CD-spelare som passar min anläggning

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
junjun

CD-spelare som passar min anläggning

Inläggav junjun » 2007-08-13 11:00

Halloj!
Är det någon som kan hjälpa mig med en CD-spelare som passar min anläggning:

BlueNote S3 förstärkare
Totem Model1 Signature stativhögtalare

Idag kör jag CD med min Yamaha MusicCast men jag vet inte om den är så bra för det... Det är ju främst en multiroom-anläggning

Jag har lurat på att köpa begagnat, gärna Primare, Denson eller Roksan
Hur mycket jag ska jag lägga ut (om man räknar motsvarande nypris: 10 Kkr eller 20 Kkr (jmf Primare CD21 / CD31)

Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 11:08

Vad är det för fel på din nuvarande CD-spelning?

Kanske inget alls, du är bara sugen på att köpa nya apparater, som de flesta av oss andra? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 11:21

Jag har ingen aning om vad det är för CD-spelare som sitter i min befintliga Yamaha MusicCast. Den kostade 10 Kkr och då fick jag en trådlös klient också. Mao - det är knappast hi-end prylar.

Dock är känns den lite platt och vass i ljudet. Yamaha är väl inte kända för sina CD-spelare?

Är ute efter något som kan göra mina 17 Kkr högtalare + 16 Kkr stärkare mer rättvisa ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 11:27

junjun skrev:Jag har ingen aning om vad det är för CD-spelare som sitter i min befintliga Yamaha MusicCast. Den kostade 10 Kkr och då fick jag en trådlös klient också. Mao - det är knappast hi-end prylar.

Dock är känns den lite platt och vass i ljudet.

Jämfört med vadå? Hur vet du att det inte är dina högtalare eller din förstärkare som skapar det vassa och platta ljudet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 13:39

Du är bara ute efter att punktera detta va?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 13:44

junjun skrev:Du är bara ute efter att punktera detta va?

Nej, absolut inte. Om du läst vad jag skrivit förr har du säkert sett att jag tycker om att maximera ljud för insatta pengar, och då vill jag absolut att pengarna ska användas där de gör bäst nytta. Och jag är inte så säker på att du behöver en CD-spelare. Det vet ju bara du, givetvis, men vill du ha hjälp måste du berätta vad som är fel!

Observera att det inte alls är fel att köpa en ny CD-spelare bara för att det är kul!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-08-13 13:44

Kolla in en Benchmark DAC-1 som du kopplar till din Yamaha (utgår från att den har digitalutgång). Superprestanda till ett hyffsat pris, har en själv och har inga planer på att byta (har haft flera spelare i prisklassen över 30 loppor).

Håller dock med perstromgren, det är sällan cdn som är felet i anläggningen så man bör analysera läget mer noggrant.
Class only looks like arrogance from below.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-13 16:33

...eller köp en störtcool Rega Apollo för 7500 kr.

Richard
Inaktiverad

Re: CD-spelare som passar min anläggning

Inläggav Richard » 2007-08-13 17:01

junjun skrev:Halloj!

BlueNote S3 förstärkare

Idag kör jag CD med min Yamaha MusicCast men jag vet inte om den är så bra för det... Det är ju främst en multiroom-anläggning

Hur mycket jag ska jag lägga ut (om man räknar motsvarande nypris: 10 Kkr eller 20 Kkr (jmf Primare CD21 / CD31)

Tacksam för tips.

Låna hem tre spelare du kan tänkas köpa, i olika prisklasser.

Sedan gör du blindtest, helst ska ni vara två, en som för protokoll och en som lyssnar, blint, naturligtvis.

Du kommer att bli förvånad hur liten skillnaden är, då man inte vet vilken spelare som är dyrast. :wink:

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 17:16

Rega Apollo är det inte den som är analog cd-spelare?

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 17:17

Är det någon som vet vad det sitter för CD-spelare i MusicCasten från Yamaha? Den var skitdyr när den lanserades (31 Kkr) nu dumpas den för 10 Kkr (jag köpte den för det).

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 17:20

Richard skrev:
junjun skrev:Halloj!

BlueNote S3 förstärkare

Tacksam för tips.

Sedan gör du blindtest, helst ska ni vara två, en som för protokoll och en som lyssnar, blint, naturligtvis.

Du kommer att bli förvånad hur liten skillnaden är, då man inte vet vilken spelare som är dyrast. :wink:

Du har nog ganska rätt i detta. Det skulle vara roligt att veta om det är någon som har gjort detta och vad den personen handlade tillslut.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-13 17:47

junjun skrev:Rega Apollo är det inte den som är analog cd-spelare?

Den analoga cd-spelaren är tyvärr inte uppfunnen, ännu. Däremot är den toppmatad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 18:00

junjun skrev:
Richard skrev:

Du har nog ganska rätt i detta. Det skulle vara roligt att veta om det är någon som har gjort detta och vad den personen handlade tillslut.

De flesta som gör detta köper nog inte den billigaste av dem som låter lika, beroende på att de är så fula och trista att hantera... Även om en enkel spelare från Clas Ohlsson duger ljudmässigt innebär inte det att den är trevlig att använda eller att ha i hyllan.

Vad jag menar är att du kanske inte har så stor nytta av vilken apparat någon annan testat sig fram till, man har olika prioriteringar om ljudkvalitén är densamma.

Gör gärna blindtest, det är lärorikt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-13 18:10

junjun skrev:Är det någon som vet vad det sitter för CD-spelare i MusicCasten från Yamaha? Den var skitdyr när den lanserades (31 Kkr) nu dumpas den för 10 Kkr (jag köpte den för det).

Jag vet inte, men många spelare, både dyra och billiga, har samma transportenhet från Philips (CDM-12, t.ex.). Kanske har Yamaha det också, men å andra sidan är det en stor koncern som säkert har något eget motsvarande.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-13 19:43

Från MusicCast (MCX-2000) specen - "Copy CD to hard drive in original format (Linear PCM)". Mao, allting dumpas till disk i PCM. Efter att det är gjort kan inte "cd-spelaren" låta något. Jag är nog inne på tanken att du skall titta på en DAC istället.

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 22:01

Hetsporren skrev:
junjun skrev:Rega Apollo är det inte den som är analog cd-spelare?

Den analoga cd-spelaren är tyvärr inte uppfunnen, ännu. Däremot är den toppmatad.

Jag syftade på denna rubricering. Jag har dock inte läst vidare ;)
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=243&menu=1

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-13 22:15

Koffe skrev:Från MusicCast (MCX-2000) specen - "Copy CD to hard drive in original format (Linear PCM)". Mao, allting dumpas till disk i PCM. Efter att det är gjort kan inte "cd-spelaren" låta något. Jag är nog inne på tanken att du skall titta på en DAC istället.

Ok!
Nu är det så att PCM (för den äldre MCX-1000 som jag har) ger en begränsning på antalet simultana enheter som jag kan använda för uppspelning (hela poängen med enheten är att hela familjen ska ha "sin" stereo) så jag väljer mp3 istället och det funkar bar för klienterna men inte för servern - därför "låter min cd-spelare" istället där.

Är optisk utgång = digital utgång?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-13 22:37

junjun skrev:Ok!
Nu är det så att PCM (för den äldre MCX-1000 som jag har) ger en begränsning på antalet simultana enheter som jag kan använda för uppspelning (hela poängen med enheten är att hela familjen ska ha "sin" stereo) så jag väljer mp3 istället och det funkar bar för klienterna men inte för servern - därför "låter min cd-spelare" istället där.

Är optisk utgång = digital utgång?

Länk till specen

Mmm. Den verkar vara lite begränsad - bla bara 80 GB HD. Lite litet. Det går iof att bygga ut. Om du gillar iden med nätverkspelare och kan tänka dej att byta koncept (och har en dator du kan köra som "server" hemma) så skulle jag titta på Squeezebox+Benchmark DAC-1 - alternativt en Transporter - Både Squeezeboxen och Transporter kommer från SlimDevices. http://www.slimdevices.com/

Jepp: optiskt=digitalt

:-)

Användarvisningsbild
junjun

Någon som har erfarenhet av Densen CD-spelare

Inläggav junjun » 2007-08-14 09:28

.-XS eller Plus-modellerna?

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-14 21:50

Får jag bara peta in en pinne i Benchmark-brasan. Det är DAC-en jag själv skulle ha valt om inte plånboken hade några gränser – så det är en Kina-puff som gäller. (Citypulse)

Men läs det här minst sagt utförliga testet från den minst lika utförlige Hugh Robjohns i studiobibeln Sound On Sound. Där får man kött på sina magra DA-ben. (Och den här snubbens creds är så feta.)

http://www.soundonsound.com/sos/jul05/articles/benchmark.htm

Tänkte bara sekonda, trippla och kvadruppla det som andra säger om DAC-1.

/Fredrik – rykande nykomling
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-14 22:38

Sweet! ... och välkommen! :-)

Användarvisningsbild
junjun

Inläggav junjun » 2007-08-18 01:45

Tänkte bara meddela att jag köpt en Densen Beat 400+. Vilket lyft. Äntinligen fick jag den tredje dimensionen som jag saknat.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2007-08-18 10:59

junjun skrev:Tänkte bara meddela att jag köpt en Densen Beat 400+. Vilket lyft. Äntinligen fick jag den tredje dimensionen som jag saknat.

Grattis. Densen är verkligen ruskigt fina – så du fick en fjärde dimension på köpet, nämligen utseendet.

/F
SB3/DacMagic/PS3/Pro-Ject Xpression III/Heed Audio Questar/Nuforce P8/Nuforce Ref 9/Gallo Ref 3.1/Harmony Design Ear 90/Denon AH-D5000

Återgå till Köpråd