Grand från -93

Inläggav ekeponken » 2007-05-28 22:26

Jag har möjlighet att köpa denna högtalare. Han som säljer vill ha 7000:- för dem. Jag behöver köpråd.
I mitt huvud så är Responshögtalarna i princip det bästa man kan få när det kommer till klassisk och akustisk musik och samtidigt helt onåbara rent ekonomiskt.
Nu är denna högtalare nåbar ekonomiskt, dock inte utan att det kommer att kännas, eftersom jag är student så rullar pengarna oftast lättare ut än vad de rullar in.

Problemet är dels att mitt lyssningshumör pendlar mellan väldigt bra inspelad akustisk jazz, blues, rock och klassisk musik till inte så bra inspelad rock/pop vidare till inte någonstans bra inspelad hårdrock/metal/deathmetal.
Dels så var jag och lyssnade på dessa högtalare och tyckte då att de lät liksom lite tunna, samtidigt som musiken hade en väldigt hög grad av realism och närvaro, men det där att de lät tunna och lite, lite för ljusa liksom ligger och gnager i bakhuvudet.
Och ska jag lägga pengarna på detta trots att det inte är så jätteofta som jag verkligen sätter mig ner och lyssnar på musik utan mera har det i bakgrunden när jag sitter vid datorn.

Vad jag vill komma fram till är (det jag själv är osäker på) att det inte bara är habegäret som talar (för att stilla tenta-ångesten) utan att detta kommer bli en investering som jag i form av psykisk återhämtning genom mera och bättre finlyssnande kommer att tjäna på.

Någon som har något tips eller någon åsikt? Är det värt att satsa på denna möjlighet? Är det en bra möjlighet?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-29 07:28

Jag har ägt Respons Mini Grand, vilka förmodligen (?) låter bättre (om än slankare) än de Baby Grand du suktar efter. Jag betalade 6000 kr för mitt par och även om de lät bra så fick de en tuff match mot andra nyare/billigare golvare, såsom Vifa Blue Spark, AE109 och AP Black Diamond v2. Således tycker jag att du kan spendera dina 7000 kr på ett bättre sätt. Kan tilläga att jag även hört Baby Grand på någon mässa och visst, som jag minns det så lät de bra...

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-29 10:47

Hetsporren skrev:Jag har ägt Respons Mini Grand, vilka förmodligen (?) låter bättre (om än slankare) än de Baby Grand du suktar efter. Jag betalade 6000 kr för mitt par och även om de lät bra så fick de en tuff match mot andra nyare/billigare golvare, såsom Vifa Blue Spark, AE109 och AP Black Diamond v2. Således tycker jag att du kan spendera dina 7000 kr på ett bättre sätt. Kan tilläga att jag även hört Baby Grand på någon mässa och visst, som jag minns det så lät de bra...

Ajdå, jag som under natten i princip hade bestämt mig, det var ju inte det här jag ville läsa :wink: .

Får man samma naturliga närvarokänsla och realism med AE109, Vifa Blue Spark och AP Black Diamond V2?
Det känns som om högtalare i denna prisklass mest recenseras huruvida de kan spela ordentligt med bas, om mellanregistret är varmt eller kallt, om diskanten är vass eller inte men att de inte recenseras efter huruvida de projicerar ljudbilden korrekt vad gäller djup och storlek eller hur realistiskt instrument låter. Jag får för mig att det är dessa kvaliteter som Respons har riktat in sig på, att instrument ska ha den rätta klangen samt att ljudbilden är inte bara öppen utan även till storleken korrekt.

Jag har AE109 och upplever att musiken på ett sätt kommer mera rakt på, men att den också då tappar den inbördes dynamiken i musiken.

Hmmm...kanske har jag bestämt mig ändå.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-05-29 11:06

Jag har lyssnat rätt mycket på Grand (modellen från -93 med 10" vifa bas)
och den tycker jag låter mycket bra.

Om Baby Grand låter likadant (vet ej om det är samma element till diskant
och mellanregister) eller snarlikt så skulle jag vilja påstå att det är en mycket
bra högtalare.

Och ja, de är duktiga på att förmedla närvaro och en schysst ljudbild.

Dock ligger Ino fortfarande överträffad på alla punkter (enligt mig) :wink:

En sak att tänka på... I alla fall Grand från -93 var våldsamt effekt törstig...
Ville man spela vid något högre ljudvolymer ville det till att ha riktigt
kraftiga slutsteg. Många ägare använde Dynamic Precision steg till dem
just för att de är väldigt last-stabila.
Inga anknytningar

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-29 11:26

Wolfie skrev:Om Baby Grand låter likadant (vet ej om det är samma element till diskant
och mellanregister) eller snarlikt så skulle jag vilja påstå att det är en mycket
bra högtalare.

De har inte samma element, baby grand har Dynaudio bas och diskant och Seas mellanregister, men de har ju samma tillverkare så det borde väl då låta bra. Man ska ju inte jämföra Reidar med någon massproducerande högtalartillverkare där ljudkvaliteten mellan olika modeller kan variera kraftigt.

Wolfie skrev:Dock ligger Ino fortfarande överträffad på alla punkter (enligt mig) :wink:

[s]PI60?[/s] Såg på din medlemspresentation vad du hade, det var fint.

Wolfie skrev:En sak att tänka på... I alla fall Grand från -93 var våldsamt effekt törstig...
Ville man spela vid något högre ljudvolymer ville det till att ha riktigt
kraftiga slutsteg. Många ägare använde Dynamic Precision steg till dem
just för att de är väldigt last-stabila.

Nuvarande ägare sa att han kunde driva baby grand med Doxaförstärkare på 2*70 watt men att han fick köpa kraftigare förstärkare när han bytte till Respons Art för att få kontroll på basen. Så jag hoppas att jag ska klara mig med Electrocompaniet ECI-1 på 2*100 watt.
Senast redigerad av ekeponken 2007-05-29 12:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-29 11:39

Jag kommenterar 109:orna i den här tråden, du gav upp? ;)

Jag antar att du har förkastat piP, annars undrar jag om inte de skulle ge Baby Grand en match. Jag har inte lyssnat på Baby, men jag har jämfört pi60 med Respons Grand Artist, och det utföll till pi60:s fördel, utan tvekan.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-29 12:23

Almen skrev:Jag kommenterar 109:orna i den här tråden, du gav upp? ;)

Jag antar att du har förkastat piP, annars undrar jag om inte de skulle ge Baby Grand en match. Jag har inte lyssnat på Baby, men jag har jämfört pi60 med Respons Grand Artist, och det utföll till pi60:s fördel, utan tvekan.

Jo, det stämmer, 109:orna låter fortfarande väldigt bra, men när det kommer till verkligt realistisk återgivning så är de nog lite för varma eller basiga samt att jag upplever att de inte lyckas måla upp ljudbilden lika tredimensionellt som baby grand gjorde.

Angående piP och Pi60 så är min största invändning att det inte är så ofta de nämns i kombination med akustisk och klassisk musik utan mera med elektronisk musik.

Hur upplevde du skillnade mellan Pi60 och Grand artist?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-29 12:48

ekeponken skrev:Angående piP och Pi60 så är min största invändning att det inte är så ofta de nämns i kombination med akustisk och klassisk musik utan mera med elektronisk musik.

Hur upplevde du skillnade mellan Pi60 och Grand artist?
8O Jag lyssnar väldigt mycket på klassisk musik. Inget Infected Mushroom i mitt lyssningsrum, inte! ;)

Skillnaden jag upplevde mellan pi60 och Grand Artist var för mig främst att pi60 var mycket bättre på att återge akustiskt inspelade dynamiska, transientrika förlopp. Jag lyssnade på soloviolin, där återgivningen upplevdes varmare och naturligare utan att tappa det distinkta, och slagverksmusik där skarpa slag på träblock blev mycket tydligare, renare och mer njutbara. Det lät mer som träblock, helt enkelt.

pi60 går också djupare i basen, vilket i och för sig kan skapa problem i en del rum.
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-29 12:55

Almen skrev:8O Jag lyssnar väldigt mycket på klassisk musik. Inget Infected Mushroom i mitt lyssningsrum, inte! ;)

Skillnaden jag upplevde mellan pi60 och Grand Artist var för mig främst att pi60 var mycket bättre på att återge akustiskt inspelade dynamiska, transientrika förlopp. Jag lyssnade på soloviolin, där återgivningen upplevdes varmare och naturligare utan att tappa det distinkta, och slagverksmusik där skarpa slag på träblock blev mycket tydligare, renare och mer njutbara. Det lät mer som träblock, helt enkelt.

pi60 går också djupare i basen, vilket i och för sig kan skapa problem i en del rum.

:) Då kan jag lägga den fördomen åt sidan.

Har du jämfört Pi60 med piP?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-29 13:27

Jag har jämfört piP och pi60s hemma hos IÖ. Min uppfattning då var att även piP har denna förmåga att spela rent, tydligt, och att måla upp en naturlig stereobild.

Så vill du återge välgjorda akustiska inspelningar på ett bra sätt, så är enligt min mening Ino Audio ett bra val. (Det var faktiskt inte meningen att det här skulle bli ännu ett "du måste köpa Ino"-inlägg. Men har du inte lyssnat på dem så tycker jag att du är skyldig dig i alla fall det. Sedan får du gärna köpa Respons. :))

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-29 13:47

Du är välkommen att lyssna på mina oinspelade piPs, om du vill? ;)
Annars är ju 12 000 kr ett väldigt bra pris på Respons Grand!
Senast redigerad av Hetsporren 2007-05-29 13:50, redigerad totalt 1 gång.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-29 13:49

Hetsporren skrev:Du är välkommen att lyssna på mina oinspelade piPs, om du vill? ;)

Tack, det vore jättekul!
När passar det för dig?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-05-31 10:24

Är det någon som vet vad piP kostar?
Hur lång är leveranstiden?

Hetsporren: Hoppas det löste sig för dig i tisdags, jag ser fram emot att få höra dina piPs. 12000:- är för mycket för mig rent ekonomiskt men tack ändå för tipset.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-31 13:16

??

Det var ju inte länge sedan de kostade ca: 2900:- med lådritning och någon tusenlapp mer med tillsågad monteringssats ?
Vad kostar de alternativen idag ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-31 13:22

Monteringssatser kostar idag
Utan kabinett: 3400:-
Rå-MDF: 4200:-
Industrilack (även svartask, ek och körsbär): 5950:-

Färdig kostar 9300:-.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-31 16:45

MP skrev:?? Det var ju inte länge sedan de kostade ca: 2900:- med lådritning och någon tusenlapp mer med tillsågad monteringssats ?
Vad kostar de alternativen idag ?

De där 12 000 kr var vad nån begär för Respons Grand. Mina fanérade piPs kostade 7950 kr, omonterade.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-31 16:56

Ok, ett tag trodde jag vi hade fått hyperinflation i landet :wink:

Tack för snabba svar
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-10-28 01:04

Tänkte att jag kan avsluta den här tråden genom att säga att det blev ett par piP till slut. Detta var nog bra för jag hade fått uppenbara problem med att få plats med Respons Baby Grand i mitt vardagsrum. piP:arna spelar så bra som alla andra säger. Det händer att jag tänker att en skiva inte låter lika bra nu när jag har piP men oftast så handlar det om att bara sluta tänka och lyssna istället, då inser man att det är musiker man hör och inte en högtalare (lite pretentiöst sagt kanske), men den känslan finns ändå där.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-10-28 01:29

Välkommen "i gänget", jag har piP (och piPs) och är väldigt nöjd.

Var lite folk förbi idag och lyssnade i mitt olämpliga rum, de gillade också piP (s). 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-28 08:18

Jag som hadetänkt göra en "Bamsefar" och låna ut Pip(s) till dig.

Nåväl, nu vet du att du gjort ett bra val!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-10-28 10:24

Kul att du hittade "hem" till slut.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-10-28 14:21

Tack, tack. Det som är bra nu är att jag äntligen har en bra anläggning i alla led och att det tillsammans låter bra, det dåliga är att jag inte har råd till några fler och större ändringar, vilket skulle behövas om det ska låta ytterligare bättre.

Återgå till Köpråd