LTS F1 eller 3v-f1 i hemmabiosystem?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
marcuspajp

LTS F1 eller 3v-f1 i hemmabiosystem?

Inläggav marcuspajp » 2007-08-04 21:47

Hej, detta är mitt första inlägg på detta forumet, jag har dock läst väldigt mycket här och tycker det är mycket lärorikt här. Jag är inte särskilt kräsen, jag vill köpa ett gäng högtalare och sen inte behöva köpa fler på ett bra tag.

Jag var och lyssnade på LTS F1 på hifikit idag och jag är rätt sugen på att ha ett par sånna som frontar i mitt hemmabiosystem och sedan bygga ut med 2v-v1 bak, dessa ska drivas av en yamaha instegsreciver med några år på nacken.

Nu är det dock så att det står överallt att bakhögtalarna och centern är matchad för att användas med trevägaren. Jag har aldrig hört 3-vägaren. Hur likt F1 låter den? Hur mycket märks klangmatchningen med bakhögtalare osv.?

Är det nån som har provat båda? Oddsen att jag kan få tag på ett par av båda och jämföra med bakhögtalare är inte så bra kan jag tänka mig.. :)

Det vore jättebra om nån sa att F1an fungerar jättebra med 2v-v1 och att jag inte kommer märka nån skillnad i matchning om jag väljer 3v-f1. ;)

/Marcus

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-04 23:29

Hmm. Jag har haft LTS-F1 innan jag skaffade LTS-3v-f1. Stor skillnad mellan dem i mitt tycke. LTS-3v-f1 kan du lyssna på en hel dag utan att tröttna. LTS-F1 är intensivare och tillåter inte lika långa lyssningsessioner. Tror att LTS F1 är mer förlåtande beträffande "tama" inspelningar. Klangmässigt upplever jag F1:an ljusare och "skrikigare". Allt ovan i mitt tycke, i min anläggning. Innan jag skaffade LTS högtalare runt om (alla 5.1 positioner) så hade jag sagt att det inte hade så stor betydelse med klangmatchning. Nu säger jag tvärt om.

Jag skulle inte kört med LTS-F1 ihop med de bakhögtalarna idag. LTS-3v-F1 kommer sannolikt att förändras något inom kort (hösten?). En ny basdel håller på att utvecklas. Ifall jag hade varit i dina kläder så hade jag väntat tills den är klar.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2007-08-05 00:00

Ett alternativ kanske kan vara LTS-2v-f1 som du senare kompletterar med två basmoduler? De klarar sig rätt hyffsat på egen hand. Bland det bästa jag hört av högtalare i den (lilla) storleken, oavsett pris.

Bild

Richard
Inaktiverad

Re: LTS F1 eller 3v-f1 i hemmabiosystem?

Inläggav Richard » 2007-08-05 07:11

marcuspajp skrev:Hej, detta är mitt första inlägg på detta forumet, jag har dock läst väldigt mycket här och tycker det är mycket lärorikt här. Jag är inte särskilt kräsen, jag vill köpa ett gäng högtalare och sen inte behöva köpa fler på ett bra tag.

Jag var och lyssnade på LTS F1 på hifikit idag och jag är rätt sugen på att ha ett par sånna som frontar i mitt hemmabiosystem och sedan bygga ut med 2v-v1 bak, dessa ska drivas av en yamaha instegsreciver med några år på nacken.

Nu är det dock så att det står överallt att bakhögtalarna och centern är matchad för att användas med trevägaren. Jag har aldrig hört 3-vägaren. Hur likt F1 låter den? Hur mycket märks klangmatchningen med bakhögtalare osv.?

Är det nån som har provat båda? Oddsen att jag kan få tag på ett par av båda och jämföra med bakhögtalare är inte så bra kan jag tänka mig.. :)

Det vore jättebra om nån sa att F1an fungerar jättebra med 2v-v1 och att jag inte kommer märka nån skillnad i matchning om jag väljer 3v-f1. ;)

/Marcus

Klangmatchning är A och O. De tre frontarna måste ha identiska element/ låta lika.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-08-05 19:27

Nu var det ju frågan om hur viktigit det är med klang matchning mellan front och bak, är det viktigt?

Jag själv har haft lite funderingar på att använda LTS-S1 som front med basmoduler och många (8 eller 16st) 3" bredbandare bak. Undra hur det skulle funka?
Kanske bättre med LTS-2v-f1 istället för LTS-S1?

//Michael

Användarvisningsbild
marcuspajp

Inläggav marcuspajp » 2007-08-05 22:54

Tack för svaren. Jag vet inte hur jag ska göra just nu, men det lutar åt att jag köper ett par bakhögtalare och om jag gillar dem så köper jag ett par 3v när(om?) uppgraderingen kommer. Då kan jag komplettera med en center sen och få klangmatchning.

Fast det blir nog en stund innan jag skaffar centern, just nu är det bara jag och tjejen som tittar på film, och vi brukar sitta i sweetspot ;)

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 10:19

Mich:

När jag började med hembio så körde jag med ett par bakhögtalare av annan modell. Tyckte det viktigaste var just att höra ljud som kom bakifrån. Intalade för mig själv att det kan ju kvitta vad som spelar upp det ljudet. Efter hand började jag lyssna allt mer på DVD koncerter istället för 2 kanal och bestämde mig för samma "märke" även i bakkanalerna

Den stora skillnaden är att hela ljudbilden sitter ihop och det gör mycket åt helheten. Dvs mer än att bakhögtalarna i sig presterar si eller så. Det har även blivit markant bättre när man tittar på film. Så idag anser jag det vara viktigt att ha det någorlunda matchat. Att jag skriver någorlunda matchat beror på att mina tidigare bakhögtalare kanske var extremt dåliga ihop med LTS-3v-f1. Möjligtvis kunde ett par andra bakhögtalare fungera bättre. Dock har man sällan möjligheten att testa olika uppställningar så jag valde mina bakkanaler av bekvämlighetsskäl.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-08-08 20:37

Det vore intressant att höra om den där uppdateringen kommer eller om den är fullständigt lagd på is. Ingen med lite ny information...?

/C

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-12 08:35

Den kommer. Jag kommer faktiskt titta på det under kommande veckan, hur landet ligger alltså.

Baselementen är klara.

Lennart

Inläggav Lennart » 2007-08-12 13:06

-Finns elementen tillgängliga hos Hifi-Kit eller blir det någon annan distributör?

/Lennart

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-12 15:31

Nej. Inte riktigt ännu.

Återgå till Köpråd