Densen som drivkraft till piPs (eller andra alt.)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Densen som drivkraft till piPs (eller andra alt.)

Inläggav overture » 2007-08-16 16:46

Ja, passar kanske lika bra under "Wänner af Ino" eller "Generellt om HiFi" men frågan är flerfaldig.

Jag har för närvarande en Bladelius Thor2 som driver ett par piPs. Det låter mycket bra som jag upplever det. Har inget behov av att byta egentligen. (alltså pga av att ljudet inte är bra)
Problemet är att Thor är en stor best, med sladdar som sticker ut på baksidan krävs det ca 50 cm i djup. Väldigt oönskat i min ganska lilla lägenhet. Har funderat på att placera vertikalt, gömma i annat rum, hissa upp i taket etc men kommit fram till att det blir för jäkla omständigt.
Så jag letar lite förstrött omkring efter en ersättare som låter lika bra.(Eller i alla fall mycket bra på att "annat" sätt)

Eftersom densen är väldigt grunda i sin storlek, mycket snygga samt har bra garantier så blev jag intresserad av dem. Dock verkar de i mina ögon ha gjort lite udda konstruktionsval. Ingen feedback och låg kraft känns ovant för mig som bestämt mig att jag behöver minst 150W för att driva piPs fullt ut (87dB i känslighet, max ljudtryck 109dB).
Jag räknar dock med att det skulle kunna räcka med ca 100W kontinuerligt.

Jag fiskar alltså efter erfarenheter av Densens prylar. Är det någon som äger förstärkeri från dem och vad för högtalare driver de i sådana fall? Hur pass nautralt är ljudet? Klarar de att prestera fast bas? etc etc...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-16 19:25

Köp en Cyrus. Inte 2x100W, men du skriver ju att du bor "litet". Så jag antar att rummet inte är sås tort så jag tror Cyrusens uteffekt (2x70W va?) räcker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-08-16 19:29

Allt är inte siffror...

Dvs jag skulle tro att du i vanliga fall utnyttjar runt 10W...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-16 19:44

10w är MYCKET :)

Det ger säkert 3db headroom mot min normalnivå :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-17 08:10

Cyrus är nice, ja. Kan du hitta en begagnad 7:a så slå till!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-17 21:44

Naturligtvis ska du försöka få tag i en Audion Silvernight push/pull.
Du kommer att gråta och rysa av lycksalighet, Nirvana med andra ord. :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-18 20:02

Kom ihåg att Pip är utvecklade för en så transparent återgivning som möjligt, att då driva högtalaren med tänkbart färgande produkter är nog inte vägen för en så korrekt återgivning som möjligt.

Observera att jag inte påstår att din förstärkare färgar ljudet, därav vet jag intet. Det jag vet är att det finns, bevisligen ( genom F/E tester ) apparater som färgar ljudet försvinnande litet, till en lägre kostnad än bladelius förstärkeri ( som KANSKE är bra, ofärgande apparater ).

Låna hem och prova!

(Tex. Denons 2807 förstärkare, låter bladeliusförstärkeriet annorlunda färgar det ljudet.)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-18 20:05

Låter det bra så är det bra - testa och känn efter :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-18 20:12

Kaffekoppen skrev:Låter det bra så är det bra - testa och känn efter :)

Sant, om man har filosofin " lyssna och tyck".
Denna filosofi kan dock, i värsta fall leda till inköp av div. chaktistenar och sandmöss.

Om man vill höra vad som finns på inspelningen, så ofärgat som möjligt, duger inte " lyssna och tyck" filosofin. Den leder endast till sjukdomen " uppgraditis".

För övrigt är kommentaren " låter det bra så är det bra" Linnhandlarnas favorituttryck, skräddarsytt för att sälja dyra apparater till förvirrade konsumenter.

" Lyssna och tyck" filosofin kan i bästa fall, som säkert kaffekoppen menar, bidra till ett val av komponenter med en behaglig, medveten, färgning av ljudet.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-08-18 23:36

Låna hem och prova, transparens och ofärgat kanske inte är det enda sättet att lyssna på musik....

Edit: kan en högtalare vara transparent ?

Edit igen: OT: Jösses va trött jag är på orden transparens och färgat/ofärgat.

Återgå till Köpråd