Smart tak infälld sat.surr.högtalare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

Smart tak infälld sat.surr.högtalare

Inläggav Affald » 2007-08-09 11:32

Hej,
hittade denna lilla goding, endast hålborr på 64 mm & egen minilåda så man slipper att bygga in den uppifrån:

Bild

Mera info här: CLS 0.5

Tänkte ev. köpa 2+2st för att fylla ut ljudet lite mera, kanske tillåmed koppla dom för 7:1 eller bara ihop med 5:1! Vad tror ni? Så här ser mitt tak ut just nu:

Bild

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-09 11:35

Vad är det som hänger mellan tavlorna?

/ B

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-09 11:37

Denna här:

Bild

Den är ju så ful så det är gött att kunna vända upp den när den inte är på. 99/100 ser jag ju på plasman.
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 11:42

Affald skrev:Den är ju så ful så det är gött att kunna vända upp den när den inte är på. 99/100 ser jag ju på plasman.

Om du tycker att den är ful, så skulle du kanske ägna några minuter till åt den i uppfällt läge! Lite väggfärg på plastlisten och snyggare yta (*) på lådan skulle göra susen!

*) Jag menar det där grå täcket, vad det nu är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-08-09 12:08

Jag skulle utöka antalet till 4 per sida, dvs 8 totalt. Allt för att skapa en så difus ljudbild som möjligt. Alltså 4 för left surround, och 4 right surround. Evnt skulle man kunna köra 3+1+1+3 om man vill prova överkurs då, men 4+4 är nog bäst ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-09 12:09

Kan det vara något som dämpar fläktjäveln i projjen tro! köps på biltema i 5-pack för 100:- :D
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-09 12:13

Bamsefar skrev:Jag skulle utöka antalet till 4 per sida, dvs 8 totalt. Allt för att skapa en så difus ljudbild som möjligt. Alltså 4 för left surround, och 4 right surround. Evnt skulle man kunna köra 3+1+1+3 om man vill prova överkurs då, men 4+4 är nog bäst ;)

Jag har ju kvar mina gamla större doningar (med små lådor på taket) så det borde räcka med max 2 på varje sida.
Tänkte du att dessa småttingar kopplas till 5:1 eller lägger man dessa separat i 7:1?

/JB
- THE DEAD END -

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-09 12:45

Affald skrev:Kan det vara något som dämpar fläktjäveln i projjen tro! köps på biltema i 5-pack för 100:- :D

Ajabaja!

Tag genast bort lådan som innesluter projektorn, om du vill att den ska hålla längre än några hundra timmar!

En sk. projektorljudfälla kan man ju göra, men då använder man TVÅ högkvalitetsfläktar för datorbruk ( dvs. någon hundring ) och sätter vid insuget samt utsuget på den tilltänkta ljuddämpningslådan.

Insuget och utsuget gör man i form av en kanal på var sin sida av projektorlådan ( på utsidorna alltså ),
Kanalens längd avgör hur mycket ljudet dämpas från datorfläktarna ( fläktarna sätter man "innuti kanalen", i direkt förbindelse med själva inkråmet till projektorn.

Dämpningen ( skummatta- EJ rockwool el. dylikt dammigt material ) sätter man i de två fläktkanalerna, på alla väggar.)

Varför skall du överhuvudtaget dämpa projektorn? Din Hitachi tillhör ju en av de tystaste på marknaden.

Snygg är den ju dessutom!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-08-09 13:07

Möjligt att den tillhör ligan "någorlunda tysta projjar", men tyst är den inte!
Det som stör mest är den inbyggda irisjusteringen, av/på justeras automatiskt allt efter vad för bild som visas.... allt för svärtan ;)

Den suger in på ena sidan & ut på andra så cirkulationen/luftflödet är jag inte oroligför. & jag kommer max att ha den i 500 timmar, har gått ca. 110 nu sedan nov -06... sedan är det 1920x1080 projje som skall få ta över 8)

Tillbaka till mina småttingar. Hur kopplar jag dessa vettigast? Bamsefar har kanske en idé, eller två! :)
- THE DEAD END -

Återgå till Köpråd