Cd till Amplifix

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Olle

Cd till Amplifix

Inläggav Olle » 2007-08-02 21:04

Jag har en S.A.T Amplifix och Oa-12. Undrar nu vad för Cd spelare som skulle kunna funka bra med denna kombination? Budgeten ligger på 5000:- Och jag handlar helst Beg (har inte bråttom) men kan tänka mig att köpa nytt men då skall det vara riktigt prisvärt. Hoppas få lite tips.
mvh. Olle

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-02 21:38

Beggad cdfix :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 17:16

meanmachine skrev:Beggad cdfix :)

:roll: fy....hualigen.. "Ulf" och jag köpte en sådan förut då dom kom och
Och det var en liten anorektisk steril elaking den lilla rackaren..
Den avyttrades blixtsnabbt bort..hoppas köparen förlät oss... 8)

:lol:

Edit
Många anser dom ju jättebra iofs. Så lyssna själv är väl bäst som vanligt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-03 18:53

Mayro skrev:

Edit

Designmässigt blir det ju en fullträff med cd-fix.

Och gillar man det något färgade ljudet så sitter det hela som en smäck!

Edit: Denon:s dvd 1730, helt ofärgande enligt LTS och Carlsson planet. Går att köpa dessutom, 1795:-.
Komplettera med Denon AVR 1507 för 2495:-, helt transparent enligt Carlssonplanet, vilket jag kan understryka ( har en själv numera ).

Sälj satgrejjorna och skaffa bättre högtalare- eller, köp skivor.
Senast redigerad av Richard 2007-08-03 18:59, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-03 18:55

Yamaha CDX-397 á ca 1700 kr...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-08-03 21:11

En yamha på amlipix vilker designkrasch. :? Lite stil får det väl vara. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-04 00:40

haha sälj för fasen inte amplifixen å byt te denon för då kan jag säga att då kommer du göra ett stort nerköp. Köp en st cdfix dom är gjorda för varandra alltså så kompleterar dom varandra bra
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-04 21:17

Richard skrev:
Mayro skrev:

Edit

Designmässigt blir det ju en fullträff med cd-fix.

Och gillar man det något färgade ljudet så sitter det hela som en smäck!

Edit: Denon:s dvd 1730, helt ofärgande enligt LTS och Carlsson planet. Går att köpa dessutom, 1795:-.
Komplettera med Denon AVR 1507 för 2495:-, helt transparent enligt Carlssonplanet, vilket jag kan understryka ( har en själv numera ).

Sälj satgrejjorna och skaffa bättre högtalare- eller, köp skivor.

Jag kan säja att jag har nu hittat både förstärkare och högtalare som jag kan leva med länge, länge. Det jag alltså ville ha råd om var cd-spelare.

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-04 21:22

Har kollat in lite Vincent cd för jag gillar designen o´ch jag gillar rör. Det som får mig att tveka är att jag inte hört så mycket Vincent men en del har sagt att det låter likadant vad man än spelar. Jag gillar sväng men kan det bli för mycket.
Olle

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-05 16:50

En beggad Rega Jupiter gick för under 5000 kr i våras, en sån kanske vore kul? Eller en Rega Planet 2000?

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-05 20:21

Hetsporren skrev:En beggad Rega Jupiter gick för under 5000 kr i våras, en sån kanske vore kul? Eller en Rega Planet 2000?

Rega tycker jag ser trevliga ut och har bara läst bra om dessa skall kolla in på detta, och som sagt jag har inte bråttom så det skall nog gå.
Mvh. Olle

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-05 20:27

meanmachine skrev:En yamha på amlipix vilker designkrasch. :? Lite stil får det väl vara. :)

Jag trodde ett tag att det var fult att bry sig om om det såg bra ut eller inte men det är ganska skönt att ha en stereo som man kan vila ögonen på medan man lyssnar. Därför kommer jag nog aldrig kunna lämna Carlsson som jag tycker både låter underbart och är något av det stilrenaste man kan ha i högtalarväg. Alla har inte 1000 altenativ som du har dock. Blir det inte jobbigt ibland med alla alternativ?
Mvh. Olle

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-08-06 14:53

Nya densen B-420 en fantastisk spelare finns i svart och i silver det e bara att välja
satan i gatan vad bra den cdspelaren låter 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-06 19:54

OlA-68 skrev:Nya densen B-420 en fantastisk spelare finns i svart och i silver det e bara att välja
satan i gatan vad bra den cdspelaren låter 8)

Skall kolla upp denna också, livstidsgaranti är inte dumt, ser fram emot programmet. Var det guldöronen den skulle heta? tackar för alla råd och det får gärna komma fler så beslut ångesten får sitt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Cd till Amplifix

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 20:24

Olle skrev:Jag har en S.A.T Amplifix och Oa-12. Undrar nu vad för Cd spelare som skulle kunna funka bra med denna kombination? Budgeten ligger på 5000:- Och jag handlar helst Beg (har inte bråttom) men kan tänka mig att köpa nytt men då skall det vara riktigt prisvärt. Hoppas få lite tips.
mvh. Olle

Jag har själv en amplifix och har till den tidigare haft en cdfix. Designmässigt jättebra, ljudmässigt mindre bra. Jag A/B lyssnade min cdfix med en Pioneer dv-515 dvd-spelare och kunde knappt höra någon skillnad. Pioneeren hade jag köpt begagnat för 450 kr. Cdfixen gick loss ny på ca 18000 kr. :roll: troligen den sämsta affär jag någonsin gjort.

En cdfix brukar ligga på 5000-6000 begagnad. Kanske går att få tag i ännu lite billigare, men frågan är ändå om det är värt merkostnaden mot att köpa en begagnad dvd-spelare. Idag kör jag med en begagnad Pioneer dv-656A. Låter grymt bra med min amplifix. Dessutom spelare den även DVD-audio, SACD och mp3. Dessutom kan man kolla på film med den.

Så, gå inte på myten om att dvd-spelare inte håller måttet jämfört med dedikerade cd-spelare. Om du mot förmodan inte skulle vara nöjd med cd-ljudet från en dvd-spelare så kan du alltid uppgradera med en extern dac, t ex Benchmark DAC1, som dessutom är balanserad precis som din amplifix. Enligt min erfarenhet är det lite bättre brusförhållande och kanalseparation om du kör din amplifix balanserat (så om du inte tycker förslaget om en dvd-spelare är någe bra o vill ha en dedikerade cd-spelare ändå, se åtminstone till att skaffa en balanserad sådan).

En annan aspekt som ibland förbises är att dedikerade cd-spelare ofta använder sig av transporter från någon masstilverkare, som t ex Sony, Philips, Pioneer etc, vilket innebär att om transporten i din 20 000 kronors sk High-End spelare lägger av, behöver laserbyte eller dylikt, så kan masstillverkaren mycket väl ha slutat tillverka just de reservdelar du behöver. Detta hände t ex med Linns Karik spelare (kostade ca 30 000 kr), eftersom den använde någon obskyr Hitachilaser som slutat tillverkas. Därför kommer jag aldrig mer köpa en dyr cd-spelare, eftersom jag betraktar dessa som slitvaror med tämligen begränsad livslängd. Hellre då billiga dvd-spelare kompletterade med en extern DAC. Går att använda i princip vilken billig transport som helst och istället lägga krutet (pengarna) på en välspelande DAC. Går transporten sönder, köp en ny för 500 spänn! :P

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-06 20:32

Jag har också den erfarenheten av dessa produkter, att de inte låter såå bra. Har haft möjligheter att testa både Amplifix och CD-Fix, men blev tyvärr inte imponerad. Min H/K DVD 25 låter iaf bättre i mina öron som musikspelare!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2007-08-07 11:34

Hmm jag har hört amplifix med cdfix här hemma då pappa hade hemma det å körde på hans gammla vonshveikert han hade då. Det lät snorbra rent å snyggt bra dynamik å med mkt detaljer i ljudet. Har du möjlighet så låna hem en sådan cd å pröva. det är ju ändå så att den kombon har fått ruskigt bra i dom tester som gjorts på dom när dom var nya för några år sedan. :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-10 16:10

jag skulle innan köp av cd fix ELLER vincent ta mig en rejäl lyssning först... Det är mitt råd
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-10 19:22

OlA-68 skrev:Nya densen B-420 en fantastisk spelare 8)

Vem säljer dessa då ? Har du en själv ?

Användarvisningsbild
Olle

Inläggav Olle » 2007-08-10 21:19

Mayro skrev:jag skulle innan köp av cd fix ELLER vincent ta mig en rejäl lyssning först... Det är mitt råd

Det kommer jag absolut göra. Jag känner att jag har en grund som passar mig just nu så jag vill inte börja kompromissa med cd spelaren. Jag meddelar vad det blev men det kommer nog ta ett tag då letandet är ganska roligt.
Olle

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-08-11 03:49

Ragnwald skrev:
OlA-68 skrev:Nya densen B-420 en fantastisk spelare 8)

Vem säljer dessa då ? Har du en själv ?

japp ! dirty music Kristianstad
nået mer du ville veta ???
jo den låter suvverääänt 8)
men jag skall inte förringa cdfixen heller har haft en sådan och jag hade lite strul med den tills jag åkte till växjö och fick bytt laser samt fick den uppgraderad med ny programvara det kacklet om att det skule vara en dussinvara som utgår titt som tätt...
Bladelius skulle nog inte nedlåta sig till det
det är en jättebra cdspelare.
en nackdel är dock att cd-n och förstärkaren har inte samma diplayfabrikant så det är lite olika nyans i det gröna :?
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-13 15:03

OlA-68 skrev: det kacklet om att det skule vara en dussinvara som utgår titt som tätt...
Bladelius skulle nog inte nedlåta sig till det
det är en jättebra cdspelare.
en nackdel är dock att cd-n och förstärkaren har inte samma diplayfabrikant så det är lite olika nyans i det gröna :?

Tja du, kackel o kackel... det var precis vad som hände med Bladelius förra toppspelare Advantage S1. Där lovade man kunder ett uppgraderingskit med rumskorrektion etc etc, av vilket det blev intet just pga att transporten från Sony slutade tillverkas och man var tvungen att konstruera en ny spelare (Bladelius Gondul) med en annan transport från Pioneer. Visst, man erbjöd nu alla som köpt en S1:a att uppgradera till en Gondul istället och få ganska bra betalt i inbyte för sin S1:a.

Så vad Bladelius nedlåter sig till har ju inte så mycket att göra med vad faktiska omständigheter tvingar dem till. Om Sony slutar tillverka en transport är det ju bara att gilla läget.

Återgå till Köpråd