Hur mycket ger 4 basmoduler?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Hur mycket ger 4 basmoduler?

Inläggav Audix » 2003-08-31 16:07

Går i funderingar kring att skaffa basmoduler och undrar lite över hur mycket det ger att ha 4 stycken jämfört med 2.

Att flera motverkar amplitudpeaker/bottnar är jag med på, men vad innebär det egentligen i verkligheten? Blir det bättre på många fler ställen i rummet? Sänks distortionen överlag?

Har läst igenom den basmodultest som finns på LTS-hemsida, men skall i ärlighetens namn säga att jag kanske inte är med på allt.
:roll:

Tacksam för alla råd... :lol:

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-03 10:41

Svarar även om jag själv inte har fler än två basar...
Det är rimligt att distortionen sänks om du har fyra istället för två basmoduler (om de är av samma sort), för samma ljudtryck behövs då inte lika stora membranrörelser och det brukar leda till mindre dist.

Hur mycket förbättringen med resonanser i rummet upplevs beror nog till stor del hur mycket problem man har innan..

En intressant sak att tänka på är ju också att istället för två extra basmoduler köper man absorbenter (eller bygger), man får ju i detta fall klara sig med mindre maxljudtryck förståss...

Funderar själv lite på om man skall bygga fyra moduler nästa gång istället för två dyrare...

Rätt man att svara på dessa frågor är väl annars Knoppen, vet dock inte om han hittat hit till detta forum än?

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-03 12:30

Är det inte så att basabsorbenter måste vara väldigt väldigt stora ?? Jag har för mig att knoppen mummlat om det i någon tråd på andra forumet.

//jonas

Användarvisningsbild
norman
 
Inlägg: 4447
Blev medlem: 2003-08-04
Ort: Stockholm

Inläggav norman » 2003-09-03 12:59

jooo.. dom blir stora...-) iof så behöver dom inte ta så mycket plats ändå. Man kan t.ex. sätta en stor skiva 10cm ut från bakre väggen. Mellan skivan och väggen lägger man glasull, man har sen luftinsläppet vid hörnet på bakre väggen och sidoväggen och mellan tak/bakre vägg. Om skivan slutar mitt på bakre väggen gör man det tätt där. Har dock inte räknat på detta men den borde kunna dämpa ganska lågt ner beroende på vart man har luftinsläppen och på ljudhastigheten i glasullen. Om man vill kan man ju ha bokhyllor eller liknande framför skivan så den inte syns.

Fast flera basmoduler är ju ganska smart då man flyttar upp första dippen i frekvens och då är det ju lättare att dämpa.

Användarvisningsbild
besan
 
Inlägg: 731
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: STHLM

Inläggav besan » 2003-09-03 14:54

Sen så får man ju inte glömma att det ser väldigt tufft ut med stora element :D :D

//jonas

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Sedan får man inte glömma...

Inläggav Nattlorden » 2003-10-29 11:32

...att om man upplever att det finns en maskeringströskel på basen/arna... så får du ju spela bra mycket högre för att komma över den om du minskat konutslagen genom att dubbla antalet.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster