Ang. Cerwin Vega DC 1515

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
infectious
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-01-17

Ang. Cerwin Vega DC 1515

Inläggav infectious » 2004-01-19 10:19

Hej, tänkte kolla vad ni tycker om denna relativt ovanliga C-V modell. Det är den DC som har dubbla 15" om någon undrar. Saken är ju den att man hört mkt tråkigt om Cerwins nyare modeller, men jag vet även av egen erfarenhet att de kan spela mkt bra då jag själv har ett par AL-1002 och dom spelar faktiskt musik! Hittade nyligen ett par DC-1515 som jag tyckte såg trevliga ut men man vill ju gärna ta reda på hur de är som högtalare, hur spelar de, hur är byggkvaliten osv? Har ett redigt slutsteg så effekten finns till dom (då det enda jag riktigt hört om dom är att det är bra att mata dom ordentligt!).

Hoppas på så många svar som möjligt, vad ni än vet om dom tycker jag är värt att höra!

/mvh Olle

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-19 10:49

DC serien tycker jag var den bästa serien från, just 1515 har jag inte lyssnat på men väl DC-10, DC-12 och DC-15. Hade själv ett par DC-10:or, faktiskt lite hifihögtalare det där, byggkvaliteten var även den helt ok, mycket bättre än den brukar vara från CV.

Btw DC står för dual coil, dvs dubbla talspolar i basen. Om 1515 är bättre än dina AL vet jag inte, AL var ju också en av de bättre (och dyrare) serierna från CV. DU får väl åka och lyssna på dem? :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-01-19 10:53

Så vitt jag minns funkar 1515 bäst i STORA rum, eller ännu bättre utomhus. Behöver självklart massor av effekt för att spela ut... låter Cerwin... gillar man det är det ju en tung rackare... men ett litet rum skulle jag misstänka att de kan bli övermäktiga i...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
infectious
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav infectious » 2004-01-19 11:16

Okej, jo jag har också hört att DC serien ska vara rätt ok. Effekten finns och jag spelar i relativt stort rum, så det bör ju fungera. Jag funderar på att åka och lyssna på dom men då lär jag ta med mina övriga grejer så jag vet hur de kommer spela ihop men allt går ju om man vill. Det jag är mest fundersam över är hur diskanten och midarna spelar, det är ju dubbla mellanreg så spela lär de ju göra, frågan är bara hur och diskanten däremot - är det något att ha över huvudtaget, tycker den ser rätt billig ut? Diskanten i mina AL 1002 är jag nöjd med och hela högtalaren i övrigt för den delen för den låter inte riktigt C-V utan helt klart mer balancerad, klarar röster och ak gitarr helt okej. (Men jag har jobbat lite på utrustningen innan högtalarna och på den vägen är det).

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-01-19 15:33

Just 1515 kallade tom Hifiklubben för en disco högtalare med inte så bra ljud gemfört med andra CV produkter änns. Men den ska kunna leverera mycket bas sägs, det... jag har hört dom en gång och då var dom helt nya ur kartong och kunde inte änns levera bas :-(

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-01-19 15:37

Har hört inspelat par drivna av ett (eller två?) NAD 218THX... jag flydde till annat rum ganska omgående.... *fysiskt jobbigt* :mrgreen: Så bas kan de spela!!

Fast bästa tunga basen på Hifiklubben någonsin står nog ändå Dali 109 för... de var maffiga... hade vart kul att ha som hemmabiofrontar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-01-19 17:05

infectious: Om det är de DC1515 i Uppsala som du har planer på att köpa kan jag säga att de är i väldigt fint skick.

Åker du förbi och tittar på dem får du gärna hälsa Göran att jag är nöjd med stegen :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
infectious
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav infectious » 2004-01-19 20:42

Jo det är dom i Uppsala, kul att höra de var fina (en kriterie uppfylld!). Passade du på att lyssna på dom ihop med stegen eller? (Eller ja, drev han dem med 208 stegen?) Jag gillar kontrollerad bas och det ska man väl kunna få med stort steg, sen det någon skrev om ljudet ska man nog avgöra själv. Är det en högtalare som rockar som de flesta C-V eller är det mer ett enda discodunk alltihop? Det måste gå att spela rock och diverse annat, de ska vara kul att lyssna på även om det inte är senaste dunka dunka skivan som spelas! Annars är det papperskorgen! :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-01-19 23:35

De var inte inkopplade när jag kom, och jag hade inget behov på att provlyssna 208:orna kände jag, eftersom jag har referenser så det räcker, plus att det är svårt att avgöra om det är småsaker som inte låter som de ska, om man inte lyssnar i sin egen anläggning.

Det fanns aldrig någon risk för att de skulle vara döda heller, kändes det som. Och, hade så varit fallet, så var det inte direkt Ali på hörnet som sålde grejorna.

Nåja, DC1515 var det :wink: Lyssnade som skrivet inte, men de verkade i bra skick, som sagt. Väldigt bra att göra med killen också. En av de snabbaste och smidigaste affärerna jag gjort tror jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-01-19 23:44

Dom ska jämföras med Ljudias:
Bild
som kostar 2'495kr

Jag har hört Ljudia's mer en CV-1515 men kan ändå säga att jag skulle välja Ljudia's för samma peng.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-01-19 23:46

Här är beskrivningen föresten: http://www.ljudia.se/pdf/Manual_GX-15_703429.pdf

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-01-19 23:46

De där Ljudiahögtalarna har jag hört en gång. Det var något av det värsta jag hört. Jag vet inte om det berodde på att tomten som hade dem hade pissiga eqinställningar, eller om det var högtalarna som var skräp. Det lät riktigt långt ifrån bra iaf.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-01-19 23:51

Jag påstår inte att dom är några high-end högtalare :)
Dom kräver nog ganska kraftiga slutsteg precis som 1515, men dom kan flytta stora mängder luft, för billig penning och det är väll det dom är bygda för.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-01-19 23:55

Iofs så hörde jag inte dem med några mastiga steg, men det lät redigt illa redan vid låga volymer. Det är väl inte bara lufttransport det handlar om i det här fallet?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
infectious
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav infectious » 2004-01-20 00:45

Hoppas att det inte är så illa som Alexi skriver, det verkar att ta i att jämnföra dom med PISSIGA ljudiahögtalare! Säg att det är ett skämt... :evil:

Användarvisningsbild
majjen04
 
Inlägg: 477
Blev medlem: 2003-08-21

Inläggav majjen04 » 2004-01-20 10:29

infectious skrev:Hoppas att det inte är så illa som Alexi skriver, det verkar att ta i att jämnföra dom med PISSIGA ljudiahögtalare! Säg att det är ett skämt... :evil:


Hej Infectios

Själv föredrar jag Ljudias ljudkaraktär än CV:s, tycker dock inte alls om Ljudias högtalare. :wink:
CV har alltid låtit gunga , gunga , gunga dvs total avsaknad av ett mellanregister, en metaliskt diskant samt en "oren" loudnesliknande bas i 80- 100 hz området..
Din blivande modell är dock en av de bättre CV.
Men det är klart att CV kan göra partyhögtalare!
Men är du nöjd så "rocka" loss.
Har kamrater som inte kan tänka sig något annat än minst en 15 tummare från CV.
Smaken är liksom baken delat och tur är väl det.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
infectious
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2004-01-17

Inläggav infectious » 2004-01-20 10:44

Okej.. Får ta och lyssna på dom helt enkelt. Jag har nu ett par AL1002 som jag nämt tidigare och de låter bra alltså, abslout inget dåligt ljud! Kan medge att varje del som ex. försteg som jag bytt har gjort stor inverkan på ljudet och jag driver dem med ett riktit stort och bra PA steg - Resultatet är en högtalare som klarar all den musik jag vill lyssna på och det är bra bredd på den. Slutsats: Cerwin har i alla fall gjort minst en högtalare som kan spela musik!!

Alla som lyssnat ordentligt på AL 1002 med rätt kringutrustning, vad har ni för åsikter om dom?

MoNsTeR
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2003-11-27

Inläggav MoNsTeR » 2004-02-08 21:07

Jag tvivlar starkt på att DC 1515 låter lika bra som dina AL 1002. En bidragande orsak till att många av cerwinvegas högtalare inte låter särskilt bra är lådresonanser. Cerwinvega använder oftast samma material till alla högtalarna i en serie dvs samma tjocklek till femtontummarnas lådor som till tiotummarnas. DC serien och AL serien är princip dom enda serier där cerwinvega verkligen försökt minimera lådresonanserna.

MoNsTeR
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2003-11-27

Inläggav MoNsTeR » 2004-02-09 19:57

MoNsTeR skrev:Jag tvivlar starkt på att DC 1515 låter lika bra som dina AL 1002. En bidragande orsak till att många av cerwinvegas högtalare inte låter särskilt bra är lådresonanser. Cerwinvega använder oftast samma material till alla högtalarna i en serie dvs samma tjocklek till femtontummarnas lådor som till tiotummarnas. DC serien och AL serien är princip dom enda serier där cerwinvega verkligen försökt minimera lådresonanserna.


Även den nya V-serien har skapligt bra lådor.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], tamburinifan och 3 gäster