Rörförstärkare till Altec A7

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-10 17:56

Söker efter en bra rörförstärkare som kan driva ett par Altec A7 högtalare, vardera bestyckad med två seriekopplade 511b horn och en 416 bas. Sensitivityn hos A7-orna är 97dB. Driver allt just nu med en LEAK stereo 70 (2X35W). Vill inte spendera för mycket då jag inte arbetat med så många rörförstärkare förut (aldrig ägt en själv) och vill prova mig fram så gränsen går vid 10 000:-

Har funnit ett par Dared Vp20 monoblock, 18W/kanal. och undrar om dessa kanske kan passa bra? Vilket försteg rekommenderas?

En person tyckte att jag borde skaffa en MESA Baron, men det får i sådant fall bli ett framtida mål då det är lite ovanför min nuvarande prisklass.

Tacksam för alla råd och tips!

/Magnus

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 00:43

Edison 30 kanske? Radford sta25 är inte så tokigt heller. En Audion Sterling (EL34) eller KT90 kunde funka med. Du har ju rätt effektiva högtalare så du har lite att spela med.

Mesa Baron hörde jag för rätt länge sedan i liknande uppsättning som den jag då hade hemma och var ej så impad, men vem vet... Altecarna kan vara helt rätt för en Mesa Baron...
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-11 21:14

Kollat lite info om de du nämne och det ser ju riktigt intressant ut. Edison var dessutom snygg. Risken är att jag faller lite på designen då jag saknar erfarenhet av rör.

En nyfiken fråga är ju också om Kinarör verkligen är så mycket sämre som vissa verkar vilja påskina eller om detta råkar vara en uppfattning etablerad på grund av en så enkel sak som fördomar och prestige. Ibland kan det vara svårt att avgöra om man inte själv gett sig i kast med dessa prylar.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-11 21:44

Golden dragon 300B hade jag bla. till en förstärkare förr och dom lät inte tokigt på något sätt. Jag har just frågat Soundbrigda här i forumet ang EL84or därför att de jag fått kanonbilligt via nätet(andra kina-rör) inte levde upp till det ljud mina gamla mullard rör givit. Edison 30 steget ska du kunna hitta tillsammans med den suveräna (iaf till vinyl avspel) förförstärkaren Edison One för 2000-3500kr. Jag såg igår att Veteran Hifi har ett beg. VTL 30+30 steg inne för 4500:-, det är ett mycket bra pris för en välljudande Brittisk pjäs.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-14 12:40

De slutsteg du tittat på från Dared är väldigt välljudande och kommer driva dina högtalare utan några som helst problem. Självklart finns många val om förstärkare idag när det gäller rör (lixom transistor). Precis som du säger så faller man ganska mycket på utseende och design. Mycket låter kanske bra men få har kombinationen att låta bra och var riktigt snygga i design. VP-20 tillsammans med SL2000 A är en bra kombination

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-14 20:58

Ja, det slutade med att jag införskaffade Dared-stegen. Har inte fått hem dem än men har stora förhoppningar. Blev däremot inget Dared försteg. Fick paketpris om jag tog försteget också som var ett Xindak 3200. Får väl se hur allt funkar ihop. Blir tvungen att se hur allt funkar med ett äldre eq också.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 09:05

Det gjorde du rätt i. Dom är riktigt bra och väldigt prisvärda. Vad har du för försteg idag? Eller jag missförstod att du använder Xindak?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-15 10:29

Så du som återförsäljare tycker att de är prisvärda, samtidigt som du beklagar dig för att distrubutörerna tvingar dig att hålla uppe prisnivån? 8O 8O 8O

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 10:48

Kaffekoppen skrev:Så du som återförsäljare tycker att de är prisvärda, samtidigt som du beklagar dig för att distrubutörerna tvingar dig att hålla uppe prisnivån? 8O 8O 8O

Det var Xindaks distributör som var tvungen att höja priserna efter att Xindak själv gjort det. Detta handlar inte om Dared över huvud taget

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-15 17:39

Ja, jag tror att jag gjorde rätt. Fick grejerna idag och tycker än så länge att de låter underbart. Det enda jag stör mig på är brusnivån som inte riktigt är tillfredsställande. Vid min normala lyssningsvolym med väldigt dynamisk ljudbild så blir "brummandet" ibland lite störande. Fast det låter som jordbrum... Kan man komma runt det här problemet?
Försteget jag använder nu fick jag med när jag köpte stegen och det är ett Xindak 3200 mkII.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-15 18:42

fjgall skrev:Ja, jag tror att jag gjorde rätt. Fick grejerna idag och tycker än så länge att de låter underbart. Det enda jag stör mig på är brusnivån som inte riktigt är tillfredsställande. Vid min normala lyssningsvolym med väldigt dynamisk ljudbild så blir "brummandet" ibland lite störande. Fast det låter som jordbrum... Kan man komma runt det här problemet?
Försteget jag använder nu fick jag med när jag köpte stegen och det är ett Xindak 3200 mkII.

Tja om det inte redan finns till så antar jag att montera jordad nätkabel och(alltid) köra prylarna i Jordade vägguttag kan avhjälpa en del. Spelar du CD eller vinyl?
Alla runtomkring ljud som ev. brus, skivknaster och elektronikbrum förstärks bra mycket med så effektiva högtalare som du har. Om du kör vinylplattor testa cd, eller testa att bara byta till en annan spelare. Pröva att rucka lite på signarkalarnas kontakter...
Underliga ljud av förstärkarkaraktär som inte har med fel på stärkaren att göra har jag bara drabbats av då slutrören börjat gå, då kan det brumma svagt, susa ellet knäppa till.

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-15 19:24

Steget har jordad nätkabel, försteget har jordad nätkabel. Däremot har varken vinylspelaren eller CDn jordade nätkablar, men brummet kvarstår även när jag rycker dessa sladdar.

Jo, jag känner till hur bra högtalarna återger både det man vill och det man inte vill, men det här är mycket mer brum än jag någonsin fick med ett Leak stereo 70 steg (transistor, 2x35W - Daredstegen är endast 2x18W).

Signalkablarna verkar sitta bra. Slutrören borde inte vara något problem med då hela kitet är från september 2006 och förre ägaren spenderade nästan ett halvår i stockholm medans anläggningen var i norrbotten.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-15 23:02

fjgall skrev:Steget har jordad nätkabel, försteget har jordad nätkabel. Däremot har varken vinylspelaren eller CDn jordade nätkablar, men brummet kvarstår även när jag rycker dessa sladdar.

Jo, jag känner till hur bra högtalarna återger både det man vill och det man inte vill, men det här är mycket mer brum än jag någonsin fick med ett Leak stereo 70 steg (transistor, 2x35W - Daredstegen är endast 2x18W).

Signalkablarna verkar sitta bra. Slutrören borde inte vara något problem med då hela kitet är från september 2006 och förre ägaren spenderade nästan ett halvår i stockholm medans anläggningen var i norrbotten.

Om jag köpt dom i butik i sverige så skulle jag lämna in dem, så som du beskriver det skall det inte vara vare sig det är en ny eller äldre förstärkare, rör eller transistor.

Var bor du?

Användarvisningsbild
jari

Inläggav jari » 2007-06-16 12:40

Är det själva förstärkaren som brummar eller är det ngt som låter från
högtalarna när förstärkaren är påslagen,om isåfall ökar brummet med
ökad volym?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-16 12:57

fjgall skrev:Steget har jordad nätkabel, försteget har jordad nätkabel.
Kan det inte vara minst en jord för mycket, så att det blir jordslingor? Prova att koppla ena förstärkaren till ojordat.
Och fastställ för personsäkerhetens skull att det finns jordfelsbrytare i elcentralen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-16 13:44

Får tacka för alla råd, men jag lyckades lokalisera problemet. Jordbrummet lyckades jag härleda till CD-spelaren. Det jag inte kan förstå är att så länge CD-spelaren var kopplad till försteget så brummade det, och detta gällde ÄVEN när nätsladden till CD-spelaren inte satt i.

Jaja, problemet är åtgärdat och nu är jag tillfreds med nya utrustningen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-16 16:27

fjgall skrev:Får tacka för alla råd, men jag lyckades lokalisera problemet. Jordbrummet lyckades jag härleda till CD-spelaren. Det jag inte kan förstå är att så länge CD-spelaren var kopplad till försteget så brummade det, och detta gällde ÄVEN när nätsladden till CD-spelaren inte satt i.

Jaja, problemet är åtgärdat och nu är jag tillfreds med nya utrustningen.

Härligt att höra!

Det skulle även vara skoj att få höra lite mera om hur monostegen låter. En bild på och lite kommentarer kring högtalarna vore roligt med. :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-17 12:18

Skönt att du är nöjd med produkterna. Hur tycker du det låter jämfört med det du hade förut?

Användarvisningsbild
fjgall

Inläggav fjgall » 2007-06-17 14:24

Till att börja med så måste jag säga att jag endast testat försteg och slutsteg tillsammans så det kan vara påverkan från båda de hållen, men ljudet jämfört med en integrerad Leak stereo 70 är oerhört detaljrikt. De har en helt annan närvaro och en värme som inte fanns på Leak-förstärkaren. Det enda negativa jag har att komma med är att diskanten kan bli lite vass och lite mekanisk när man spelar lite snabbare rocklåtar, dock inte så att det blir dåligt, men det finns alltid mer att önska. Men till musik som bygger på mycket dynamik och akustiska instrument är ljudet underbart.
Mitt problem för närvarande är snarare mitt lyssningsrum som är för litet för högtalarna jag använder så jag vill lägga in en EQ i signalkedjan för att kompensera vissa akustiska egenskaper i rummet, men jag hoppas att det EQ jag skaffat inte pajar signalen för mycket.

DÅ kommer vi till frågan om högtalarna. Bild kommer senare, håller på med en storstädning - tar bilder när det är klart.

2st Altec A7 VOTT kabinett, något modifierade
4st Altec 511B HF horn, två monterade i kabinett, två utanför.
4st Altec High Frequency drivers 902-8T
2st 16” Altec 416-8B LF högtalare
2st Altec N501-8B Crossover networks

Högtalarna är de jag ägt med störst potential, men som kräver mest arbete. De är inte lätta att hantera, särskilt inte om man inte har ett väldigt stort lyssningsrum. Med de stora lådorna (tror de är ungefär 110X70X70cm eller kanske något mindre) så har man en del arbete med både placering och isolering för att få allt att resonera rätt. En hel del isover är inpackat, har byggt in ett horn i varje högtalare i stället för toppmontering, men sen har jag utökat med två extra horn som ligger ovanpå högtalarna. Skall även göra en snygg front senare för att få det mer estetiskt tilltalande.
Hornen låter lysande nu, otroligt rent ljud, men med endast två horn så blev det en del överlapp i övre mellanregistret mellan horn och basar så man fick eq-a en del. Med seriekopplade horn så flyttades delningsfrekvensen precis lagom för att jämna ut frekvensfördelningen.
Det stora problem man brottas med är att frekvensfördelningen i basen inte är direkt jämn.

Kort sagt kan vi säga att de låter ruggigt bra, om man orkar experimentera en hel del. Vill man ha hem högtalare som låter perfekt vid första testlyssningen så är man fel ute med A7orna.

Bilder kommer.

Bästa hälsningar,
M

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-17 21:06

Med andra ord är du nöjd med stegen! A7:orna är, som du sa, väldigt svåra att hantera och placera men när man hittat optimalt (för just dig som individ) så låter dom väldigt bra. Med rätt elektronik låter dom ännu bättre. Har du möjlighet någon gång att prova stegen tillsammans med Dared's SL2000A, som är en snygg förförstärkare med volymfjärr, så gör gärna det och jämför med Xindaken

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-17 21:08

Xindak känns iskalla efter den bryska prishöjningen! :evil:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 21:25

JustAudioMagic skrev:Med andra ord är du nöjd med stegen! A7:orna är, som du sa, väldigt svåra att hantera och placera men när man hittat optimalt (för just dig som individ) så låter dom väldigt bra. Med rätt elektronik låter dom ännu bättre. Har du möjlighet någon gång att prova stegen tillsammans med Dared's SL2000A, som är en snygg förförstärkare med volymfjärr, så gör gärna det och jämför med Xindaken

Gillar du och tycker något utanför det egna sortimentet är bra och prisvärt?

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-17 22:04

Hetsporren skrev:Xindak känns iskalla efter den bryska prishöjningen! :evil:

Jag kan förstå ditt resonemang helt klart. Det billigare priset var ett introduktionspris till Sverige enligt distributören

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-17 22:07

matereo skrev:Gillar du och tycker något utanför det egna sortimentet är bra och prisvärt?

Självklart ! Finns många märken som är prisvärda. Audio Pro är bra högtalare till väldigt bra pris. Bryston, Mårten Design, Anthony Gallo, Heco mfl mfl bara för att nämna ett par. Andra märken är t ex Pro-Ject, Bladelius, Aurum Cantus
Senast redigerad av JustAudioMagic_inaktiv 2007-06-18 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 01:07

matereo skrev:
JustAudioMagic skrev:Med andra ord är du nöjd med stegen! A7:orna är, som du sa, väldigt svåra att hantera och placera men när man hittat optimalt (för just dig som individ) så låter dom väldigt bra. Med rätt elektronik låter dom ännu bättre. Har du möjlighet någon gång att prova stegen tillsammans med Dared's SL2000A, som är en snygg förförstärkare med volymfjärr, så gör gärna det och jämför med Xindaken

Berättigad fråga. Det börjar bli tröttsamt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-18 01:08

matereo skrev:

Berättigad fråga. Det börjar bli tröttsamt.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-18 08:25

Kaffekoppen skrev:Berättigad fråga. Det börjar bli tröttsamt.

Vad börjar bli tröttsamt? Att vi rekomenderar vårt sortiment? Hade vi inte tyckt om vårt sortiment hade vi inte heller valt att saluföra det. Alla ger väl råd och tips om vad de tycker om, det spelar väl mindre roll om det är ett företag eller "lekman"?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-06-18 23:34

fjgall,
Kul med andra som gillar "gammalt junk" från 70-talet :wink:

I min "Loudspeakers Enclosures, Their Design and Use" från Altec, 1976 är A-7:ornas yttermått, HxBxD 42"x30"x24" (1067x762x610 mm), porten 8 1/8" x 26" är placerad underst i lådan med 511-hornet placerat ovanpå lådan. Materialet = plywood eller spånskiva 3/4". En del Altec Lansing-entusiaster har skippat Altecs orginalfilter och använder i stället aktiva filter, delvis för att kunna dämpa diskant/mellanregister men även kunna justera med lite delay mellan bas och diskanthorn beroende på hur de är fysiskt placerade, -separata förstärkare för bas och diskant.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-19 02:31

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Berättigad fråga. Det börjar bli tröttsamt.

Vad börjar bli tröttsamt? Att vi rekomenderar vårt sortiment? Hade vi inte tyckt om vårt sortiment hade vi inte heller valt att saluföra det. Alla ger väl råd och tips om vad de tycker om, det spelar väl mindre roll om det är ett företag eller "lekman"?

Jo men om jag skulle rekomendera eller tipsa om något så blev det nog först och främst något som jag ej har på blocket. Jag har aldrig promotat några av mina blocket prylar här, bara ev. nämnt någon pryl innan eller efter block publicering, dock aldrig att de låter bra eller så.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-19 18:14

matereo skrev:Jo men om jag skulle rekomendera eller tipsa om något så blev det nog först och främst något som jag ej har på blocket. Jag har aldrig promotat några av mina blocket prylar här, bara ev. nämnt någon pryl innan eller efter block publicering, dock aldrig att de låter bra eller så.

Ok, det är upp till var och en anser jag

Nästa

Återgå till Köpråd