Har ni några tips på bra hörlurar?!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Har ni några tips på bra hörlurar?!

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-24 18:29

Hejs...

Med tanke på att jag handlat mig en musikmanick, en iPod, att ha i fickan på resor mm, så kanske jag vill gradera upp de medföljande propparna till nåt bättre.

Jag lussnar på all sorts musik, och vill ha bra fjong och kontroll i basen, som går så djupt som möjligt. Ja enklast är väl att säga att jag vill ha ett bra allround-ljud. Och jag vill inte ha fet blöt "ploffa ploffa" bas, utan helrre torr kontrollerad men med rejäl ork.

Luftig fin diskant och bra mellanregister såklart. Slutna eller öppna.

Luren, eller propparna/pluggarna, skall vara lättdrivna och gärna portabla, alltså hopvikbara på nåt smidigt sätt.

Bra grejor både i kvalitet och ljud får kosta lite.....

Vad har ni att föreslå som jag bör ta en titt och provlyssning på?

Edit: Satan i gatan vad alerta moderatorerna var på att jag postade i galet fora, och flyttade det till rätt plats inom 60 sekunder!! En får be om ursäkt för tankspriddheten på gamla dar... :lol:

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-01-24 22:50

spana in sennheisers lurar med aktiv bullerdödare, dessa lurar ihop med ipod och man har värsta skrytriggen

nya minipod är oxå snygg
Bikinitider

Användarvisningsbild
hevi
iller

Får man slå ett slag för ett par amerikaner?

Inläggav hevi » 2004-01-26 10:34

Vill du ha en grym bärbar rigg tycker jag du skall överväga ER-4S plus AirHead. Köpte själv ER-4S runt 1998 och har hittills inte hört en bärbar lur som kommer i närheten (och jag har lyssnat på "alla"). Vad gäller ljudisolering så är dom helt i en klass för sig. Ingen aktivt dämpad lur kommer i närheten. Att sitta i ett startande flygplan och lyssna på musik stör ungefär lika mycket som när kylskåpet står och surrar när man lyssnar på hemmariggen.

En bärbar spelare kräver nästan förstärkare för att få ER-4orna att börja spela på allvar, och jag skulle våga påstå att de flesta hörlurar som är värda namnet låter märkbart bättre med en sepparat förstärkare. Jag driver mina ER-4:or med första generationen av HeadRoom's AirHead som jag skulle beskriva som "helt OK". De versioner som säljs nu är kraftigt omarbetade och lär vara ljusår bättre på alla viktiga parametrar.

Förutom att dom har bra ljud så gör ljudisoleringen att man kan lyssna på rimliga nivåer utan att riskera hörselskador även i tämligen bullriga miljöer vilket för mig i sig motiverar det höga priset. Att dom sedan låter nästan overkligt bra är ju en trevlig bonus!

Henrik

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-01-26 19:52

Henrik: Har du någon url till tillverkare?
Common sense is not that common.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-27 00:18

Tack för det tipset, har hört talas om dessa "pluggar" tidigare men glömt bort dem....

Var inne på deras sida http://www.etymotic.com/ och såg att de hade en modell som verkade extra intressant.

""""
The ER-4P (Power) has higher sensitivity and lower impedance than the ER-4S, allowing you to use your CD, MD, or MP3 player without an additional amplifier. With a slightly modified frequency response, the ER-4P appears to have better bass response than the ER-4S.

"""""""""

Samt denna modell som också verkade intressant.

""""""""""

The ER-6 Isolator earphones provide outstanding sound quality and isolation in a lightweight, compact package. And at less than half the price of our ER-4 earphones, they're an incredible value. Because these earphones were designed to match the acoustic response of the open ear, their response accuracy surpasses that of all other earphones and earbuds in their class.

"""""""""""

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-27 13:33

Etymotic Research säljs i Sverige av Subas Audio. De finare modellerna säljs "direkt" vilket gör att de svenska priserna är i trakterna av det lägsta man ö.h.t. kan få tag på någonstans på klotet.

Subas Audio:
http://www.subasaudio.com

Användarvisningsbild
hevi
iller

HeadRoom

Inläggav hevi » 2004-01-28 11:51

HeadRoom hittar du på www.headphone.com

Henrik

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-21 11:34

Hejs...

Nu har jag fan i mig køpt mig ett par Etymotic ER-4P.
Har inte hunnit med att lyssna ænnu, de ligger hemma och væntar tills jag kommer hem från jobbet hær i Norge, då skall det lyssnas.

Nu hoppas jag att det låter så bra som ni skryter om, annars blir det kastrering med slø skridsko......... 8)

MVH Tony

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-04-21 12:33

vad fick du betala för ett par sådana? låter dom bra?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-04-21 13:27

Njaea, Dr Tinnitus, hörlurar låter nästan aldrig tillräckligt bra. Det finns alltid något man kan kritisera.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-21 15:16

$ 219

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-04-21 19:39

Skicka tebax din ipod och skaffa en Iriver ihp-120/140 istället med (jag tror) ungefär dubbel så hög effekt på utgången o en massa andra in/ut-gångar!

ipod är snygg, men dyr o långt från perfekt.

Har ipod equaliser? Dvs använda-inställningsbar flerbands? Inte "Rock" eller "Jazz", den typen funkar aldrig riktigt bra :roll: Detta är en fråga som jag undrat över länge, inte ett hån (insåg att det kunde uppfattas så)

Om du lägger $213 på hörlurar tycker jag du ska gå längre än ipod (min åsikt) :arrow:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-04-22 09:14

Har inte testat den Iriver du næmner. iPod kanske inte ær perfekt i allt, men det ær knappast Iriver eller någon annan heller.

iPod har trots allt vunnit eller placerat sig mycket høgt i alla tester den varit med i. iPod klarar ACC-formatet, vilket har høgre ljudkvalitet æn mp3 192 kbs.

Nær jag køpte min iPod så var priset før dess 40 gb klart godkænt, ja det fanns i princip inga andra mærken som hade 40 gb. Sen ær æven iPods musikhanteringsprogram før PC, iTunes, mycket bra enligt mig.

iPod har i sig sjælv ingen flerbands EQ i dagslæget, men det kan kanske komma med framtida uppdateringar av softwaren. iTunes har dock EQ.

Før egen del så vill jag helst slippa anvænda en EQ, och det betyder att en riktigt bra apparat i minsta møjliga mån skall vara beroende av en EQ. Med riktig bra lurar ska behovet av EQ minska. En EQ kan hjælpa lite om man har halvkass apparat eller lurar, men inte trolla bort de bristerna helt genom EQ.

De andra spelare som hade/har 40 gb, ær om jag minns rætt, alla lite større och klumpigare æn iPoden, vilket ær viktigt før mig.

Hur som helst, iPoden ær inte gratis, och inte perfekt, och inte billig. Men trots det så kændes den som det rætta valet då jag slog till och handlade. Om det blir samma val den gång jag skall køpa en nu spelare, får framtiden visa.

Ang. de lurar jag køpt, så återkommer jag med lyssningsintryck nær jag provkørt dem.

Før øvrigt så kænns det inte før mig, som om iPod behøver mer kræm på sin utgång, då det redan nu går att spela så høgt att trummhinnorna inte mår helt bra.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-05-02 20:49

Hallå, har du lyssnat på lurarna än? Intryck? Jag letar också efter något liknande, dock kanske billigare.... man får se helt enkelt!

mvh Jocke

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-05-02 21:27

Finns en tråd om det på första forumet.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-13 17:32

I nästa nummer i Musik & Ljudteknik kommer det en test på ca 30(!) stycken hörlurar. Det tog nästan ett år att bli klart p.g.a mycket arbete(!). De flesta lurarna är i den övre prisklassen, men även några rätt så billiga.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-14 10:48

Fysatan+½! 30stycken! 8) Det måste vara nån sorts rekord! :) Naqref. Säg till när numret är ute, så smygläser jag hos dig ;). Jag är faktiskt lite sugen på nya lurar, efter att mina Porta Pro givit upp.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-05-14 11:04

Ranefjord: Ett par nya Porta Pro kostar 395, vad väntar du på? 8)

Dags att bli medlem i LTS nu iaf, helt klart!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-05-14 11:07

Dawen: Vill inte ha Porta Pro igen. De skavde lite mot mina öron. Får läsa det där testet först, så får vi se vad det blir :).

Nja, inte dags för mig att gå med i LTS. Jag snyltar på godbitarna istället! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-14 12:50

vet inte om nån nämnt det men www.komplett.se måste nog vara de som har absolut billigaste koss-lurarna.. verkar ligga ca 150-200 kr under normalt butikspris.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-05-14 13:23

Å sen kostar frakten i alla fall 150 - 200 kr så det går på ett ut, eller?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-05-14 16:42

jo exakt.. men om man går ihop några.. :lol: eller köper datorgrejjor..

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-05-15 20:21

Den länken har visats på annat ställe men den är intressant:

http://www.linkwitzlab.com./reference_earphones.htm

T

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2004-05-26 16:36

jag har ett par Sennheiser HD 477 (c.a. 600 kr). Jag är väldigt nöjd med dom! De är dock öppna och jag vet inte om jag skulle rekommendera det ... Folk i min omgivning hör musiken nästan lika bra som jag när jag användar dom här lurarna.

Jag har läst att stängda lurar ska försämra basen. Men tyvärr har jag ingen erfarenhet av det så nån annan kanske kan bekräfta.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-06-02 17:26

Nu har jag skaffat mig en Iriver IHP-120.

Jag är hur nöjd som helst!

Nu är då frågan vilka lurar JAG ska ha!? :oops:

De medföljande är faktiskt helt ok för att vara medskickade med spelaren! Men jämfört med "riktiga" lurar är de såklart inget att hurra för direkt.

Jag hade inte tänkt lägga mer än ca. 500kr. på ett par lurar. Jag kan inte heller bestämma mig på om jag ska gå på ett par kåpor eller proppar. Irivern är ju relativt stor, så det är kanske en bra idé att köra på proppar.

Sonys fontopia lurar kanske? kostar väl ca. 300kr tror jag. Finns ju även recenserade på siten som Thomas_A länkade till, verkar ju bra.. eller? :?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-03 09:54

Du kan inte räkna med att hitta hörlurar som är BRA för en femhundring, om man undantar "bra i förhållande till priset".

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-03 10:02

Jag tycker Kos Porta Pro är en SKITBRA hörlur, dessa kan man
finna för 650:-

Tung bas och bra med tryck och lättdrivna. Dom är helt enkelt
skitroliga att lyssna på när man sitter på bussen, går på stan
eller sitter på jobbet.

Jag är totalkär i dessa hörlurar, har haft två par under 7 års tid.
Porta pro är faktiskt en fullträff, en genialisk hörlur.

Det är inte några spikraka i frekvensgång, men det är inte
meningen heller, det KAn det inte vara. Dom är bara helt enkelt jäkligt roliga o lyssna med, speciellt om man lyssnart på elektronisk
musik, samt äldre pop/rock !

Liknande lur, fast med mindre färgning är Grado SR-80 som jag
tycker kan låta bättre än SR-325 ibland.

SR-80 kostar typ 1600:-

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-06-03 10:07

Löjligt, de kostar under 400:- http://se.pricerunner.com/sound-and-vis ... 202/prices

Eytomic, jag gillar inte dom lurarna. Jag tror man ska passa sig
för alla lurar man trycker in i öronen, det kan inte vara bra för
öronen, hörseln..

Eytomic låter gnälligt burkigt, skrikigt och bara hemskt.

8O

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-06-03 11:55

Eftersom jag är på väg att plugga ljudteknik på högskolan så funtar jag på om man kanske ska skaffa sig ett par E2c av Shure? Enligt den där recensionen som någon länkade till så ska de ju vara bra!

Jag vet inte hur de är som in-ear monitorer? Någon som kan uttala sig om det?

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-06-10 22:51

NNord skrev:Jag tycker Kos Porta Pro är en SKITBRA hörlur, dessa kan man
finna för 650:-

Tung bas och bra med tryck och lättdrivna. Dom är helt enkelt
skitroliga att lyssna på när man sitter på bussen, går på stan
eller sitter på jobbet.

Jag är totalkär i dessa hörlurar, har haft två par under 7 års tid.
Porta pro är faktiskt en fullträff, en genialisk hörlur.

Det är inte några spikraka i frekvensgång, men det är inte
meningen heller, det KAn det inte vara. Dom är bara helt enkelt jäkligt roliga o lyssna med, speciellt om man lyssnart på elektronisk
musik, samt äldre pop/rock !

Liknande lur, fast med mindre färgning är Grado SR-80 som jag
tycker kan låta bättre än SR-325 ibland.

SR-80 kostar typ 1600:-

Hur uppför sig PortaPro när det gäller dämpning av ljud utifrån, eftersom det är en "halvöppen" lur så antar jag att de kanske inte är något att hänga i julgrannen. Jag satt på flyget idag med orginallurarna som kom med Iriver iHP-120 och fick dra på ordentligt med kräm för att höra någonting alls. Så ett par med bra dämpning är i ordning. Kanske Shure e2c är något man borde satsa på?

:idea: Lite off-topic: :idea: Jag har haft min ihp-120 i lite mer än en vecka. En lur distar som bara fasen vid minsta basåtergivning. Kan jag verkligen ha sprängt den? Jag lyssnar som oftast bara på halv volym eftersom jag är ganska rädd om mina redan halvtaskiga öron. Jag tycker det luktar produktionsdefekt, eller? Skulle vilja ta det nu medan jag är i sthlms-området så jag kan klaga i affen där de inhandlades. Kanske man borde ringa/maila iRiver? :?:

Nästa

Återgå till Köpråd