Dags för byte, men vad?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
millow

Dags för byte, men vad?

Inläggav millow » 2007-06-13 13:42

Hej!
Jag sitter med an stereo som är sådär, visst det låter helt ok men allt behöver bli bättre.

Jag har Quad 11L högtalare som är väldigt tungdrivna.
NAD C320BEE som har lite kraft men räcker inte till min högtalare.
Sony CD som ska bytas ut mot bättre cd-seplare eller en Squeezebox eller Soundbridge.

Nu till mitt dilemma. Jag tycker högtalarna i sig är bra men jag skulle vilja ha lite mer botten och ett klarare mer detaljerat ljud. Jag funderar på om ett byte av förstärkare skulle ge mina högtalare ett bättre lyft eller om jag ska satsa på en golvare som är lite mer lättdriven?

jag vill inte gå upp i prisklass i nuläget och jag vill ha begagnade grejer, det jag vill är att få till allt så det passar bra till vad jag vill ha utan att lägga allt för mkt pengar då jag är student, tråkigt nog!

Vad tror ni om Rotel RA-02, klarar den mina högtalare, de ska ju vara strömstarkare? (2x40W mot 2x50W i min NAD) Eller ska jag gå upp lite i pris runt 7000-8000 och leta begagnat? XTZ CLASS-A D II, hur är den? Eller Marantz PM7001?

Ge mig gärna förslag!

I och med att jag lyssnar endel på rock och hårdrock skulle jag vilja ha lite mer drag i botten, jag vet inte vad som kan hjälpa där men kanske ett byte till en golvare? Vad kan passa där, tror ni Audio Pro Black Diamond V2 skulle passa mig och min förstärkare?

När det kommer till cd-spelare eller ntverksspelare är det ju i nuläget det som är sämst i min anläggning och där behövs ett byte. Jag är lite sugen på Pinnacle Soundbridge eller Squeezeboxen, men vet inte vilken som är mest värd. De flesta säger ju att Squeezeboxen är så mycket bättre men den kostar ju även 1500 kr mer än Soundbridgen, tror ni Soundbridgen skulle ge mig ett lyft ljudmässigt mot min gamla slitna Sony CD som har en bas som låter helt sprucken och konstig?

Hjälp mig gärna reda ut min problem! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Dags för byte, men vad?

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-13 14:09

millow skrev:Jag har Quad 11L högtalare som är väldigt tungdrivna..

Nu till mitt dilemma. Jag tycker högtalarna i sig är bra men jag skulle vilja ha lite mer botten och ett klarare mer detaljerat ljud. Jag funderar på om ett byte av förstärkare skulle ge mina högtalare ett bättre lyft eller om jag ska satsa på en golvare som är lite mer lättdriven?

Tungdrivna är väl inte Quad 11L enligt broschyrens siffror, 86 dB är ju rätt normalt. Däremot finns det förstås gränser för hur mycket bas en 5-tummare kan alstra. Några 40-50 W lär de inte ta emot utan distorsion och komprimering.

Du vill alltså ha en mera utsträckt frekvensomgång i basen och då bör du skaffa högtalare som har det. 50 W som ditt NAD-steg har borde räcka en bra bit.

Har du bytt till bredbandigare högtalare och ändå tycker du saknar kraft, då kan möjligen en kraftigare förstärkare vara nödvändig. Kanske i kombination med ännu ett snäpp bättre högtalare.

Skillnaderna mellan olika CD-spelare är beskedlig jämfört med olika högtalare och framförallt olika lyssningsrum. Har du provat med andra placeringar av högtalarna? GJort något åt lyssningsrummets akustik (brukar vara alledes för kala idag)?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 14:11

Köp en (aktiv) sub...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-13 14:21

Det är ett bra tips! Bra sådana växer kanske inte heller på trän? Många ger bara ett oartikulerat muller. För att de ska fungera ihop med Quad 11L, bör dessa basbeskäras för att avlastas från lågbas.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 15:14

Köp nya högtalare. Klipch t.ex. Golvståeende och lättdrivet är det som gäller. Kolla efter begagnde JBL, det kan vara nåt.

En bra golvare man ibland kan hitta till bra pris är Senll E3. Dessa behöver du dock en mycket kraftigare förstärakre till, 2x150W eller mer. Då låter dom riktigt bra!

2x50W är inte mycke och ska du byta så är det ingen idé att byta till t.ex. 2x80W. Det ger väl 1dB eller nåt sånt. Knappt hörbart.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-13 15:56

Möblerade om lite och placerade högtalarna något närmare varandra och kör via mitt 360 istället för min sketna cd-spelare och det blev en bra skillnad, mkt bra för att vara exakt.

Basen blev tightare och ljudet blev mer härligt att lyssna på.

Nu gäller det bara att övertyga sambon om att ljudet är prioritet 1 i vardagsrummet :) och skaffa nån bättre spelare än xboxet, kankse en soundbridge eller squeezebox?!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 16:18

millow skrev:
Nu gäller det bara att övertyga sambon om att ljudet är prioritet 1 i vardagsrummet :) ...

Lycka till! :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-13 16:22

RogerGustavsson skrev:[

Tungdrivna är väl inte Quad 11L enligt broschyrens siffror, 86 dB är ju rätt normalt. Däremot finns det förstås gränser för hur mycket bas en 5-tummare kan alstra. Några 40-50 W lär de inte ta emot utan distorsion och komprimering.

86db är visst tungdrivet, eller ineffektivt iaf. i min värld. En normal ej helt sönderkompromissad högtalare har i min bok iaf 4-6 db högre känslighet. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-13 17:39

Då har alla mina högtalare varit tungdrivna.... Du får säkert skilja på uppgiven känslighet och verklig sådan. 86-87dB vid 2.83V inspänning tycker väldigt många högtalar verkar ligga på. Är högtalarna på 4 Ohm suger de ju i sig den dubbla effekten från förstärkaren.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-13 18:17

I mitt tycke ÄR Quad 11L ett par synnerligen högupplösta och artikulerade högtalare. Bland de bättre stativare alla prisklasser jag hört vad gäller diskant / mellanregister. Det låter lite som en placeringsfråga mer än en förstärkarfråga - fast när jag hade dem så drev jag dem med en Amplifix - en ganska kraftig pjäs - och senare med Electrocompaniet ECI-4.

Däremot får du inte riktigt samma kropp i dem som med högtalare som gräver djupare - jag hade ju piP samtidigt och där kom det en dimension till.

Förstärkarbyteskarusell är det som gagnar dig minst, tror jag. Iallafall så länge som du har tillräckligt med kraft.

Komplettera med subbas är inte så dumt, om man delar av "rätt". Jag är själv sugen på att höra vad Kvaddarna skulle klara med lite Hävvy Bäss Suppårt - jag har i princip bara gott att säga om dem. (förutom avsaknaden av djupbas då)
Inaktiv

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-13 20:40

Jo en annan placering gjorde susen och nu har jag fått sambon att gå med på den nya placering också.

Vad skulle det vara för sub då, inte för dyr men ändå hänga på bra, finns det ens?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 20:48

millow skrev:Jo en annan placering gjorde susen och nu har jag fått sambon att gå med på den nya placering också.

Vad skulle det vara för sub då, inte för dyr men ändå hänga på bra, finns det ens?

Tja, så länge man låter topp system gå kvar odelade så är väl nyttan med sub begränsad. Men visst, en bra början kan det ju vara.

Dagens tips: Hellre 2 än en. Har du bara en så kommer du att lyssna mer på rummet än suben. Muller muller, typ. 4 är förståss ännu bättre, men då blir priset så högt att 2 + delade tioppar ger en större förbättring.

Bygga själv, kan det vara något? Kanske HiFi-kit kan ha något som passar/duger?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-13 21:15

Max_Headroom skrev:
millow skrev:Vad skulle det vara för sub då, inte för dyr men ändå hänga på bra, finns det ens?

Tja, så länge man låter topp system gå kvar odelade så är väl nyttan med sub begränsad. Men visst, en bra början kan det ju vara.

Man kan väl seriekoppla högnivåkabel och på så sätt dela?
Alltså högtalarkabel till subben och sen (allt över 80Hz) från subben till resp. Quad...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-13 22:33

Hetsporren skrev:
Max_Headroom skrev:
millow skrev:Vad skulle det vara för sub då, inte för dyr men ändå hänga på bra, finns det ens?

Alltså högtalarkabel till subben och sen (allt över 80Hz) från subben till resp. Quad...

Nja, att dela högnivå vid så låga frekvenser är inte "bara och bara". Induktanserna blir enorma. Kondingarna lika så, men dom är nog ett mer lätthanterligt problem.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-14 12:44

Efter att ha lyssnat under kvällen har jag kommit fram till att det räcker med bas för mig. Den kom fram både mer och på ett mycket bättre sätt med den nya placeringen, jag har heller inget eko som det kunde uppkomma när man drog på tidigare.

Nu äre bara frågan om jag ska ha nån Squeezebox eller Soundbridge?
Soundbirdgen är ju mkt billigare, men alla tycker på Squeezeboxen är så bra? Dock verkar det som de flesta med bridgen är nöjda?!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2007-06-14 17:52

millow: Soundbridgen är inge snygg...

...kikade på den och visst är den billigare men skulle JAG köpa den skulle jag nog sukta efter en Squeezebox - men inte tvärtom. ;)

Bra att det löste sig med det billigaste och ibland enklaste/bästa tweaket: flytta högtalarna.
Inaktiv

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-14 18:00

Max_Headroom skrev:
Hetsporren skrev:
Max_Headroom skrev:

Nja, att dela högnivå vid så låga frekvenser är inte "bara och bara". Induktanserna blir enorma. Kondingarna lika så, men dom är nog ett mer lätthanterligt problem.

OK, jag tror dig... :wink:

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2007-06-17 12:42

Köp en subba med aktivt högpassfilter och befria dina 11L från allt under 80 Hz.
Har en Tannoy TS10, liten, diskret, balanserad. Rekommenderas.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-17 20:44

Iom att jag är nöjd med det mesta nu förutom att jag kankse skulle vilja ha mer detaljer samt att jag behöver en cd-spelare.

Eftersom jag är i tankarna på att byta förstärkare som även ska hålla till en framtida uppgradering så vill jag helst inte köpa en NAD CD-spelare utan från det märke jag kommer köra på sen. Jag vill ha ett klart detaljerat ljud som är härligt att lyssna på. Jag har funderat lite på Denon 1500 kombon . Cambridge Azur 640A + CA CD eller kanske någon Rotel RA + RCD-02 eller möjligtvis Marantz 7001.

Vilken tror ni kan matcha bra? De högtalare jag tänkt köpa senare här kankse Audiovector K3 Super eller någon Dynaudio stativare. Vad tror ni om detta och vilken cd/stärkare kan passa bra?
De ska ju förstås passa Quadarna bra nu med iom att jag inte tänkt byta ut dom på nåt år eller så

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-17 21:04

millow skrev:De högtalare jag tänkt köpa senare här kankse Audiovector K3 Super

8O
Senast redigerad av Hetsporren 2007-06-17 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-17 21:17

Squeezebox spelar fler format, även Flac som kanske ger lite bättre ljudkvalité.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-17 21:44

Är inte ute efter nya högtalare först och främst.

Även om Squeezeboxen låter bra så vill jag även ha en cd-spelare, jag tycker det är lite annan känsla... och vill jag bara dra på nåt till festen eller liknande duger nätverket i 360t har jag kommit fram till.

Cambridge Azur 640C tycker ju alla är riktigt prisvärd. Tror ni den samt förstärkaren 640A skulle passa mig?

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2007-06-20 21:52

Om du inte är ute efter att spela högt utan vill att det svänger om musiken så skulle jag lyssna på Musical Fidelitys förstärkare. De ger mig det mesta av musikupplevelse. De arbetar i klass A i några watt. Den kan sen användas till ett par högtalare som är mer lättdrivna i framtiden. Men köper du en förstärkare som skall vara till Quadarna så låser man sig för utveckling av sin framtida stereo. En annan förstärkare är Arcam som också ger mig mer musik än de som du nämner. Dessa märken gäller även CD spelare.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-23 13:30

Squeezeboxen är införskaffad och kanske ska ta någras råd och införskaffa en sub också. Nu är det dock så att jag inte vill lägga mer än 2000-2500 på subben. Den ska vara liten och hänga med bra vid musik.

Har kollat på Audio Pro EVO SUB 8 Antracit eller XTZ 99 W10.16/8.16.

Något att hänga i granen eller kan jag lika gärna vara utan?

Jag vet att jag inte får den bästa musiksubben för det priset men det kommer väl ändå göra skillnad i min anläggning i vilket fall.

Hur kopplar jag in subben till min NAD 320 den har ju bara pre-out och ingen sub-out?

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-06-23 14:41

millow skrev:Squeezeboxen är införskaffad och kanske ska ta någras råd och införskaffa en sub också. Nu är det dock så att jag inte vill lägga mer än 2000-2500 på subben. Den ska vara liten och hänga med bra vid musik.

Har kollat på Audio Pro EVO SUB 8 Antracit eller XTZ 99 W10.16/8.16.

Något att hänga i granen eller kan jag lika gärna vara utan?

Jag vet att jag inte får den bästa musiksubben för det priset men det kommer väl ändå göra skillnad i min anläggning i vilket fall.

Hur kopplar jag in subben till min NAD 320 den har ju bara pre-out och ingen sub-out?

Till musik skulle jag ärligt talat hoppat en ensam subb, och dessutom i den prisklassen. Jag har inga bra erfarenheter av det alls. Stå och mullra lite till en film funkar för de flesta men till musik tror jag de flesta med rimliga krav blir missnöjda.

Men som jag brukar säga: Allt är relativt.
Fan av Ino audio och DIY..

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-06-23 22:58

pingvinlakrits skrev:I mitt tycke ÄR Quad 11L ett par synnerligen högupplösta och artikulerade högtalare. Bland de bättre stativare alla prisklasser jag hört vad gäller diskant / mellanregister. Det låter lite som en placeringsfråga mer än en förstärkarfråga - fast när jag hade dem så drev jag dem med en Amplifix - en ganska kraftig pjäs - och senare med Electrocompaniet ECI-4.

Däremot får du inte riktigt samma kropp i dem som med högtalare som gräver djupare - jag hade ju piP samtidigt och där kom det en dimension till.

Förstärkarbyteskarusell är det som gagnar dig minst, tror jag. Iallafall så länge som du har tillräckligt med kraft.

Komplettera med subbas är inte så dumt, om man delar av "rätt". Jag är själv sugen på att höra vad Kvaddarna skulle klara med lite Hävvy Bäss Suppårt - jag har i princip bara gott att säga om dem. (förutom avsaknaden av djupbas då)

Tyckte du att 11L matchade självaste piP från mellanregister och uppåt?
Jag hade 12L (Ruggiga högtalare) för länge sen men jag hann aldrig jämföra mina piP med 12L.

Vill minnas att dom är konstruerade för att emulera deras elektrostater så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-27 22:28

Förlorar jag detalj och krispighet i mellanregsister och diskant om jag byter från Quad 11L till typ Audio Pro Black Diamond v2 eller typ Acoustic Research Status 40? Någon som kan rekomendera någon golvare som jag skulle kunna hitta för samma pris som som jag kan få för mina Quad 11L så jag får lite mer djup och lite mer spelglädje eller vad man ska kalla det.

Gillar klart och härligt ljud men det är inte lika kul om man lirar rock exempelvis

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-28 17:08

millow skrev:Är inte ute efter nya högtalare först och främst.

:?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-28 17:39

Millow, det kan bli en omöjlig kombination att få bättre ljud utan att samtigt lägga ner mer pengar på utrustningen. Byte av förstärkare kommer inte att ge dig ett "fantastiskt lyft".

Det som förstör ljudet mest på vägen från skivan till dina öron brukar vara högtalarna och det sätt som ditt lyssningsrum påverkar ljudet.

Med rummet kan man göra mycket som inte kostar så mycket. Men det är under förutsättning att rummet har tillrickliga dimensioner förstås och att man vet vad man gör...!

Högtalare brukar kosta mer om de är bättre. Det är sällan man får fynd för sina pengar. Sedan låter ju allihop olika också, så det är bara att åka ut å lyssna. Quadarna är prisvärda högtalare så det blir svårt att få "dubbelt så bra" exempelvis för oförändrad summa pengar.

Personligen tycker jag att du kan byta en sak i sänder när du får råd med bättre grejor. Börja å fixa lite med rummet (nästan gratis). Byt sedan högtalarna (mitt förslag). Sedan de övriga grejorna. Kablar å sånt behöver du inte joxa med för det är inga konstigheter att skaffa kablar som är tillräckligt bra för audio som kostar bara smågrus. Kablar kan man möjligtvis, om ens då, joxa med om man har en anläggning som kostar mycket pengar (enligt ens egen definition på vad "mycket pengar" är).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
millow

Inläggav millow » 2007-06-29 15:35

Tack för alla råd, det var bara det att jag blev "erbjuden" att köpa Black Diamond för en väldigt vettig summa.

Men det är nog så som ni säger, bättre att uppgradera när man kan göra en ordentlig uppgradering till något som kommer vara bättre, jag är trots allt nöjd med ljudet förutom att högtalarna skrapar när jag ändrar volymen (troligtvis oxid vid/på volymkontrollen och den ska in på service om nån vecka).

Det är bara o vänta ut tiden till man har slutat plugga och kan lägga större summor på en bättre anläggning även om det är väldigt kul att åka ut o lyssna och ändra o byta ut osv...

Detta med akustiken i rummet så har ju den förbättras mycket sedan jag flyttade om, men kan ni ge tips på billiga förändringar man kan göra, förutom att byta matta. Jag har en ganska normalstort vardagsrum där högtalrna så på en sida av "långväggen" om man nu kan kalla det så. 3.5m*5m tror jag rummet är

Återgå till Köpråd